Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skärmade kablar till fpv?

  1. #1

    Standard Skärmade kablar till fpv?

    Jag funderar på att använda folieskärmade nätverkskablar till videosändare samt kamera kanske ev servo också?

    Är det någon annan som använder detta och isf hur har det fungerat. Känns som att man borde minska störningar om alla kablar var skärmade.

    mvh Defuncta

  2. #2

    Standard

    Ingen som provat detta?

  3. #3

    Standard

    Har tänkt tanken, men du måste jorda skärmen i en eller två ändar för att det ska göra någon nytta väl?

    Ingen expert på det där med emc.... :-)

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

  4. #4

    Standard

    Skärmning och jordning är bra förutsatt att det görs på rätt sätt. En viktig sak är att man har en central, gemensam, jordpunkt där alla jordledare samlas. Hur petigt det är på en sån relativt liten farkost vet jag inte.
    Prova med skärmade kablar men anslut bara skärmen i ena änden av kabeln så slipper du eventuella jordslingor.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag har nätverkskabel (skärmad) i min bixler till videosändaren , men det va helt enkelt för det va den kabeln jag hade just då . det enda som jag anser är bra att tänka på är som radiogossen säger, Endast en skärmända ansluten .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Men måste skärmen jordas? Trodde att folien skyddade emot störning. Kan man annars bara löda ihop skärmen till jorden till osd:n. Annars så kör jag med tvinnade servokablar samt ferrite toroid ringar...

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag hade utgått från batterimatningen till kontrollern och tagit sk. jorden där och sedan förgrenat ut till respektive ändamål( en kabel för varje ändamål) under förutsättning att kablarna är skärmade. Vad du gör nu är att du skyddar signalen i kabeln från utvändig störning, man kan även säga att man skyddar annan utrustning från kabelns störningar.

    Detta tar dock inte bort störningar som t. ex. GoPro alstrar i från sk. huset om du förstår vad jag menar. Skall du ta bort det får du klä gopron med folie och jorda den med.

    Det är en vetenskap att jorda rätt och kan endast med spectrum analysator eller annat hjälpmedel avgöras om det hjälpt eller inte.

    Att skärma kablarna skadar inte och jag tror det gör mer nytta än skada i detta fallet även om jag inte tror att det hjälper då det finns så mycket som stör i denna miljö.

    Annars rekommenderar jag att du använder tvinnad kabel så mycket du bara kan, ersätt all tre-pars kabel (servo kabel) och du skall se att det fungerar lika bra.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Allmänt kan man väl säga att har du inte problem så skit i det. Jag har en gång för många gjort lösningar för att någon sagt att det är the shit och så får man mer problem pga det än innan :-).

    Angående spektrum analysator, oscilloskop lär väl ändå duga för att se hur signalerna ser ut på de intressanta bussarna etc? Typ titta hur det ser ut före, sedan titta efter?

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag har från början kört med tvinnade kablar och ferritringar till ALLT i flygplanet. Dessutom sett till att jord (minus) utgår från accen, dvs undvikit jordslingor.

    Funkar så fantastiskt bra.

Liknande ämnen

  1. Kontakter till kablar
    Av Timtimtim i forum FPV Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 23:15
  2. Renovera motor(kablar) till Skysurfer?
    Av Wiciman i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 09:56
  3. problem med kablar
    Av NyanCat i forum Helikopter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 21:49
  4. Grova till småa kablar
    Av wesse i forum Elektronik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 20:23
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •