Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Uppgradering FW Naza, propellrar bort eller kr ni nd?

Standard Uppgradering FW Naza, propellrar bort eller kr ni nd?

Har hittills tagit bort dom vid uppgradering av naza fw
    Hur gr ni?
    //Peter

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

Standard

Jag tar bort dom. Det var ingen rolig upplevelse nr min d nya quad brjade varva fr fullt bredvid mig i soffan. Som tur var blev det bara sm materiella skador

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Spnner fast maskinen i garagegolvet, lng usb-sladd.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Brukar gra sdana saker inomhus och inomhus startar jag aldrig en maskin med proppar eller blad p .
    har varit med om spnnande upplevelser ute , vill inte prova det inne
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Vad, kan ni inte separat bryta strmmen till ECS:na, det rekommenderar jag verkligen att ni fixar.

Balsa regn
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Hur har du lst det? r numera allergisk mot extra kontakter, har allt utom batterikontakten och servokablarna ihopltt.
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-05-22 klockan 15:58.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Det str ingenstans vad det r fr farkost.

P min har jag matning via Y-kabel frn batteriet, dr den ena gr till ESC:erna via en kontakt som enkelt gr att dela, den andra gr till kontrollern.

Frdelen med att det gr att dela p kontakten till ESC r vid t.ex uppgradering samt att GPS:n binder snabbare till satelliterna, d det inte finns magnetiska strningar som frdrjer(Jag anvnder det endast vid problem med att lsa till satelliter, men borde nog gra det alltid).

Det r min lsning och det funkar.
    Att man fr en kontakt extra kan vara s hnt, men jag kan programera inomhus utan risk fr bortflugna farkoster.

Skerhet framfr bekvmlighet.
    Balsa regn
    DS-24 operatr.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Jag tnker mer p att varje extra kontakt r en extra felklla.

Angende Gps-lsning s finns det intressant att lsa om det p rc-groups (som vanligt). Tydligen saknar Naza-gpsen ngot slags filter som gr att den kan stras av lite allt mjligt. Ntt geni som lagt upp en instruktion p hur man lder dit ett. Rtt avancerat, inget jag kommer prova.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1863430

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Jag upplever att naza GPS har svrare att hitta satteliterna , det tar ett bra tag att hitta alla , startar jag min wkm gr det betydligt snabbare

Vid uppdatering har jag aldrig haft problem p maskiner jag vet funkar , assistenten kopplar ju bort matningen till esc s fort den startas ( den grna lampan i nederkant ) men det r kanske ofrsiktigt ? dremot om det r en helt ny maskin och frsta uppkopplingen har jag inte proppar p
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlgg
    Jag tnker mer p att varje extra kontakt r en extra felklla.

Angende Gps-lsning s finns det intressant att lsa om det p rc-groups (som vanligt). Tydligen saknar Naza-gpsen ngot slags filter som gr att den kan stras av lite allt mjligt. Ntt geni som lagt upp en instruktion p hur man lder dit ett. Rtt avancerat, inget jag kommer prova.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1863430
    Det r just denna trd jag ocks varit inblandad i. Det r tydligt s att GPS:na saknar fungerande SAW filter och en lsning som fungerar p marken fr att hjlpa till med kontakten av satelliterna r bl.a. denna Y-kabel som d ven r ett plus i kanten vid programmering som skerhet.

Stiffe: Kommer inte ihg om WKM har ett Saw filter eller det bara r s att de har ett bttre filter, men s kostar den ocks lite mer och d kan man frvnta sig mer.

Balsa regn
    DS-24 operatr.

berthrsds avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    414
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg
    Det r just denna trd jag ocks varit inblandad i. Det r tydligt s att GPS:na saknar fungerande SAW filter och en lsning som fungerar p marken fr att hjlpa till med kontakten av satelliterna r bl.a. denna Y-kabel som d ven r ett plus i kanten vid programmering som skerhet.

Stiffe: Kommer inte ihg om WKM har ett Saw filter eller det bara r s att de har ett bttre filter, men s kostar den ocks lite mer och d kan man frvnta sig mer.

Balsa regn
    Har varit med om att en Naza har gett fullgas ett par sekunder vid uppgradering av mjukvara... Som tur var s hade jag ngonstans i bakhuvudet att den kunde gra det, s jag hll i den ordentligt. Blev hyffsat skraj nd

Min sikt r att alla kontakter r potentiella problem, s jag lder som regel allt utom batterikontakten. Ibland gr jag till och med s lngt att jag lder 5V- och PWM-kablarna direkt p styrkort och mottagare.

En tanke: Om du har s stora problem med strningar p marken att du inte fr GPS-lsning med fartreglagen igng... Vad hnder d i luften med strmsatta fartreglag? Du har ju knappast byggt bort problemet.

Vidare s r GPS:en till Wookong-M faktiskt 200kr billigare n GPS:en till Naza... Att resten av systemet r dyrare pverkar knappast eventuella filter i GPS-enheten.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Om nu Nazan ger fullgas efter en uppdatering, tycker du inte d att det kan vara vrt att kunna ta bort strmmen till ECS tills den r konfigurerad. Det r vl lttare att bryta en kontakt n att plocka bort alla propparna. Anvnd bra kontakter s fr du inte problem, det rcker med att plus sidan har kontakt och drfr kan du lta jordkabeln vara ldad.

Att saker r billigare innebr inte att det r smre grejor, kanske r det s att de komponenterna r billigare att kpa in?
    Kenneth
    DS-24 operatr.

berthrsds avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    414
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg
    Om nu Nazan ger fullgas efter en uppdatering, tycker du inte d att det kan vara vrt att kunna ta bort strmmen till ECS tills den r konfigurerad. Det r vl lttare att bryta en kontakt n att plocka bort alla propparna. Anvnd bra kontakter s fr du inte problem, det rcker med att plus sidan har kontakt och drfr kan du lta jordkabeln vara ldad.

Att saker r billigare innebr inte att det r smre grejor, kanske r det s att de komponenterna r billigare att kpa in?
    Kenneth
    Gissningsvis r det exakt samma GPS i Naza och WKM. Det var du som pstod att GPS till WKM var dyrare, och drfr antagligen bttre, det var det jag opponerade mig lite mot.

Jag tycker att det verkar skrare att plocka bort propellrarna varje gng jag uppdaterar mjukvaran (hur ofta behver man gra det?) n att vid varje flygning riskera att tappa strmmen till fartreglagen. Sen blir det mer kabel och kad vikt, samt allmnt kad komplexitet. Om ngot s skulle jag helt enkelt plocka ur PWM-kontakterna vid uppdatering, om det r fr jobbigt att skruva loss propparna. Eller helt enkelt gra som jag gjorde: Hlla i grejerna

Liknande mnen

1. FEL? eller RTT? i Naza assistant v.12
    Av leffe i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 23
    Senaste inlgg: 2013-07-15, 17:32
  2. Naza eller APM 2,5+ ??
    Av searay i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 62
    Senaste inlgg: 2013-04-16, 11:34
  3. Naza GPS uppgradering
    Av Stiffe i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 96