Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: arducopter 2.9 fick spel

  1. #1

    Standard arducopter 2.9 fick spel

    Tjenare,

    Har börjat göra dom första flygningarna med En riktigt heavy Octo, 7.7Kg..

    Kan ha den i luften i stabilize mode..'Testa att switcha över till Altitude hold och det fungerar förvånasvärt bra.

    Från ingenstans när jag körde i stabilize mode blev den konstig och gasade till. Jag drog ner throttle till noll men motorerna snurrade ändå och den flög.. Nu var den ca 10m upp i luften och 10 meter bort från mig.. Jag kunde fortfarande svänga och styra..

    I panik började jag dra i spaken för flygläge, spaken har tre lägen för stabilize, att hold och loiter. Helt plötsligt dör motorerna och den bara faller rakt ner som en sten och lägger sig på mage..

    Har inte en susning vad som hänt och har inte startat upp efter det.. Allt verkar dock fungera och jag kopplade in APM och laddade ner loggarna..

    Är det någon här som kan tyda en sånn och förstå vad som hänt?
    Log http://www.invens.se/log.zip

    tacksam om något kan få ut något från loggen eller som har ideer om vad som hände?

  2. #2
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena! Ska försöka hinna titta på loggen. Har du skyddat höjdmätaren från blåst och ljus?

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  3. #3

    Standard

    Kanonsjysst.

    Kör med det plasthöljet från DIYdrones som den är monterad i så det ska nog inte vara något problem..
    Har inte riktigt förstått vad Brownouts innebär?
    Eftersom jag kör 6 cells så har jag jag en UBEC på 7A som matar APM'en och jag har inga servon kopplade på den..

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av evilaid Visa inlägg
    Tjenare,

    Har börjat göra dom första flygningarna med En riktigt heavy Octo, 7.7Kg..

    Kan ha den i luften i stabilize mode..'Testa att switcha över till Altitude hold och det fungerar förvånasvärt bra.

    Från ingenstans när jag körde i stabilize mode blev den konstig och gasade till. Jag drog ner throttle till noll men motorerna snurrade ändå och den flög.. Nu var den ca 10m upp i luften och 10 meter bort från mig.. Jag kunde fortfarande svänga och styra..

    I panik började jag dra i spaken för flygläge, spaken har tre lägen för stabilize, att hold och loiter. Helt plötsligt dör motorerna och den bara faller rakt ner som en sten och lägger sig på mage..

    Har inte en susning vad som hänt och har inte startat upp efter det.. Allt verkar dock fungera och jag kopplade in APM och laddade ner loggarna..

    Är det någon här som kan tyda en sånn och förstå vad som hänt?
    Log http://www.invens.se/log.zip

    tacksam om något kan få ut något från loggen eller som har ideer om vad som hände?
    Råkade ut för liknande saker när jag hade 2.5 , en gång åkte den mot mig och motorerna dog precis ovanför huvudet på mig , det va efter den händelsen som jag kastade ut ardun , verkar som dom blivit mycket bättre men tydligen inte helt pålitliga än ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Har flugit två Quads med APM sedan mars. Lösningen är att köra version 3.0 beta (just nu 3.0.0-rc6) vilken är mycket stabilare och säkrare än 2.9.x

    Andra måsten är:

    1) Manuell kalibrering av kompassen (automatisk kalibrering är avstängd i 3.0.0-rcX)
    2) Kör "compassmot" från CLI (här måste man binda fast den i marken då motorerna kommer att köras på full effekt!)
    3) Ställ THROTTLE_MID, hovrar din octa på te.x 30% gas skall den sättas till 300, hovrar den på 60% sätt 600 etc

    Skillnaden mellan 2.9.x och 3.0.0-rcX är grym! Allt känns mycket stabilare, vinst varje gång med RTL eller autoland.

  6. #6

    Standard

    Kanon info. pille! Jag ska testa min APM igen som har haft flygförbud sedan i oktober pga liknande beteende som trådskaparens, även om det inte ledde till en krasch.

    --
    S

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Topp!

    Går du från en äldre version än 2.9 så gör allt från början! (radera flash, kalibrera radio, ställ moden etc etc). Viktigast är att få ordning på kompassen med manuell kalibrering och compassmot vilken mäter (och lagrar) hur kompassen påverkas av ESC, motorer och batterier. Härav måste man köra compassmot med full belastning, dvs med propparna på!

  8. #8

    Standard

    NU ska vi se.
    Flash har jag aldrig raderat?
    Kompassen är den insällning där man sätter "declination" eller vad det heter

    Vad är compassmot? är det nytt från version 3? Blir lite småmekigt med 20 kg dragkraft att binda i backen och vrida på
    Har heller faktistk aldrig satt THROTTLE_MID tidigare, har klarat mig bra på stabalize och rate parametrar..

    hade ju varit riktigt intressant att se vad som faktiskt hände men jag vet faktiskt inte hur man läser loggen eller om den ens säger något?

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Angelägen tråd! Min APM på en DIY hexa har körförbud sedan länge eftersom de många "stabila" versionerna visade sig livsfarliga. Detta forums pålitliga rapporter ger nytt hopp. Vi är säkert många som gärna vill väcka liv i våra APM. Lars

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Så här kalibrerar man kompassen (alternativ metod är att flyga runt en stund, spela in en logg och sedan kalibrera efter den).

    http://www.youtube.com/watch?v=DmsueBS0J3E

    Här är ett exempel på "compassmot" (som nås via CLI)

    http://www.youtube.com/watch?v=NtemN856V5I

  11. #11

    Standard

    Vad hände med din och hur betedde den sig?

    Jag kollade telemetri loggen och det ser ut som att den går in i RTL läge, jag ha failsafe aktivera med RTL...

    Men hur f*n kan den gå i Failsafe?

    /E

  12. #12

    Standard

    Är det någon som vet hur man tyder loggen jag bifogade, har försökt öppna den i logg browsern. men kan inte hittta några värden för exempelvis spännning eller rc signal?
    Hade varit intressant att se om det var en brown out eller något annat?
    Är lite inne på att det är fel på loggen?

  13. #13
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tja, kollade loggen men behöver tlog för att se mer. Den vanliga loggen säger inte så mycket. Hade du telemetri loggen?

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  14. #14

    Standard

    Jag vet att för några månader sedan så skulle jag kolla hur det låg till med vibrationer och hittade någon guide där man kunde gå in i loggen och se på sensorn hur den låg till (var bra med den), jag trodde det skulle finnas för Vcc osv för att kolla spänning..
    Känner inte alls igen loggen som den ser ut nu...

    Ska få tag i tlogen om ett par timmar, lägger upp den så fort jag får den..

  15. #15

    Standard

    Tjenare

    Här är sista tlogen
    http://www.insajt.se/tlog_12.zip

    Det är vid 94 procent det händer..

    Körde i stabilize plötsligt börjar den stiga, jag drar då av gasen men inget händer, den flyger fortfarande. Har nu dragit av gas helt fortfarande är den på väg upp på 7 m höjd, nu får jag lite panik att den ska sticka någonstans så min tanke är att jag ska störta den "kontrollerat", det går svänga för fullt åt båda hållen med, dock är den ju i stabilize av något slag så det är ju omöjligt att svänga mer än 45 grader och det känns som den är kvar på samma höjd.. NU börjar jag dra switchen för flight mode som har lägen stabilize, att hold, loiter. (har hitills inte prövat det läget utan bara stabilize och att hold).. Nu har jag ingen gas och börjar flippa lite på switchen och helt plötsligt ser man hur motorerna bara stannar i luften och den faller ner som en sten...

    Kan detta varit brownout, trodde inte att det skulle vara någon risk när jag har en separat UBEC på 5A som endast försörjer APM'en och jag har inga servon kopplade på den.. Det är ju en Octa detta och motorerna är kraftiga men kan det va strömtapp före UBEC'en som gör att den inte matar APM'en?

    Mvh

  16. #16

    Standard

    @rfnoise

    Fick mycket hjäklp av dig i en annan tråd, du skrev om en " fet 1.5F konding på input för säkerhetsskull om det skulle bli strömdipp efter att ha läst om brownouts."
    Om jag ska gå och införskaffa en sådan, vad är det exakt för konding jag ska fråga efter?
    Vilka butiker brukar ha det hemma (göteborg)?
    HUr ska jag sedan montera den?

    tack på förhand

  17. #17
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tja!

    Alltså, du behöver inte fått en brownout. Då borde skiten(!) ha störtat direkt. Om du bytte till alt hold och drog av gasen borde copter komma ner men motorerna ska inte stanna. Kan du fått i stabilize med 0% gas efter alt hold?

    Kondingen sitter på + och - på ledig input/bec. Men som du säger, du har inte servon som drar ström. Tror inte att det var det som hände. Hade du tlog?

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  18. #18
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Ah, nu såg jag tlog. Sitter på landet nu men kolla detta:http://diydrones.ning.com/m/discussi...opic%3A1227131

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  19. #19

    Standard

    Såg en skum grej nu när jag kopplade in apm'en via usb, led belysningen började blinka???
    inget acc eller annat inkopplat.. Verkar som strömmen går via apm till rc mottagaren, där har jag en brytare kopplade till mottagaren för att styra belysning via rc.. Dock trodde jag inte strömmen kunde gå via en sån switch och ut på den krets den egentligen ska kontrollera??
    ær det verkligen bra att den strömmen dras egendom kortet?

    såg också att en liten komponent precis framför usb kontakten på kortet var bränd.
    dock funkar kortet fint och är uppdaterat med arducopter 3.0.0
    förska hinna testflyga snart

Liknande ämnen

  1. Arducopter HEXA
    Av Vision i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 14:59
  2. Arducopter tuning
    Av simonarvestrand i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 19:31
  3. MultiWii vs Arducopter
    Av zoomzky i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 23:56
  4. fick en ide.....
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 23:16
  5. Töntigt spel
    Av DrHanke i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •