Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vilken "Alkylatbensin" till flygmotor ?

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Vilken "Alkylatbensin" till flygmotor ?

    Mors, drar en fråga till i detta forum:
    Jag vill köra med Alkylatbensin för att slippa doft i hobbyrummet.
    Vilken kvalitet/ fabrikat är att föredra?
    Har för mig att jag läst att OK/Q8 är skräp.
    Stämmer det?
    Är det skillnad på olika?

    // Mats W

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det är ASPEN som gäller. okq8 har en blandning av aspen och etanol som enligt mig inte funkar bra.

    Aspen kan du köpa hos dom som säljer bla. motorsågar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Mats.
    Du kan köpa Aspen i dunk vid Södertälje gästhamn till ett betydligt lägre pris än hos motorsågsfirman.
    /Lelle

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Mats.
    Du kan köpa Aspen i dunk vid Södertälje gästhamn till ett betydligt lägre pris än hos motorsågsfirman.
    Till vilket pris?
    Är intressant att jämn föra med vad vi får betala.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även OKQ8 har en mack här i Västerås där man kan köpa alkylat i lösvikt. En klubbkompis nämnde nåt runt 17 kr/l men jag har inte kollat detta.
    Roger
    PS: Hittade just denna prislista från OKQ8 - http://www.okq8.se/foretag/pastation/drivmedel
    Sök OKQ8-station med alkylat - http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation
    Senast redigerat av McRegor den 2013-05-27 klockan 10:18.

  6. #6
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Här är en länk till en karta över alla inköpsställen för Aspen i Sverige:
    Www.aspen.se/kopstallen

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Det är ASPEN som gäller. okq8 har en blandning av aspen och etanol som enligt mig inte funkar bra.

    Aspen kan du köpa hos dom som säljer bla. motorsågar.
    Jag har också kört med Aspen och blandat själv och det har funkat bra, men nu köpte jag en dunk okq8 färdigblandat bara för att prova. Vad hade du för problem med okq8 alkylatbensin?

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Läser man på lite andra fora så har vissa hävdat att OKQ8´s alkylat är sämre och inte alls fungerar bra medan andra inte har några som helst problem. Kanske är en form av "syntetolje-debatt" som vi sett otaliga av....vad vet jag ?
    Roger

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer J Visa inlägg
    Jag har också kört med Aspen och blandat själv och det har funkat bra, men nu köpte jag en dunk okq8 färdigblandat bara för att prova. Vad hade du för problem med okq8 alkylatbensin?
    Har kört med Aspen i 2 säsonger och det går alldeles utmärkt, med rotomotor är jag inne på andra säsongen och upplever inget lagerproblem ännu.
    Tror inte att lagerproblemen beror på om det är Aspen eller vanlig bensin utan det är nog beroende på vilken olja man använder.

    Jag köper alltid Aspen för fyrtakt och blandar i olja själv.

    Jag har också provat OKQ8, miljöbensin men där blir det problem.

    Efter ett par tankar så börjar motorn gå dåligt och till slut går den inte ens att starta. Så fort jag tankar 98 då så startar motorn direkt. Den erfarenheten har jag också fått när jag tankat snöslungan med OkQ8 miljöbensin.
    Jag har också ställt frågan till OKQ8 varför det är så, svaret jag fick var, "vi vet att det är så men inte varför". Så intresserad var dom.

    Vad jag förstått så är det inte ren aspen i ok:s miljöbränsle det är även uppblandat med etanol och om det är det som är orsaken vet jag inte.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Till vilket pris?
    Är intressant att jämn föra med vad vi får betala.
    Hej Lasse.
    Det var min granne som tipsade mej om gästhamnen då han köper aspen till sin gräsklippare där. Kollade med dom idag och 4T kostar 18,50 / Lit. Motorsågsfirman tar 130 för en dunk = 26:- / lit. Så visst blir det billigare, så nu blir det att tanka upp en 20 litersdunk, då jag alltid har kört mina bensinare på Aspen.
    /Lelle

  11. #11
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Lasse.
    Det var min granne som tipsade mej om gästhamnen då han köper aspen till sin gräsklippare där. Kollade med dom idag och 4T kostar 18,50 / Lit. Motorsågsfirman tar 130 för en dunk = 26:- / lit. Så visst blir det billigare, så nu blir det att tanka upp en 20 litersdunk, då jag alltid har kört mina bensinare på Aspen.
    Och här får vi betala 159:- för en 5 liters dunk. Någon tapp att tanka från här, det finns bara inte trots en jättefin gästhamn.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #12

    Standard

    I Alkylatbensin får det inte blandas in Etanol så det tror jag inte att OKQ8 har i sin.
    Däremot så ställer Aspen högre krav på sin soppa än vad som krävs för att det ska vara Alkylat, så det kan mycket väl vara så att OKQ8 i vissa fall håller lite sämre kvalitet.
    Det är iaf Aspen som gäller, oljan som 2T är blandad med är riktigt riktigt bra.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kollade just priset på 25 l-dunkar med Aspen 2T resp 4T här i Västerås (NB Oljor). Kostar 27 kr/l inkl moms för 4T och 27,80 kr/l för 2T. M a o avsevärt mycket dyrare än OKQ8. Frågan är om kvalitetsskillnaden är så stor... Med OKQ8-priset kan man ju faktisk fundera allvarligt på att köra även utombordaren på alkylat men knappast på Aspen om man skall ge det pris jag fick idag.
    Ringde sen Brunnby Maskin och dom har även lösvikt för 2T-soppan (Aspen) och där kostar denna då 22,90 kr/l inkl moms. Klart billigare än i 25 l-dunkar men fortfarande drygt 4 kr/l dyrare än OKQ8...
    Roger

  14. #14

    Standard

    För några år sedan bytte jag till OKQ8 alkylat efter att tidigare kört på vanlig 95-oktan från macken. Motorn en ZDZ gick bra efter en smärre justering av förgasaren. Allt var frid och fröjd speciellt som man på den tiden kunde köpa alkylatbensin från pump till lågt pris i Vällingby. Det märkliga var dock att efter en tid så började motorn tappa ork och även trottla sämre. Jag fick till och med några motorstopp. Jag trodde först att motorn höll på ta slut. Så hörde jag talas om att även andra haft problem. När jag så gick tillbaka till vanlig bensin blev motorn normal igen. Den går fortfarande bra.
    Under samma period körde vi fältgräsklipparen på alkylat. Det gick hur fint som helst.
    Jag vet inte om man kan generalisera det här men det kan kanske vara bra att veta att det inte alltid går bra att köra på OKQ8 alkylat. Nu kan det förståss också vara så att brygden har ändrats till det bättre.Det här är som sagt några år sedan.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Har kört med Aspen i 2 säsonger och det går alldeles utmärkt, med rotomotor är jag inne på andra säsongen och upplever inget lagerproblem ännu.
    Tror inte att lagerproblemen beror på om det är Aspen eller vanlig bensin utan det är nog beroende på vilken olja man använder.

    Jag köper alltid Aspen för fyrtakt och blandar i olja själv.

    Jag har också provat OKQ8, miljöbensin men där blir det problem.

    Efter ett par tankar så börjar motorn gå dåligt och till slut går den inte ens att starta. Så fort jag tankar 98 då så startar motorn direkt. Den erfarenheten har jag också fått när jag tankat snöslungan med OkQ8 miljöbensin.
    Jag har också ställt frågan till OKQ8 varför det är så, svaret jag fick var, "vi vet att det är så men inte varför". Så intresserad var dom.

    Vad jag förstått så är det inte ren aspen i ok:s miljöbränsle det är även uppblandat med etanol och om det är det som är orsaken vet jag inte.
    Ok, jag har också goda erfarenheter av Aspen 4T och blandat själv med Q8 moto RS Extreme 2T syntetolja, är kanske korkat att ändra på något man är nöjd med. Fick bara för mej att jag skulle prova bränsle som är färdigblandat efter som en kompis som är motorsågsinstruktör tyckte att det var onödigt att blanda själv när det finns färdigblandat att köpa, men det ska vara Aspen enligt honom också. Så vad är vanligast ute i stugorna bland Aspen flygarna, köper ni färdigblandat eller blandar ni själva?

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Försöker komma på vad OKQ8:as miljöbränsle hette men kan inte komma ihåg namnet. Har fått Ultima på hjärnan men det verkar inte finnas nåt bränsle med det namnet då man googlar på det. Hittar det inte heller på OK:s hemsida.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Försöker komma på vad OKQ8:as miljöbränsle hette men kan inte komma ihåg namnet. Har fått Ultima på hjärnan men det verkar inte finnas nåt bränsle med det namnet då man googlar på det. Hittar det inte heller på OK:s hemsida.
    Det verkar som du kommer ihåg rätt...

    http://www.okq8.se/privat/ovrigt/pro...kter/drivmedel
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #18

    Standard

    Knepigt att OKQ8 är billigare än Aspen. Häromkring har OKQ8 alltid varit dyrare.

Liknande ämnen

  1. Hitec Aurora 9 - Tricopter - KK Controller board. - Vilken "Swash Type"?
    Av Johan_vv i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 00:52
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 13:16
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07
  5. Vilken lyckad Vår "Fly-Off", 37st piloter....
    Av GliderKing i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •