Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: RCFF vs SMFF

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard RCFF vs SMFF

    Hej

    Denna fråga är en försäkringsfråga så jag kanske borde ha lagt den i försäkringstråden men en del medlemmar har ju skrivit som svar att jag bör hålla mig till en och samma tråd, så då gör jag väl det då.

    Jag kontaktade en av medlemmarna i KMFK igår och sa att jag tänkte gå med som medlem i klubben, Han frågade mig om vilket modellförbund jag var med i och jag sa att jag är medlem i RCFF, han kallade RCFF för ett piratförbund och vad han menade med det vet jag inte.

    Jag läste lite på KMFK:s hemsida om vilka säkerhetsföreskrifter KMFK följer och det visade sig att både KMFK och AKMG följer säkerhetsföreskrifterna i SMFF, och denna medlem jag kontaktade trodde att det kunde bli svårare att komma med i klubben om man är medlem i RCFF.

    Men jag har ju läst på detta forum att RCFF har EXAKT samma säkerhetsföreskrifter som SMFF har med undantaget att RCFF bedriver ingen tävlingverksamhet och har heller ingen reseförsäkring till och från tävlingar som SMFF har.

    Tycker ni att jag bör ansöka om medlemsskap även i SMFF för att kunna bli medlem i någon av dessa klubbar eftersom RCFF reglerna inte gällde där SMFF har ju sitt förbund i Falköping?

    Mathias, simulatortränad.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du skall bli klubbmedlem så kan det finnas klubbar som kräver SMFF-medlemskap. I så fall brukar du också automatiskt bli ansluten till SMFF via klubbens medlemsavgift.
    Det är inget som hindrar att du är med i både RCFF och via klubben är ansluten till SMFF.
    Roger

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg

    Men jag har ju läst på detta forum att RCFF har EXAKT samma säkerhetsföreskrifter som SMFF

    Nej det har dem inte! Det skiljer en hel del i filosofi mellan RCFF och SMFF. Det blir säkert inte helt rättvist att sammanfatta kort, men jag gör ett försök.

    SMFF ger klubbarna ansvaret att bedöma var det är lämpligt att flyga och var försäkringen gäller. RCFF ger dig själv ansvaret att bedöma var det är lämpligt att flyga med hjälp av sunda förnuftet. Det är stor skillnad.

    Du är alltså inte under SMFFs beskyddande vingar om du flyger på fotbollsplanen hemma vid, men är du med i RCFF så är du under deras vingar - OM det anses vara sunt förnuft att flyga just den flygmaskinen du har på fotbollsplanen.

    Det skiljer alltså markant i försäkringen redan där. Sen vad som är bra eller dåligt och hur försäkringsbolagen agerar vet jag inte och kommenterar heller inte här. Det viktigaste är att man sätter sig in i och förstår vad man har för skydd så att man kan flyga ut ifrån det. Sen om man väljer det ena, andra, bägge eller ingenting och litar på hemförsäkringen är upp till var och en.
    Superhero

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tycker klubbarna ska tänka om - det råder FÖRENINGSFRIHET i Sverige. Det innebär att INGET förbund kan diktera villkoren för de lokala klubbarna.
    Om medlemmen i KMFK anser att RCFF är ett piratförbund avslöjar han bara sin okunskap. RCFF startades 2006 efter åratal av kritik mot SMFF att de borde tänka mer på "söndagsflygarna" som utgör 98 procent av förbundets modellflygare som INTE tävlar. Detta gick inte - och än idag är det omöjligt. Helt och hållet beroende på att SMFF är ett sportförbund anslutet till Riksidrottsförbundet och därmed tvingat att följa Riksidrottsförbundets regler, nämligen att all verksamhet skall FOKUSERAS på tävlingsverksamheten. Den som påstår annat har inte läst Riksidrottsförbundets stadgarna ordentligt. Samma sak gäller för SMFF's "paragraf 37" där förbundet kräver att anslutna klubbar följer. Paragraf 37 säger att ALLA klubbens medlemmar MÅSTE vara anslutna till SMFF. Hade detta varit USA, hade SMFF åkt på ett astronomiskt skadestånd. Varje klubb i landet är en "egen juridisk person" och klubben har endast att följa sina egna stadgar. Din granne kan inte tala om för dig vad du ska äta, eller vilken bil du ska köpa, eller vilken färg du ska måla med. Lika lite kan SMFF kräva att klubbarna ska följa deras direktiv. Vill SMFF utesluta en klubb som inte följer deras paragraf 37 - är det SMFF's problem, inte klubbens.
    Om klubben tvekar att ta in dig som medlem pga att du är medlem i RCFF begår de ett allvarligt lagbrott. Är det en "öppen" klubb - som får bidrag från stat och kommun - är det absolut förbjudet att neka personer medlemskap. Endast vid allvarliga fall av kriminalitet och droger kan man neka personer medlemskap i en förening. Men klubben kan dock ha stadgar som kräver att du är medlem i SMFF. Men det är då den lokala klubben som bestämt det själv.

    Vad gäller försäkringarna, så är det i botten samma försäkring bägge förbunden har. RCFF förhandlade fram en olycksfallsförsäkring med If 2006, som SMFF senare också köpte. Försäkringsvillkoren är exakt desamma, men SMFF begränsade försäkringens giltighet i ett uppenbart försök att tvinga in medlemmar in i SMFF.
    Senast redigerat av AM den 2013-05-28 klockan 11:56.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    Standard

    Ok, jag hänger på tråden.

    Då jag inte är ansluten till något förbund ännu och övningsflyger på ett SMFF-fält (med tillstånd av dom).
    Då jag bara tillfälligt är här, känns det lite onödigt att bli medlem och betala 800 i medlemsavgift. För att vara försäkrad och även vara försäkrad när jag kommer hem och blir hänvisad till bush-flying, funderade jag på medlemskap i RCFF.

    Jag tog upp försäkringsfrågan på fältet och han jag pratade med sa att RCFF:s försäkring inte gäller på SMFF:s fält, stämmer det? Jag tycker det borde vara ett avgörande som ligger hos RCFF och försäkringsgivaren!?

    Nästa fråga är om inte hemförsäkring alternativt fritidsförsäkring täcker rc-flygning eller brukar det finnas friskrivningar så som för dykning och fallskärmshoppning?



    Måste bara poängtera att alla på klubben har varit MYCKET vänliga och trevliga mot mig! De ska ha ett jättestort tack!

    Sammanfattningsvis så som nybörjare, utan veta något om gammalt groll, uppfattar jag diskussion om RCFF vs SMFF ganska enkelt.

    Om du vill tävla eller ett SMFF-fält är det du vill flyga på, så ansluter du dig till SMFF.
    Om du däremot inte har tävlingsambitioner och dessutom vill vara försäkrad när du flyger utanför flygfälten så blir RCFF det självklara valet.

    Har jag fattat det här rätt???
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-28 klockan 12:03.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    --

    Jag tog upp försäkringsfrågan på fältet och han jag pratade med sa att RCFF:s försäkring inte gäller på SMFF:s fält, stämmer det? Jag tycker det borde vara ett avgörande som ligger hos RCFF och försäkringsgivaren!?

    Det är tvärtom - SMFF kräver att du flyger på SMFF-godkänt fält; för RCFF se ovan om individ vs klubbansvar.
    Några i vår klubb som kommit på att SMFF inte gäller på vårt fält då det inte är SMFFgodkänt...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg

    Om du vill tävla eller ett SMFF-fält är det du vill flyga på, så ansluter du dig till SMFF.
    Om du däremot inte har tävlingsambitioner och dessutom vill vara försäkrad när du flyger utanför flygfälten så blir RCFF det självklara valet.

    Har jag fattat det här rätt???
    Så har jag förstått det också. Klubben jag var med i förut gick ur SMFF för några år sen just på grund av att vi inte kände det som att vi fick något tillbaka, eftersom dom flesta var söndagsflygare utan tävlingsambitioner. Kan säga att ekonomin förbättrades oerhört direkt. Plötsligt fick vi råd med att sköta fältet. Att höja medlemsavgiften var uteslutet eftersom vi medlemmar hade röstat om det.
    Nu är jag inte med i klubben längre, men funderar på att gå med igen eftersom intresset vaknat till liv igen.

    Tävla går ju också att göra utanför SMFF. Tror inte dom kan göra något åt om en klubb vill arrangera en tävling.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter_L Visa inlägg
    Så har jag förstått det också. Klubben jag var med i förut gick ur SMFF för några år sen just på grund av att vi inte kände det som att vi fick något tillbaka, eftersom dom flesta var söndagsflygare utan tävlingsambitioner. Kan säga att ekonomin förbättrades oerhört direkt. Plötsligt fick vi råd med att sköta fältet. Att höja medlemsavgiften var uteslutet eftersom vi medlemmar hade röstat om det.

    Jag var av din åsikt tills för några år sedan när SMFF vevade igång BREDD, kanske en spinn-off av att RCFF börjat etablera sig. Nåväl, BREDD har givit oss mycket tillbaka. Inte i kontanta pengar, men genom att stötta med reklammaterial, tidningsannonser, säkerhetsmateriel, utbildningsmateriel mm till våra träffar samt stöd kring hur man söker bidrag mm. Detta gör att vi faktiskt får tillbaka i princip hela SMFF avgiften om inte mera. Inte från SMFF utan med hjälp av SMFF och Klubbens egna engagemang. Detta gör att klubben kan satsa på sina flygfält på ett helt annat vis än vi annars skulle kunnat göra utan att höja medlemsavgiften med motsvarande summa.

    Det finns alltid olika syn på vad som är rätt och fel, men är man på hugget så kostar det ingenting att vara med i SMFF. Är man den sorten som inte har lust att engagera sig alls så är givetvis poängen mindre. Det är olika filosofier och inte rätt/fel.

    Jag gissar att de som är med i RCFF känner ett liknande stöd som passar just dem.
    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    ... stöd kring hur man söker bidrag mm. ...
    Det är ju alltid bra om någon annan betalar, eller ...

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det är ju alltid bra om någon annan betalar, eller ...

    Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag? Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.
    Superhero

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Du kan lugnt flyga på ett "SMFF"-fält. Du är bra försäkrad genom RCFF. Enda problemet kan eventuellt vara att någon trångsynt person förbjuder dig att flyga på "deras" fält om du inte är medlem i SMFF. Men du har exakt samma - om inte bättre - försäkringsskydd som medlem i RCFF.
    Vad gäller utövande av farliga sporter så finns det försäkringar som inte gäller. Modellflyg klassas lyckligtvis som leksaker och berörs inte av sådan restriktioner. Det försäkringsbolagen börjar backa på är möjligheten att få ersättning för en kvaddad modell. Då är det din hemförsäkrings "drulleförsäkring" som träder in. Men olycksfallsförsäkringen som det handlar om på ett modellflygfält gäller i alla lägen. Jag tycker du ska föreslå klubben att du antingen blir försäkrad genom en klubbmedlem som finns på fältet samtidig med dig. Det är nämligen så att gäster som man har med sig på fältet täcks också av olycksfallsförsäkringen. Eller att du har ett försäkringsskydd genom RCFF och att eventuell skada inte kommer att belasta SMFF's försäkring.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Chris - det är (den SMFF-anslutna) klubben som godkänner vilka fält som är deras officiella och "godkända" fält. Vi har flera fält i vår klubb förutom vårt "stora" hemmafält. Så finns det t ex en liten sjö som lämpar sig för sjöflyg så kan Klubben godkänna detta som ett av klubbfälten och då är det vad du kallar "SMFF-fält". Vår klubb är SMFF-ansluten men medlemmarna kan sen länge välja om dom vill vara med i SMFF eller ej. För att lösa försäkringsfrågan så har vi tecknat en egen ansvarsförsäkring.
    Roger
    PS: Gästflygare på SMFF-fält är såvitt jag förstått inget som kan kan vara mer än nån enstaka gång/år. Flyger man regelbundet så tycker jag faktiskt att man skall vara solidarisk med övriga och gå med i klubben för dom behöver med all sannolikhet medlemsavgiften för att täcka alla kostnader som finns för att driva ett fält.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Chris - det är (den SMFF-anslutna) klubben som godkänner vilka fält som är deras officiella och "godkända" fält. --- etc
    Har du någon ref till SMFF §§ eftersom det verkar vara nånstans där tolkningarna går isär vs besked från SMFF ang försäkringsfrågan.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #14

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vår klubb är SMFF-ansluten men medlemmarna kan sen länge välja om dom vill vara med i SMFF eller ej. För att lösa försäkringsfrågan så har vi tecknat en egen ansvarsförsäkring.
    Roger
    .
    Hej Roger!
    En liten fråga bara. Litar ni inte på RCFF:s försäkring?
    Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

  15. #15

    Standard

    PS. Nu var det inte tänkt att jag skulle fortsätta "igla" på deras gästfrihet utan jag befinner mig tillfälligt på orten och kommer snart befinna mig ca 140 mil härifrån. Naturligtvis blir jag medlem om jag blir kvar eller flyttar hit.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har givetvis ingen koll på nån referens i Stadgarna just nu (det står nog inte heller där - tror mera på deras säkerhetsregler/försäkringsvillkor) men har varit styrelsemedlem många år i vår klubb och har många kontakter på olika håll inom både SMFF och RCFF och det jag beskriver har vi tillämpat. Det var även vad som sas från SMFFs föredragande i försäkringsfrågor på ett SMFF-årsmöte för några år sedan i anslutning till att man justerat försäkringsvillkoren. Givetvis kan det ha skett nån mindre justering sen dess men SMFF har ju inga fältkontrollanter utan det enda rimliga är också att det är den lokala, SMFF-anslutna klubben som kan bestämma vad som skall vara deras officiella flygfält.
    Roger
    PS: Såg att det skrivits lite om detta på min gamla klubbs hemsida - http://www.skvadern.se/index.php?sida=116
    ...och detta borde väl slutligen vara svaret du saknat Chris - http://iof2.idrottonline.se/SvenskaF.../Forsakringar/
    M a o - det jag nämnde sammanfattat i mitt tidigare inlägg.
    Senast redigerat av McRegor den 2013-05-28 klockan 15:00.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Dragon - vi har inget krav på att dom skall vara anslutna till RCFF heller så av den anledningen har vi tecknat en egen försäkring. Det blev inte så dyrt som tillägg till de övriga försäkringar vi har i samma bolag.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Teamleader!
    För att sammanfatta det hela:
    AKMG och KMFK är föreningar som är anslutna till SMFF. I och med det är de enligt SMFFs stadgar (37 §) tvungna att registrera sina modellflygande medlemmar i SMFF (för närvarande 370 kr/år). Vissa klubbar har bl.a. av detta skäl valt att lämna SMFF medan andra helt sonika struntar i 37 § och låter medlemmarna själva välja vilket förbund de vill tillhöra. I vissa fall har den enskilda klubben tecknat en egen ansvarsförsäkring som gäller för deras medlemmar.

    SMFF kräver att en klubbstyrelse ska godkänna den plats man avser att flyga från för att deras försäkring ska gälla medan den 100-lapp jag betalar för medlemskapet i RCFF ger mig möjlighet att själv välja plats med sunt förnuft och i enlighet med säkerhetsbestämmelserna.

    Ett exempel är att jag under sommarmånaderna ibland sjöflyger med min FunCub hemma från min egen brygga. Då jag bad min SMFF-anslutna klubb om godkännande att flyga därifrån fick jag veta att det nog skulle gå bra om jag upplät platsen för alla övriga klubbmedlemmar. Det säger sig självt att familjen inte var så attraherad av denna tanke. Därför flyger jag numera från bryggan i RCFFs regi. Enkelt, billigt ocxh smärtfritt!

  19. #19

    Standard

    Åter till en av mina frågor, varför skulle inte den här gälla när jag flyger rc-plan?

    Folksam hemförsäkringsvillkor.
    Maxbelopp 5 miljoner, självrisk 1500 kr. Sköts av mig o Folksam utan mellanhänder.
    Ansvarsförsäkring – om du krävs på skadestånd Vi ersätter• Om du som privatperson krävs på skadestånd för att du har skadat någon annan eller hans/hennes egendom.• Vi utreder om du är skadestånds-skyldig och förhandlar med den som kräver skadestånd.• Om det blir en rättegång före-träder vi dig och betalar rätte-gångskostnaderna.Vi ersätter inte skadeståndskrav för• Händelser som har med ditt jobb att göra.• Skador som orsakats med uppsåt – det vill säga med vilje. • Skador som drabbat någon som försäkringen gäller för. • Föräldrars ansvar enligt 3 kap. 5 § skadeståndslagen.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Åter till en av mina frågor, varför skulle inte den här gälla när jag flyger rc-plan?

    Folksam hemförsäkringsvillkor.
    Den frågan får du ta med Folksam, det är endast de som kan tala om vad som gäller för deras hemförsäkringar.

Liknande ämnen

  1. ove am rcff smff
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 19:19
  2. RCFF och SMFF
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 20:25
  3. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •