Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Med risk att bli lynchad...

  1. #1

    Standard Med risk att bli lynchad...

    Jag tänkte dra igång mitt modellflygande efter några års uppehåll. Har "ubåtat" här ett tag (hej hej alla förresten!) och försökt uppdatera mig på det "nya"... Borstlöst och så hade precis börjat slå igenom när jag ställde sändaren på hyllan...

    Flög mest helikopter "förr" men nosade även lite på flygplan och har några ståendes i hangaren. Jag tänkte nu damma av dessa och förse dem med moderna drivlinor mm. Visst har det kommit många nya "bättre" plan än de jag har men av nostalgiska (ologiska) skäl skulle det vara kul att få flyga dem igen...

    Nu till mina frågor (därav rubriken). Jag har försökt hitta en röd tråd i det här med beteckningar, data, specar etc på borstlösa motorer och ibland har jag trott att jag fattat men... nääää...
    Så jag frågar som så många andra gjort förr (jo, jag har använt sökfuntionen på flera olika forum men...), vad rekommenderar ni för motorer till följande:

    Pico-Stick.... ca 200g flygvikt... 2S lipo..

    Lite olika "parkflyers" (typ Ferias) ca 700-800g, runt 1 meter i spännvidd, 3S lipo

    En gammal Kyosho Sourus-elseglare.. 2m och 1-1,5kg.. 3S lipo (I denna har det suttit en 550-motor)...

    Jag är ute efter lugn och avslappnad "söndagsflygning" med mer prio på lång tid i luften än vertikalprestanda...

    Hoppas någon/några orkar svara. Väldigt tacksam för alla svar!

    Ska beställa en del annat från HobbyKing så gärna tips från deras djungel.....
    --- Scuse me while I kiss the sky ---

    Kawasaki VN1600 - The best way to convert fuel into NOISE...

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Pico-Stick - en motor med vikt på 20-25 gram, 10A reglage, KV på runt 1600 och propeller 8*4 ungefär
    Ferias - motor på runt 50-60 gram. 20A reglage, samma KV och propeller som förra. (Glöm inte rejäl nedåtriktning)
    Propsavers på båda är bra.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En borstlös setup är MYCKET starkare än en borstad. Men i vissa plan får man problem med bakvikt. Man kan antigen använda samma effekt och mycket lättare setup, eller en lika tung setup om batteriet t-ex. är på främsta stället. Den lika tunga setupen blir 3-4 ggr starkare om man sätter på tillräckligt stor propeller. Men med liten propeller får man inte ut så mycket effekt (då effekten = varvtal * propellerlast)
    Bestäm först om du kan placera om batteri och fartreglage.

    Förslag på de två små planen har du redan fått.
    Förslag till seglaren är en 130 grams motor + 40A reglage + 3S 2200mAh batteri, då får du samma vikt, eller kolla RCgroups
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1386197
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom Pico Stick är en utpräglat långsam kärra så skulle du säkert kunna använda originalmotor - alltså den lilla växlade borstmotorn. Det skulle jag göra om det finns en sån och ett passande reglage. Kör den sen på ett 2S LiPo - t ex ett 2S380 eller t om 2S250 - så tror jag den kommer att fungera utmärkt.
    Om det fungerar TP-mässigt så kan du välja en klart mindre/lättare setup till seglaren än den Fredrik föreslagit (för att ligga på ungefär samma vikt som originalet). Men där kan viktfördelningen i kroppen ställa till hyss så det måste kollas först.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Tackar för tipsen!

    Tja... orginalmotorn till Picon fast med annan esc och lipo skulle ju kunna vara en lösning. Viktmässigt finns det 2S lipo på 950mAh man skulle kunna peta i... Fast en av sakerna jag ville bli av med är tjutet från GWS-växeln... ;-)

    Vad gäller Ferias, seglaren m.fl. så har de väl det gemensamt att med sin gamla ursprungliga setup så var de rätt "trötta" och "tunga"... Med lite mer kraft och stuns så kan de nog bli rätt roliga att flyga. När det finns lite marginal och man inte behöver ligga på gränsen hela tiden..

    Plats finns för att flytta runt prylarna för att få CG rätt. Några 3S 2200mAh finns redan så jag utgår ifrån dem när jag funderar vidare...

    Under tiden får ni gärna fylla på med funderingar ni som har sådana och vill... :-)
    --- Scuse me while I kiss the sky ---

    Kawasaki VN1600 - The best way to convert fuel into NOISE...

  6. #6
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ett sådant här motorfäste i aluminiumplåt (2-3 mm) sågade jag till för min Ferias för att kunna justera fram motorn och enklelt bocka till rätt nedåtriktning. Som ett plus är det väldigt tåligt mot landningar ;-) Vilket kan vara bra om man flyger hemma i trädgården bland fruktträd och buskar.
    Vill man ha en snygg motorkåpa så hittade jag en flaska fönsterputs av billigt märke på Maxi som passade utmärkt att kapa och skruva på planet med 4 småskruv.


    Detta är ingen Ferias utan ett experimentbygge för att testa olika byggtekniker med ett gäng ungdomar på klubben. http://mfksnobben.se/images/galleri/pi/piwakawaka.htm
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I Picosticken tycker jag att du skall använda en LiPo runt 2S250--400 för att spara vikt. Har du inget fartreglage till den borstade motorn redan som du kan använda ? Vill du bli av med "tjutet" så kan du säkert byta till en liten outrunner och antagligen räcker en på 10--15 g om du kombinerar det med en liten 2S LiPo på 250 mAh eller liknande, Håll nere vikten är grejen med en sån liten kärra.
    Roger

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad väger seglare? Jag har en BP med spv 1,99 m som jag elektrifierat. Där satte jag motorn längst fram (framför spantet).
    Jag har en 85 grams motor (KDA 2220L) + 30A reglage + 11x7 fällbar (i detta specialfall APC fällbar med APC nav). Jag driver med ett 2200mAh 3S Lipo och får en slutvikt kring 1400 gram. Det bästa vore nog att förlänga planet ytterligare för att få ner vikten. Men det orkade jag inte göra.
    fredrik

  9. #9

    Standard

    Tack för alla tips!

    Picon står nu färdig med en borstlös och lipo. Jag gick på linjen med att hålla ungefär (något under) den ursprungliga flygvikten. Vi får se hur den uppför sig. Ska bli spännande!

    Feriasen.. Borstlös i den också. Monterad med en variant på Patriks underbara variant på motorfäste. Sådana lösningar älskar man som konstruktör. Billigt, enkelt och med justeringsmöjligheter!
    Feriasen hamnar också på strax under ursprunglig vikt med nya setup:en fast då med mer drag och "mer" acke.
    Lite pill kvar men snart dags att provflyga även den...

    Återkommer med rapport...
    --- Scuse me while I kiss the sky ---

    Kawasaki VN1600 - The best way to convert fuel into NOISE...

Liknande ämnen

  1. Med risk att bli bojkottat av alla handlare...
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 22:51
  2. Risk för störning
    Av mulder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •