Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Sändare och simulator till total nybörjare

  1. #1

    Standard Sändare och simulator till total nybörjare

    Hej flygnördar!

    Jag har alltid varit nyfiken på radiostyrt flyg och nu funderar jag på att kanske börja testa lite. Jag borde egentligen inte för jag har varken tid eller pengar för en hobby till. Jag älskar att bygga saker (framförallt i mini format) och har pulat en del med elektronik så det enda som blir nytt är egentligen själva flygningen. Målet är väl lite att i slutändan konstruera något eget som faktiskt kan flyga.

    Har lekt lite i simulator på iphonen (Absolute RC Plane Simulator). Vet inte hur realistisk den är men det är iaf kul. Det blir dock att jag styr med tummarna på en skärm så jag tänkte att jag iaf skulle behöva några pinnar att styra med.

    Det första steget jag tänkte ta är alltså att skaffa en sändare eller dummy och börja flyga i simulator men jag har givetvis kollat en del på plan också.

    Kör Mac så där blir ju utbudet lite smalt, har kollat på xPlane som är en "vanlig" flygsim men ska tydligen gå att använda som rc-sim? En annan jag sett hette Aerofly, den var dock lite dyr. Är det någon som provat någon av dessa?

    Annars får jag väl installera Windows också men skulle helst slippa. Då verkar Phoenix och RealFlight vara de mest populära samt att det finns gratis alternativ som FMS. Är det något speciellt som skiljer dem åt, det viktigaste är väl hur de är jämfört med att flyga i verkligheten men jag kan tänka mig att det blir roligare om det är lite snygg grafik också, de bilder jag såg på FMS tykte jag såg lite tråkiga ut. Hur står sig annars gratisalternativen mot betalvarianterna? Finns det någon annan billigare sim som är bra?

    Nästa jungel är sändare. Runt en tusenlapp är jag villig att spendera just nu och har kollat på spektrum dx6i (1100kr utan mottagare). Tänkte dock kolla lite först om man kunde hitta något begagnat men då vet jag inte riktigt vad man ska titta efter. Hur gamla grejer vågar man köpa utan att det blir problem i framtiden?

    Hur är de billiga usb-”sändarna”? Mer än ett par hundralappar känns nästan som bortkastade pengar om jag ändå ska köpa en riktig sändare senare.

    Blev många frågor, hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarhet i huvudet.

    mvh

    /Kalle

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag skulle inte köpa nån usbsändare, dx6i är en ok radio för den pengen som man faktiskt kan flyga det mesta med och som dessutom funkar med dom flesta bind and fly paketen på marknaden. och med dom flesta simulatorer.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Eftersom du har en del erfarenhet av elektronik så kan en Turnigy 9x också vara ett vettigt alternativ. Radion kan betydligt mer än en DX6i men kräver att du monterar en kontakt så du kan stoppa in ny FW. Man kan iofs köpa en 9xr, som är samma radio med kontakten på plats, men den radion har tyvärr haft rätt mycket kvalitetsproblem.
    Om du köper en 9x så skall du köpa varianten utan radiomodul och komplettera med en FrSky-modul. Radio + FrSkymodul + 8kanalsmottagare kostar ganska exakt 100$. Med frakt etc hamnar du runt 1000 kronor.
    Undvik originalmodulen från Turnigy. Den görs av FlySky och radiosystemet lämnar en del i övrigt att önska...

  4. #4

    Standard

    Jo jag har kollat lite på hobbyking och visst blir man lockad av priserna, verkar som att sändarna bara skickas från Hongkong och förutom ganska dyr frakt så "riskerar" man ju att få betala moms dessutom. Vad har turnigy-sändaren som inte dx6i har och är det verkligen något man har nytta av? Prisskillnaden blir så liten att jag gärna satsar på en "märkessändare".


    Är det någon som provat eller känner till några simulatorer för mac?

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag kör själv Aerofly och den är mycket realistisk. Jämfört med t.ex. gratisprogrammet FMS är det som natt och dag. Har testat RealFlight också och den är lika bra som Aerofly.

    Om du har Mac är det nog Aerofly du ska satsa på. Tyckte själv att simulatorn var dyr när jag en gång skaffade den, men den har nog besparat mig många krascher och på det sättet sparat pengar.

  6. #6

    Standard

    Hej igen, har inte haft tid att skriva då jag varit upptagen med att flyga. Tack för era svar!

    Dom reade ut en USB-sändare för hundra spänn på Teknikmagasinet. Laddade ner FMS och installerade i Paralells, det startade inte. Laddade ner en demo av ClearView (som gjort simmen jag använt på iPhonen) funkade men var lite tråkig. Om man är snål så kanske den duger för $39. Har ju inte provat FMS men de bilder jag sett såg ju riktigt trista ut även jämfört med ClearView. Sen "råkade" jag "hitta" Phoenix på *censur* så den får bli ett tag framöver, verkade helt klart vara värd en tusenlapp. Att lägga 2500kr på AeroFly 5 när man är totalt ny känns dock lite väl mycket men kanske i framtiden om man blir biten. Dom hade någon äldre variant för halva priset såg jag men den verkade inte fungera på nyare OSX läste jag någonstans.

    Hittade en sida/blogg som hette z8rc.com, han toksågade spektrumsändarna. Det verkade visserligen som han klagade på det mesta men jag blev ändå tveksam till DX6i:an. Nu har jag istället kollat in Hitec Optic 6 som inte kostar många hundringar mer.

    Ovan nämnda blogg sågade även ett flygplan jag var sugen på, E-flite UMX Carbon Cub. Det verkade som att det dessutom bara funkade med spektrumsändare, gick inte att byta mottagare utan var något integrerat system. Det som fick mig att titta på detta plan var storleken. Jag fattar att ett litet plan har sina problem men att släpa runt på något med 1,5m vingar är inte aktuellt för mig. Så om jag ska kunna flyga över huvudtaget får det vara max en meter i vingspann, gärna 70-80cm. Det måste även ha skevroder och se ut som ett flygplan, ingen sån där med motor på taket. Nu låter jag lite barnslig (det kanske jag är också) men om någon känner till ett plan som stämmer in på mina önskemål så tar jag gärna emot tips!

    mvh

    Kalle

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har själv en Phoenix Sim som jag köpte begagnad för ett par år sen.
    Himla nöjd med den!
    Fria uppdateringar, massor med add ons, bra realism, möjlighet att flyga online med andra liknande nördar...
    Finns nog både som begagnad på Blocket/Tradera, eller på ebay.
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_tr...at=0&_from=R40

    http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=...lator&_sacat=0
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Använder också Phoenix Sim, den funkar till ett mycket bra pris... Dock så lär man sig mycket mer när man flyger på riktigt

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du hoppar upp till Spektrum DX7S så får du en betydligt kompetentare radio än DX6i. Man brukar kunna hitta specialpris på Spektrum-sändare lite då och då - kanske främst hos handlare i Tyskland och Österrike.
    En stor del av de BNF-modeller som finns idag är byggda runt Spektrum-systemet - därav kravet på en sån sändare till t ex den Cub du nämner.
    Sen tror jag inte att Hitec Optic är nåt bättre val än DX6i om vi skall tala om "instegs-sändare".
    Roger

  10. #10

    Standard

    Det var visst trim-knapparna och "menyrullknappen" som pajade lätt på dx6i så inget som kraschar ett plan iaf, det lät som att det gick att laga också. Får se, det ligger en på tradera nu, men jag känner inte att jag har bråttom heller.

    I phoenix har jag kört mycket med Multiplex MiniMag som ska vara 1m och väga 700g, med 3-5m/s vindar. Det går fint i sim iaf. Vindstilla är det ju sällan på platser stora nog att flyga på. Den modellen verkar dock ha tagits ur produktion.

    Hittade en cub på 68cm men den väger bara 240g, kommer den flyga iväg som ett löv i vinden?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Då kanske denna är att föredra?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kolla Multiplex Funman - http://www.autopartner.se/multiplex-...349-c-438.aspx
    Det lär väl vara ersättaren till MiniMag. Den finns även i andra paketeringar - t ex utan radio.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Den hade ju inte skevroder, men det kanske inte är så svårt att ordna, bara sätta dit servot och skära lite?

    Skulle du rekommendera FunMan över tex denna Cessna? Landningsställen ser lite klena ut. Cessnan på HK såg ut att ha riktigt stabila landningsställ! Det verkar dock bli klart billigare att köpa plan med elektroniken inkluderad.

    Ang. sändare, om man nu ska gå på 7 kanaler verkar Hitecs Eclipse vara mycket billigare än DX7. Men jag skulle nog vilja komma undan lite billigare, ska fortsätta kolla lite efter något begagnat tror jag.

    Tack för dina svar förresten och din hemsida har jag också haft nytta av!

    /Kalle

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skevroder behövs inte på en nybörjarkärra. Och t ex så brukar många Cubbar behöva styras även med sidorodret för att svänga och då blir det plötsligt ännu svårare för en nybörjare - då skall du klara av att samtidigt styra med skev, sida och höjd. Andra maskiner klarar sig med skev och höjd vid svängar men det gäller som sagt inte alla. Man kan "fuska" sig förbi detta lite genom att mixa ihop sida med skev men då bör man ha hjälp av nån erfaren som kan lägga in rätt mixnings-grad.
    Funman är troligen betydligt tåligare än Cessnan för den "misshandel" som man som nybörjare alltid utsätter sina kärror för...
    Hitec Eclipse är en mycket gammal konstruktion - jag skulle absolut lägga till och köpa en DX7S som är en modern och kompetent radio för sitt pris. Givetvis finns det massor av mera kompetenta sändare men denna är fullt OK om man klarar sig med 7 kanaler. Kolla hos t ex http://www.lindinger.at/en/Home , http://www.modellhobby.de/ och http://www.der-schweighofer.at/ - dom brukar ha specialpriser emellanåt på Spektrum (och även på annat givetvis). Enda nackdelen är att dom ofta (numera) är lite dyrare på frakten än från många svenska handlare - annars är det inga problem med att det tillkommer moms m m.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Kollade just Lindinger dom har f n detta erbjudande på DX7S - http://shop.lindinger.at/product_inf...ducts_id=91589
    Senast redigerat av McRegor den 2013-06-30 klockan 12:04.

  14. #14

    Standard

    Nu är jag kanske bångstyrig och barnslig igen men tänkte nog gå direkt på skevroder nu när det är så jag lärt mig flyga i sim.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av moo-fi Visa inlägg
    Nu är jag kanske bångstyrig och barnslig igen men tänkte nog gå direkt på skevroder nu när det är så jag lärt mig flyga i sim.
    Flyger du bara med skev + höjd så märker du ingen skillnad om du flyger med sida + höjd - förutsatt att du då har sidorodret på högerspaken vilket är det vanliga på kärror utan skevroder. Men jag vet att andra rekommenderar att behålla sidorodret på vänsterspaken -även om jag inte håller med.
    F ö är det bra att träna på SIM men verkligheten kommer att kännas annorlunda ändå...
    Roger

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Flyger du bara med skev + höjd så märker du ingen skillnad om du flyger med sida + höjd - förutsatt att du då har sidorodret på högerspaken vilket är det vanliga på kärror utan skevroder. Men jag vet att andra rekommenderar att behålla sidorodret på vänsterspaken -även om jag inte håller med.
    Roger
    Låter som du har rätt här. FunMan ska ju vara förberedd för skevroder så det blir nog ett bra plan att börja med i vilket fall. Hur jag gör återstår att se.

  17. #17

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av moo-fi Visa inlägg
    Låter som du har rätt här. FunMan ska ju vara förberedd för skevroder så det blir nog ett bra plan att börja med i vilket fall. Hur jag gör återstår att se.
    Jag har haft MiniMagen som mitt lära-mig-flyga plan. Installerade skevarna från början. Har du flugit simulator är det inget konstigt. Ser att det rekommenderas ett 1000 mAh batteri i paketet jag hittade, jag flyger min med ett 2200, den tåler lite mer vind då. Men blåser det inte är lättare alltid bättre! Trillar inte så hårt mot marken då=) Visst har det blivit oräkneliga gånger som marken hoppat upp på den och i princip lika många lagningar... men den flyger fortfarande efter två år... och är dessutom ganska rolig fortfarande.


    Ang. radio så började jag med en Dx6i men kände mig snabbt begränsad av den och köpte en Turnigy 9X från HK, då med deras originalsändarmodul. Det var ett stort lyft, men som någon sa innan, köp den med Frsky modul och attiraljerna som behövs för att byta programvaran till er9X eller open9X (som jag själv kör, finns nog fler varianter också). Den operationen klarade tom jag, det finns gott om tutorials på nätet och det är inget problematiskt. Med den radion och open9x kommer du att klara dig för överskådlig framtid vågar jag påstå. 8 kanaler och oändliga mixningsmöjligheter. Det är bara fantasin som begränsar vad du kan göra!

    Ang. simulator. Jag är också mac-användare. Har en "gammal" Macbook (5-6 år) och trodde jag skulle kunna köra Phoenix via VMware Fusion. Det går förvisso men det laggar 5-10 sekunder. Oanvändbart alltså. Likaledes på en lika gammal MacPro. Har du nyare mac kan det säkert funka betydligt bättre. Jag har inte provat i Bootcamp, det borde kunna fungera bättre så jag lånar en PC=/ när jag ska simulera!

  18. #18

    Standard

    Jag fattar iofs inte hur man kan vara begränsad med 6 kanaler, det är ju två mer än vad man behöver för att flyga. Ok det finns lite mer inställningar har jag fattat. Kan du inte berätta vad du faktiskt använder som inte finns på dx6i?

    Har en 24" imac, den har ett par år på nacken men grafikkortet är av bättre modell. Det som inte funkade var de här dynamiska 3d miljöerna. Kanske funkar om man bootar bara windows. Har även en 2 år gammal Air men har inte provat på den, den har ju inget riktigt grafikkort.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ibland vill man ha flera servon på en funktion (t ex skevroder) och då går det åt 2 kanaler. Sen kan det vara flaps och t ex att man vill slå på/av ett gyro. Men visst - som nybörjare fungerar i regel 6 kanaler helt OK.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Hej!

    Föreslår att du spar in på flygplanet och lägger mer på radion. Köp en begagnad redan influgen och intrimmad modell och öva dig på, typ högvingad trainer.

    Och lägger de sparade pengarna på radion. Kolla även vad mottagarna kostar, man vill snart nog köpa en till modell och då slippa flytta mottagaren mellan planen. Jag har en hitec optic sport som du funderade över, den funkar fint men mottagarna går på ca 500kr. Så det mest prisvärda alt är nog turnigy med FrSky modul.

    Sen röstar jag för skevroder, klarar du det i simmen går det bra i verkligheten. Då kan man ju rolla enklare

    Lycka till

Liknande ämnen

  1. Total nybörjare "hjälp"
    Av MickeN i forum Nybörjare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 10:14
  2. Enkel simulator för nybörjare
    Av Pelleflygare i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 19:52
  3. Sändare till nybörjare
    Av Cok i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 19:09
  4. Val av sändare multikopter (nybörjare)
    Av Vindfrisk i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •