Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Längd på rör till rökdämpare

  1. #1

    Standard Längd på rör till rökdämpare

    Hej,
    Testade min egenhändigt gjorda rökdämpare idag, men det blev mycket kladd och inte så värst mycket rök...

    Hur lång rörspiral ska man ha för att all/det mesta av oljan ska förbrännas till rök?

    Nu har jag ca 15 cm rör som blivit ca 5 cm spiral, och slutar vid avgasutblåset. Trodde det skulle vara tillräckligt men tydligen inte...

    Har köpt 30 cm kopparrör jag tänkte testa med, räcker det eller behöver man ännu längre? Hur långa spiraler har ni?

    Spelar det nån roll hur röret slutar, typ ska det vara nypt till en springa så det sprids bättre eller har det ingen betydelse?

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Designen är as viktig för att få det att fungera så all rökvätska förångas.

    Förvärmning måste du ha, ju närmare utblåset på motorn desto bättre, kanske tre-fyra varv runt kröken innan den går in i kröken.
    Sedan skall du designa nippeln så utblåset pekar ut mot avgasriktningen. Jag gjorde som så när jag inte svarvade egna att jag tog kopparröret och pluggade igen änden och skar ett snitt med diamantkapen så utblåset på sk. nippeln pekade mot avgaserna och var så litet som möjligt. Snittet kan ökas efterhand om det visar sig inte vara tillräckligt stort.

    Sedan labbade jag med strypventil för att få olika tryck i flödet för vätskan in till kröken, denna test gjordes med motorn på tredjedels gas.

    Sedan finns det färdiga lösningar att köpa.

    Men så gick jag till väga i alla fall.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Såg nu att ena slangnippeln i pumpen satt lös, så det läckte nog en del där skulle jag tro. Jag hade också bara slangklämma/buntband runt slangen in till dämparen, ingen runt utnippeln från pumpen. Så det kanske läckte på så sätt också.

    Ska testa att täta och köra igen, funkar inte det så blir det till att förvärma mer och checka nippelhålet.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Sedan labbade jag med strypventil för att få olika tryck i flödet för vätskan in till kröken, denna test gjordes med motorn på tredjedels gas.
    Förresten vad har trycket för påverkan?

Liknande ämnen

  1. Varför olika längd på Clowerleaf-antenner??
    Av Flygsmurfen i forum FPV Antenner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 15:26
  2. Längd på Servoarmar till 50cc 3D flyg?
    Av Kamikaze i forum Bensinmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 23:22
  3. I hela sin längd
    Av AM i forum Nostalgica - Oldtimers
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 13:26
  4. Längd och material på/till armarna
    Av dumbo i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 22:24
  5. Bogserlinans längd?
    Av Tobben i forum Segel och Hang
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 09:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •