Reklam

 
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 81 till 96 av 96

Ämne: Borstlös persontransport

  1. #81
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Hej,

    Vad har du tänkt använda för fartreglage?

    Jörgen
    Jag använder ett TMM reglage, i RC världen heter det 25063, men är stämplat 180A för industribruk, dvs kontinuerligt. Att det blev just det reglaget är för att jag har ett sådant sedan innan. Annars hade jag nog valt någon billigare Kelly eller nått sådant. Komponenterna kan i RC världen klara av i regionen 22hästar, men jag kommer bara använda en bråkdel av den effekten, däremot länge.

    Superhero

  2. #82

    Standard

    Har blivit ägare till en sån här sån här snygging....(två stycken faktiskt).
    Nu kan jag helt plötsligt inte infoga bild, så det får bli länk istället:
    http://www.made-in-china.com/showroo...e-TDL24Z-.html
    Jag vet inte mycket om den och har inte hittat någon manual. Den är tillverkad av HEMEI, men det står också Guangzhou Great Wall Electronics & Machine Co Ltd E-bike Machine.
    Det är en udda skapelse med 250 eller 350W motor i bakhjulet (det står 250W på cykeln o 350W på nätet) och 48v blybatteri i ramröret. Funktionen på cykeln är densamma som en elcykel d.v.s. du måste trampa för att motorn skall vakna, MEN den har även gashandtag! Den går alltså att köra utan att trampa. Vid gashandtaget finns en trelägesbrytare, med kinesiska tecken... Brytaren verkade inte fungera, men efter att öppnat kabelstammen hittade jag kallödningen och nu funkar det och det finns 3 "växlar": långsamt, inte fullt så långsamt och Usain Bolt. 20-30km/h. Detta har jag hittat på nätet:


    Package size: 1700mm*1240mm*640mm
    Wheel base: 1120mm
    Max load: 75kg
    Max speed: ≥25km/h
    Range: ≥50km
    Electric consumption per 62 miles(per100km): ≤1.2kw/h


    Battery
    Type: Fully sealed free maintenance lead-acid
    Capacity: 10ah
    Standards voltage: 12V*4


    Motor
    Type: Drum, brushless
    Rated output power: 350w
    Torque: 8n. M
    Efficiency: ≥80%


    Controller
    Insufficient voltage protection value point: 41.5V
    Over current protection value point: 25A

    Körde en sväng igår och toppnoteringen blev 36km/h i bra medvind.

    Christian
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	52,3 KB 
Id:	43736  

  3. #83
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har tittat på färdiga lösningar, men det har fallit på att man i slutänden har svårt att får dem skickade till sverige och det råder ovisshet i om man kan göra dem gatlegala med regplåt. Dem jag tittat på har varit lite mer år vespa/motorcykelhållet dock.

    Finns hur mycket som helst
    Superhero

  4. #84
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fick en runda med Amperan också. Den levererades fulladdad men parkerad inomhus. Det var en -12 som rullat ca 600mil.


    Jag är mest för att köra normalt och inte försöka optimera det sista lilla, utan jag vill se hur bilen går i min egen körcykel.


    När jag tog bilen stog det 42km räckvidd på el, vi gled iväg och valde en landsväg med blandat 70-80-100. Jag gjorde en dryg handfull fingerade omkörningar, 80-140(mitt referensintervall). Vi som som ni ser på bilden kom vi nästan exakt så långt som bilen sa från början. Motorn hoppade igång i det närmaste obemärkt och märks inte av under närmal färd, när jag gjorde mitt intervall igen 80-140 så hördes motorn och bilen klockade samma tider som på batteriet.


    Tillbaka efter rundan så tog jag ett foto på displayen för att minnas siffrorna.


    Det som jag noterade var att bilen bara använder 10kWh av sina 16kWh som elbil innan motorn hoppar igång. Denna filosofi härledde jag till att bilen fortfarande vill kunna ge mig full acceleration med bensinaren igång så den spar 6kWh och knuffar på med dem när det behövs och i långsam stadskörning, tex start vid trafikljus.


    Toppen så långt, första elbilen som faktiskt går utlovade sträckan Dock sörplar ju bensinmotorn i sig onödigt mycket soppa tycker jag. Ska man åka 5mil så är de sista 8 kilometrarna förödande då bensinmotorn skall veva igång, gå på choke innan den blir varm etc...


    Jag har sett att man kan chippa Amperan för lite mera pulver, frågan är om man kan pussla om så den använder större del av batteriet innan den går över på bensin.


    Åkturen i Amperan gör mig ännu mera nyfiken på BMW i3 REX. Jag vet att det inte är riktigt rätt att släpa runt på bensinaren helt i onödan, men för mig och idag som det ser ut så är det lätt bästa alternativet (Teslan är för dyr för mig i dagsläget)




    Detta är körning som motsvarar en förbrukning på ca 5.4l/100km med min V70 D5 -07
    Superhero

  5. #85
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu har det hänt lite saker på denna fronten. Cykelprojektet är lite vilande, men andra projekt har hittat hit.

    Det dök upp prislapp på batteri till Nissan Leaf, vilket var en förutsättning för att ens tänka på ett köp. Givetvis svårt att sia om hur många mil det går innan man behöver byta, men det hamnar på i häraden 3kr/mil i batteribyte. Helt okej tyckte jag så jag slog till på en Leaf. Stora fördelar över dieselbilen, men även stora nackdelar där räckvidden visat sig vara ett relativt litet problem.

    Fördelar
    *Klimatanläggningen går att köra i kylläge innan avfärd(mobilapp eller timer)
    *Gasresponsen är sinnes
    *Avsaknad av växellåda är riktigt skönt
    *Betydligt tystare
    *Gratis att "Tanka" på många ställen
    *Låg försäkringskostnad
    *Ej skatt
    *Förvånandsvärt pigg
    *Nyckellös manövrering av dörrlås/"tändning"
    *Rattvärme(också fjärrstyrd)

    Nackdelar
    *Dåliga stolar med få justermåner
    *Klen fjutt i klimatansläggningen på Autoläge, den orkar men prioriterar alltid för lågt men imma som följd
    *Dåligt lyse (gammal H4 lampa på denna)
    *Mobilappen är extremt seg och opålitlig
    *Osäker räckvidd beroende på väder och vind
    *Få snabbladdare
    *Horribel lösning för att fälla sätena
    *Ej dragkrok


    Ni som fortfarande inte provkört en elbil gör detta, det är en upplevelse. Dem som är intresserade kan ta del av mina egna minnesantecknngar här http://10300rpm.blogspot.se/

    Superhero

  6. #86
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Projekt två är inte borstlöst, men väl på samma tema. Blodad tand efter att åkt i Leaf så köpte jag en elmoppe som var i behov av lite översyn. Jag var först lite tveksam, men det visade sig att drivlinan var ny men batterierna kass samt lite allmän rundsmörjning behövdes. Så jag slog till och började se över prylarna.

    Det visade sig att man utan modifiering kunde byta från 48V blyackar till 15S li-po. Det var perfekt eftersom jag har en 15S 24Ah li-po med BMS och tillhörande laddare på 1kW. Det blev till att göra en liten batterilåda och pussla om i mopeden.


    Från en trött sak på 130kg som gick i 33km/h utan lastutrymme till en liten raket på 79.6kg och toppfart på 60km/h. Räckvidden är inte verifierad än, men jag estimerar 35km utefter vad jag laddade i ackarna efter en runda på 15km.







    Superhero

  7. #87

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag och några vänner hyrde 2 st Leaf när vi mellanlandade i Oslo för en geocachingresa till Svalbard. Större besvikelse har jag aldrig varit med om. (Bilen alltså, resan var sanslöst bra.) Vi fick ut 9 mil istället för de utlovade 19. Det blåste som f-n och ösregnade mest hela dagen, vet inte hur mycket det gör. Vi stände av AC´n för att spara ström så allting immade igen. För övrigt så var det en trevlig bil, fin inredning, välbyggd och bra väghållning. Effektmässigt så var den väl lika pigg som min gamla Vovo 745:a, dvs INTE!
    Men det var en kul upplevelse att glida omkring ljudlöst i P-garaget. Vet dock inte om jag skulle köpa en bil för att köra omkring i P-hus med...

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  8. #88
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Vi fick ut 9 mil istället för de utlovade 19.

    // Fredrik W
    Då är vi där med att man inte vad vad man köpt, ingen lovar 19mil.

    Bilen går inte 19mil och på vintern kan man nog halvera räckvidden man har på sommaren. Men vet man om det innan man shoppar så är det ett ickeproblem och ett förvånansvärt litet problem även praktiskt då man sällan åker längre än de 12-15mil man realistiskt får ut av en tank(sommartid).

    Tänker förövrigt förboka Tesla model III så fort det går, det är en lagom kompromiss.
    Superhero

  9. #89

    Standard

    Köpte nyligen en 800W elscooter (klassad som cykel här, ingen skatt, ingen registrering, ingen försäkring, bara köra). Den blev populär på jobbet i alla fall. =) Det är nåt visst med el jo... =) Har åkt en Opel Kadett från gamla förr i tiden som nån här gjorde om till eldrift, samma kaross som denna: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...t_20080408.jpg den gick väldans tyst, det som hördes var dreven. Och en från samma arbetsplats körde nyligen med en Tesla Model S till Italien och tillbaks. Trevligt!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #90

    Standard

    Någon som testat BMW I8 eller I3? I8 verkar rolig med lite fart. Ska se om förenade bil har fått in dom i Malmö.

  11. #91
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Någon som testat BMW I8 eller I3? I8 verkar rolig med lite fart. Ska se om förenade bil har fått in dom i Malmö.
    i3 vill jag prova, i8 ser jag som en meningslös gimmick.

    Tesla P85D är ett statement av dess like. 700hk, AWD, 0-100 på 3sekunder, klarar av 44mil på motorvägen i 110km/h!

    Ni som inte provkört Tesla gör det!

    Senast redigerat av henke2 den 2014-10-10 klockan 15:36.
    Superhero

  12. #92
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Har förövrigt kört Leif 450mil, snittförbrukningen är 15,9kWh/100km totalt har jag förbrukat 709kWh. Verkningsgraden på laddaren är 90%. 780kWh och jag betalar 1.63/kWh hemma. Jag estimerar att jag laddat halva den strömmen hemma. dvs 1.40kr/mil i soppa. (resten på gratisställen så som motorvärmaruttaget på jobbet.

    Dieselbilen hade dragit 0.6*450*15= 4000kr i soppa och Leif ca 600kr i el. nästan 2500kr besparing på knappa två månader.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5981104
    Superhero

  13. #93

    Standard

    Har kontakter på förenade bil så kan förhoppningsvis testa i8an ordentligt. Vill testa bara för skojs skull. Kanske ska testa en tesla med men det verkar som att någon åker med en i den så man kan ju inte se om bilen är rolig att köra.

  14. #94
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Kanske ska testa en tesla med men det verkar som att någon åker med en i den så man kan ju inte se om bilen är rolig att köra.
    Ehm... Vad skulle du göra om inte pappa tittar menar du?

    De gånger jag kört Tesla så har självrisken och körkortet begränsat, aldrig säljaren.
    Superhero

  15. #95

    Standard

    Inte så mycket att köra fort men köra lite hårdare och känna på den i kurvorna. Har fått för mig att säljaren kan va lite gnällig men vad vet jag.

  16. #96
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Inte så mycket att köra fort men köra lite hårdare och känna på den i kurvorna. Har fått för mig att säljaren kan va lite gnällig men vad vet jag.
    Som sagt förr provkör en Tesla. Du blir inte besviken på varesig säljare eller bil.





    Superhero

Liknande ämnen

  1. Borstlös MCPX = kool
    Av henke2 i forum Helikopter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:28
  2. GWS CUB Borstlös
    Av DavidFlygare i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 10:51
  3. söker borstlös motor
    Av alex.e i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 12:44
  4. Felkopplad borstlös?
    Av fredrikr i forum Elmodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 18:43
  5. Gws borstlös
    Av Frippe i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 08:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •