Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur bocka mässingsrör?

  1. #1

    Standard Hur bocka mässingsrör?

    Hej!
    Hur bockar man ett litet mässingsrör på ca 3mm diam utan att det viker sig?

    Jag vill göra en spiral att sätta i min dämpare som förvärmare för rökvärska.

    Har testat att bocka mot ett större rör på ca 1,5-2cm diam och det lyckades jag med efter en del pill. Det blev väl inte perfekt men det vek sig iallafall inte..

    Men nu vill jag bocka med mindre radie, typ under 0,5cm diam och det är ju omöjligt att det inte viker sig eller blir tillplattat...

    Nån som har ett bra tips? Finns det rörböjare typ som för vattenledningar fast för små rör? Eller kan man härma principen på nåt enkelt sätt?

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har för mig att man kan fylla röret med sand och packa väl och plugga/nypa till ändarna innan man värmer... rätta mig om jag har fel!

    Värt att prova...
    Retroholic!

  3. #3

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Såg ett "så här funkar det" om trumpettillverkning på Discovery. Där fyllde de röret med en tvållösning och frös sedan ned röret.

    Tvållösningen blev elastisk i fryst form och man kunde då böja röret utan att det knölades.

    Bra program det där.

    edit: Fanns på youtube!

    https://www.youtube.com/watch?v=8NAa...e_gdata_player

  5. #5
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tja,måste det vara mässing. Mycket annorlunda i sprödhet gentemot motsvarande koppar.
    Mogge

  6. #6

    Standard

    Ahh sand, salt smart! Ska prova!

    Tror det är mässing jag har, är det nån fördel med det ena eller det andra jämtemot koppar?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Koppar är mjukare och mera lämpligt när du skall böja det precis som Mogge säger.
    Roger

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Du bör glödga röret med en gasollampa och snabbt kyla ner röret i kallt vatten, då blir röret mjukt och hanterbart. Gäller både mässing, koppar och aluminium.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Hej!
    Hur bockar man ett litet mässingsrör på ca 3mm diam utan att det viker sig?

    Jag vill göra en spiral att sätta i min dämpare som förvärmare för rökvärska.

    Har testat att bocka mot ett större rör på ca 1,5-2cm diam och det lyckades jag med efter en del pill. Det blev väl inte perfekt men det vek sig iallafall inte..

    Men nu vill jag bocka med mindre radie, typ under 0,5cm diam och det är ju omöjligt att det inte viker sig eller blir tillplattat...

    Nån som har ett bra tips? Finns det rörböjare typ som för vattenledningar fast för små rör? Eller kan man härma principen på nåt enkelt sätt?

    Hej!

    Jag har använt kopparrör till rökeriet till mina modeller, 1/8"X 030" ASTM 122 från ARIGO Teknik AB.Ett mjukt och
    lämpligt rör för rök på modellmotorer.

    Mvh. Roger.
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  10. #10

    Standard

    Bromsrör på biltema borde funka.

  11. #11

    Standard

    Jag brukar skjuta in kopparledaren (med eller utan isolering) på en grövre elkabel (diameter som fyller upp) och sen böja.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Det är många om budet men rören ska vara kopparrör, glödgade. finns o köpa minns inte var men bromsrör
    tillhör definitivt inte till den kategorin. På 70-talet när man körde metanolbåt o inte hade vattenkylmantel virade jag rör runt något som var lite under cyl.dia o sedan trädde på cyl. Ett glödgat kopparrör virar man runt lillfingret under
    förutsättning att fingret var starkt. Hur svårt kan det bli?
    Mogge

  13. #13
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!

    Här kommer mer! Kolla denna länk!

    http://rcdon.com/html/the_ultimate_project.html

    Mvh. Roger.
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  14. #14

    Standard

    Tex biltema har både i koppar och koppar/nickel, glödga dom kan man göra själv.
    Såg nu att det gällde 3mm rör och det finns nog inte som bromrör.
    Kapillärör till exvis ett kylskåp borde funka dom är av koppar och finns i små dimensioner.
    http://www.nordicold.se/econtent/64

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Carl Visa inlägg
    Hej!
    Här kommer mer! Kolla denna länk!
    http://rcdon.com/html/the_ultimate_project.html
    Mvh. Roger.
    Tack för länken, det är bla den som har inspirerat mig till att vilja ha rök
    men han visar inte hur man gör för att bocka runt en så liten diam, hur gör man egentligen?

    Jag testade med saltet idag och det funkade bra att vira den runt en ca 5mm skruvmejsel utan att röret blev för platt, jag klämde till ena sidan och höll fast den med en tång och virade sen med handkraft runt den. Men i slutet vill man ju ändra riktning på böjen så den går i spiralens riktning, det lyckades jag inte så bra med, det är så lätt att den viker sig när man ska ta stöd mitt på röret...

    Hur gör ni exakt egentligen för att bocka den som ni vill ha den?

    Sen undrar jag också över hur mycket spiral behöver man inne i dämparen egentligen? Jag har en 26cc bensinare med pittsdämp. Kan det bli för mycket så det så att säga kokar redan i röret och typ baktänder?

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Det är många om budet men rören ska vara kopparrör, glödgade. finns o köpa minns inte var men bromsrör tillhör definitivt inte till den kategorin. Ett glödgat kopparrör virar man runt lillfingret under
    förutsättning att fingret var starkt. Hur svårt kan det bli?
    Mogge
    koppar is the shit alltså, ska testa det...

  16. #16
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Svar till Metric. Lysande Sickan,tänkte inte på det. Kapillärrören plockar man från återvinningscentralen utan kostnad o
    är nog precis det man behöver o till ingen kostnad. Plattar man sedan till ändarna som blir kvar så är väl ingen skada skedd eller?
    mogge

  17. #17

    Standard

    Var försiktig om den innehåller R600 (butan) eller R290 (propan) bara.
    Egentligen skall man ju tömma det på ett korrekt sätt .

  18. #18
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Tack för länken, det är bla den som har inspirerat mig till att vilja ha rök
    men han visar inte hur man gör för att bocka runt en så liten diam, hur gör man egentligen?

    ...
    Det syns på bilderna hur man böjer ett kopparrör!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Exhaust__3.jpg 
Visningar:	521 
Storlek:	42,4 KB 
Id:	38941
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Exhaust__5.jpg 
Visningar:	506 
Storlek:	46,7 KB 
Id:	38942
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pre-Heater__2.jpg 
Visningar:	394 
Storlek:	35,1 KB 
Id:	38943

    Mvh. Roger
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Carl Visa inlägg
    Det syns på bilderna hur man böjer ett kopparrör!
    Mvh. Roger
    Tack för bilderna, jag har bara inte lyckats bocka till röret på det uppenbara sättet, typ med fingrar.
    Men det var ett mässingsrör som inte var värmt, nu har jag iallafall beställt kopparrör från söders rc så nu ska jag nog få till det

    Ha det gött

    /Anders

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •