Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Paddelbyte

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Paddelbyte

    Hej

    Jag har mycket noggrant studerat byggritningen till den KDS 450 SV jag köpte beggad av en medlem på detta forum och enligt den så visar den en liten symbol på en limtub som jag uppfattar som att man ska lägga en liten click härdat lim ytterst på paddelstångens gängade delar innan paddlarna monteras. Sen sökte jag på Internet på andra helikopter bloggar o dyl att det finns ett verktyg som heter "paddle alignment tool" som justerar så att paddlarna hamnari exakt rät vinkel till varandra och detta verktyg var istortsätt lika viktigt som verktyget för pitchvinkeln var. Hur gör ni andra medlemmar när ni monterar paddlarna, lägger ni dit en click lim innan ni monterar paddlarna och har ni något paddle alignment tool till detta?

    PS: Anledningen till paddelbytet är att jag tycker paddelstången ser lite skev och böjd ut och istället för att böja tillbaka och kanske riskera att förstöra rotorhuvudet så väljer jag hellre att byta både paddelstänger och paddlar. Jag skulle vilja ha en egen "byggtråd" här där jag kan skriva frågor som denna men jag vet inte hur jag skapar en sån, forumet har ju egentligen redan en byggtråd. Jag har ju skrivit den största delen av mina frågor i nybörjartråden så då kanske jag kan fortsätta här.
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!
    Du ska inte använda lim för att montera paddlarna med sina låsskruvar. Istället är det gänglåsningsvätska (exemeplvis blå Loctite) som ska användas. Jag råkade hitta bruksanvisningen för din helikopter och i bilden som visar montering av paddlarna står det "340" vid "limtubssymbolen". Läser du i början av bruksanvisningen står det att "340" avser "thread lock" dvs. gänglåsningsvätska.

    Använd gänglåsningsvätska endast på de ställen där metall skruvas in i metall. Undvik att få sådan vätska på delar som gängas i plast eftersom låsvätskan kan med tiden göra plasten skör.

    Du behöver inget "paddle alignment tool" för att få paddlarna att sitta lika. Åtmnstone för mig fungerar det utmärkt med ögonmått. Däremot är en pitchvinkelmätare ett bra tillbehör.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du behöver förmodligen inte låsa paddlarna bättre dom rörde sig aldrig på min.

    Michael? Är jag trött eller förklarar du först att han skall använda blå Loctite och sedan längre ner ger honom den rätta informationen att det är tokförbud med Loctite i plast?

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det beror på hur låsskruvarna gängas fast i paddelbladen. På de helikoptrar jag har så sitter låsskruvarna i metallbusningar som är ingjutna i paddlarna, dvs. metall gängas i metall. I det fallet använder jag låsvätska,
    Om det skulle vara så att bussningar saknas och låsskruvarna gäbgas direkt i plast ska man inte använda gänglåsningsvätska.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    då är jag med

    Om inte jag minns fel så finns egentligen ingen riktig låsning av paddlarna på kdsen utan dom gängas bara på rakt in i paddeln.
    Jag hade inget lim eller liknande på mina och dom satt kvar , tror dom skulle ha väldigt svårt att gänga ur sig in flight.

    Om paddelstången är så lite skev så du bara anar att den är lite krökt så tycker jag inte att du skall göra något alls tror inte du kommer märka det lilla under flighten
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Paddlarna på den helin har metallgängor för inseksskruvarna. Lite locktite blå är juste för att fästa skruvarna.
    Senast redigerat av Fluf den 2013-05-31 klockan 14:15.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Paddlarna på den helin har metallgängor för inseksskruvarna. Lite locktite blå är juste för att skruvarna inte skall vibrera loss, vidare skruvar man på paddlarna och gängan är strax framför tyngdpunkten eller aerodynamiska pivotpoint eller vad man kallar det att vinkeln på paddeln mot paddelstången är självreglerande av luftflödet vid rotation. Man behöver därför inte skruva fast den lilla insexskruvern särskilt hårt, räcker med att den är på plats så det är riktigt trögt att vrida paddlen, men paddeln bör inte vara hårt låst (av samma anledning som man har rotor och stjärtpladen lite lösa).
    Que!? Du har ingen lead-lag på paddlarna i sig och de är en del av cyclicstyrningen utöver den mekaniska dämpverkan/stabiliseringen de utför.

    De ska sitta fast!

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Que!? Du har ingen lead-lag på paddlarna i sig och de är en del av cyclicstyrningen utöver den mekaniska dämpverkan/stabiliseringen de utför.

    De ska sitta fast!

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2
    Sant, sorry BRAINFART från min sida. Jag editerar ursprungsinlägget.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Paddlarna på den helin har metallgängor för inseksskruvarna. Lite locktite blå är juste för att fästa skruvarna.
    ok då va det en av dom grejorna som skiljde sig mot s modellen
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Que!? Du har ingen lead-lag på paddlarna i sig och de är en del av cyclicstyrningen utöver den mekaniska dämpverkan/stabiliseringen de utför.

    De ska sitta fast!

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2
    Vad menas med lead-lag och vad är cyclicstyrning?
    Mathias, simulatortränad.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns gott om facktermer i helikoptersammanhang ;-)
    Lead-lag är en term som betyder att exempelvis rotorbladen på en helikopter kan vrida sig framåt eller bakåt kring bladens fästskruvar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rotor_2.gif 
Visningar:	85 
Storlek:	7,1 KB 
Id:	39091

    Cyclic-styrning är det sätt som rotorbladens anfallsvinkel ändras på efterhand som de roterar runt rotoraxeln för att styra och stabilisera helikoptern. På "vanliga" helikoptrar som har en paddelstång (flybar) sker styrningen av rotorbladens anfallsvinkel genom att servoutslag överförs till rotorbladen via swashplattan och stabiliseringen genom att paddelstångens rörelse i förhållande till rotordisken också påverkar rotorbladens anfallsvinkel. Systemet där både paddelstångens och servonas rörelser mixas samman mekaniskt och påverkar rotorbladens anfallsvinkel kallas Bell-Hiller-mixning.
    Du kan läsa mer om detta exempelvis här:

    http://www.rchelicopterfun.com/bell-mixing.html

  12. #12
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det finns gott om facktermer i helikoptersammanhang ;-)
    Lead-lag är en term som betyder att exempelvis rotorbladen på en helikopter kan vrida sig framåt eller bakåt kring bladens fästskruvar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rotor_2.gif 
Visningar:	85 
Storlek:	7,1 KB 
Id:	39091

    Cyclic-styrning är det sätt som rotorbladens anfallsvinkel ändras på efterhand som de roterar runt rotoraxeln för att styra och stabilisera helikoptern. På "vanliga" helikoptrar som har en paddelstång (flybar) sker styrningen av rotorbladens anfallsvinkel genom att servoutslag överförs till rotorbladen via swashplattan och stabiliseringen genom att paddelstångens rörelse i förhållande till rotordisken också påverkar rotorbladens anfallsvinkel. Systemet där både paddelstångens och servonas rörelser mixas samman mekaniskt och påverkar rotorbladens anfallsvinkel kallas Bell-Hiller-mixning.
    Du kan läsa mer om detta exempelvis här:

    http://www.rchelicopterfun.com/bell-mixing.html
    Jaha, tack för denna info.
    Mathias, simulatortränad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •