Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Multicopter för enbart filmning. Vad köpa?

  1. #1

    Standard Multicopter för enbart filmning. Vad köpa?

    Tja.

    Har kikat runt lite här på forumet ett tag nu och nu känns det som att det är dags att handla. Men först lite frågor såklart.

    1: Jag har aldrig flygit multirotor förut (eller vanlig rc helikopter för den delen) så vilket är "bäst" att köpa i dagsläget då jag lär flyga lite med den innan jag börjar filma, hexacopter eller quadcopter? Vilket blir stabilast när det kommer till filmandet?

    2: Då jag vill kunna filma trots att jag inte styr aktivt så är ju gps funktion nödvändig. Waypoint funktionen är något jag också känner att jag skulle vilja ha men är nazan(finns waypoint till nazan?) eller wkm bäst för detta ändamål? Skillnad för mig som nybörjare med inställningar och hur jag ska göra mellan naza/wkm?

    3: Vill kunna i framtiden(hyffsat snart dvs) kunna använda fpv i form av fatshark glasögon eller liknande. Något extra jag måste tänka på då när det kommer till naza/wkm?

    4: Har kommit fram till att Tiger motorerna verkar vara dom som rekommenderas så såna kommer köpas. Även sett att det finns en "räkna ut motor/storlek på propeller"-tråd. Men vilket märke på propellrarna? APC?

    5: Kamera fäste. Kikat på olika fästen på div sidor och fastnat lite för några. Finns det elstyrda fästen? Länk?

    6: Kontroll djungeln. Har kikat på Futaba T8J som följer med div paket men vad finns det för alternativ här? Om jag vill ha allt jag speccat ovanför här, vilken/vilka rekommenderas? Annars vilken prisklass på ett ungefär ska man lägga sig på för själva kontrollen?

    Jag har budgeterat en ca 5000:- för själva bygget. Hur långt kan jag komma med dessa pengar? (Kontrollen/kamerafästet får bli en separat kostnad)

    Helst köper jag ett färdigt kit med laddare/batterier/ram/motorer/propellrar osv osv som jag vet lirar ihop än försöker plocka lite här och lite där. Har kollat på hobbyking, pitchup och mikrokopter. Andra tips?


    Låååång text men hoppas någon orkar hjälpa till eller iallafall länka om sakerna redan frågats!

  2. #2
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    1. Hexakopter lyfter mer och är lite stabilare för filmning. Men för övning så spelar det absolut ingen roll, förutom att en quad är billigare att köpa och laga...

    2. WKM är överlägsen Naza på alla punkter, så har du råd så köp. Blir dock svårt med din budget... Naza saknar waypoints.

    3. Inget speciellt att tänka på. Just nu säljs mikrokopter WKM i paket med DJI OSD till något lägre pris, kanske kan vara något?

    4. Börja med billiga Gemfan-proppar tills du inte längre bryter av dom varje flygpass, sen är det bara att byta till XOAR.

    5. Just nu är det borstlösa gimbaler som gäller. Märke och storlek beror på vilken kamera du vill använda.

    6. Se bara till att inte köpa för få kanaler, kör själv ett 9-kanalssystem och det räcker inte längre till.

    Din budget känns lite snålt tilltagen, med tanke på att Naza med GPS kostar närmare 4000, och WKM kostar över 9000.

    Autopartner har bra priser på Xoar-proppar och Tiger-motorer, och kan på kort tid ta hem allt ur DJI-sortimentet.

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag hade satsat på kontrollern Zero UAV X4, den kostar ett par hundringar mer än Naza och innehåller waypoints och alla finesser för att filma. Sedan om du inte tycker den räcker till kan du gå upp till WKM och då är du redan van vid wp flygning. I ditt läge hade jag köpt en färdig lösning från t. ex. Infinity hobbyer har allt du behöver.

    Sedan är det upp till dig, men jag rekommenderar minst en Hexa för film, själv kör jag med okta.

    Quad ser jag mest som bus maskin och är perfekt att lära sig på.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Alla gör vi våra individuella resor, från olika startpunkter

    För min egen del började jag flyga förra sensommaren med en Okto, fokus var på filmning. Har ett videosystem på den, skulle inte vilja kalla det för FPV även om det är det. Jag använder det för att "rikta" kameran pan/tilt och zoom när jag fotar/filmar och inte så mycket för att "flyga". När jag gör det så tycker jag, för min del, att det fungerar bättre med monitor än glasögon. Det kan vara ett sätt att spara lite pengar till att börja på med.

    Min läxa var att jag borde ha köpt en stryktålig busmaskin till i början Min första multi för träning var en färdigbyggd DJI F450 med Naza/GPS, helt original med DJI ESC, DJI motorer och DJI propellrar. Jag kände att bygga/löda inte var min grej Tycker jag fortfarande inte men jag har fått lära mig det genom alla krascher. Senare uppgraderade jag den med T-motorer, gimbal för GoPro och trevliga Graupner 9x5 proppar. Därefter har det blivit flera quads, TBS Discovery, ADS 400-Q, QAV400/500, Goliath Alla känner jag har, tillsamman med bättre hårdvara, gjort mig till en bättre pilot, även på Okton.

    På mina quads började jag med ett nätt 5.8-kit från ImmersionRC och Fat Sharks för FPV. Även där har jag över tiden uppgraderat till Dual 5.8, sedan 1.2 och nu dubbla 1.2or. För att "flyga" är dessa quads med glasögon helt fantastiska, kan inte få nog av att utmana mig själv, med de konsekvenser som kan komma av det

    Om man vill filma med en quad går det fint och med de nya brushless gimbals som kommer nu så får man väldigt bra kvalité om man flyger med mindre kameror. Tycker till och med att det går att få till det fint utan en gimbal i näsan.

    Så beroende på vad du tänker lyfta upp i luften och vad syftet är med dina foton/filmer kanske du inte behöver en hexa eller okto, vad vet jag. Mitt tips är bara att börja med en mindre och stryktålig quad, men som sagt alla gör vi olika resor och har därmed olika erfarenheter

    Lycka till!!

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vi har något som vi kallar FPV-träff här i Skåne och vi träffas lite då och då, trots att vi alla flyger FPV och filmar så har vi helt olika grejor. Det som avgör är det stora utbudet och vad man vill få ut av sin tur.

    Vissa tycker om fart, andra tycker om att flyga in i buskar och snår, och nån vill bara glida omkring.

    Att bygga en quad är ganska enkelt, en platta där du monterar en motor i varje hörn är enkelt beskrivet, sedan behöver du ett kontrollkort, vad denna gör är att den med sina inbyggda MEM justerar varvtalet via reglage till motorerna. sedan behöver du ett batteri som drivning.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Mem ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Att 5000:- skulle vara lite snålt är jag medveten om (men måste ju sätta någon slags budget så tjejen inte blir allt för tokig)

    Kommer använda mig av mina gopro kameror (dock troligtvis bara en i luften) och det som kommer filmas är paintball samt crossåkandet.

    Om man skulle satsa på en mindre mer stryktålig (då jag gissar på att jag kommer krascha) är det dji phantom man ska satsa på då ? Är inte helt främmande för att köpa begagnat heller men det känns som en hel vetenskap att hitta rätt prylar och vad som passar.

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Den tänkte jag inte på, Phantom har jag bara gott att säga om. Allt klart att använda.

    Men flyg den med FPV utrustning du vet inte vad som är fram eller bak på den i luften.

    Bra begagnat köp för den delen om de inte varit och pillat iden, så försök få tag i en som är original.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    DJI Phantom är lite av en "återvändsgränd", då du inte kan använda några komponenter till något annat... Lägg hellre en liten extra slant på riktiga grejer.

    Om du är intresserad så kan jag bygga en quad eller hexakopter åt dig med följande specifikationer:

    Ram: DJI orginal F450 eller F550
    Motorer: T-motors MS2212
    Fartreglage: Megakopter RapidESC 20A
    Styrkort: Naza (Utan GPS)
    Propellrar: Gemfan 9x4,7

    Monterat, intrimmat och klart.
    Quad: 4990:-
    Hexa: 5990:-

    Tillval:
    Naza GPS: +1500:-
    OpenPilot CC3D istället för Naza: -1000:-
    Motorer MS2216 istället för MS2212: +300:-
    Sändare Multiplex Royal Pro 9 med 7-kanalsmottagare: +3000:-

  10. #10

    Standard

    Vad är openpilot cc3d? Och hur skiljer det sig mot nazan? Ah, såg att det stod -1000:-. Gissar då på att den är sämre än nazan?

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heurlin Visa inlägg
    Vad är openpilot cc3d? Och hur skiljer det sig mot nazan? Ah, såg att det stod -1000:-. Gissar då på att den är sämre än nazan?
    I mitt tycke, och jag tror många håller med mig, en bättre kontroller än Naza. Den saknar dock barometer och möjlighet till GPS (waypoints, kom hem mm).

    Den kan vara lite mer av en utmaning i början men med tiden en roligare FC som gör att du kan utmana G-krafterna Man kan flyga lugnt och fint med den också

    Nästa FC från OpenPilot-gänget har fler roligheter men det kommer nog att dröja lite innan den finns till försäljning. Googla lite på OpenPilot, CC3D och Revo.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    I mitt tycke, och jag tror många håller med mig, en bättre kontroller än Naza. Den saknar dock barometer och möjlighet till GPS (waypoints, kom hem mm).

    Den kan vara lite mer av en utmaning i början men med tiden en roligare FC som gör att du kan utmana G-krafterna Man kan flyga lugnt och fint med den också

    Nästa FC från OpenPilot-gänget har fler roligheter men det kommer nog att dröja lite innan den finns till försäljning. Googla lite på OpenPilot, CC3D och Revo.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD

    GPS/waypoint är ett av dom få kraven jag ska ha (därför jag från början tänk köpa mig en multikoper av något slag)

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heurlin Visa inlägg
    GPS/waypoint är ett av dom få kraven jag ska ha (därför jag från början tänk köpa mig en multikoper av något slag)
    Ok, då faller både CC3D och Nazan.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Ok, då faller både CC3D och Nazan.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Nazan har ju gps funktion iaf. Det är det lägsta kravet jag har när/om jag köper en multikopter

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heurlin Visa inlägg
    Nazan har ju gps funktion iaf. Det är det lägsta kravet jag har när/om jag köper en multikopter
    Mmm, plockar du bort waypoints så fungerar Nazan fint

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  16. #16
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Waypoints är en kul grej men om den ska vara användbar i filmsammanhang så måste MK n kunna följa en POI , dvs ha riktad kameran mot en punkt man väljer tex en staty eller ett hus , tyvärr är det bara Multikopter FC som klarar detta ev ZERO Uav också , annars får man ha en 3 vägs gimbal man styr från sändaren eller egen sändare eller får man flyga fpv istället vilket funkar efter en del träning , så jag tycker inte du ska hänga upp dig på det så mycket , det är inte helt enkelt och utbudet är stort som sagt , behöver du hjälp med något så är den enklaste vägen att köpa något som många använder tex DJI , Berthrsd förslag är vettiga får du det intrimmat så är du en bra bit på väg
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag har själv en Naza gps och är ganska nöjd med den men ta en titt på ys-x4 från Zero uav. Den kostar inte så mycket mer än Naza men uppfyller dina krav och har massor av roliga funktioner

  18. #18
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Billigaste jag hittar YS-X4 är $640, vilket torde bli ca 5600 kr? (640*7*1,25) Naza + GPS kostar 3295:- på Autopartner, vill påstå att det är en ganska stor prisskillnad.

  19. #19
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    YS-X4 kan köras i läge 1 eller 2, 1 ger en flygning som CCD och läge 2 fungerar som ett bra fotoläge med hastighetsbegränsningar i X- och Y-led.

    Än så länge har jag använt mig av max 9 waypoints med olika hastigheter och höjd på varje, i en följd över en ställe som jag skannade av, för framtida jakt.

    Kanske inte världens bästa, men den funkar.

    Är priset på Nazan för version 2?

    Allt handlar vad man vill ha ut av flygningen. En Quad klarar allt en Hexa eller Okta kan, det enda som inte finns på en Quad är säkerheten om en motor faller bort. Köp det som du tycker passar dina önskemål och budget, passar inte budgeten köp en billigare och medan du sparar, flyg runt och träna. Ju mer du flyger desto mer förändras också ditt önskemål och det du tyckte passa dig i början stämmer inte all överrens med vad som du sedan vill ha.

    Nu vet jag inte hur händig du är, klarar du sätta ihop en själv kan du spika ihop en av pinnar annars finns alltid det färdiga alternativet. Färdigt gör att du kommer i luften omedelbart.

    Själv bygger jag alla mina själv med material från Bauhause eller annan byggmarknad, eftersom det tycker jag är roligt. Jag gör mycket fel och jag kommer fram till många roliga och bra lösningar också, men det tar som sagt tid.

    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Billigaste jag hittar YS-X4 är $640, vilket torde bli ca 5600 kr? (640*7*1,25) Naza + GPS kostar 3295:- på Autopartner, vill påstå att det är en ganska stor prisskillnad.
    Det finns två versioner. Navigator version kostar $640 och wifi version kostar $480

Liknande ämnen

  1. Helikopter filmning
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 21:48
  2. Nyårs raket filmning
    Av DrHanke i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 20:02
  3. drivning enbart ett håll
    Av shaggy i forum Bilar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 19:34
  4. EZ P51 Dago Red premiärflugen!! (Enbart bilder tyvärr..)
    Av taygher i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 11:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •