Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 96

Ämne: Borstlös persontransport

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Borstlös persontransport

    Jag har länge funderat på något eldrivet fordon men aldrig kommit till kritan. På Elefantastiskt ungefär 2005 så kom jag och kompisen över ett gäng eldrivna sparkcyklar. Batterierna var kass och vi fick dem till nästan inga pengar alls.

    Väl hemma provade vi med friska batterier med det blev ändå inte ens styrfart...




    Nu här för leden hittade jag högen med sparkcyklar i garaget och tänkte att jag räknar lite på en bortlös drivlina. Jag räknade kuggar, hjulstorlekar och uppskattade att det går åt kanske hälften av vad en moped behöver för att åka 30km/h dvs kring 400watt. Jag har många 5S ackar, så det var kravet för min setup.

    Efter lite läsande om olika budgetmotorer så föll valet på en Turningy G160 290kv. Med denna skulle jag få en toppfart på 35km/h vilket verkar lagom då det blir väldigt långa skrubbsår om man åker fortare. Ett reglage på 200A med BEC inhandlades också.

    Sparkcykeln har en hallgivare på gashandtaget, men det går med 3 minuters jobb att bygga om en servotestare så det funkar ihop. http://endless-sphere.com/forums/vie...12196&start=15

    Nu var det bara att såga till en motorplatta. Jag gjorde en mall i tjockt papper, klistrade den på en 3mm plåt och bandsågade ut konturen, borrade hålen och bandslipade till exakt mått. Jag hade kollat mitt drev så det matchade motorns axel Ø8mm innan inköp av motorn.

    Cykeln fick även lite förstärkningar där sadeln skall sitta. De två vertikala stöttorna i framkant av sadelfästet fanns inte från början Bilhandlaren hade färg i nästan rätt nyans så det fick bli en sådan burk också.




    Med motorn på plats var det bara att montera elektroniken. Framöver kommer det bli en wattmätare som instrumentpanel, men tills vidare använder jag tångamperemetern för att se var jag ligger i ström.




    Jag programmerade reglaget för soft acceleration och mjuk broms, tog på mig kamouflagehjälmen från Biltema och tog en provtur. Det fungerade över förväntan. Motorn drar bra från stillastående och accelerationen är grym. Man får gasa försiktigt om man inte vill flyga över bakåt. Motorn ger upp till 2kW under acceleration och branta uppförsbackar. Vid plan väg går det åt ungefär 500watt för 35km/h, i uppförsbackar modell normal ca 1000watt med i princip bibehållen fart och i den grymmaste backen jag kunde hitta som upplevs som brant så drog den 1900watt och sackade en smula, men fortfarande BRA med fart och gott knorr i motorn. Jag körde ungefär 6km och laddade tillbaka 6Ah i mina ackar, jag kommer alltså 1km/Ah vilket ger mig 24km räckvidd utan att tänka på gaspådraget. I 25km/h går den betydligt effektivare.

    Vare sig motor eller reglage blev speciellt varma.




    Hade man valt att bygga på en något mera praktisk plattform så som en fällbar cykel så hade man nog kunnat få riktigt bra räckvidd till lite pengar. 0.5Ah per km ger ju 1 mil på en 5S 5000mAh acke :-)

    Som bonus så är denna typ av farkost fullt laglig att köra på vägen. Den räknas nämligen som cykel med enda förbehållet att toppfarten är max 20km/h.
    Superhero

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sånt gillar jag att läsa om. Har själv gått i dessa tankar att bygga om en 4-hjuling till eldrift att ha till IGG´s segelträffar, för att snabbare hämta hem de större seglarna med.

    Såg en britt som byggt om en mountenbike som det var ett sådant ös i att den gick som en speedway maskin i kurvorna och upp på bakhjulet i lösgrus på rakorna.

    Helt klart att eldrift är på väg att ta över fossila bränslen.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller till fullo med Kenneth - väldigt intressant läsning. Hoppas att flera här på forumet pysslar med sådana har experiment och att vi även får läsa om dem. Mitt mest "avancerade" för vardagligt bruk var en enkel konvertering av en gammal NiMh-grästrimmer där ackarna byttes till några LiPo som låg och skrotade. Fungerar utmärkt så nu skall det bara monteras en ack-vakt. F ö ser allt ut som tidigare och även ladd-adaptern kunde efter en liten konvertering användas (nåja - inte samma elektronik givetvis). LiFe-ackar hade säkert varit bättre men lite av glädjen är att återanvända grejor som annars bara ligger och skrotar på hyllan.
    Men nån form av eldrivet, 2-hjuligt fortskaffningsmedel står högt upp på önskelistan...
    Roger

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kul att idén gillas. Det man snabbt märker är att batterikapaciteten blir dyr, men för en kort räckvidd och begränsad fart, exempelvis en "golfbil" med släp för att hämta segelflygplan så kommer man undan billigt. Man ser ibland dessa fordon till billiga priser med trasig drivlina.

    Att montera li-po i div elverktyg är som Roger skriver riktigt användbart. Dels urkraften och dels den uteblivna självurladdningen. 24V mutterknack går som bara den på 6S acke. Jag köper äldre Dewalt och liknande på ebay utan batteri och monterar li-po och får riktiga krutmaskiner. Dessa verktyg laddar jag helt via balanskontakten(även mina mottagarackar). Jag byglar in mig med stora + - från laddaren på balanssladdens ytterpinnar och får då en idiotsäker laddning varje gång. Funkar toppen upp till 3A ungefär.
    Superhero

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henke,
    Har du nån form av batterivakt på de elverktyg du konverterar till LiPo eller förlitar du dig på din känsla när det är dags att ladda ? Du laddar via balanskontakten säger du men balanseringsladdar du eller använder du bara kontakten för att slippa bryta "huvudströmmen" ?
    Roger

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Henke,
    Har du nån form av batterivakt på de elverktyg du konverterar till LiPo eller förlitar du dig på din känsla när det är dags att ladda ? Du laddar via balanskontakten säger du men balanseringsladdar du eller använder du bara kontakten för att slippa bryta "huvudströmmen" ?
    Roger
    Li-po dör ju markant när de är slut, så att avbryta när det är dax är väldigt enkelt. Där emot att veta hur mycket som är kvar i acken är omöjligt i princip. På min kickbike tänker jag använda en wattmeter som räknar kapacitet löpande som sagt.

    Jag balanserar alltid. Startar jag laddaren i läget utan balansering medan balanskontakten är inkopplad i laddaren så får jag error, så det blir alltid balanserat :-)
    Superhero

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kom väl en 3mil innan första problemet dök upp

    Hobbyking är förvisso tydliga med att deras motorer är för modellflygbruk, så ingen skugga skall väl falla på dem... men liksom använd ett lim avsett för ändamålet!!! Grrr...

    Alla magneter lossnade. Temperaturen har aldrig varit varmare än att man varit behaglig med att hålla i kannan och varvtalet är ju inte speciellt högt på 5S, Ser heller inte hur ev smuts skulle få magneter att lossa. Nå väl, säg det problem som inte har en lösning

    Svarvade ur kannan för att få bort allt lim och limmade tillbaka magneterna med ett lim som kostar mer än hela motorn. Funkar det så är det ju bra, annars får jag leta bättre motor. Kanske originalet, en Mega 53/XX/X gör jobbet bättre.



    Superhero

  8. #8

    Standard

    Nån som sa elbil
    http://www.youtube.com/watch?v=0p4m3GKd_eE
    36v
    5mil räckvidd
    Drar det mesta (8pers med släp och båt, extremt vrid)
    350watt värmedyna
    MP3
    LEDs
    Xenon head lights
    Mugghållare

    Senaste utombordaren (superkul)
    Körs nu på 22,2v 25Ah trollar med 11,1v 30Ah
    http://www.youtube.com/watch?v=mm1cyo-w_hI

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Funktionell men nog inte den vackraste farkost du varit inblandad i Jocke (antar att du gjort en del på drivsystemet)...
    Provsatt förresten en Renault Twizy häromdagen och en sak är säker - sätena var stenhårda...
    Fick inte provköra för återförsäljarna hade inte löst problemet med batterihyran för deras provkörningsbilar ännu påstod säljaren. Men han trodde det skulle vara löst inom nån vecka så då för man väl passa på och ta en tur...
    Men som synes av dina projekt ovan så finns det nog en hel del kul man skulle kunna göra i form av olika el-konverteringar...
    Mera sånt även i dessa spalter ! Vi måste ju inte bara skrivar om multikoptrar när det finns så mycket annat kul att driva med el...
    Roger

  10. #10

    Standard

    Jag och broder som renoverat golfbilen, väldigt praktisk och bra på en gård. Fick provköra nya Honda Leaf och även VW Golf, efter det så känns en vanlig bil fruktansvärt tråkig och omodern.

    Vad gäller golfbilar så är det bly i, om man kör bly sen så får man vara medveten om att det är underhåll, underhåll, underhåll som gäller konverterar man en lill LiFe så får man samma räckvidd med halva kapaciteten och 3ggr lättare.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joacim Visa inlägg
    Fick provköra nya Honda Leaf
    Det var nog en alldeles ny bilmodell... Jag har fått nöja mig med en enkel provsittning av Nissan Leaf...
    Tydligen kommer Renault att ta in även nån av sina lite större elbilar - kanske Zoe enligt den försäljare jag talade med men det blir nog inte förrän till hösten. Men lite är i alla fall på G inom den elektriska bilvärlden också. Men det kanske behövs morötter a'la Norge för att det skall bli nån framgång. Tydligen ligger Nissan Leaf 6:a i totala försäljningsstatistiken där detta år och det lär vi väl aldrig få uppleva i Sverige.
    Roger
    PS: LiFe är ju inte direkt billiga så jag antar att du har nån frikostig sponsor för dina LiFe-paket i bilen och båten (?) lär väl inte vara att leka med...

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Låter så omständigt dethär med elbil för att hämta flyf i fält.
    Duger det inte med en sånnhär så man får motion också?


    Själv är jag inne på lite mer aerodynamiska färdmedel när det gäller eldriften, som en velomobil.

    De ser tyvärr inte ut att ha så bra lastutrymme för större flygsaker. :<

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    PS: LiFe är ju inte direkt billiga så jag antar att du har nån frikostig sponsor för dina LiFe-paket i bilen och båten (?) lär väl inte vara att leka med...
    Life är inte jättedyrt heller för mindre projekt, problemet är att man i en bil genast behöver minst 5mil räckvidd och då rullar det på.

    http://www.ebay.com/itm/3-2V-20Ah-A1...item20d2a4485d
    Superhero

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard


    De ser tyvärr inte ut att ha så bra lastutrymme för större flygsaker. :<[/QUOTE]


    Vadå?
    Har du aldrig hört talas om takräcke. Fast i detta fallet kanske sidomontering typ fältankar på ett flygplan hade varit modellen.

    Påminner om de motorcykelmotor drivna fordonen som jag såg överallt i Schweiz när jag jobbade där, kanske samma tillverkare?
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Vadå?
    Har du aldrig hört talas om takräcke. Fast i detta fallet kanske sidomontering typ fältankar på ett flygplan hade varit modellen.

    Påminner om de motorcykelmotor drivna fordonen som jag såg överallt i Schweiz när jag jobbade där, kanske samma tillverkare?
    Kenneth
    Hehe njaä, det är ungefär så de flesta vanliga modellerna av velomobiler ser ut från flera olika tillverkare, de flesta i holland. De behöver oftast ingen motor heller för de är så aerodynamiska att man kan cykla i 50 knyck utan någon större anstränging.

  16. #16

    Standard

    Jo inköp är ju LiFe dyrare än bly, men efter 1-2år har det betalat sig och sedan vinst, 3-4e året då blypackarna normal är slut så är LiFe still going strong. Köper man sedan cellerna direkt från källan och bygger paketet själv så blir det givetvis billigare. I båten kör vi LiPo paket som jag byggt, då de är mindre så laddar och sköter dem som vanliga flyg rc batterier, i en bil tex så behövs BMS (batteri övervakare/ balans mm) som byggs in i batteriet som blir dyrare och mer komplext.

    Leafen och Golfen va nya moderna saker med Lithium packar på 360v+. Golfen lanseras väll i Sverige 2014 tror jag och kommer då i ett första utförande med 15mils räckvidd 30min snabbladdning. Leafen finns i versioner nu med 20mils räckvidd, sen finns ju alltid Tesla model S med ca 45mils räckvidd och 0-100 på ca 4sek beroende på utförande (man kan ju drömma)

    http://www.m2power.eu/en/

    Ovan länk till en bra tillverkare av blyersättnings paket, versioner med BMS som håller koll på allt, även laddas med vanlig blyladdare.

    http://racingbatteries.co.uk

    Vill man starta bilen så finns dessa, dyra men de är mest inriktade på racing.

    http://racingbatteries.co.uk

    Var på G att konvertera en av mina bilar till el, men drog mig ur med tanke på säkerheten och 300Volt+, sen finns det så bra elbilar idag att en konvertering blir omotiverat.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jocke - använder du de celler du länkade till ? Håller med att det inte var så brutala priser på dessa...
    Har du sett motsvarande med lite lägre kapacitet eller är man hänvisad till runda celler då ?
    Roger

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gör lite noteringar mest för eget bruk

    Max ström 132A
    Max Effekt 2550Watt
    Kapacitet 12.7Ah
    Energimängd 247Wh (20.6Wh/km)
    Min spänning 18V
    Sträcka 12km
    Snittfart 22km/h
    Toppfart 36km/h

    Återladdar min åktur på 35min med hjälp av 3st billiga 200watts laddare.

    Nu klurar jag på en bekvämare lösning. Gillar det lilla formatet, men 2.5kW på en sparkcykel är inte behagligt. Kanske blir min 28" cykel nästa variant, då med friktionsdrift och förhoppningsvis lägre energimängd per km
    Superhero

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Regelverk för 20 km/t cykel - alltså "Cykel klass 3" - hittas bl a här - http://www.segwaystore.se/regelverk.aspx
    Vi hade en liten diskussion på jobbet i e m om att bygga in eldrift i en smidig cykelkärra och ha den som "påskjuts-motor". Det finns tydligen sådana att köpa men det lär väl knappast vara en godkänd lösning i Sverige. Annars vore det ju käckt att snabbt förvandla vilken cykel som helst hemmavid till en elcykel...
    Det finns ju enhjuliga kärror - t ex denna - http://www.bicycletouringpro.com/pho...-trailer-1.jpg
    Men du Jocke kanske redan testat...
    Roger
    PS - denna hittade jag på nätet - http://www.youtube.com/watch?feature...=eo3O-GMoMvo#!

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Parentes: jag åkte Nissan Leaf i några dagar som lånebil från en Nissanåterförsäljare för ett par veckor sen,var en trevlig bil. Men jag kan tycka att laddningstiderna utan värsting grejor blir i längsta laget och den kostar en slant..Men Gullan blev förtjust i den (jag med) så får se vad hon hittar på,suget finns..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Borstlös MCPX = kool
    Av henke2 i forum Helikopter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:28
  2. GWS CUB Borstlös
    Av DavidFlygare i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 10:51
  3. söker borstlös motor
    Av alex.e i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 12:44
  4. Felkopplad borstlös?
    Av fredrikr i forum Elmodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 18:43
  5. Gws borstlös
    Av Frippe i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 08:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •