Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: Felskningshjlp behvs!

Standard Felskningshjlp behvs!

Tjenare,

Har byggt ihop en quadrocopter p HAL-ramen frn HK. Som styrsystem anvnder jag DJI NAZA och motorerna jag anvnder r Turnigy Park450 Brushless Outrunner 1200kv i kombination med 20A fartreglage.

Den har flugit riktigt bra tidigare och jag har gjort en hel del FPV-flygningar med den utan ngra problem. Efter en mindre krasch frn lg hjd som orsakades av lg strmstyrka s har jag nu ersatt de skadade 8x4 propparna med 1045 proppar. Mest som test fr att se om elektroniken skulle klara det.

Frsta flygningen med de nya propparna gick bra. Men inte andra.. och tredje... Under andra flygningen s hade jag endast flugit i ett par minuter och befann mig lgt hovrande ver en grsmatta, p kanske 1,5 meters hjd. D sedan pltsligt ena motorn slutade snurra vilket resulterade i att den tippade ver. Inget frutom ett landningsstll skadades dock. Jag gjorde nyss ett nytt frsk fr att se om det bara var ngot tillflligt. I form av ngon signalstrning eller liknande. Men den hr gngen hann jag inte mycket mer n att lyfta frn backen innan ena motorn (tror att det var samma) slutade snurra och den hamnade upp och ned p marken igen.

Hll mig dock p s lg hjd och stngde av motorerna tillrckligt snabbt fr att undvika skador.

Det jag undrar nu r om ni har ngra frslag p vad som kan ha orsakat krascherna? D DJI NAZA r ett relativt dyrt och mycket bra styrsystem s tror jag inte att det r det som var orsaken till kraschen. ven om det inte r uteslutet.

Sjlv funderar jag p om det kan vara fartreglaget fr den motorn som kanske blivit verhettat. Fast nr jag knde p ESC:t efter kraschen s kunde jag ltt hlla handen dr utan att riskera att brnna mig. Fast ngon inre krets kan kanske ha hunnit ta skada? Jag har dock ingen tidigare erfarenhet av verhettade fartreglage s vet inte riktigt hur de kan bete sig. Vrt att nmna r dock att det fortfarande fungerar.

Jag har fr vrigt kollat kablarna till motorn och de sitter som de ska. Och jag svrt att tro att det skulle vara i sjlva motorn som problemet sitter.

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Hur mnga celler kr du med?

Rtt stort hopp att bara slnga p en 10" propp istllet fr en 8" fr att prova?!? Snt dr mste man ta reda p innan man flyger!

Standard

Kr med 3 celler. Haha, jod det r jag medveten om. Faktum r att jag inte hade ngra andra proppar hemma. S nog var jag medveten om att det var ett lite vl stort steg Drfr tog jag det ocks vldigt lugnt med flygningarna.

Har frresten testat att ge den gas till det stadium att den nstan lyfter och ltit den st s en stund. D fungerade dock allt som vanligt. S jag skulle tro att orsaken r att fartreglaget inte riktigt klarar den strmstyrka som krvs vid hgre gas.
    Ska testa haka p ett betydligt lttare li-po och se hur det gr d. Ett 3 cells lipo p 6000mah och 10" proppar med 20A ESCn var kanske lite att ta i... :P

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

Standard

Byt plats p motorn eller reglaget som krnglat och se om felet flyttar med.
    S kan du brja bde utesluta och ringa in felet.

Ett reglage kan ha kassa ldningar, motorkablar dligt ldda, motor med trasiga trdar osv.

berthrsds avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    414
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

Standard

En snabb koll i ecalc sger att du nstan dubblar maxeffekten fr park450 1200 med 10x4,5-proppar p 3S... Du verskrider ven maxstrmmen p fartreglagen. Har du stngt av spnningsvervakningen i fartreglagen? Annars kan det ju vara s att dom klipper fr underspnning.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

ven om du kollat motorkopplingar s kolla extra noga , hade ungefr samma problem och det visade sig att kabeln va av fast innanfr plasten i kabeln den klippte den motorn frn allt mellan 5sek till 3 minuter , frmodligen vibbar som gjorde att den tappade kontakt ibland.

Men testa ven annat reglage , en del r inte helt hundra ett av mina rctimerreglage klipper lite som det vill trots att det r ett 40A reglage och den totala motorstrmmen r p mellan 15-20 A
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande mnen

1. Felskningshjlp, MultiWii
    Av MrOvanhill i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 18
    Senaste inlgg: 2011-07-20, 15:28
  2. Vad behvs?
    Av CarlG i forum Elmodeller
    Svar: 60
    Senaste inlgg: 2011-05-20, 18:06
  3. Fpv Vad behvs mer.
    Av fredrikb i forum FPV Allmnt
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2010-12-08, 08:20
  4. vad behvs?
    Av Rc flygplan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2009-09-08, 21:41

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •