Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Tips till Bygge

  1. #21
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vadå, skall du ha en 600 nu?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom den mesta nyförsäljningen av helisar idag är inom segmentet flybarless så är han på jakt efter en lämplig heli av den typen. Så ni som är duktiga på helisar kanske kan hjälpa honom att hitta ett bra sådant alternativ i 500-klassen.
    Roger

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    En begagnad 500 fbl T-rex, eller annat märke funkar. Man får oftast mycket för pengarna.
    Kolla köp o sälj annonserna på helisweden eller rcheli.se , även här på denna sidan och smf.se brukar det ibland dyka upp lite annonser.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Vadå, skall du ha en 600 nu?
    Jag fick tips av den jag köpte radion att en 600 är stadigare att flyga samt syns bättre i luften.

    Då kollade jag på nätet och fick dessa priser.

    Paket 1:

    http://www.helipal.com/trex-500-pro-...per-combo.html

    http://www.scaleflying.com/Bell-AH-1...ct_p_2511.html

    PRIS med frakt 8760 KR

    --------------------------------------------------------------------------------------

    Paket 2:

    http://www.scaleflying.com/AH-64-Ira...ct_p_1111.html

    http://www.scaleflying.com/Chaos-600...ro_p_1584.html

    PRIS med frakt 9787 KR'

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Generellt är ju större grejor stabilare men som vanligt finns det både uppsidor och nersidor på det mesta.
    Följ Kenneths råd och kolla vad som finns begagnat - priset brukar vara avsevärt lägre och just heli är nog ett område där många aktiva tycker sig behöva det allra senaste hela tiden så det bör finnas en och annan att välja på. När du handlar från handlare utanför EU så missa inte att lägga på momsen (25 %) och en hundralapp eller så för administrativa avgifter hos den som sköter förtullningen.
    Roger

  6. #26
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    En viktig synpunkt är att den skall få plats i kroppen han tänkt sig, en 600 är som vad jag förstår större, annars rekommenderar jag inget under 800 storlek.

    För skalaflygning behövs inga värsting grejor, det är funktion och driftsäkerhet som ligger i fokus.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håller helt med Simon - har inte sett nån normal heli som "flyger nästan av sig själv". De flesta nybörjare har en rätt lång väg att vandra innan flygningen är uppenbart kontrollerad. Inget omöjligt på nåt sätt men inte flyger dom av sig själv inte. Så mitt råd kvarstår - kör med standardkarossen på 500:an i början så blir det avsevärt enklare att meka (och ställa in).
    Roger
    Det roliga med denna debatten är att han har faktiskt rätt, dom flyger i stort sett av sig själva majoriteten av alla nybörjar krasher är att dom överkompenserar helin när den är sne är man bara lugn från början är det inte så svårt.

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    inte ens min Logo500 med Vbar är såpass stabil jag kan släppa ner radion o låta koptern stå och hovra av sig självt. Ja,om det är vindstilla och helikoptern är perfekt byggd så kanske. Möjligt om man använder en annan typ av gyro, men är man grön inom kopter världen, så lär ju helin heller inte bli perfekt inställd från början Tyvärr är det fortfarande så att man måste som pilot korrigera helin, även om det idag har blivit lättare. Men visst buntar man då på allsköns elektronik och hjälpmedel så går det säkert att få den flyga av sig själv

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    Det roliga med denna debatten är att han har faktiskt rätt, dom flyger i stort sett av sig själva majoriteten av alla nybörjar krasher är att dom överkompenserar helin när den är sne är man bara lugn från början är det inte så svårt.
    Tänker inte fortsätta debatten mer än med detta.

    Har du flugit helikopter?
    Räknar du multirotor med gpsstyrning till helikopter?

    Ja dom första felen är överkompensering men släpper du spaken så har den aldrig tagit över iallafall.

    Ordet flyga av sig själv kanske har en annan betydelse hos dig?

    Skulle gärna se dig flyga du borde vara grymt duktig med en självflygande, vore även intressant att veta fabrikat på heli och gyro, är det så bra slänger jag nog ut vbaren

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Tänker inte fortsätta debatten mer än med detta.

    Har du flugit helikopter?
    Räknar du multirotor med gpsstyrning till helikopter?

    Ja dom första felen är överkompensering men släpper du spaken så har den aldrig tagit över iallafall.

    Ordet flyga av sig själv kanske har en annan betydelse hos dig?

    Skulle gärna se dig flyga du borde vara grymt duktig med en självflygande, vore även intressant att veta fabrikat på heli och gyro, är det så bra slänger jag nog ut vbaren

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    - EDIT -
    Skrev ett långt och ganska provokativt inlägg här, det var bara dumt. Lycka till med heli köpet.

  11. #31

    Standard

    Har du bestämt vilken sändare du ska köpa eller har köpt?
    Om du inte har det skulle jag vilja slå ett slag för Spektrum, Man sparar mycket pengar på satelit funktionen på FBL systemen, eftersom du slipper mottagare ooch/eller sbus. Och flyger du Futaba sparar du säkert 1000kr/heli.

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    Har du bestämt vilken sändare du ska köpa eller har köpt?
    Om du inte har det skulle jag vilja slå ett slag för Spektrum, Man sparar mycket pengar på satelit funktionen på FBL systemen, eftersom du slipper mottagare ooch/eller sbus. Och flyger du Futaba sparar du säkert 1000kr/heli.
    Jag vill inte gå på dig på nått sätt men tycker det är lite spännande med ditt tänk.
    Spektrum är ett kanon val , bra sändare bra möjligheter till bnf prylar men att spara 1000kr?
    en sbus mottagare kostar 632kr hos tillex rubinrc och en satt till spektrum kostar 319 kr det blir alltså 313 kronor billigare.
    Får du dock tag i en bnf modell så blir det 632kr billigare.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #33
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Nu biter jag mig i läppen!

    Kan vi inte hjälpa killen istället och vara kreativa.

    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Jag vill inte gå på dig på nått sätt men tycker det är lite spännande med ditt tänk.
    Spektrum är ett kanon val , bra sändare bra möjligheter till bnf prylar men att spara 1000kr?
    en sbus mottagare kostar 632kr hos tillex rubinrc och en satt till spektrum kostar 319 kr det blir alltså 313 kronor billigare.
    Får du dock tag i en bnf modell så blir det 632kr billigare.
    Jäklar va jag ångrar att jag inte skrev förra inlägget men okej, självklart kan ha varit dumt att skriva en siffra på sparandet eftersom det fick dig att gå i inspektör gadget mode. För med lite olika jämnförelser kan man få det att bli väldigt olika
    Alt 1
    Spektrum http://hobbyking.com/hobbyking/store..._Receiver.html 12$ pris ca 84kr
    Futaba http://www.fullkontroll.se/?ProdID=7909 pris 1725kr
    Dvs alternativ 1 sparar du 1641kr genom att välja spektrum
    Alt 2
    Spektrum Satelit från Fullkontroll 399kr
    Futaba FUTABA - R2106GF • 6-KANALS S-FHSS 2.4GHZ HV MOTTAGARE pris 299kr
    Du tjänar 100kr på att flyga futaba

    Ser fram emot ditt nästa inlägg eller om du tröttnar på att försöka få det att höra till tråden kan du alltid pma.
    Stolle

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Om det är en 600 du är ute efter, så kolla efter T-rex 600r Skulle tippa på om du vill flyga skala att använda dig utav 6s istället för 12s setup, alternativt kanske vore nitro?. Beggat brukar som sagt dyka upp lite då och då på dem olika forumen.

    KennethE nämner 800 storlek. Blir en tokigt stabil kopter, men kostar dessvärre skjortan och lite till..
    Hur mycket vill du lägga på detta? , och hade du spakat helikopter tidigare?

    Till Davidflygare, att jämföra Hobbyking priser med inhemska från Fullkontroll är inte riktigt rättvist. Bättre isåfall att jämföra Futaba o Spektrum just via Hobbyking Eller bägge inom landet.

  16. #36

    Standard

    Hela tanken med den jämnförelsen var ju att jag kunde få vilka siffror jag ville genom att jämnföra på olika sätt

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Inte lätt att utläsa alltid vad man menar på forum Så där har du ju klart rätt i. =)

Liknande ämnen

  1. Tips och köpråd vid bygge av Quad (Nybörjare)
    Av slaffe i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 15:28
  2. Råd och tips till Quadcopter
    Av CarlG i forum Quad
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 15:53
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 09:38
  4. Bygge av "skal" (någon som har tips?)
    Av CAD:ar'n i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 20:19
  5. Tips för bygge.
    Av neo1010 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •