Reklam

Resultat 1 till 5 av 5

mne: Behver hjlp att vlja kamera fr filmning.

Reg.datum
    Mar 2013
    Inlgg
    29
    Jobb
    Mekaniker p Domsj fabriker

Standard Behver hjlp att vlja kamera fr filmning.

Vad r det fr kamera man ska ha om man ska f bra filmer? Jag ser att dom "flesta" typ Dji S800 frarna anvnder en Nex-5r... vissa anvnder sig av gopro kameror... Vad r det man ska ha?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Vad r du ute efter?
    Stor upplsning, titta efter upplsning
    Bra dynamiskt omfng, titta efter dynamiskt omfng
    Bra slow-motion, titta efter bps
    Kolla upp filmer p youtube och bestm dig.
    Med nex kan du vlja olika objektiv, men krasher blir MYCKET dyrare d den i princip gr snder varje gng.
    Njer du dig med GoProns fasta vidvinkel s r gopron bra nog. Jag tror du kan f bttre film med nex men jag tycker sjlv inte att det r vrt att kpa ny kamera vid varje krash.
    fredrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det finns ju ocks kompaktkameror som ger mycket bra resultat - t x Canon Powershot S100/S110 - och som r klart billigare n t ex en Sony Nex 5r. En S100 gr att f fr strax under 2000 kr idag och r en mycket kompetent kompaktkamera som fr bara ett r sen kostade nrap det dubbla. Men vill du bara filma s finns det ju ocks utmrkta HD-filmkameror som fr ren filmning nog ger ungefr lika bra resultat som en systemkamera som man filmar med. Visserligen mindre sensor men det r ju f "flyg-fotografer" som verkligen klarar av att f ut nt av en stor sensor.
    Roger

Ernies avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    59
    Jobb
    Boendestdjare inom psykiatri i Hsselby
    Klubb
    Ingen! men r ppen fr frslag

Standard

Hej
    Ett bra, privrt och ltt kamera alternativ r AEE Action Cam fr 1499:- p Clas Ohlson... http://www.clasohlson.com/se/Actionk...-1080p/38-4968
    Full HD Filmning med lagom och mer naturlig vidvinkel n Go Pro. spec sger 5 mp stillbild men den gr upp till 8 mp.
    Jag r iallafall njd, har pltat och filmat en hel del och r ganska krsen!
    Lycka till....
    Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen stt som inte
    fungerar! - Albert Einstein

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Den kamera du lnkar till Ernie har ju ven den ca: 170 graders bildvinkel vilket ju r rtt mycket - om det r naturligt eller ej fr man nog sjlv bedma. Men det r ju de niver dessa s k ventyrskameror ofta ligger i av olika anledningar. Det gr det lite enklare med sjlva grundkonstruktionen av kameran - man behver t ex inte optisk bildstabilisering i samma grad med stor bildvinkel eftersom skakningar m m inte upplevs lika strande. Men nn ersttare till en hgkvalitativ kamera - t ex en systemkamera - r det ju inte. Dremot fungerar den skert om man behver en s k ventyrskamera. Fast jag r rtt vertygad om att t ex en GoPro Hero 3 Black Edition r ngra strn vassare - fast den r ju dyrare ock vilket inte r ovsentligt fr mnga av oss.
    Hlsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2013-06-11 klockan 07:01.

Liknande mnen

1. Hjlp att vlja flygplan
    Av Jesper Carlbring i forum Nybrjare
    Svar: 45
    Senaste inlgg: 2013-08-14, 20:34
  2. Nybrjare behver hjlp att vlja grejor
    Av Kaptenklnning i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2012-07-08, 21:21
  3. Ny kamera, vad vlja?
    Av Rickard i forum FPV Kameror
    Svar: 10