Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Sändare och simulator till total nybörjare

  1. #21

    Standard

    Tack så mycket för informationen här. Hjälper en annan nybörjare också.

  2. #22

    Standard

    Nu har jag iaf beställt en DX6i från modellhobby.de, gick på 90€ + 17€ i frakt. Passade även på att beställa batterier, ca lim medium och ett parkzone ultra micro spitfire för 80€.

    Hoppsan hejsan nu lyssnade jag inte alls på era goda råd. Får hoppas att jag kan flyga några gånger iaf innan jag kvaddar det helt. Jag ska fortfarande skaffa mig ett riktigt flygplan men ville ha en leksak nu. Måste snåla lite just nu pga långväga flytt men jag kunde inte låta bli att köpa denna gulliga lilla spitfire och billigare hade jag inte kommit upp i luften.

    Har en liten förkärlek för spitfire då det var den första ale jag drack (är lite av en ale-fantast) så det kändes som att jag bara måste ha ett. Kör också mest parkzones 110cm spitfire i Phoenix nu, blev snabbt ganska tråkigt med minimagen. Tränar mycket upp och ner och slow rolls på låg höjd... har en känsla av att en sådan kommer kommer inhandlas i framtiden. Den är inte för dyr för att kraschas och som sista utväg kan man köpa nya delar löst.

    Nu går jag händelserna i förväg, det som står på tur är förstås en lagom liten högvingad trainer, FunMan eller något i den stilen.

  3. #23

    Standard

    Igår morse plingade brevbäraren på dörren och överlämnade ett stort paket. Fattar inte inte att de envisas med att åka hem till folk mitt på dagen, men nu har jag semester och var hemma för en gångs skull.

    Tror att jag kommer vara nöjd med dx6i:n, att lägga mer pengar på en första radio kändes inte motiverat. Fortsätter jag med hobbyn kan jag köpa en dyrare sändare när jag har lite bättre koll på läget. Kollade även på en beggad dx5e på tradera men den kände lite väl avskalad och simpel, 6:an kommer nog duga åt mig i några år. Efter lite mer surfande vet jag vad den har för svagheter så jag borde kunna låta bli att ha sönder den. Visst känns den lite plastig som många säger men jag tror att det beror på att den är så lätt snarare än att plasten är "dålig".

    Den lilla spitten var verkligen liten och lätt och vingarna är så tunna att man knapt vågar röra dom. Kanske var ett dumt köp men jag ser det lite mer som en leksak än något annat. Det jag läst är att motorn är klen men jag tänker att det inte gör något om den är lite långsam eftersom jag är nybörjare. En annan sak är att man ska ställa ner utslagen till 95% för att inte riskera att servona låser sig. När jag tröttnat på den kan jag experimentera med annan elektronik men det kan vara så att det blir svårt att få in något i den lilla lilla kroppen som inte är skräddarsytt för den. Sen kan det ju förstås vara så att den slutar som packmaterial...

    Då är det kanske dags att köpa ett riktigt plan, jag känner mig inte riktigt redo än och när det väl blir av vill jag inte behöva snåla. Även om jag inte köper något dyrt plan så blir det ju lite extra med batterier och framförallt laddare som jag känner att jag vill ha en ordentlig på en gång.

    Nåväl, alla batterierna är laddade och jag har justerat styrspakarna och installerat klick-mojängen på throttle-spaken. Nu återstår bara att binda ihop dom och göra lite funktionstester sen bär det av upp i det blå!

    Ska bara dricka upp kaffet. Återkommer med resultat.

    Mvh, Kalle

  4. #24

    Standard

    Håller de berömda tummarna!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #25

    Standard

    Oj, oj, oj! Fy tusan vad roligt det var!!!

    När jag kom ner till ängen så började vinden att tillta, det var nog lite mycket för denna fluga till kärra. Kollade SMHI nu när jag kom hem, 7m/s med 11m/s byar. Ängen är kanske 100-150 meter lång och 50m bred där jag stod, på andra sidan är den lite bredare. Just där jag stod är gräset klippt till förmån för en fotbollsplan men i övrigt är det nästan meterhögt, min plan var att göra mjuka kraschlandningar i detta.

    Nu var jag så ivrig att jag kunde ju inte låta lite vind stå i vägen för premiären. Efter alla kontroller så var jag redo att köra, väntade lite på att vinden skulle lugna sig lite och kastade iväg det. Det fick inte riktigt lyft och slog av motorn i nån slags panik, planet landade några meter framför mig och gjorde en kullerbytta på den ojämna gräsmattan. Det verkade inte ha tagit någon skada så jag försökte igen med lite mer kraft och siktade lite mer uppåt. Nu gick det vägen och den lilla spitten seglade i väg i vinden. Det var onekligen lite trångt och jag var redigt nervös hela tiden. Efter ett par minuters flyg kom första "kraschen", ingen stört dykning utan flög lite lågt och fastnade i det höga gräset. Ingen fara. Flög ett par minuter till innan det var dags att landa. Det höga gräset var toppen!

    I med det andra batteriet och upp i luften igen. Efter ett par minuter landade jag i det kortklippta gräset, slog av motorn och seglade lugnt och fint ner den men så fort landstället nuddade backen gjorde den förstås en kullerbytta igen. Ingen fara. Såg på timern att jag hade en av de fyra minuterna kvar så kastade upp henne en sista gång, tänkte att det kanske var dumt samtidigt som jag kastade. 30 sekunder senare satt hon en bra bit upp i en stor lönn, så klart! Kom rakt mot trädet och fick lite panik, styrde höger med skevrodren och hon la sig 90 grader, istället för att dra på höjden så fick jag för mig att jag skulle minska lite på skeven först och smack!

    Efter lite pinnkastning mot grenen kom det iaf ner. En liten smäll på höger vinge fick hon men det ser inte ut som det kommer påverka flygegenskaperna direkt.

    Trots ganska kraftig vind tycker jag hon flög förvånansvärt bra! Visst hoppade det runt lite i byarna ibland men annars kändes det bra. "Flygfältet" var lite trångt för nerverna så här första gången men med lite mindre vind och mer erfarenhet så tror jag att det kommer funka bra, det tar bara 10min att promenera dit.

    Jag hoppas det mojnar lite mot kvällen så jag kan ta ett varv till.

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mitt råd i all välmening är att spitfiren gör sig bättre som andraplan. Även om du lyckas flyga den så ska den också landas, och det kan vara marigt. En spitfire stallar i snäva svängar och låg fart, så håll farten uppe, den ska flygas ända till hjulen rör marken. Öva, öva, öva i simulatorn. När du kan landa 10 ggr på raken med spitfire i sim och med fysiken uppskruvad till 130% är du redo att flyga på riktigt (vet ej om det går i FMS), men Aerofly ska finnas i en macvariant. http://www.aerofly.com/
    fredrik

  7. #27

    Standard

    Jo, jag har fattat det. Är lite bångstyrig bara. Den här lilla spitten på 40cm är en liten leksak för sommaren bara, i väntan på ett riktigt plan, som givetvis kommer att vara något högvingat och långsamtflygande. Kanske blir det inte förrän nästa vår.

    Vad gör "fysiken i 130%" för skillnad? Har landställen på vekaste inställningen och landar den "stora" PZ Spitten 99 gånger av 100 i Phoenix. Inte alltid vackert, blir ofta ett par små studsar men jag övar mycket, framförallt landningar, och har inga planer på att sluta med det.

  8. #28
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Fysik i 130% gör att allt går snabbare. Det är för långsamt i simulatorn jämfört med verkligheten.

    Plus att du drabbas kanske av frossa första gången du flyger på riktigt (det gjorde jag i alla fall), hjätat i halsgropen och skakande knän.

    Studsar betyder att du trycker ner för hårt. Släpp gasen lite grann i stället för att styra nedåt.

    En fördel med en så liten spitfire är att det är mindre massa som ska landa. Mindre plan skadas mindre än stora plan när de oväntat träffar marken eller träden.

    Hoppas du kan både vänster- och höger- sväng och landning. Ett tips är att flyga på samma höjd i 8-mönster. När du kan det så är det samma som att landa i 8-mönster bara lite lägre ner.
    fredrik

  9. #29

    Standard

    Så här gör jag när jag landar:
    Flyger in och lägger mig lågt, drar av på gasen och låter det sjunka ytterligare till uppskattningsvis ca 30-50cm höjd, håller mot lite med höjdroder. Därefter slår jag av gasen helt och låter det sakta sjunka mot marken. Så fort hjulen nuddar marken släpper jag höjdrodret. Det som är svårt är att hålla lagom mycket upp så man inte "studsar i luften" och kommer för högt och tappar fart. Har man lång landningsbana är det lättare med lite gas kvar. Jag har märkt att spitten som du säger behöver en del fart för att inte stalla i landningen.

    Det där med att köra åttor läste jag någon annanstans också, så det har jag försökt att göra, det är lite marigt att hålla det på konstant höjd, speciellt när man går från sida till sida.

    Du missade inte att jag redan vart ute och flugit microspitten nu på förmiddagen va? Visst hade jag hjärtat i halsgropen och skakande knän!

  10. #30

    Standard

    Grattis! Bra jobbat!
    Det där gick mycket bra med tanke på att du var själv, utan handledning och att det blåste! Dessutom var du på ett "snävt" ställe!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #31
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Grattis, till lyckad flygning. Jag såg förra sidans sista inlägg lite för sent. När du kan landa en liten spitfire i verkligheten har du kommit långt. Det tog mig ett bra tag att kunna landa en warbird i ett stycke.
    fredrik

  12. #32

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En så liten Spitfire går knappast att "landa" i normal bemärkelse på ett gräsfält - det är väl bara att låta den landa sig själv och göra en kullerbytta...
    Som du redan upptäckt så är dessa lätta kärror väldigt tåliga så man kan göra rätt många misstag innan kärran börjar ge med sig. Men avvakta tills det blir lite lugnare väder så skall du se att den är ännu roligare att lattja med.
    Har du sen ett hyfsat kortklippt gräsfält så skulle du kunna gå upp till t ex en Parkzone T-28 Trojan (den större varianten) som är väldigt okritisk att flyga. Alternativt min nuvarande favorit nämligen ST Models Beaver (jag har den i Robbes variant) - drygt 150 cm spv och mycket harmonisk och okritisk att flyga och klarar lite högre gräs än Trojanen.
    Lycka till hälsar
    Roger

  13. #33

    Standard

    Förresten, ett litet tips!
    Sluta INTE att flyga simulator nu när du flugit i verkligheten.
    Jag gjorde så, men upptäckte att inlärningskurvan sjönk snabbt. Fortsätt traggla i den hela tiden och mata på med svårare övningar efterhand.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #34

    Standard

    Att höja fysiken till max (125%) var ett riktigt bra tips! Blev mycket svårare att landa utan att studsa som en boll längs med landningsbanan. Finns det något annat man kan göra för att få det mer realistiskt?

    Att köra i sim är något jag självklart tänker fortsätta med! Jag försöker alltid köra ett eller fler pass med en timer på 5 minuter och sen landa. Då gäller det att inte krascha. Sen brukar jag köra lite landningar. Självklart blir den en del lek-flygning också men även det är säkert bra träning.

    Det blåser värre än igår så det blir inget flygande ute idag.

  15. #35

    Standard

    Testa med att slå av all zoomning under Camera i View-menyn, helt plötsligt försvinner planet bort mot skogsbrynet precis som i verkligheten! ;-)

    Ta även bort alla visuella hjälpmedel så som vindkompass, rutan som visar planets läge i luften etc. etc. under Displays i View-menyn.

    Model/Edit/Detailed/Physical/Robustness
    Ställ ner till 50%, så blir planet skörare och du måste "sätta" landningarn riktigt annars flyger delarna. Du kan även skada planet när du startar om du slår i stjärten när du lyfter. Tyvärr så måste man göra om den här inställningen varje gång du byter modell.

    Efter det kan du alltid mixtra med vinden, byig sidvind är väl det besvärligaste man kan slå igång. Man kan även göra så det skiljer i riktningen mellan vinden och byarna..

    Bara för att göra allt ändå roligare så kan du lägga till "Set up failures" I modellmenyn så planet får motorstopp, servohaveri mm. slumpmässigt.

    En psykologisk smäll på fingrarna är att ställa den automatiska omstarten vid krasch till maxtid eller ta bort den helt. Då slutar man snart att krascha enligt löpandebandprincipen och fokuserar kanske lite bättre. Du får dessutom möjligheten att tex landa med ett trasigt landställ eftersom simulatorn inte börjar om. Knäck till vid start eller damma in i något i luften eller på marken (med nedställd tålighet) och sedan landa.

    Om du flyger en manöver bra från ena hållet träna stenhårt på att den blir lika bra från andra hållet tex landningar.

    Testa olika plan, särskilt dom som du inte gillar.

    Pgrts tipsade mig om att ställa trimrarna fel på sändaren och sedan flyga. Mycket bra övning, man lär sig balansera upp planet med spakarna utan att få panik. (Jag lyssnade inte på honom förrän efter att jag hade provat att ha ett batteri som lossnat och som skvalpade runt under en flygning)
    MrJ tipsade mig om att blunda och rycka i alla spakarna sedan titta och försöka reda ut situationen. Intressant övning som inte blir långtråkig.

    När du blir uttråkad av de flying sites som finns med till Phoenix och känner att du vill gå vidare, ladda då ner flygbanan Wohngebiet och lär dig landa från alla fyra håll. Även det hållet där du kommer över häcken, över ditt eget huvud och ner på återvändsgatan.
    Efter det, flyg genom gatan och efter det flyg genom gatan och sväng i korsningen. :-D
    ( http://www.szenerien.de/index.php?op...d=62&Itemid=63 )

    Glöm inte att lekflyga! Du lär dig massor på det också!
    Kolla Youtube, där finns det en massa lektioner om olika manövrar!

    Dessutom, det är ju meningen att det här ska vara kul!!



    Nu borde du ha att göra en stund!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-20 klockan 00:03.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Total nybörjare "hjälp"
    Av MickeN i forum Nybörjare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 11:14
  2. Enkel simulator för nybörjare
    Av Pelleflygare i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 20:52
  3. Sändare till nybörjare
    Av Cok i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 20:09
  4. Val av sändare multikopter (nybörjare)
    Av Vindfrisk i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •