Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gyro programmering

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Gyro programmering

    Hej

    Hur programmerar man ett gyro, är det svårt, tar det lång tid?

    Jag kikade litegrann på rubinrc hemsida och såg detta,http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=1509, detta är ett HH och SMM -gyro, det vet jag inte vad det betyder men det ska tydligen vara ett mycket bra gyro till KDS - helisarna och jag mejlade David på rubinrc förut och han skrev att en helt ny setup måste göras. Gyrot har han sänkt priset på från 900 spänn till 599 kronor. Om det är någon idé att byta gyro på min KDS från nuvarande 800 - piezogyrot till ovan nämda programmerbara gyro får jag fundera lite på men goda råd mottages med glädje.

    PS: Denna helikopter har detta programerbara 900 - gyro jag nämde ovan och blinkande positionsljus, hur kopplar jag in blinkande positionsljus på KDS:en, vilken kanal kan jag lägga dessa på?

    Senast redigerat av teamleader den 2013-06-11 klockan 12:20.
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns ingen anledning att byta gyro om det du har nu är ett fungerande KDS 800. Det är med största sannolikt mer än väl tillräckligt bra för "normal flygning". Spara pengarna till andra ändamål (reservdelar) som förr eller senare kommer att behövas.

    SMM och piezo har att göra med vilken typ av givare som används i gyrot. SMM-givare sägs vara mindre känsliga för temperaturvariationer och vibrationer. KDS 800 är faktiskt av SMM-typ.

    HH betyder "heading hold" vilket innebär att gyrot håller stjärten låst i en given riktning till dess att du ger sidroderutslag till ett nytt läge. Så gott som alla gyron som används idag har denna funktion, så även ditt KDS800-gyro.

    KDS 800-gyro tycks fungera som det klassiska Futaba GY-401, åtmnstone vad gäller inställningsmöjligheterna vilket bör göra det lätt att ställa in. Här är en video som förklarar en hel del:



    Inställningarna på gyrot är enkla:
    Strömbrytaren DS ställer du i ON om du har ett digitalt stjärtrotorservo, för vanliga analoga servon ska strömbrytaren stå i läget OFF.

    Strömbrytaren DIR används för att växla rotationsriktning på stjärtrotorservot så att gyrot ger servoutslag åt rätt håll. Roterar du helikoptern medurs ska gyrot ställa stjärtrotorbladen så att de tenderar att vrida helikoptern moturs.

    Potentiometern LIMIT används för att begränsa servots utslag så att det inte står och stångar mot ändlägena för stjärtrotorn. Man brukar rekommendera att inte använda sändarens utslagsbegränsning utan att istället använda gyrots LIMIT-funktion för detta ändamål. Målet är att servot ska kunna göra så stora utslag som möjligt utan att stånga.

    Potentiometern DELAY ska ställas i läge 0 för digitala servon. För analoga standardservon kan man börja med att ställa delay i läge 50 och därefter justera uppåt eller neråt till dess att gyrot dämpar ut störningar i stjärtens läge så distinkt som möjligt. Ju långsammare servot är ju högre DELAY ska användas.

    Den gyrokontakt som endast hart en ledare kan anslutas till en extra kanal på radion och den används då för att ställa in servots "gain" och för att skifta mellan "heading hold"- och "rate"-lägena. I rate-läget låsesr inte gyrot stjärtens läge utan dämpar endast ut störningar. Gain bestämmer hur kraftigt gyrot ska reagera på störningar i stjärtens läge. I princip vill man ha så hög gain som möjligt, men i praktiken kan man inte använda maximal gain eftersom gyrot då överkompenserar och stjärten börjar oscillera (pendla) istället för att hållas stabil. Lagom gain att börja med kan vara ca. 50%.
    Jag har valt att lägga denna funktion på en strömbrytarkanal på sändaren och har där satt utslagsbegränsningen till +50% och -50%. I läget +50% kommer gyrot att fungera i "heading hold"-läge (gyrots lysdiod lyser med fast sken) med 50% gain och i läge -50% kommer gyrot att fungera i "rate"-läge (gyrots lysdiod är släckt) med 50% gain.

    Här är en länk till bruksanvisningen för KDS 800:
    KDS 800 gyro manual
    Senast redigerat av Michael den 2013-06-12 klockan 00:02.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kds800 gyrot funkar kanon

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det finns ingen anledning att byta gyro om det du har nu är ett fungerande KDS 800. Det är med största sannolikt mer än väl tillräckligt bra för "normal flygning". Spara pengarna till andra ändamål (reservdelar) som förr eller senare kommer att behövas.

    SMM och piezo har att göra med vilken typ av givare som används i gyrot. SMM-givare sägs vara mindre känsliga för temperaturvariationer och vibrationer. KDS 800 är faktiskt av SMM-typ.

    HH betyder "heading hold" vilket innebär att gyrot håller stjärten låst i en given riktning till dess att du ger sidroderutslag till ett nytt läge. Så gott som alla gyron som används idag har denna funktion, så även ditt KDS800-gyro.

    KDS 800-gyro tycks fungera som det klassiska Futaba GY-401, åtmnstone vad gäller inställningsmöjligheterna vilket bör göra det lätt att ställa in. Här är en video som förklarar en hel del:



    Inställningarna på gyrot är enkla:
    Strömbrytaren DS ställer du i ON om du har ett digitalt stjärtrotorservo, för vanliga analoga servon ska strömbrytaren stå i läget OFF.

    Strömbrytaren DIR används för att växla rotationsriktning på stjärtrotorservot så att gyrot ger servoutslag åt rätt håll. Roterar du helikoptern medurs ska gyrot ställa stjärtrotorbladen så att de tenderar att vrida helikoptern moturs.

    Potentiometern LIMIT används för att begränsa servots utslag så att det inte står och stångar mot ändlägena för stjärtrotorn. Man brukar rekommendera att inte använda sändarens utslagsbegränsning utan att istället använda gyrots LIMIT-funktion för detta ändamål. Målet är att servot ska kunna göra så stora utslag som möjligt utan att stånga.

    Potentiometern DELAY ska ställas i läge 0 för digitala servon. För analoga standardservon kan man börja med att ställa delay i läge 50 och därefter justera uppåt eller neråt till dess att gyrot dämpar ut störningar i stjärtens läge så distinkt som möjligt. Ju långsammare servot är ju högre DELAY ska användas.

    Den gyrokontakt som endast hart en ledare kan anslutas till en extra kanal på radion och den används då för att ställa in servots "gain" och för att skifta mellan "heading hold"- och "rate"-lägena. I rate-läget låsesr inte gyrot stjärtens läge utan dämpar endast ut störningar. Gain bestämmer hur kraftigt gyrot ska reagera på störningar i stjärtens läge. I princip vill man ha så hög gain som möjligt, men i praktiken kan man inte använda maximal gain eftersom gyrot då överkompenserar och stjärten börjar oscillera (pendla) istället för att hållas stabil. Lagom gain att börja med kan vara ca. 50%.
    Jag har valt att lägga denna funktion på en strömbrytarkanal på sändaren och har där satt utslagsbegränsningen till +50% och -50%. I läget +50% kommer gyrot att fungera i "heading hold"-läge (gyrots lysdiod lyser med fast sken) med 50% gain och i läge -50% kommer gyrot att fungera i "rate"-läge (gyrots lysdiod är släckt) med 50% gain.

    Här är en länk till bruksanvisningen för KDS 800:
    KDS 800 gyro manual


    Hej

    Tack för din utförliga beskrivning, det mottogs med glädje. Länken till KDS 800 gyrot du gav mig var tyvärr bruten så den kommer jag inte åt, men jag googlar efter den senare.
    Mathias, simulatortränad.

  5. #5
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Kds800 gyrot funkar kanon

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

    Tack Simon.
    Mathias, simulatortränad.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    http://youtu.be/hJ3eaat5GXU

    Länken ovan bör fungera.

  7. #7
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    http://youtu.be/hJ3eaat5GXU

    Länken ovan bör fungera.
    Jo, videolänken funkar och jag har tittat på videon, mindes att jag sett den förut, denna länk funkar dock inte, http://www.thinkrc.com/manuals/kds/k...yro_manual.pdf, tack än en gång för ditt svar.
    Mathias, simulatortränad.

Liknande ämnen

  1. Futaba FF8 programmering till J35
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 21:54
  2. Programmering Techone fartreglage
    Av damaen i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 15:20
  3. Programmering av gasspärr
    Av AM i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 21:53
  4. Programmering av fartreglage
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 16:59
  5. TMM reglage åå programmering.
    Av Harry S i forum Helikopter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •