Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: problem med bec + fartreglage?

  1. #1

    Standard problem med bec + fartreglage?

    Hej!

    Jag har en bec med lipo som jag använder för att strömsätta mottagaren.

    Nu har jag kopplat in ett fartreglage på kanal 6 som ska driva en rökpump, fartreglaget har en sladd för batteriet och en servosladd som går in på kan 6.

    Men när jag har vanliga bec:en avstängd men batteri i fartreglaget, så får mottagaren ändå ström; antar att fartreglaget har en egen bec i sig då?
    Den beter sig inte helt som när båda batterier är ikopplade; fartreglaget piper då och då som det gör när man först sätter i batteriet. (Har jag inget batteri i fartreglaget utan bara i becen så funkar inte pumpen).

    När jag kör med båda batterier i samtidigt så verkar allt funka bra, men vad händer när strömmen börjar ta slut? Det är inte samma storlek på lipona, kommer det minsta batteriet att "tjuva" ström från det större när det tagit slut? Eller töms det lilla helt även om jag har pumpen avstängd?

    Ja hur funkar det egentligen med två bec till samma mottagare som det blir i det här fallet?

  2. #2

    Standard

    Koppla ur mittstiftet på fartreglaget så driver du den med din separata bec istället.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av metric Visa inlägg
    Koppla ur mittstiftet på fartreglaget så driver du den med din separata bec istället.
    ok tackar!

    /Anders

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Ja hur funkar det egentligen med två bec till samma mottagare som det blir i det här fallet?
    Inte alls bra, för det mesta brukar den dyra röken komma ut. Du verkar ha haft lite tur, men det är stor risk att du förstört sluttransistorerna på BEC eller fartreglage.

    *dyra röken eftersom det heter att elektronikens funktion sitter i röken. När röken kommer ut försvinner funktionen och du har trasig elektronik kvar.
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Inte alls bra, för det mesta brukar den dyra röken komma ut. Du verkar ha haft lite tur, men det är stor risk att du förstört sluttransistorerna på BEC eller fartreglage.

    *dyra röken eftersom det heter att elektronikens funktion sitter i röken. När röken kommer ut försvinner funktionen och du har trasig elektronik kvar.
    Ahh det är där funktionen sitter! Har alltid tyckt det varit lite magiskt med den däringa elektroniken... Det är därför jag håller mig till förbränningsdrivet

    Tror nog jag hade tur då för becen verkar funka bra, när bara fartreglaget hade ström så blinkade dioderna på becen, annars lyser de fast. Och fartreglaget verkar också funka för motorn snurrar ialla fall.

    Lite skumt att fartreglaget har inbyggd bec för den kom ju med rökpumpen som alltid borde vara 'slav' tycker man.

Liknande ämnen

  1. Problem med motor eller fartreglage!
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 10:21
  2. Fartreglage??
    Av rnermfors i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 00:14
  3. Fartreglage val
    Av RCer i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 11:04
  4. fartreglage problem
    Av Peterax i forum Elektronik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •