Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Propp-ersättare

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Propp-ersättare

    Jag har en JBA 15 bensinare, som normalt vill ha en 13x8 - 15x8 propeller.
    Nu tänkte jag byta till en trebladig, och då ska man ju gå ner en tum i diameter.
    Alltså 12x8-14x8.

    Nån som har nåt förslag på bra fabrikat till hyfsat pris??
    Retroholic!

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag har en 15/11 av fabrikat Engel, men det är väl inte att tänka på.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tyvärr, låter liiite tungt...
    Retroholic!

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Förvisso inte frågan, men... använd inte trebladig om du inte måste. Du tappar massa effekt på det. Ser fräckt ut, men that's it...
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jo, det vet jag, men nu är det så att JAG VILL använda en trebladig...
    En fördel är att det bidrar till bättre markfrigång!
    Retroholic!

  6. #6
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Thomas.
    Rätta mej om jag har fel! Men brukar det inte vara så att du ska gå ner 1 tum i diameter och öka 1 tum i stigning om du ska byta från 2 blad till 3.
    /Lelle

  7. #7

    Standard

    Du hittar masterairscrew på model-Craft.se, de är tåliga och lämpliga om det finns en förkärlek att landa på näsan. På aircpro.com finns Fiala, snygga och en smula mer känsliga då de är av trä.

  8. #8
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Thomas.
    Rätta mej om jag har fel! Men brukar det inte vara så att du ska gå ner 1 tum i diameter och öka 1 tum i stigning om du ska byta från 2 blad till 3.
    Jo, det är nog helt rätt!

    Fialas träsnurror är ju bra, men som du säger Emil, lite känsliga för markkontakt, så då kör jag till Model-Craft och inhandlar en trebladig 13x8 eller 14x9!
    Retroholic!

  9. #9
    Carls avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    87
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jo, det är nog helt rätt!

    Fialas träsnurror är ju bra, men som du säger Emil, lite känsliga för markkontakt, så då kör jag till Model-Craft och inhandlar en trebladig 13x8 eller 14x9!
    Personligen anser jag att 13x8 bör bli bra. 14x9 tror jag blir för stor.

  11. #11
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag hade en 15x6 tidigare, och det funkade bra...
    Retroholic!

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Thomas.
    Rätta mej om jag har fel! Men brukar det inte vara så att du ska gå ner 1 tum i diameter och öka 1 tum i stigning om du ska byta från 2 blad till 3.
    Jag har också läst detta någonstans men förstår inte varför man ska öka stigningen vid byte till trebladig. Man är väl ute efter att få samma belastning på motorn och därmed samma varvtal och det kan man åstadkomma genom att anpassa diameter och/eller stigning. Men att ändra stigning innebär också att förskjuta fartregistret. Som jag ser det ska man endast minska diametern vid byte från två till tre blad så att man behåller samma max varvtal. Eller?
    /Leif

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag hade en 15x6 tidigare, och det funkade bra...
    I så fall tror jag på 14x7. Jag har en metanol os-110fs, som jag kör på 15% nitro, där sitter en 3-bladig MA14x7. Ca 9500 rpm och går hur gott som helst. Jag trodde dock att din bensinare var en smula klenare än en os-110.

Liknande ämnen

  1. Graupner propp
    Av beetle i forum FPV Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 21:00
  2. Propp
    Av Curpling i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 19:22
  3. 3-blad propp
    Av rnermfors i forum Bensinmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 08:31
  4. Ersättare till Minimag
    Av Branders i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 10:45
  5. propp val !??
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •