Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Multicopter för enbart filmning. Vad köpa?

  1. #21
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Priset jag angav på Naza var för v1, v2 kostar 3650:- på mikrokopter. Om jag har tolkat det hela rätt så har "wifi version" ganska mycket begränsningar... Hur intressant är det att kunna sätta waypoints inom 200 meters avstånd? Eller att kunna klicka på kartan max 30 meter från nuvarande position? Känns som finesser som är kul tre gånger, sen lär man flyga själv istället...

    Det är absolut inte så att jag försöker hacka ner på YS-X4, eller hylla Naza på något sätt... Jag anmärkte bara på uttalandet om att det bara skiljer "ett par hundringar" och att man då fick alla finesser som Naza saknar. Själv tycker jag att OpenPilot CC3D är överlägset om man vill flyga själv, och att Wookong-M är överlägset om man hellre låter multikoptern flyga själv

  2. #22
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    och att Wookong-M är överlägset om man hellre låter multikoptern flyga själv
    Har själv WKM och är väldigt nöjd DOCK är inte waypoint funktionen den bästa , dels är den svindyr 6000 kr för 5 waypoints dels kan den inte följa en POI i waypointsläget vilket gör den värdelös för filmning om man inte kan styra gimbalen separat även i pan
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  3. #23

    Standard

    Hexacopter nu beställd. Får se om man lyckas flyga något överhuvudtaget eller om jag kommer krascha direkt och ställa den i en garderob :P

    Och ja, budgeten drog iväg till nästan det tredubbla mot vad jag skrev i första inlägget..

    Nu är det bara att börja kolla på landningsställ samt kamera fäste. Några tips där? Ramen är en DJI F550

    (Btw, vart klickar man i så man får upp alla trådar som ett normalt forum? Tycker det är väldigt huller om buller)

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Blev väldigt glad när jag fann denna tråden då jag själv gått i samma tankar den senaste månaden men inte riktigt känt mig köptrygg ännu. Mina bekymmer är lite av en annan natur dock.

    Eftersom jag är lat och ohändig med små pill har jag länge haft span på en färdigbyggd modell som jag tror är baserad på F450 men efter att ha läst på om hur diverse komponenter fungerar så har jag fått lite kalla fötter. Därför vill jag kolla upp lite här om några mer kunniga individer måhända har lite koll.

    Modellen i fråga är: Dronetuner TDT450 Rapier 1

    1. Varför finner jag inga skriverier om denna någonstans på internet? är den så himla okänd eller är den helt enkelt ointressant? är det nåt jag missar? det är vad som gör mig misstänksam.

    2. Jag vet inte om jag är helt bakom flötet men en hexa med 6x 1000kv kräver väldig hög batterikapacitet som jag förstått det, eller säger inte kv-värdet nånting om hur mycket kraft motorerna drar egentligen?

    3. Rent allmänt är mitt första intryck att denna färdigbyggda känns otroligt prisvärd med tanke på allt man får till dessutom, finns det nån hake som jag missar? är det en föråldrad modell med brister som inte nämns i vissa komponenter eller är det nånting annat jag inte ser med mina glada amatörögon?

  5. #25
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Hej Zallisen,

    Det finns i runda slängar en miljon olika färdigbyggda alternativ med billiga kinesiska komponenter, det är nog därför du inte har läst något om den... Utan att veta exakt spec (dom var härligt svävande på den punkten) så skulle jag säga att det är en maskin som är ganska lik den jag satte ihop i denna tråd: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nom-multirotor fast med Crius AIO kontroller. Dvs billiga halvskapliga till halvdåliga kinesiska komponenter.

    1000kV är en varvtalsangivelse på motorerna, dvs 1000 varv/volt utan belastning. Det i kombination med propellerstorleken och spänningen ger maximal strömförbrukning. Runt 1000kV är ett ganska vanligt varvtalsområde för multirotorer.

    Komponenterna kostar väl knappt hälften av vad den färdigbyggda gör, så huruvida du tycker att det är prisvärt eller inte är upp till dig. Det jag kan säga är att ingen av komponenterna är vad jag skulle räkna som bra.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Tack för svaret.
    Ja det var väl ungefär vad jag räknade med då, bara att jag inte sett några andra billiga alternativ på färdigbyggda.
    Mitt mål är precis som tråden syfte att kunna filma helt enkelt, någorlunda stabilt och att utvidga min erfarenhet och intresse för att flyga sånnahär maskiner. Hitills har jag bara kört en vanlig ar.drone(leksak) att köra en sån räknas inte ens märker jag för man har ingen direkt kontroll. Därför körde jag senare en micro quad för att träna mig på att kontrollera en quad med radio tills jag kände mig mer mogen att investera i en större.

    Och ja jag misstänkte väl att det var skumt att man inte fick reda på exakta specs på batterier och motorer. Om jag köper en hexa-modell av den där så har jag inte så höga färväntningar mer än att jag ska lära mig flyga den ganska bra och börja filma lite. Antagligen kommer jag behöva fixa bättre batterier från annat håll, antingen ett 5000mah 3S eller 2st 3000mah 2p3s för optimal flygtid. Förhoppningsvis kommer jag kunna meka med den och lära mig bygga eget utifrån det och fixa en mycket bättre egenbyggd i framtiden.

  7. #27

    Standard

    Sådär ja, nu har jag hämtat hexacoptern och fått en väldigt bra genomgång av allt! Har kört slut på dom tre batterierna jag köpte och satans vad roligt det är =)

    Stort tack berthrsd och rekommenderar honom (och hans företag) om det är någon som ska köpa en multikopter!

Liknande ämnen

  1. Helikopter filmning
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 20:48
  2. Nyårs raket filmning
    Av DrHanke i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 19:02
  3. drivning enbart ett håll
    Av shaggy i forum Bilar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 18:34
  4. EZ P51 Dago Red premiärflugen!! (Enbart bilder tyvärr..)
    Av taygher i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •