Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: RCFF vs SMFF

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    ... stöd kring hur man söker bidrag mm. ...
    Det är ju alltid bra om någon annan betalar, eller ...

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det är ju alltid bra om någon annan betalar, eller ...

    Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag? Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.
    Superhero

  3. #23

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag? Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.
    Det låter ju helt fantastiskt Henke2!
    Jag vore tacksam om du skulle vilja precisera vilka motprestationer
    man måste utföra för att få alla dessa underbara bidrag.
    -------www.ahusmfk.net------

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag?
    En grundläggande skillnad mellan statliga bidrag och försäkringar är att en försäkring finansieras genom att de som utövar en viss aktivitet gemensamt är med och solidariskt betalar för att ett litet fåtal ska kunna få ersättning vid olyckshändelser vid utövandet av aktiviteten. Statligt finansierade bidrag som LOK-stöd, Idrottslyftet mm. är skattemedel där det stora flertalet som är med och betalar via skatter överhuvudtaget inte är engagerade i aktiviteterna som stöds.

    Jag anser att fritidsverksamheter där en stor majoritet av de organiserade medlemmarna är "seniorer" som exv. modellflyg ska vara egenfinansierade. Det finns givetvis de som är av annan åsikt.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.
    Med ett flagrant avsteg från ämnet så undrar jag vilken typ av verksamhet det är som de SMFF-anslutna modellflygklubbar som får LOK-stöd bedriver som uppfyller kravet avseende detta statsbidrag att verksamheten ska avse "idrottsverksamhet, prestationsinriktad tävlingsidrott samt hälsoinriktad bredd- och motionsidrott i vilket ingår ett centralt moment av fysisk aktivitet".

    Hur lyckas en modellflygklubb med 33 registrerade medlemmar under första halvåret 2012 genomföra 76 sammankomster med totalt 532 deltagartillfällen där deltagarna alla anges vara "barn och ungdomar i åldern 7-20 år som är medlem i föreningen och som aktivt deltar i föreningens idrottsliga verksamhet"? Jag får inte ihop det men det gör SMFF och RF...
    (källa: Riksidrottsförbundets LOK-stödsstatistik för våren 2012).

    Nuff' said! Åter till ämnet för tråden.

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dragon Visa inlägg
    Det låter ju helt fantastiskt Henke2!
    Jag vore tacksam om du skulle vilja precisera vilka motprestationer
    man måste utföra för att få alla dessa underbara bidrag.
    Det är inget avancerat, det kan vara exempelvis separata prova på dagar, simulatorflygningar eller modellbygge på de större träffarna där fokus ligger på ungdomarna.
    Superhero

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dragon Visa inlägg
    Det låter ju helt fantastiskt Henke2!
    Jag vore tacksam om du skulle vilja precisera vilka motprestationer
    man måste utföra för att få alla dessa underbara bidrag.

    Har du kul nu?

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag anser att fritidsverksamheter där en stor majoritet av de organiserade medlemmarna är "seniorer" som exv. modellflyg ska vara egenfinansierade. Det finns givetvis de som är av annan åsikt.
    Det är dem också. Det jag syftade på är inte att vi bygger flygfält till gubbarna för dina skattepengar. Vi slipper snarare betala ur egen ficka för att barn/ungdom skall kunna få en chans att flyga. Reklam, simulator, skolflyg etc.


    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Med ett flagrant avsteg från ämnet så undrar jag vilken typ av verksamhet det är som de SMFF-anslutna modellflygklubbar som får LOK-stöd bedriver som uppfyller kravet avseende detta statsbidrag att verksamheten ska avse "idrottsverksamhet, prestationsinriktad tävlingsidrott samt hälsoinriktad bredd- och motionsidrott i vilket ingår ett centralt moment av fysisk aktivitet".

    Hur lyckas en modellflygklubb med 33 registrerade medlemmar under första halvåret 2012 genomföra 76 sammankomster med totalt 532 deltagartillfällen där deltagarna alla anges vara "barn och ungdomar i åldern 7-20 år som är medlem i föreningen och som aktivt deltar i föreningens idrottsliga verksamhet"? Jag får inte ihop det men det gör SMFF och RF...
    (källa: Riksidrottsförbundets LOK-stödsstatistik för våren 2012).

    Nuff' said! Åter till ämnet för tråden.
    Jag har inte koll på de exakta definitionerna, när det sammanställs eller skickas in. Där emot antecknas det namn och telefonnummer på de aktiviteter vi anordnar. Exempelvis simulatorflygningar i Tipshallen(inomhusflygträff med tidningareklam), skolflyg på de jippon som ordnas i stan.(festivaler eller andra happenings där folk är ute), även RC-segling som även ingår i våran klubb och är helt ofarligt att köra mitt i stan! Sjukt många provar på, sjukt få blir medlemmar, men någon är bättre än inget.
    Superhero

  8. #28

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Har du kul nu?
    Jag har alltid kul.
    Hur har du själv det nuförtiden
    när du inte flyger Jet längre?
    Eller det gör du kanske?
    -------www.ahusmfk.net------

  9. #29

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det är inget avancerat, det kan vara exempelvis separata prova på dagar, simulatorflygningar eller modellbygge på de större träffarna där fokus ligger på ungdomarna.
    Det låter skitjobbigt!
    -------www.ahusmfk.net------

  10. #30
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dragon Visa inlägg
    Det låter skitjobbigt!
    Ja det gör sig inte självt, det tar lite tid. Jag börjar väl bli gammal men tycker det är rätt kul när en liten tjej vinner flygbyggartävlingen och blir skitglad.
    Superhero

  11. #31
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Lille Nicklas eller Elsa får en gummimotormodell värd några kronor mot att han/hon skriver sitt namn, adress och personnummer på en lista....
    På så sätt ökar SMFF raskt sitt medlemsantal - framför allt med BIDRAGSALSTRANDE ungdomar under 20 år! SMFF sitter på mässor och möten och värvar för fulla muggar. Jag tycker inte det är etiskt riktigt - och fasen vet om inte bidragsgivarna skulle tycka detsamma. Det finns dokument som kräver att man självmant SKALL erlägga en medlemsavgift på minimum 20 kr för att det ska räknas som medlemskap i en förening. Att köpa medlemmar genom att ge bort gratismodeller mot namn, adress och personnummer är alltså inte tillåtet.

    Staten ger många miljoner till olika förbund. Det krävs 1000 medlemmar i åldern 7 - 20 år för att bidrag ska falla ut. Detta gäller både Riksidrottsförbundet och Ungdomsförbundet - som INTE är anslutet till RF. Har man 1000 ungdomar i sitt förbund får man i storleksordningen 1,2 miljoner kronor/år. Sveriges största förbund inom Ungdomsförbundet är spelförbundet - där datanördar sitter framför en dator. De lär vara uppemot 4000 medlemmar - alltså uppåt 5 miljoner kronor i bidrag.

    Tyvärr genomsyras föreningsvälden av manipulerande och trixande för att få de efterlängtade bidragen. Det är tydligen ingen som kollar om siffrorna stämmer.
    Vad gäller bidrag generellt, så finns det lika många bidrag att söka för klubbar som INTE är med i Riksidrottsförbundet. Gäller det kommunala och statliga bidrag - har det inget att göra med Riksidrottsförbundet, utan kan sökas av alla föreningar. Det finns t.o.m. kommuner som skriver att OM klubben är ansluten till RF, ska bidragen sökas där istället.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Låt nu inte detta bli en oändlig SMFF vs RCFF-tråd. Har en känsla av att frågeställaren har fått svar på sina frågor - och dessutom tydligen ett erbjudande om medlemskap i en näraliggande klubb så slutet gott, allting gott...
    Roger

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Lille Nicklas eller Elsa får en gummimotormodell värd några kronor mot att han/hon skriver sitt namn, adress och personnummer på en lista....
    Exakt, och en positiv upplevelse, kanske ett minne för livet och början på en hobbykarriär.

    Kanske kan du ge oss modeller och reklam inför nästa Tipshall event istället? Det är som sagt inte många kronor det rör sig om.
    Superhero

  14. #34
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Intressant debatt, lärorikt för oss som ännu inte valt medlemskap.

    Namn:  popcorn.gif
Visningar: 357
Storlek:  3,9 KB

  15. #35

    Standard

    Japp, då har jag kollat med Folksam angående ansvarsförsäkringen som ingår i min hemförsäkring.

    Det finns inga som helst begränsningar i försäkringen angående RC-flyg då det räknas som fritidsverksamhet.

    Jag får befinna mig var jag vill och flyga utan något speciellt godkännande/tillstånd av någon (försäkringsmässigt).
    Det behövs mao. inget tillstånd från någon klubbstyrelse eller förbund etc. för att få flyga på en specifik plats, möjligtvis markägarens.

    Den skada jag åsamkar något eller någon, reglerar försäkringsbolaget.

    Om jag sopar i en bil som är ett försäkrat föremål, kan mitt försäkringsbolag vilja reglera skadan genom bilens försäkring, men det blir en sak emellan bolagen att reda ut.

    De enda undantagen är om jag framför fullskaliga plan/luftfartyg eller om det är verksamhet kopplat till arbete (kanske något att att tänka på för FPV:are som extraknäcker).

    Så, jag får bara förstöra för 5 miljoner per krasch och det torde förhoppningsvis räcka även för mig som är nybörjare.

    De ansåg inte heller att det fanns någon anledning att teckna någon kompletterande försäkring för just RC-flyg.

    Så när jag ansluter mig till något förbund kommer det inte handla om vilken försäkring det har och inte vilken kostnad det har, för jag är redan försäkrad genom hemförsäkringen.

    Det kommer istället handla om vilket förbund som bäst kommer tillgodose mina behov och intressen.

    Detta gäller mitt försäkringsbolag och min egen hemförsäkring, du måste själv kolla vad som gäller för din egen hemförsäkring med ditt eget försäkringsbolag!!!!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #36

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Japp, då har jag kollat med Folksam angående ansvarsförsäkringen som ingår i min hemförsäkring.

    Det finns inga som helst begränsningar i försäkringen angående RC-flyg då det räknas som fritidsverksamhet.

    Jag får befinna mig var jag vill och flyga utan något speciellt godkännande/tillstånd av någon (försäkringsmässigt).
    Det behövs mao. inget tillstånd från någon klubbstyrelse eller förbund etc. för att få flyga på en specifik plats, möjligtvis markägarens.

    Den skada jag åsamkar något eller någon, reglerar försäkringsbolaget.

    Om jag sopar i en bil som är ett försäkrat föremål, kan mitt försäkringsbolag vilja reglera skadan genom bilens försäkring, men det blir en sak emellan bolagen att reda ut.

    De enda undantagen är om jag framför fullskaliga plan/luftfartyg eller om det är verksamhet kopplat till arbete (kanske något att att tänka på för FPV:are som extraknäcker).

    Så, jag får bara förstöra för 5 miljoner per krasch och det torde förhoppningsvis räcka även för mig som är nybörjare.

    De ansåg inte heller att det fanns någon anledning att teckna någon kompletterande försäkring för just RC-flyg.

    Så när jag ansluter mig till något förbund kommer det inte handla om vilken försäkring det har och inte vilken kostnad det har, för jag är redan försäkrad genom hemförsäkringen.

    Det kommer istället handla om vilket förbund som bäst kommer tillgodose mina behov och intressen.

    Detta gäller mitt försäkringsbolag och min egen hemförsäkring, du måste själv kolla vad som gäller för din egen hemförsäkring med ditt eget försäkringsbolag!!!!
    Hej Medeashusse!
    Jo det ser ju bra ut. Men det är ett problem!
    Jag har haft en diskussion med en försäkringsjurist
    på Länsförsäkringar för ett par år sen ang. detta.
    Han menade att om du skadar en ung mäniska så illa
    att han inte kan förvärvsarbeta under sitt liv då räcker
    inte dom där 5 millarna utan då behövs det 10 miljoner
    för att man inte ska behöva riskera att dras med skadeståndskrav
    resten av livet. Därför rekommenderade han att man
    skulle vara med i förbundet och ha skyddet med
    deras försäkring.
    -------www.ahusmfk.net------

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dragon Visa inlägg
    och ha skyddet med deras försäkring.
    Iofs. det scenariot skulle, under mycket olyckliga förhållanden, kunna stämma.

    Det skulle också kunna stämma med ett plan som tappar kontakten med sändaren och flyger iväg och träffar en tankbil i rutan, som kör i diket och förorsakar en brand på en skola... Då räcker inte 10 miljoner.

    Nej, jag försöker inte vara näsvis utan det jag menar att det finns alltid scenarion som en försäkring inte täcker, men jag håller med om att 10 miljoner är mer än 5 miljoner.

    Vet dessutom inte vad andra försäkringsbolag har för belopp i hemförsäkringen och om jag kanske kan höja beloppet på min egen.

    I vilket fall så känner jag mig hyfsat trygg och är nu säker på att jag är försäkrad, om än inte till 10 så till 5. Rättskyddet i hemförsäkringen hjälper mig även i en eventuell skadeståndsprocess som är en civilrättslig sak, där parterna själva står för kostnaderna. Ett sådant mål drar enkelt iväg till ett par hundratusen i juristkostnader och döms det till ens egen nackdel så dubblas kostnaden i och med att man ofta får stå för motpartens kostnader också. Kommer inte ihåg om rättskydd ingick i "flygförsäkringen"?

    Och till dom som undrar om de kan flyga vid sommarstugan etc utan att det är ett officiellt klubbfält med tillträde för övriga medlemmar, kolla upp hemförsäkringen!

    Varför jag har tjaaaatat om den här biten är helt enkelt att sedan jag bildligt och bokstavligt kraschade i den här hobbyn, för mycket kort tid sedan, har försäkringarna varit huvudargumenten för de olika medlemsskapen åt vilket håll jag än vänt mig klubbnivå eller de två förbunden. Det har dessutom några gånger framförts med orden "Bara så du vet, du är helt oförsäkrad om du inte är medlem i XXXXX ". När jag i ett fall ifrågasatte om inte min hemförsäkring gällde så blev svaret att mitt försäkringsbolag antagligen krävde att jag även hade flygförsäkring och antagligen skulle ifrågasätta det vid skada!
    Intressant sätt att värva nya medlemmar....

    När jag tidigare ägnat mig åt andra hobbys/fritidssysselsättningar har alltid verksamheterna varit det som ställts fram på bordet först och en eventull försäkring har kommit i en bisats, som en bonus.

    Tycker det är lite märkligt.....

    Antar att jag sket i det blåa skåpet när jag postade det här inlägget, so bring it on! Blir väl utesluten, innan jag blivit ansluten...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-29 klockan 18:08.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Nej, jag försöker inte vara näsvis utan det jag menar att det finns alltid scenarion som en försäkring inte täcker, men jag håller med om att 10 miljoner är mer än 5 miljoner.

    Det är just det som är det viktiga, att veta vad man är försäkrad mot och var.

    Genom SMFF är jag försäkrad i hela världen upp till 20 miljoner under internationella tävlingar och meetings. Det utnyttjar jag ett par gånger om året. Eftersom RCFF försäkring är till och med bättre så undrar jag om den gäller även utomlands och till vilken summa?

    Att visa sitt FAI-kort samt papper på att man är försäkrad till mer än €2.000.000 har givit klartecken utan ytterligare frågor. Om FAI-kortet eller summan €2.000.000 är krav vet jag inte.

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Men du har exakt samma - om inte bättre - försäkringsskydd som medlem i RCFF.
    Superhero

  19. #39

    Standard

    Det förstår jag! Men du är aktivt tävlande och dessutom reser du ut i världen. Helt ok att man utökar sitt försäkringsskydd då.

    MEN OBS OBS! Jag är inte emot att det finns möjlighet till ett utökat försäkringsskydd när man blir medlem i klubb eller förbund!!!! Det är ganska vanligt att det följer med något sådant vid medlemskap i föreningar och det är bra att summan är högre än hemförsäkringen.

    Det jag argumenterar mot är att det påstås, ganska skarpt, att utan flygförsäkring, godkännande av plats av styrelse etc skulle man vara oförsäkrad och riskera både andras och sin egen säkerhet.

    När verkligheten är att man kan stå och flyga från sitt vardagsrumsfönster i kalsongerna och fortfarande vara försäkrad, bara man har hemförsäkring.

    Jag har inte en extra ansvarsförsäkring om jag cyklar genom stan, fastän det torde vara större risk att jag skadar någon än när jag flyger rc på ett folktomt fält.

    Att det sen används som ett av huvudargumenten för medlemsskap hoppas jag det är bara jag som fått uppleva, eller...?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-30 klockan 00:07.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #40
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Medeashusse,här har du varför jag gillar RCFF: Transparent upplägg,inga overheadkostnader,en fungerande försäkring och ett LEVANDE FORUM samt korta vägar mellan frågor o svar och i.o.m det en låg årsavgift.
    Div. bidrag o annat via RF kan kvitta för mig,ogillar dessutom fifflet med siffror och hur man får ihop dessa m.m som i stort sett alltid hänger ihop med bidragssökandet..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. ove am rcff smff
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 19:19
  2. RCFF och SMFF
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 20:25
  3. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •