Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Dji Naza v2 med gps

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    ...fast om den är över 20 meter när man flyger stannar den på den höjden tills den når "hempunkten".
    Jo förvisso... men låga flygningar över åker å väg är den mest sannolika ställena som man kan tappa kontakten... Buzza högt upp är inge skoj
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #22

    Standard

    När den gått in i Failsafe och påbörjat Return To Home så behöver du om du stängt av din radio för att testa starta radion med Trottel i 0 (noll) läge genast ställa upp den till så där 55% stänga av GPS och då återfår du kontroll av Naza.

    Trottel är för att radion inte vill starta i annat läge än noll, (på min Futaba iaf).

    Om du har switch för failsafe så behöver du bara slå av GPS till Atti eller manual och du återfår kontrollen, dock är inte manual något att använda mer än som test då maskinen reagerar på annat sätt än i de andra lägena.

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Enda dumma med failsafe är att den går upp tilll 20m, det går inte att ställa vad jag vet ? Och träd är ofta högre än 20m... Så nja funktionen är tveksam i de flesta fallen, ställ in landa direkt istället så klarar man maskinen mer troligen.
    Om man själv står på hempunkten och kan se koptern borde det inte vara något problem med RTH på 20 m höjd. Det kan såklart bli värre med FPV utom synhåll d.v.s. UAS.

    Edit: Såg för övrigt att det finns en senare SW och FW än min. Bäst att uppdatera så jag vet vad jag pratar om
    /Leif

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Donnyponny Visa inlägg
    @Pernstig
    Kan du hojta till när du har test med din dx6i?
    Det var svårare än beräknat! Det går men blir en hel del trial and error eftersom de mixade funktionerna påverkar varandra vid varje ny justering. Vidare krävs att man måste pilla på båda switcharna för att byta mellan vissa flyglägen. Däremot funkar det hyfsat om man bara behöver tre lägen om man, som jag, kör utan GPS-enhet.

    Nåja, GPS är beställd så jag får väl flytta Quadden till min Cockpit SX. Och du, donnyponny, har inte köpt din T8FG i onödan
    /Leif

  5. #25

    Standard

    Det var ju toppen att du gjorde försök att få dx6i att fungera med alla funktionerna.
    Jag ville egentligen inte köpa en ny radio, men efter mycket tänkandet så köpte jag T8FG då jag kommer definitivt att behöva flera kanaler än vad dx6i kan erbjuda. Jag har ju quaden, Grane 2 gimbal, naza+gps, sen ska Fatskark attitude också med och dela på radion.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    3
    Jobb
    Systemutvecklare, flygfotograf

    Standard

    Hej,

    Du behöver egentligen bara en treläges switch, denna för "flight mode" GPS/ATTI/MAN, sen kan du sätta en treläges switch för IOC (Intelligent Orientation Control) men den funktionen har jag aldrig använt mig av. Sedan kan du sätta en tvåvägs switch till FailSafe, men det är ganska onödigt då Failsafe automatisk slår till om du mister radiokontakt eller du slår av strömmen på radion.

    Du bör klara det med DX6i, sätt en tvåvägsswitch till GPS/ATTI mode, manuellt läge klarar du dig utan. Annars är Futaba T8J en mycket prisvärd radio, där du kör S-BUS till Naza, snäppet bättre är Futaba T14SG. Jag har alla tre men föredrar Futaba T14SG...

    Falesafe ska vara satt till "Go Home Landing", vid start så loggar Naza GPS positionen och vid FaleSafe så stiger kärran till ca 20m och sedan flyger den hem, vågar du så testa att slå av radion får du se...

    Till sist se till att du har uppdaterat din Naza till senaste versionen (gäller både v1 och v2) http://www.dji-innovations.com/downl...-v2-downloads/

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av airflix Visa inlägg
    Hej,

    Du behöver egentligen bara en treläges switch, denna för "flight mode" GPS/ATTI/MAN, sen kan du sätta en treläges switch för IOC (Intelligent Orientation Control) men den funktionen har jag aldrig använt mig av. Sedan kan du sätta en tvåvägs switch till FailSafe, men det är ganska onödigt då Failsafe automatisk slår till om du mister radiokontakt eller du slår av strömmen på radion.

    Du bör klara det med DX6i, sätt en tvåvägsswitch till GPS/ATTI mode, manuellt läge klarar du dig utan. Annars är Futaba T8J en mycket prisvärd radio, där du kör S-BUS till Naza, snäppet bättre är Futaba T14SG. Jag har alla tre men föredrar Futaba T14SG...

    Falesafe ska vara satt till "Go Home Landing", vid start så loggar Naza GPS positionen och vid FaleSafe så stiger kärran till ca 20m och sedan flyger den hem, vågar du så testa att slå av radion får du se...

    Till sist se till att du har uppdaterat din Naza till senaste versionen (gäller både v1 och v2) http://www.dji-innovations.com/downl...-v2-downloads/
    Hmm, så hade jag också tänkt från början men sedan kom det in andra förslag. Håller jag mig till "basic" och inte använder IOC så kan jag alltså klara mig med en enda tvåläges switch GPS/Atti. Jag programmerar i förväg så att Nazan hamnar i failsafe vid tappad signal och om/när den gör det så får den göra klart utan ingripande från mig.

    En annan sak: Efter uppdatering till senaste SW ville denna SW uppdatera Nazans FW vilket jag gjorde. Nu ser jag inga lägen för GPS, Atti, Manual eller Failsafe i fältet för U-Control bara tal från 0 till 1000 bredvid. Beror det på att jag inte har någon GPS-enhet kopplad ännu eller vad?
    /Leif

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    3
    Jobb
    Systemutvecklare, flygfotograf

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    En annan sak: Efter uppdatering till senaste SW ville denna SW uppdatera Nazans FW vilket jag gjorde. Nu ser jag inga lägen för GPS, Atti, Manual eller Failsafe i fältet för U-Control bara tal från 0 till 1000 bredvid. Beror det på att jag inte har någon GPS-enhet kopplad ännu eller vad?
    Jag har inte provat utan GPS modulen, men "första sidan" visar tal, du ska gå till fliken "Basic>RC" för att ställa in "U" för Flight mode eller "Control Mode" som det kallas i programmet.

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av airflix Visa inlägg
    Jag har inte provat utan GPS modulen, men "första sidan" visar tal, du ska gå till fliken "Basic>RC" för att ställa in "U" för Flight mode eller "Control Mode" som det kallas i programmet.
    OK, RTFM* som vi brukade säga när jag jobbade som serviceman i hemelektronikbranchen.

    * Read The F---ing Manual
    /Leif

Liknande ämnen

  1. Dji naza gps
    Av Janne.J i forum Quad
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 20:32
  2. Dji naza nåt för mig?
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 11:10
  3. Dji naza rth
    Av freno i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •