Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Turnigy 9X - hur funkar trainerporten?

  1. #1

    Standard Turnigy 9X - hur funkar trainerporten?

    Hej, jag har kollat in elschemat för trainerkontakten och känner mig inte alls säker på hur den är kopplad/fungerar.

    Jag vill bygga en wireless länk (bluetooth) för pan/tilt-funktionen i Fatsharkbrillorna. Hittills har jag programmerat PIC16F690 processorer så att de konverterar PPM->RS232 samt RS232->PPM. Jag har konfigurerat två stycken blåtandsmoduler (Connectblue) så att de automatiskt kopplar upp sig mot varandra. Allt funkar och det enda som återstår är att koppla in sig på traineringången.

    Tyvärr hittar jag ingen power när jag mäter stiften i trainerkontakten, så nån annan anslutning måste till (jag vill inte bygga in batteri eller extra powerkabel i wirelessmodulen). Jag måste därför göra en ny, parallell/separat, traineringång och denna kontakt ska även förses med batterispänning på ett stift.

    Nån form av "intelligens" verkar sitta i kontakten eftersom radion "går igång" när kontakten ansluts.
    Vad styr hur PPMfunktionen slår om mellan MASTER/SLAVE?
    Tas PPM emot, oavsett om trainerkabeln är ansluten eller ej? (...eller måste jag "bygla" originalporten med en dummy-kontakt för att få trainerfunktionen aktiverad?)
    Finns det några vettiga alternativa (löd)anslutningspunkter på moderkortet?

    (Radion är modell V2 - w/o module)

    Tack!
    /Johan

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det sitter en brytare i trainer kontakten. Om radion är avslagen och man sätter i en kabel så startar radion som slav.
    Om radion är påslagen när man sätter i kontakten så är den Master.

    Jag föreslår att du bygger en delad kabel med en del som går till trainerporten och en annan som går till en ny kontakt där du plockar ut batterispänning. Båda kombineras till den kontakt som går in i din egen sändare. Naturligtvis kan du bygga en kontakt med allt i, men till vilken nytta? Du får ju ändå två kontakter på radion.

    Gå till openrcforums.com och berätta om ditt projekt. Du kommer att få detaljerad hjälp från andra som gjort liknande saker.

    Försök vad du än gör inte att plocka 5 volt från moderkortet. Regulatorn där är nästan helt fullbelastad och radion kommer att boota om titt som tätt.
    Senast redigerat av dvogonen den 2013-05-29 klockan 21:07.

  3. #3

    Standard

    Hej, tack för ditt svar och förklaringen hur MASTER/SLAVE. funkar.
    Är pinne 7,8 och 9 på 3.5mm:s kontakten helt enkelt en brytare som slår om när stereoproppen dras i och ur?

    Jag tror det börjar klarna om PPM. Nere i högra hörnet av moderkortet sitter nån form av reläliknande switch (styrd av processorn) som togglar mellan PPM_IN och PPM_UT. Pin9/3 verkar vara rätt ställe att jacka in sig på.
    Tack för varningen om 5V-kretsen. Jag kikade faktiskt på databladet och insåg att det bara är 100mA tillgodo för 5V förbrukarna - det låter jättesnålt. Jag instämmer att det får bli separat 5V omvandling för BTmodulen/PIC:en.
    Tack!
    /Johan

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Antar att du fått med det, men det kan behövas kapas en ledning på radio PCB't och bryggas med en resistor. Det var något om detta, en mod som jag gjorde för att kunna köra PPM ut till simulator utan att först koppla ur sändaren.

    Inte säker på om det är nödvändigt, men kan vara en god idé att kolla upp orsaken till den modden

  5. #5

    Standard

    Hej, jag har hört om modden nämnas, men varken kollat upp skälet eller hur man gör. Kan det handla om att PPM_UT får för hög spänning om den inte lastas ned? I början när DIY varianten av FRSKYmottagaren släpptes fanns det ju nån liknande modd där PPMpulsen hade för hög spänning för modulen så den riskerades att förstöras. På den här tiden fanns inte 9Xsändaren utan det här gällde andra radios.
    Tack!
    /Johan

  6. #6
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Modifikationen i fråga görs av många i radion, men rättar ett fel i originalmodulen (dvs FlySkys sändarmodul). Smartare att rätta där felet finns, dvs i modulen. Om man inte lägger ett motstånd på signalpinnen (om jag minns rätt) så kommer slavradion att vägra starta som slav. En extremt enkel lösning är att lossa modulen i slavradion, som ju ändå inte skall användas.
    Om man använder ett annat radiosystem så behövs ingen rättning. Dessutom finns det mjukvarulösningar i nyare FW som går runt problemet.

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Vad gäller moduler och problem med spänningar så har jag förstått att man kan använda alla moduler av JR-typ i 9x.
    Man kan dock absolut inte stoppa i alla moduler av JR-typ i en JR-radio.
    Specifikt gäller detta för FlySky-moduler. Jag minns inte om det är modulen eller radion som steks. Har tyvärr för mig att det är radion. Kan vara värt att hålla i minnet...

  8. #8

    Standard

    Om du lyckas så köper ja gärna en trådlös HEADTRACKING lösning, som du jobbar på, hoppas du fixart.
    Totalt värdelöst med sladdar, fan sladdar till mottagern, sladdar till headtrackern o så ska man försöka o inte trasla in sig i skiten medans man står o nickar med huvudet och knappast står still.
    As grymt med headtracker till fatsharken, hade premiär tur idag med dom i twinstar2an med ApacheOSD, hehe titta åt sidan och glömde av mig och tänkte fan va planet vill banka åt höger så började trimma, men insåg inte att ja tittade åt sidan och inte rakt fram. = )

  9. #9

    Standard

    Hej!
    Dvogonen, tack för dina tips!
    Kul att det finns fler än jag som tänder på idén med trådlös headtracker. Jag funderar på att beställa ett generellt kretskort för diverse 16F690<->Connectblue applikationer. Just nu är det bara en labbmässig fullösning utan kretskort till connectblue-kontakten. Jag kan återkomma när det är lite mer seriös hårdvara.

    Här är bilder på nuvarande hårdvara:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF8790_cr.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	248,6 KB 
Id:	39050Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF8845_cr.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	224,9 KB 
Id:	39051
    Batterispänningen till radiolänken är kopplad i serie med glasögonens matning, därav den lösa vita kontakten.
    Kontakten till HTutgången kommer ifrån ett gammalt PC-tangentbord.
    Innehållet i krympplasten syns på ena fotot.

    MVH!
    /Johan

Liknande ämnen

  1. APM 2.5 funkar inte
    Av LeoR i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 08:39
  2. headtracker hur funkar det?
    Av bogieboy i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:06
  3. Hur funkar det? Phoenix sim och min Spectrum.
    Av Poteta i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 20:58
  4. Carsons Eurofighter..funkar med 4s?
    Av DennanHMFK i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 08:00
  5. Nu skall vi se om det funkar!!!!
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •