Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Behöver hjälp att välja kamera för filmning.

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    29
    Jobb
    Mekaniker på Domsjö fabriker

    Standard Behöver hjälp att välja kamera för filmning.

    Vad är det för kamera man ska ha om man ska få bra filmer? Jag ser att dom "flesta" typ Dji S800 förarna använder en Nex-5r... å vissa använder sig av gopro kameror... Vad är det man ska ha?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad är du ute efter?
    Stor upplösning, titta efter upplösning
    Bra dynamiskt omfång, titta efter dynamiskt omfång
    Bra slow-motion, titta efter bps
    Kolla upp filmer på youtube och bestäm dig.
    Med nex kan du välja olika objektiv, men krasher blir MYCKET dyrare då den i princip går sönder varje gång.
    Nöjer du dig med GoProns fasta vidvinkel så är gopron bra nog. Jag tror du kan få bättre film med nex men jag tycker själv inte att det är värt att köpa ny kamera vid varje krash.
    fredrik

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns ju också kompaktkameror som ger mycket bra resultat - t x Canon Powershot S100/S110 - och som är klart billigare än t ex en Sony Nex 5r. En S100 går att få för strax under 2000 kr idag och är en mycket kompetent kompaktkamera som för bara ett år sen kostade närapå det dubbla. Men vill du bara filma så finns det ju också utmärkta HD-filmkameror som för ren filmning nog ger ungefär lika bra resultat som en systemkamera som man filmar med. Visserligen mindre sensor men det är ju få "flyg-fotografer" som verkligen klarar av att få ut nåt av en stor sensor.
    Roger

  4. #4
    Ernies avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    59
    Jobb
    Boendestödjare inom psykiatri i Hässelby
    Klubb
    Ingen! men är öppen för förslag

    Standard

    Hej
    Ett bra, privärt och lätt kamera alternativ är AEE Action Cam för 1499:- på Clas Ohlson... http://www.clasohlson.com/se/Actionk...-1080p/38-4968
    Full HD Filmning med lagom och mer naturlig vidvinkel än Go Pro. spec säger 5 mp stillbild men den går upp till 8 mp.
    Jag är iallafall nöjd, har plåtat och filmat en hel del och är ganska kräsen!
    Lycka till....
    Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte
    fungerar! - Albert Einstein

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den kamera du länkar till Ernie har ju även den ca: 170 graders bildvinkel vilket ju är rätt mycket - om det är naturligt eller ej får man nog själv bedöma. Men det är ju de nivåer dessa s k äventyrskameror ofta ligger i av olika anledningar. Det gör det lite enklare med själva grundkonstruktionen av kameran - man behöver t ex inte optisk bildstabilisering i samma grad med stor bildvinkel eftersom skakningar m m inte upplevs lika störande. Men nån ersättare till en högkvalitativ kamera - t ex en systemkamera - är det ju inte. Däremot fungerar den säkert om man behöver en s k äventyrskamera. Fast jag är rätt övertygad om att t ex en GoPro Hero 3 Black Edition är några strån vassare - fast den är ju dyrare ockå vilket inte är oväsentligt för många av oss.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2013-06-11 klockan 07:01.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare behöver hjälp att välja grejor
    Av Kaptenklänning i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 21:21
  2. Ny kamera, vad välja?
    Av Rickard i forum FPV Kameror
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 22:57
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 09:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •