Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Blöt Canadair!

  1. #1

    Standard Blöt Canadair!

    Provflög min Canadair från Guanli http://shop.lindinger.at/product_inf...92&language=en samma modell som HK säljer. Lite svår att taxa fastnade lätt i "vindögat" Flög hyfsat kräver dock lite trim som alla kärror- var känslig på höjdroder. När jag kollade hur tät den var så plaskade det redan vatten i kölsvinet efter bara några minuters flygning. De två propparna drar upp mycket vatten på skrovsidorna som är raka och inte slår bort något stänk. Några tips om tätning - tror att det mesta kommer in där vingarna ansluter till skrovet.

    /Pelle

  2. #2
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Säkert som du säger. Flög min mkt på isen i vintras o det sliter hårt på stegen. Därför har den svårt att släppa på pontonerna
    med mkt sprut. Sist hade jag nog en halvliter i skrovet o när jag steg for allt vatten akteröver med överstegring som följ, men med fullt dyk så redde det sig i några sekunder tills allt vatten for föröver. Här kan man snacka om delfinflygning.
    Totalhaveriet var inte långt borta innan det stabiliserade sig. Det får bli silicon strängar o gladpack som släppmedel. Hjälper inte det så får det bli skvalpskott
    Mogge.
    P.s. imorron är det segling o då följer Canadairen med, den är kul o ser maffig ut i luften. D.s.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jag har en bit tvättsvamp i min Icon A5. Håller ev. vatten stilla så det inte skvalpar omkring. Men den klarar ju knappast en halvliter...
    Säsongspremiär på vatten ikväll, helt stilla o blankt vatten.
    /A

  4. #4
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ibland är det lite hjärnsläpp.
    Tvättsvamp under tyngdpunkten blir en av lösningarna.
    Mogge

  5. #5

    Standard

    Hallå och tack för glada tillrop. När det gäller slitage från snö och is så har jag lagt på tunn glasfiber och epoxi på min Icon A5 - funkar perfekt. Icon A5 går också helt torrt med en fina gummitätningen runt cockpit. Har lagt på Plastidip på servon för roder som sitter i botten.

    Nu blir det silicon tätning på Canadairen - ska ha den torr!! /Pelle

  6. #6

    Standard

    PS. En kul kärra som är torr och lätt att ta med i båten är Dragonfly från MFT. DS



  7. #7
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Var ute med Canadairen idag med trebladsproppar, men det går tungt. Nåväl, Joysway Dragonfly såg jag
    Puggen flyga o den är otroligt stabil o snäll. Såg MFT:s film på den o vid landning resp. touch and go är den
    som att kasta macka på vattnet. Där är ju Canadairen som en död anka i landningen, även om man ger bra med
    gas. Har egentligen ingen betydelse, Canadairen är maffig i luften. Dragonfly flyger fantastiskt bra.Verkar även vara
    av ett mkt starkt mtrl. Liknar Multiplex skum. O du Pelleflygare, i det här forumet ska man inte tacka för mycket.
    Jag har börjat så smått med modellsegling: Micro-Magic. Svag vind Flyg. Mera vind segling. Vi hade träning idag i Växjö.
    Mellan varven flög jag Canadairen o det är klart. Tvåmotorljud låter gott. Uppskattat med lite flyg över vattnet.
    Gillar sjöflyg skarpt.
    Mogge

  8. #8

    Standard

    Ska flyga ett andra varv med Canadairen så snart det blir blankvatten. Dragonflyen har jag blyat för att få bättre balans och nu flyger den härligt. När man sätter den kan man roa sig med öka vinkeln precis vid vattenytan så stannar den direkt - som med en flygande vinge. Kappseglar fortfarande Laser även om gubben är gammal - en seglarkompis försöker lura in mig på modellsegling. Friskt fluget hälften kraschat! /Pelle

  9. #9
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Var ute idag o flög. -det blev EDF:er men en sak är säker. Du är för GO Pelleflygare.mogge

  10. #10

    Standard

    Härligt blankvatten i viken i kväll. Fick en fin flygning med Canadairen, nu tätad med silicon. Flyttade CG lite akter ut och fick bra balans - maffig i luften som du säger. Fick till två riktiga smyglandningar med lite extragas i sättningen. Öppnade luckan - den var i princip torr!! Nästa flygning blir med kamera hoppas kunna få till lite film. /Pelle

  11. #11
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Även om jag överdrev lite med min halvliter vatten så var det nog iaf. 3 deciliter. Jag flög den igen idag o den gräver ner sig på pontonerna när det blåser lite. Svårt att hålla den rakt på skrovet med skeven. Vet förbaske mej inte var var vattnet kommer in. Jag fick in några centiliter igen. Måste täta enligt min egna principer. Sedan blir det en JoySway tycker den är såtjusig.Mogge

  12. #12

    Standard

    Fuskade lite och tryckte in silicon i skarven mellan vinge och skrov efter det att vingen monterats. Likaså i skarven mellan vinghalvorna. Den tar över sig mycket vatten när någon av pontonerna suger fast i sjön - fick till en riktig åtta vid första flygningen när jag skulle taxa in efter landning. Kanske bäst att hålla sig till blankvatten..... /Pelle

    PS. JoySaw flyger fint även när det blåser. DS

  13. #13

    Standard

    Några klipp från kvällsflyg i viken med Joysway Dragonfly - för stunden är den inne för lite åtgärder efter en misslyckad inverterad lowpass!! http://www.youtube.com/watch?v=7I9vIcRhPo8 /Pelle

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hade varit kul att se klippet...
    Men det är PRIVAT!
    Retroholic!

  15. #15

    Standard

    Nu är det publikt - det gäller att trycka på rätt knappar även på Youtube! /Pelle

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lyysande!

    Den flyger bra, den där...
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Canadair som kameraplattform
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 10:01
  2. Torr Canadair för foto?
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 19:58
  3. Canadair 1390mm från HK
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •