Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Flygtid Kolobri T25

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Flygtid Kolobri T25

    Närmar mej premiär med J34 med Kolobri T25. Vilken flygtid kan jag förvänta mej med 0.8 l soppa?

  2. #2

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Beror ju helt på hur fort du vill åka!
    Men 8-10 min bör du få på 8 dl även om du trottlar på bra 'och då bör det även finnas en slurk kvar för det där extra landningsvarvet;-)

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Håller med, min Yak på 4.4kg tankad flyger 8.5min med reserv. 800cc tank där med.
    Superhero

  4. #4
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ursäkta trådkapningen!

    Henke! har du sett om bränsleförbrukningen kan variera mellan motorerna? Jag vet inte om jag skulle våga flyga 8 på 800ml med min T25, gissningsvis trottelspak mestadels på halvgas.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Ursäkta trådkapningen!

    Henke! har du sett om bränsleförbrukningen kan variera mellan motorerna? Jag vet inte om jag skulle våga flyga 8 på 800ml med min T25, gissningsvis trottelspak mestadels på halvgas.
    http://www.lambert-modellturbinen.de/

    Vad effektiviteten blir vid olika last vet jag inte, men den drar ju mindre på halv spak (som är 1/3 av dragkraften) det kan vi ju vara överens om. På full fjång drar alltså en T25 ca 1dl i minuten. Det ger 8minuters fullgas på 800cc.
    Superhero

  6. #6
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag måste mäta för jag upplever som att min vill ha mer än så!
    Att mäta är att veta som dom säger
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för råd. Kommer sätta timren på 6 min första flygningen. Har Du T25 i Din Yak Henke? Min Hunter väger tom 3.2 kg dvs 4 kg fulltankad. Landningsvikten blir alltså drygt ett halvt kilo mer än min 90-Hunter. Edf-Huntern känns väldigt lätt i luften så jag tror att denna nya skall klara sej bra.
    Mvh Uno

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Tack för råd. Kommer sätta timren på 6 min första flygningen. Har Du T25 i Din Yak Henke? Min Hunter väger tom 3.2 kg dvs 4 kg fulltankad. Landningsvikten blir alltså drygt ett halvt kilo mer än min 90-Hunter. Edf-Huntern känns väldigt lätt i luften så jag tror att denna nya skall klara sej bra.
    Mvh Uno
    Har en T35 i min Yak. Den är ett enda stort luftmotstånd så det behövs lite mera för showprestanda Huntern kommer gå toppen på en 25:a
    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    En fråga till om T25. Till min VT80 har jag en bränslekran som skall vara stängd vid tankning. Fanns inte någon sådan med till min T25:a. Behöver man det eller håller ventilen alltid tätt?
    Mvh Uno.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Nej, ventilen håller inte alltid tätt, det fick jag uppleva vilket resulterade i brand!!! Finns festo bränslekranar som passar. Kolla alltid bak i turbinen så inget bränsle ligger där:P


    //Sebbe

  11. #11

    Standard

    Jag kör enbart med Festo-kran och ingen magnetventil till bränslet. Jag har ingen magnetventil till gasen heller.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Finns det en Festokran som passar till 3mm rör?

  13. #13

    Standard

    Jag har inte lyckats hitta någon. 4 mm är den minsta tror jag. På T-20:n har jag 4 mm rakt igenom fram till filtret innan motorn. En 3 mm kran hade varit guld!

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Nej, ventilen håller inte alltid tätt, det fick jag uppleva vilket resulterade i brand!!! Finns festo bränslekranar som passar. Kolla alltid bak i turbinen så inget bränsle ligger där:P


    //Sebbe
    Kran väljer rätt många att använda, dock kan den ge likadana problem om man glömmer öppna den innan uppstart. Då bygger man upp tryck och kan få en varmstart/eld när man öppnar den.

    Vissa förespråkar att man dränerar innan uppstart, dvs håller modellen med nosen upp och ser om det rinner någonting. Kan vara en bra vana.
    Superhero

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Har alltid använt kran på mina maskiner, det är en mycket bra säkerhet, använd 4 till 3mm festoreduceringar så funkar det bra, att köra utan är en risk. Har råkat ut för magnetventiler som inte håller tätt, men det är så klart upp till var och en.

    Flygtider, i Mig 15 och T25 har jag en 8dl huvudtank och en 1dl hopper, taxar ut ca 75m har timern på 5 min och har efter blandad flygning ca 3dl kvar för några extra svängar.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Så är J34:an provflygen. Lättade själv efter 30 m på vår ojämna asfaltsbana. Hade satt timern på 5 min men glömde starta den. Gjorde det efter ett par svängar. Bedömt 1'5 min sent. Påbörjade landningsformation när det var drygt 1 min kvar och det blev ett par svängar. Landade med halv klaff prydligt på gräset trots vind på ca 6m/s. Vid utrullningen rökt det till. Trodde det var en vattenpöl men det var soppatorsk! Puh!!! Hade startat turbinen på banan så jag hade inte bränt taxifuel. Lär av detta. Använd timren och man skall nog tyvärr inte sätta den på mer än 5 min. Kärran flög fint men skulle nog må bra av ett gro på skeven. Har den erfarenheten från tidigare Hunters. Prestanda kändes något sämre än min 6 cells 90-fläkt och som väger 1,4 kg mindre vid start.
    Mvh Uno.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	74,3 KB 
Id:	46381Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	200,3 KB 
Id:	46380

  18. #18
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Grattis!
    Fin maskin
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  19. #19

    Standard

    Stiligt Uno! Får kolla närmare på Karlskoga. Sista glasfibern åker på imorgon kväll på min sedan är det slutmontering som gäller.

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Grattis, kul att det funkade! Klurigt med era soppaförbrukningar. Min 4.4kg Yak flyger jag 8.5min med reserv på 800cc tank. På senare tid har jag minskat timern något, främst pga jag inte tycker mig behöva så lång flygtid. Mina startvikter med soppa är ofta samma som 6S EDF varianten och jag landar lättare än originalet. Min prestanda är alltid galet mycket bättre än med fläkten.

    Kanske är det där det i vikten det skiljer sig? Mina modeller ser likadana ut med turbin som med 6S EDF, kanske siktar ni lite over the top och bygger onödigt stabilt? 1.4kg mer med turbin känns som mycket.

    Fortfarande lustigt hur man kan tömma en 800cc tank på 6minuter. :-/
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •