Jag tänkte dra igång mitt modellflygande efter några års uppehåll. Har "ubåtat" här ett tag (hej hej alla förresten!) och försökt uppdatera mig på det "nya"... Borstlöst och så hade precis börjat slå igenom när jag ställde sändaren på hyllan...

Flög mest helikopter "förr" men nosade även lite på flygplan och har några ståendes i hangaren. Jag tänkte nu damma av dessa och förse dem med moderna drivlinor mm. Visst har det kommit många nya "bättre" plan än de jag har men av nostalgiska (ologiska) skäl skulle det vara kul att få flyga dem igen...

Nu till mina frågor (därav rubriken). Jag har försökt hitta en röd tråd i det här med beteckningar, data, specar etc på borstlösa motorer och ibland har jag trott att jag fattat men... nääää...
Så jag frågar som så många andra gjort förr (jo, jag har använt sökfuntionen på flera olika forum men...), vad rekommenderar ni för motorer till följande:

Pico-Stick.... ca 200g flygvikt... 2S lipo..

Lite olika "parkflyers" (typ Ferias) ca 700-800g, runt 1 meter i spännvidd, 3S lipo

En gammal Kyosho Sourus-elseglare.. 2m och 1-1,5kg.. 3S lipo (I denna har det suttit en 550-motor)...

Jag är ute efter lugn och avslappnad "söndagsflygning" med mer prio på lång tid i luften än vertikalprestanda...

Hoppas någon/några orkar svara. Väldigt tacksam för alla svar!

Ska beställa en del annat från HobbyKing så gärna tips från deras djungel.....