Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Multiplex Cularis 2610mm?

  1. #1

    Standard Multiplex Cularis 2610mm?

    Multiplex Cularis 2610mm? Är det en bra EPP-el-seglare?
    Hittade på HAB, en bekant som ska ha. "Den ska jag ha!" sa han och så va det så. =)
    Den är utan motor, ESC, servon osv.
    http://www.hab.se/multiplex--cularis...101-c-502.aspx
    Det blir hans första RC-flyg. Jag bygger och tar upp kärran. Han flyger simulator o sen får han väl ta över step by step.
    Eller finns det nåt lämpligare? Hittade några andra mindre elseglare men dom är ju som raketer när dom blir under 2m och ingen film har riktigt övertalat att en sån skulle vara bättre...

    Verkar ju flyga bra:
    http://www.youtube.com/watch?v=GkvATpfGm1U
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    111
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    det finns många seglare och alla som multiplex har beter sig som riktiga seglare även fast de är under två meter.
    cularisen är en jätte fin seglare och den skulle passa honom men den är doc. stor så jag skulle rekommendera easy glidern istället det är lilla systern till cularisen och den är inte snabbare eller något fast den är 1.8m

    MVH,
    Christian
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jag har flugit både Cularis och Easyglider och båda har fina flygegenskaper.

    men du har mellansystern också
    http://www.autopartner.se/multiplex-...350-c-577.aspx

    Den finns även som färdigmonterad.
    http://www.autopartner.se/multiplex-...352-c-577.aspx

    ..dock inte provflugna av mig.

    /Stefan
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mpx Solius är ju en avsevärt tyngre modell än t ex Easy Glider. Sen är frågan om han vill ha en kärra som man enkelt (utan att montera sladdar m m) kan komma igång med på fältet...
    Parkzone har ju denna enkla termikseglare som fått bra kritik - http://www.fullkontroll.se/?ProdID=352980
    Sen en utvecklad variant med bl a skevroder och flaps - http://www.fullkontroll.se/?ProdID=352936
    Båda är kompletta förutom mottagare och ack. Vill man ha en enkel glidare så tror jag på den vanliga Radian - bara att plugga in vingarna i kroppen sen är man i luften 30 sekunder senare (passar såna som är lika lata som jag).
    Radian-modellerna har ca: 20 cm större spännvidd än Easy Glider - de är alltså 200 cm i spv.
    Mycket är det nog en fråga om tycke och smak men är han nybörjare så tror jag att en Radian med bara sida/höjd är att föredra. Den skall dessutom vara en utmärkt termikglidare om man läser på amerikanska forum. Och den flygs inte bara av nybörjare.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Massa bra svar! :-D

    Har själv haft en MPX TwinStar och det var ett bra flyg (sålt, inte skadat ens). =) Så jo Multiplex är helt OK.
    Storleken på flyget är inte såå noga. Finns stoor skåpbil. Stort syns bättre. Lutar mot en Spektrum DX7 som sändare.

    Visst är det bra när det är enkelt att montera ihop och va upp i luften, bra aspekt där.

    Elapor, EPO, EPP eller va det nu heter är bättre än nåt i glasfiber och/eller trä.

    Den ska förstås helst flyga majestätiskt vackert och inte swishas fram som nån torktumlande strumpa. =)

    Det är nog bra om den finns i tex Sverige så det är lätt få hem den.

    Han ville ha nåt som ser snyggt och någorlunda "skala-likt" ut, dvs inget "konstigt färggrant RC-flyg". Så har jag uppfattat det när vi plöjde igenom flertalet webshops med el-seglare.
    Utseendet ska ju förstås va nåt åt det här hållet (t-tail och winglets är ju vackert):
    http://img.alibaba.com/photo/2900632...ass_glider.jpg
    och inte åt det här hållet:
    http://www.skyhighhobby.com/wp-conte...e-hotliner.jpg
    om herrn själv får bestämma. =) Han har flugit en hel del segel, och diverse motordrivet på riktigt så jag fick ju övertala han att skaffa en med motor i nosen så det skulle bli aningen lättare som nybörjare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kanske skulle berätta för honom att det är enklare att styra rätt om men verkligen SER kärran - alltså att ett "konstigt färggrant RC-flyg" kan vara avsevärt bättre ur den synpunkten. Men försök få tag i en vanlig Radian - läser man på amerikanska forum så verkar den väldigt poppis även bland kunniga segelflygare p g a att den flyger bra (s k floater) och är enkel att "komma till skott" med ute på fältet. M a o en enkel men bra sidroder/höjdroder-seglare.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Haha, sant! Många vita flyg är vita både under och ovan. =) Måste kolla närmare på den aspekten också.
    Skevroder är nog ett måste. Jag har sett några el-seglare på vårt fält, flugna av nybörjare, och när de roterat i rollplanet för mycket så är ett flyg utan skev långt ifrån nybörjarflyg. Jag har flugit bra många flyg nu och de få jag testat utan skev, de är ju fruktansvärt svåra att flyga!!! Känns som man saknar en axel när man behöver räta upp flyget. Så nä, skev ska det va. =)
    Flaps är en bonus. Kanske en Radian Pro skulle va nåt då... om jag får bestämma.

    Hm, nu vill ju jag med ha elseglare...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror du fått detta med sida/höjd-flyg lite om bakfoten...
    Det är nog snarare enklare än svårare för en nybörjare. Och en seglare måste ofta - som många andra kärror - flygas med både skev, höjd och sida när man skall svänga - om den har skevroder alltså. Låter det enklare än sida och höjd ? Njaa....
    Och flaps - glöm det för nybörjare. Dom har tillräckligt att koncentrera sig på utan att behöva fundera vilken spak flapsen sitter på och när man skall fälla ut dom och fälla in dom. Jag tror att en vanlig Radian kommer att fungera fint. Den är enligt allt jag läst om den och dess tvilling den bättre termikflygaren av de två. Och skall du ha skev + kanske flaps så är det 4 servokablar som skall pillras genom små hål och kopplas ihop med 4 andra sladdar varje gång man skall sätta ihop (och ta isär) kärran.Och dom skall sättas ihop med rätt förlängningssladd...
    Roger

  9. #9

    Standard

    Jaså du säger det om skeven... Är ändå lite skeptisk. =)
    Radian icke-Pro alltså... hm hm... jag såg en film om skillnaderna mellan pro och ickepro.
    IckePro har rejält uppböjda vingar och det flyget har en självstabiliserande funktion pga dem, släpper man spakarna så rätar den ut sig.
    Medans pro måste flygas.
    Så iofs, i det fallet... men ändå.. när flyget lutar för mycket, vad gör man då i en nybörjares tankesmedja? =)

    Flaps... man behöver ju inte använda dem i början.

    Denna fastnade jag lite för, den ser ju bra ut iaf. Men hur den flyger!?
    http://www.hab.se/asw-28-arf-epp-2300mm-p-12694.aspx
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, lutar det mycket så svänger man väl emot med högerspaken i båda fallen så vad är skillnaden i de fallen - annat än att sidroderkärran antagligen "lutar tillbaka" lugnare...
    Förstår inte riktigt skepsisen mot sidroder/höjdroder-seglare...
    Men din "kund" lär väl bestämma själv kan jag tro...
    Roger

  11. #11

    Standard

    Satsa på ett stort segelplan, helst tre meter eller mer och gärna tydligt färgat!
    Tvåmeters eller mindre flyger inte majestätiskt annat än i vindstilla väder.
    Prestanda ökar med ökad spännvid = roligare.
    Skevroder? Ja tack, man kan ju ha små utslag för lugnare styrning och mixa skev>sida.
    Skalautseende? Gärna det men inte till priset av sämre prestanda och sämre synlighet.
    Lycka till!
    /Leif

  12. #12
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Satsa på ett stort segelplan, helst tre meter eller mer och gärna tydligt färgat!
    Tvåmeters eller mindre flyger inte majestätiskt annat än i vindstilla väder.
    Prestanda ökar med ökad spännvid = roligare.
    Skevroder? Ja tack, man kan ju ha små utslag för lugnare styrning och mixa skev>sida.
    Skalautseende? Gärna det men inte till priset av sämre prestanda och sämre synlighet.
    Lycka till!

    Foam kärra är väll lämpligast till en nybörjare? 3m+ i foam? finns nog inte allt för mycket att välja på då, en nybörjare lär nog ändå inte flyga 1000m+ med sin första kärra? tror nog 2m räcker vårat höjd rekort i klubben ligger på mååååånga meters höjd.... vi snackar 4 siffrigt... och det med en Cularis, så jag föredrar nog en kärra på ca 2m i foam, MPX Easyglider pro som tål att gå i backen och lagas.

    //Nicke

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Vi ska inte underskatta nybörjare. Simulatorn ger en bra grund och sen klarar man utan vidare seglare med skevroder.
    Köper man för "enkla" kärror så tröttnar man fort och vill ha nåt annat.
    En bra startstorlek är nog runt 2 meter, då är dom stadiga men ändå inte för tunga.
    Jag har kaststartat en 5 meters seglare och vet hur tungt det är.
    Beträffande färgen så är många seglare helt vita, men spraya på några feta svarta linjer på vingens undersida så syns den bra upp till minst 700 meter.

    /Steffe ( som flugit både easyglider och Cularis )
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Huruvida det behövs skevroder på en elseglare har att göra med designen av flygplanet. De lite större seglare som har långa raka vingar med enkel V-form behöver enligt min erfarenhet ofta skevroderutslag för att kurva bra. Dels för att initiera svängen där flygplanet annars blir "drögigt" i rollplanet och dels inne svängen där man ofta måste flyga med lite motskev om man vill kurva rent, någorlunda snävt.

    De seglare som är optimerade för sida/höjd-styrning har ofta vingar med dubbel V-form (dubbelknäckt vinge). Genom att utforma vingen på det sättet ökar man avsevärt kopllingen mellan gir- och rollplanet och flygplanet klarar att svänga väldigt fint med enbart sid och höjdroderutslag. Det är framför allt på lätta termikmodeller som denna teknik används.

    Stora segelflygplan syns bra och flyger bra, men för en nybörjare så är min rekommendation att begränsa storleken till mindre än cirka 2,5 m. Vikten växer snabbt med storleken vilket ökar risken för lanindningsskador. Det är inte så kul att riva sönder vingens infästning om man råkar ta mark med lite bankning så att ena vingspetsen hakar i.

  15. #15
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    111
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    jag skulle fortfarande säga att en cularis eller en easy glider från multiplex skulle vara bra och om man vill göra den mer synlig
    så kan man köpa neon färger från multiplex gör så modellen syns jätte bra! sen är fördelen med multiplex modellerna att de är gjorda i elapor vilket är ett väldigt stryk tåligt material.
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

  16. #16

    Standard

    Om det absolut måste vara en tålig fomie så välj den lite större och betydligt roligare Cularis och "synlighetsmåla" den på undersidan. Lås klaffarna till att börja med och mixa skev>sida så kan man styra med enbart högerspaken. Styr eventuell elmotor med en till/från switch så kan "throttelspaken" användas till klaffbroms eller butterflybroms senare.
    /Leif

  17. #17
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Om det absolut måste vara en tålig fomie så välj den lite större och betydligt roligare Cularis och "synlighetsmåla" den på undersidan. Lås klaffarna till att börja med och mixa skev>sida så kan man styra med enbart högerspaken. Styr eventuell elmotor med en till/från switch så kan "throttelspaken" användas till klaffbroms eller butterflybroms senare.
    Hur ska han kunna lära sig om han bara flyger med sida och höjd?
    när han har vant sig vid det och byter till en t.ex Yak, då lär det ju inte vara så lätt?
    frågar du mig så är det mycket svårare att bara flyga sida och höjd, skev är ett måste om man vill komma någon vart...

    just my 2 cents....

    //Nicke

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag antar att Pernstig tänker sig att man har höjd och skev på högerspaken som vanligt och mixar in lite sidroder på skeven. Kan säkert fungera men jag tycker fortfarande att man gör det onödigt komplicerat för en nybörjare. Och att inte ha trottel på vänsterspaken tycker jag också är att komplicera det för en nybörjare den dag han skall flyga en normal motorkärra vilket säkert kommer mycket snart. Kör så mycket standard som möjligt i början. Sen är det heller inte speciellt svårt att kvadda en Cularis - det har jag sett flera exempel på. Jag skulle inte rekommendera en sån som förstakärra men det är jag det... Till chrille kan jag säga att även Parkzone-kärrorna är tillverkade i ett snarlikt material som elapor.
    Roger

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med bra drag i spisen så håller jag med dig KG om att man helst vill starta på kanske halvgas. Det blir rätt brutalt att ha fullgas direkt och speciellt för en nybörjare.
    På t ex min Futaba 10C så finns det "vrid-spakar" på vardera sidan högt upp på sändaren som man i o f s skulle kunna använda som trottelspakar - t ex på högra sidan om du kan lära dig att hantera den med t ex höger ringfinger. Har inte testat men det skulle kunna fungera - om du vill ha proportionell trottelkanal.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Men jösses va ni babblat på nu då!!!

    Kan säga att när vi satte oss ned vid flygklubbens ena dator och kikade runt lite samt att jag förklarade en massa ni lärt mig samt egna erfarenheter osv så tog det inte länge förän allt var beställt. Hupps! Det vart ingen Multiplex som jag trodde, utan en sån där Radian Pro på 2m med laddare, ackar, Spektrum DX7 osv. Dessutom vart det snack om kärra nummer två som nog säkert hamnar hem innan denna Radian gjort sitt. =)

    Han har flugit riktiga segelflyg och flyger nu normalklassat samt UL, så flygintresset finns. =)
    Foam/EPP/EPO/Elapor va det nu heter, det var ett måste för första kärran.
    Flyget blir nåt att lära sig spaka med för att få in vanan med nåt större ståtligare.
    Skevroder vart det jopp (den talande minen från honom när man sade att visa saknade skevroder sade allt).
    Cularis gick bort för att den ansågs va för pillig få klar före flygning, samt nån klipp-egenskap.
    Easyglidern, nä den fick ej snyggpoäng så det blev Radian Pro.
    Kikades även på fler modeller, men YouTube och Midsommarflygabrådska påskyndade valet. :-D

    Kan hända en MPX EasyGlider Pro hade vart bättre / hållbarare osv, men det vart int så nu.
    Radian är väl säkert helt OK? =) Den har bra färgningar under och ovan.

    Stort tack för alla svar! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Någon med erfarenhet av multiplex cularis
    Av lixxer i forum Segel och Hang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 17:45
  2. Cularis som snart ska upp i det blå
    Av Miicke i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 21:31
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 22:05
  4. Multiplex Cularis
    Av T5 i forum Segel och Hang
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 16:41
  5. Multiplex Cularis
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •