Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Flygmodell med motorn skyddad?

  1. #1

    Standard Flygmodell med motorn skyddad?

    Finns det någon metanol modell, där motorn inte sitter fram o får ta hela smällen när man kör i backen? hittar bara modeller där den sitter fram.
    Och hur pass mkt bättre är det med fyrtakts metanoler ? Har bara erfarenhet av metanolbilar, och deras motorer.
    Har en SH18 motor liggandes, (1/10 HSP nitro motor) går den o använda som flygmotor ? Vad skiljer igentligen motorerna åt, förutom den gigantiska kylflänsen & vikten ?

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kör mycket med din Easystar så att du lär dig ordentligt innan du funderar på nåt metanoldrivet. Sen är det nog väldigt ovanligt med metanolkärror där motorn inte sitter i nosen. Kan förekomma (tidigare i alla fall) i form av en "pod" ovanpå segelkärror där dom hade en liten förbränningsmotor men denna lösning har ju spelat ut sin roll i o m eldriften av segelkärror.
    Grejen måste ju vara att INTE köra i backen och det kräver träning och åter träning. F ö är det väl ungefär det du själv säger som skiljer en flygmotor och en bilmotor.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag Visa inlägg
    Vad skiljer igentligen motorerna åt, förutom den gigantiska kylflänsen & vikten ?
    En motor ger mer effekt ju fler explosioner man kan hinna med under en viss tid. Mera varvtal ger mera effekt. Så långt är alla motorer lika, men för flygplan så vinner du mera på att ha en stor propeller som snurrar sakta medan i en bil så finns det en växellåda som kan hantera ditt höga varvtal.

    Bilmotorer varvar alltså för mycket för ett flygplan, så om du inte hittar ett sätt att använda varvtalet så är den oanvändbar mer eller mindre, och det finns väldigt få sätt att lyckas.

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  4. #4

    Standard

    Seamaster 40 eller Seawind? Den första vet jag iaf att har hjul.
    Den första är ful den andra är snygg.
    Den första flög rätt okej den andra är ett fartmonster.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    easystaren och twinstaren känns så slöa, ! men är inte ute efte ett högfarts monster direkt heller, snarare räckvidd, metanolare är starkare o räcker längre än batter drivna. FPV...

  6. #6

    Standard

    OKej men vad kan en 3cc 2takts metanol 2taktare tänkas behöva för propp då ? har så dålig koll, nu är ja inte spec sugen på 2taktare för dom har ju en tendens o gärna dö o vara ett helvete o starta, o sen ljudet...
    4 takts OS verkar vettigt o runt 2000kr är helt ok för en motor, hur är det med servoce livstod o underhåll på en sån samt bränsle ekonomi ?
    Småsugen på 10-15cc bensinare, men då börjar det bli ganska stora modeller. :-S

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    En motor ger mer effekt ju fler explosioner man kan hinna med under en viss tid. Mera varvtal ger mera effekt. Så långt är alla motorer lika, men för flygplan så vinner du mera på att ha en stor propeller som snurrar sakta medan i en bil så finns det en växellåda som kan hantera ditt höga varvtal.

    Bilmotorer varvar alltså för mycket för ett flygplan, så om du inte hittar ett sätt att använda varvtalet så är den oanvändbar mer eller mindre, och det finns väldigt få sätt att lyckas.


  7. #7

    Standard

    Great Planes SeaWind 60: http://www.youtube.com/watch?v=DE-FTls_MxU
    Fanns en på Åland förut, den landade hårt och blev skrot. Kika längre ner...
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p=70895#p70895
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hoppas du inte tänker flyga FPV med en stor och snabb metanolkärra. "Större räckvidd" ? Vad behöver du den till ?
    Roger

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hoppas du inte tänker flyga FPV med en stor och snabb metanolkärra. "Större räckvidd" ? Vad behöver du den till ?
    Roger
    Om snabb räknas med något som går mer än 50km/h så ja, för easystaren eller twinstaren gör inte mkt mer än så som det är nu, och orkar inte klättra vertikalt.
    500m upp och 1km ifrån är väl en bra början, nej inte tänkt flyga utanför arlanda...

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag kvarstår vid min uppfattning att du inte skall köpa en metanolkärra och börja flyga FPV med. För 500 m upp och 1 km bort klarar du inte av utan FPV. Sen har du i en annan tråd sagt att du får laga din Easystar och/eller Twinstar ett flertal gånger varje gång du är ute och flyger och stämmer detta så talar även det för att du skall avvakta med en snabbare och skörare metanolkärra.
    Vill du träna lite 3D-flygning och ha bra vertikalprestanda så skaffa en EPP-kärra runt 1 m - t ex nåt liknande denna http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2405
    En mycket bra typ av kärra för att träna upp färdigheterna efter att man börjat med t ex en enkel Easy Star.
    Roger

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    300+ km/h eller att ha 30+min flygtid (dock inte både och) är inget konstigt för elplan.

    För din ursprungsfråga ja man köra Polaris eller likanande med metanol.

  12. #12
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Egentligen har du fått tillräckligt med mothugg redan men jag tycker också att du kanske drar på dig onödiga problem med bränslemotororer. 1- Vibrationer, det är svårt att få en bild som inte kryper med de vibrationer som är svårare att få bukt med vid förbränningsmotorer jämfört med el. Man kan hänga upp kamera mjukt men det kan vara jobbigt att stämma av fjäderpaket så att de inte kommer i resonans vid alla varvtal. 2 - flygtid med el behöver inte vara något problem om du inta ska ha väldigt långa rundor. Hastighet på planet beror mycket på vingprofil och planets övriga uppbyggnad. MPX Easy-planen är inte konstruerade för fart. 3 - din åsikt om att 2-takt skulle var problem kan jag inte hålla med om. En vettig motor ska starta på högst ett par flipp efter att man dragit fram bränsle och satt på glöden, utan extra startmotor. Om inte så är det något fel. 2-takt, 4-takt, metanol eller bensin spelar ingen roll för om motorn är trilsk.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. Vad varvar motorn?
    Av AM i forum Båtar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 21:54
  2. Motorn dör vid dykning
    Av alexander94 i forum Metanolmodeller
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 21:24
  3. motorn stannar
    Av fattaren i forum Elektronik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 16:15
  4. vad fattas på motorn?
    Av fesoj_92 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 06:35
  5. Motorn går ej ett rubba
    Av marwii i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •