Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tappad fingertoppskänsla

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Tappad fingertoppskänsla

    Har sen ca ett halvår sedan en Spektrum DX7s o jag är helnöjd, möjligen så misstänker jag att de gummerade ytorna på radion är av det slaget att det innehåller diverse skadliga mjukgörare. Tror nog att det r mjukgjord PVC där? Nåväl, jag ville vara lite rädd om min nya fina sändare så när jag var ute på sjön o skulle köra Catalina, en enkel ARF-Kinamodell, körde jag med min gamla radioutrustning för att inte riskera att få vatten på Spektrumsändaren. Min gamla radio kan inte nåt alls, mer än att möjligen styra sex kanaler, ingen EXPO eller nåt alls i finessväg. Det höll på att sluta helt i totalhaveri, jag har helt tappat den känslighet i spakandet jag hade innan jag hade nån EXPO i radion, det vinglade o for nåt hejdlöst! Jag misstänker att det bara är att krypa till korset o använda den nya sändaren också till sjöflyg, man behöver ju inte stänka onödigt med sjövattnet så det borde ju gå... Att byta system för mycket är åtminstone inte jag tillräckligt flexibel i huvet för att klara av, tydligen. Nån som har nån kommentar till detta, är jag helt förlorad in i de moderna elektronikträsket? Jag har ju kunnat flyga med gamla radion tidigare, o nu idag är det helt kört....../Lars

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kan du inte bara ställa ner roderutslagen mekaniskt?
    Alltså på servoarmarna eller roderhornen??
    Det borde ju minska utslagen en hel del.
    Vid 'normal' flygning, alltså inte 3D, behöver man inte hysteriskt stora utslag...
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jomen, det är ju klart att det är lösningen, om jag nu ska envisas med att använda det gamla till sjön. Tanken for nog genom huvet att göra så, men försvann lika fort när jag såg stänkskydden som sitter över servona på vingen, måste isf brytas bort för justeringen. Ska ju inte göra några rollar med Catalinan..., så det är ju helt ok att lugna ner hela servoutslaget. Nu har jag redan kopplat in Spektrumsändaren o satt in 20% EXPO, får väl testa det först o e hur det blir, men det där med vatten o fukt på sändaren, det regnar ju ibland också, nåja, får försöka vara försiktig./Lars

  4. #4

    Standard

    får väl testa det först o e hur det blir, men det där med vatten o fukt på sändaren, det regnar ju ibland också, nåja, får försöka vara försiktig./Lars
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ap_Ready_.html
    Den här lilla goodiebagen är som välsignad av mig och min 10CG Futtis
    /m

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja en sån får man skaffa. Man är ju ute o flyger på vintern också, för den är väl tillför att hålla händerna varma, lite,.. skydda från blåsten ivarjefall?/Lars

  6. #6

    Standard

    En stor och helst genomskinlig plastpåse fungerar bra för att skydda radion mot regn och stänk. Brukar ta ut ett hål för antennen och ett för remmens ögla.

Liknande ämnen

  1. Tappad kontroll över funjet
    Av the_storm i forum Elektronik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 14:09
  2. Tappad kontakt?
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 12:41
  3. Haveri pga. tappad kontakt mellan sändare och mottagare. HJÄLP!
    Av Emil i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •