Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ladda?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Ladda?

    Hej
    har en Spektrum DX7s sen några månader. Den har NiMh-ack och jag har inte laddat mer än en gång hittills (flyger uppenbarligen lite sällan). Displayen säger 4,8 volt idag, dvs 1,2 v per cell. Frågan är om jag ska ladda på snart eller om det bästa är att köra ur ytterligare ur cellerna. Helst skulle jag vilja ha en passande kabel så att jag kunde cykla cellerna, men idag inte.
    Hur sköter man om dom bäst? Är jag igen igång o överarbetar? Sändaracken har uppenbarligen bra kapacitet som det är!

    /Lars

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du har en långsamladdare så kan du ladda acken även om det inte är nåt akut läge ännu. 1,2 V/cell är ju den nominella spänningen på NiMh-ackar så du har säkert ett bra tag med flygande kvar innan läget är akut men jag ser heller inget problem med att fylla på acken.
    Roger

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    DX7S liksom DX8 verkar ha inbyggd laddare i sändaren. Du kan ställa in i sändaren om laddaren ska ladda NiMh eller LiPo.
    Du kan inte sätta en annan laddare till ladduttaget på din Spektrum DX7S eller DX8 eftersom att den bara behöver en kraftkälla som inte är laddare - låter konstigt?
    Jag tyckte att det var dålig batteritid på min DX8 så jag bytte till LiPo nästan direkt och laddar väldigt sällan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har för mig att den kritiska spänningen för NiMh är 0.88 volt, där bör du vända om du laddar ur, sedan kan du ladda till tror det var 1.4 volt.

    Någon som vet exakt?
    Jag har en super laddare hemma gjord för tävlingsbruk just för dessa batterier, kan kolla i den senare exakt vad parametrarna säger om ingen vet.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    NimH batterier bör man undvika att ladda ut under 0,9 V/cell.
    Laddningen av NimH-batterier sker vanligtvis på två sätt:

    1) Långsamladdning med konstant ström C/10 (exv. 200 mA för ett 2000 mAh batteri) under 15 timmar
    2) Snabbladdning beroende på batterimodell upp till 1C med konstantström och med avkänning av batteriparametrar.

    Vid snabbladdning spelar slutspänningen ingen roll, istället brukar man bryta laddningen vid den tidpunkt då spänningen vänder från att vara i stigande till att börja avta under laddningsförloppet ("peakar"), så kallad delta-V laddning. Spänningsminskningen ifråga är ett par mV/cell och de flesta moderna automatladdare har programautomatik för detta.
    Metoden fungerar ibland dåligt med vissa NiMH-batterier beroende på att de "peakar" falskt varvid laddningsförloppet avbryts i förtid. Detta bör man vara uppmärksam på.

    För sändar- och mottagarbatterier brukar jag använda metod 1.

    Ett annat sätt att kontrollera när laddningen är slutförd är att koppla en temperatursensor till batteriet och bryta laddningen då temperaturen börjar stiga påtagligt. Den metoden används rätt sällan numera.

Liknande ämnen

  1. Ladda lipo
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 18:31
  2. Ladda LiPo 0.5C 1C 2C?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 22:06
  3. Ladda LiPo?
    Av Rc-flygare i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 22:37
  4. Ladda och ladda ur NiMH med Hyperion?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 18:22
  5. Ladda i och ladda ur
    Av sundqvistjohan i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •