Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: lämpligt första plan

  1. #1

    Standard lämpligt första plan

    Hej!

    Har börjat bygga en Piper j-3 cub size 20. Har en SAITO FA-40a four-stroke motor 6.6 c. c. samt Futaba 6EX. 2,4GHz.

    Börjar inse att det vore klokt att börja med en mer lätt flygande plan och som är så gått som är färdigbyggd. Då den till 99.9% kommer gå i backen.
    Nu till frågan. Någon som har ide på nått lämpligt plan att föreslå gärna som kan startas på vatten. Jag vill förstås använda min nya motor samt radiokontrollen
    Mvh
    Anders
    Senast redigerat av CarlÖverby den 2013-06-09 klockan 15:17.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du skall nog inte börja din bana med sjöflyg utan välj nåt som du landar "på backen" med.
    Sjöflyg får du nog avvakta med till dess du är en mera erfaren flygare.
    Sen är frågan om du är med i en klubb och kan flyga på deras flygfält och få hjälp där ? Om inte så överväg kraftigt att gå med i en klubb om det finns nån i närheten. Det kommer att bespara dig mycken möda.
    Om inte - vad har du för "flygfält" att flyga på ?
    Skulle nog normalt rekommendera en elkärra att börja med men det beror ju på dina yttre förutsättningar - så har du t ex ett klubbfält att flyga på så går det ju att börja med en metanoldriven trainer.
    Slutligen - vilket fabrikat är det på din Cub ? Är det möjligen en The World Models ?
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Hej!
    Det är fabrikat Great Planes. Bor långt ute på Värmdö, Överby så det finns inget flygfält i närheten, däremot både insjöar och havet, och på vintern är havet en enda stor plan. Det är därför jag tänker sjöflyg.
    Vad tror du jag hamnar på i pris om jag skulle börja med en elkärra, med all kring utrustning. Vad tror du om radiokontrollen Futaba 6EX?

  4. #4

    Standard

    Vill bara tipsa dig om tråden "Krasch-kit" som jag startade för ett tag sedan här i nybörjarforumet. Om du tar dig igenom början av den får du en hel del tips från andra medlemmar om vilka plan man kan börja med! Tråden spårar också iväg på förberedande övningar i simulator etc. etc.
    Lycka till!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-09 klockan 19:23.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #5

    Standard

    ett plan som man kan lära sig att flyga med utan hjälp är elajban. men det är en balsa model som man får bygga själv, men den är väldig lätt byggd och krach tålig

  6. #6
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    111
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    om inte annars så kan du skaffa dig en multiplex mentor eller dyrligt. men jag kan rekommendera mentorn för den är ungefär som en cub när den flyger och den är jätte bra när man ska träna landning. plus att din radio funkar till den.
    och det finns pontoner till den som man får köpa till.

    MVH,
    Christian
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

Liknande ämnen

  1. Fun Cub eller Acromaster som första plan
    Av doujoh i forum Nybörjare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 08:07
  2. Funderation om detta som fpv plan lämpligt???
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 16:22
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 01:19
  4. Mitt första el plan QQ Yak
    Av js_ i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 21:12
  5. hej jag är 8 år o ska bygga mitt första plan
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •