Reklam

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Hjälp att välja flygplan

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard

Har bevittnat en FunCub i en nybörjares händer... Finns nog lämpligare plan att börja med, och övermotorisera är inte jättebra kanske. Dess saga slutade igår, med att vingen bröts av i luften. För stora och för mycket utslag i kombination med dåligt limmad stav. I kanske inte de allra lugnaste väder
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Har bara flugit en enda Funcub och det var förvisso lite blåsigt men baserat på den kärran så tycker jag att Funcub är klart överreklamerad. Den jag flög var rätt oharmonisk "på rodren" jämfört med t ex den Robbe Beaver (ST Models) som är en av kärrorna i min egen hangar i samma storlek och av ungefär samma typ (dock ej 3D på Beavern). Nu skall man ju inte döma alla sådana kärror efter den jag testade men jag hade väntat mig en mera positiv upplevelse baserat på allt gott som skrivits om den.
    Och som redan framkommit så håller jag också med i Kenneths inlägg ovan.
    Roger

Standard

Har fått hem en massa prylar nu, men först en snabb fråga:

Till min Hitec optic 6 finns det en medföljande NiMh ack på 9,6 volt, 1300 mAh. Tyvärr hade de missat laddaren i kartongen, så nu undrar jag om jag kan ladda den på något annat sätt tillfälligt? Kanske någon har sett en sån och vet att det sitter ett runt litet hål (samma kontakt som det ofta är till 12 V adaptrar till router, elektronik m.m.) som man kan stoppa in en laddare i på baksidan? Eller kan jag använda min flyg-ack-laddare x-charger 606D om jag ställer in den rätt?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

Standard

Du kan ladda med NiMH X-Charger 606D. Den ska ställas in på NiMH-program på cirka 70mA-130mAh. Laddningen ska ta 10-20h. Du måste också ladda utanför radion, då radion har skyddsdiod. Tyvärr kan laddaren falskpeaka, det ska gå in mer än halva energin (mAh) så du kanske måste ladda ett par gånger på raken. Bäst är långsamladdning i väggen. Om batteriet är m
    ärkt för högeffektsladdning (fast charge) kan du fläska på med 1C = 1300mA. Då ska laddningen ta drygt timmen.
    fredrik

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Du kan ladda med NiMH X-Charger 606D. Den ska ställas in på NiMH-program på cirka 70mA-130mAh. Laddningen ska ta 10-20h. Du måste också ladda utanför radion, då radion har skyddsdiod. Tyvärr kan laddaren falskpeaka, det ska gå in mer än halva energin (mAh) så du kanske måste ladda ett par gånger på raken. Bäst är långsamladdning i väggen. Om batteriet är m
    ärkt för högeffektsladdning (fast charge) kan du fläska på med 1C = 1300mA. Då ska laddningen ta drygt timmen.
    Den lägsta laddströmmen som går att ställa in på en X-Charger 606D är väl 100 mA. Att få NimH-celler med ca 2 Ah kapacitet att "peaka" med den strömmen är i praktiken omöjligt. Alla NimH-batterier som används i moderna sändare går att ladda med högre ström än så. Min rekommendation är att ladda batterierna utanför sändaren och använda en ström på ca. 0,5 A, det är ett säkert värde som inte riskerar skada batterierna. Då tar det 4,5-5 h att ladda ett tomt batteri och det blir praktiskt möjligt att få laddaren att "peaka".

Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

Standard

Tack för proffsig hjälp med laddningen, men jag tror inte jag har de kontakter eller utrustning som krävs för att ladda batteriet utanför sändaren, även om min laddare klarar av NiMh-batterier. Det är även väldigt svårt att koppla ur batteriet från sändaren, kontakten sitter stenhårt.

Standard

För er som är intresserade av vad det blev till slut:

Multiplex Easyglider Pro
    http://www.autopartner.se/multiplex-...ternalsearch=1

Hitec Optic 6:
    http://www.autopartner.se/hitec-opti...652-c-121.aspx

Desirepower 3300 mAh (2 st):
    http://www.autopartner.se/desirepowe...504-c-175.aspx

GT Power A606D:
    http://www.autopartner.se/gt-power-a...401-c-113.aspx

Om ni också skulle beställa något paket på Autopartner kan ni ange "elpaket" som rabattkod på 7%.

Håller i skrivande stund på att montera ihop allt och förstå hur allt fungerar, men kan återkomma med fler frågor (?) och intryck när jag flugit den.

Standard

Jo, jag kom på en fråga nästan direkt! Hur placerar man mottagarantennen bäst? Just nu ligger min i ett litet plaströr (avsett för antenn?) in under facket för mottagaren i boten av planet, så att slutet på antennen ä riktad horisontellt.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Är det så lång antenn på din mottagare att du kan få ut den I antennröret?
    Det är bara de sista ungefär 25 mm som är antenn - resten är bara coaxialkabel för att kuna placer den aktiva delen som man vill. Tänk dig att den bästa signalstyrkan ligger som en ring runt antennen.
    Med anda ord - jag hade valt att sätta antennen antingen rakt upp eller rakt ner för att få bäst verkan. Tejp på antennen mot insidan av kroppen brukar fixera antennen I lämpligt läge.
    Lite konstigt på bilden till länken på Opticen - bilden visar en 35 MHz radio men det är en 2,4 GHz - får vi väl hoppas....
    De brukar ha en kort plastantenn som man kan vinkla. Man brukar vinkla sändarantennen så att den pekar med "bredsidan fram mot planet. Spets mot varandra är sämst av allt.

Standard

Ok. Plaströret som jag hittade inuti ledde visst ut under planet och är nog avsett för gamla långa antenner. Men då tar jag och tejpar fast den vertikalt!

När jag kopplade ut SPC kontakten, som bara var en "död" eller återkopplad kabel, alltså inget kopplat till den, så dog mottagaren efter en stund. Trodde inte den var nödvändig och visste inte vad den gjorde.
    Senast redigerat av Jesper Carlbring den 2013-07-14 klockan 18:43.

Standard

Nu har jag flugit planet två gånger, en gång i blåsigt väder (idag) och lite lugnare väder. Jag är jättenöjd med allt, framför allt flygtiden. Mycket enkel att flyga samt att man kan välja om man vill segelflyga termiskt eller köra lite snabbare och göra loopings. Jag var uppe ca 45 minuter som längst på en laddning, varav 15 minuter motoranvändning. Då hörde jag inte ens att motorn gick ned i varvtal mot slutet, så det fanns säkert en massa kräm kvar i batteriet (3300 mAh).

Är det någon som har koll på hur planet beter sig vid lågt batteri? Känns som jag måste flyga ca 1 timme + för att märka något. På mitt tidigare plan hörde man en tydlig och snabb skillnad i varvtalet på motorn när det var dags att landa.

Tänkte för övrigt slå till på en sån här kamera att filma med:

http://sosafe.utsab.se/product/no16

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Hur länge du kan flyga på batteriet och hur man märker att batteriet håller på att gå ut finns det många åsikter om ;-)
    Fartreglaget kommer alltid att slå av strömmen till motorn men behålla kraften till radio och servo.
    Vid vilken spänning detta händer kan man sannolikt ställa in på fartreglaget om man har en manual eller programmeringsdosa.
    Hur man som pilot marker att kraften går ner är också olika på olika reglage. Någon kan klippa direct, en annan sänka effekten långsamt och andra pulsa så att man lätt hör pipljud.
    En annan sak är att man ska ha broms aktivierat så att propeller stoppas och viker sig mot planet när man drar ner trotteln. Även det är en programmering av fartreglaget.

Standard

Är (var) en optimistisk nybörjare som såg min kompis på ett enkelt sätt manövrera sitt modellplan. Det vore kanske något för mig. Innehavare av ett flygsertifikat skulle det ju inte vara några problem. Köpte material till en som jag tyckte häftig modell. efter en de råd smög jag mig ut till en enslig plats för att ge mig upp i lufthavet. Efter några test att taxa ansåg jag mig redo att lyfta. Efter att lättat ca 30 cm var det dags att samla ihop det som återstod och undvika frugans frågor vid hemkomsten. Kanske modellen var lite för svårflugen så därför bygga en som såg enklare ut. Sagt och gjort vilket innebär att det i källaren blev två groundade modeller. Kanske det skulle gå bättre med en helikoptermodell. Även den är inne på reparation och översyn. Mitt råd är att lyssna på råd från erfarna modellflyg-och byggare. Sök efter någon långsamflygande modell med låg vingbelastning. Försök få hjälp vid första försöken. Nu har jag köpt en EasyGlider Pro Kit. Inte färdig än men ska bli intressant

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av Haraka2 Visa inlägg
    Är (var) en optimistisk nybörjare som såg min kompis på ett enkelt sätt manövrera sitt modellplan. Det vore kanske något för mig. Innehavare av ett flygsertifikat skulle det ju inte vara några problem. Köpte material till en som jag tyckte häftig modell. efter en de råd smög jag mig ut till en enslig plats för att ge mig upp i lufthavet. Efter några test att taxa ansåg jag mig redo att lyfta. Efter att lättat ca 30 cm var det dags att samla ihop det som återstod och undvika frugans frågor vid hemkomsten. Kanske modellen var lite för svårflugen så därför bygga en som såg enklare ut. Sagt och gjort vilket innebär att det i källaren blev två groundade modeller. Kanske det skulle gå bättre med en helikoptermodell. Även den är inne på reparation och översyn. Mitt råd är att lyssna på råd från erfarna modellflyg-och byggare. Sök efter någon långsamflygande modell med låg vingbelastning. Försök få hjälp vid första försöken. Nu har jag köpt en EasyGlider Pro Kit. Inte färdig än men ska bli intressant
    Fantastiskt - och inte det minsta originellt... Ge inte upp utan gör som du skriver - ta all hjälp som finns att få - bara tjata i stället för att titta. Att lära sig av egna misstag gör att man lätt kan tröttna innan man kommer "över knycken". Det är lätt att ryckas med när man ser de duktiga piloterna svänga runt sina plan så att det ser så enkelt ut. "Det flyger som en dröm" hör man - och det stämmer bra med rätt pilot....

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Fantastiskt - och inte det minsta originellt... Ge inte upp utan gör som du skriver - ta all hjälp som finns att få - bara tjata i stället för att titta. Att lära sig av egna misstag gör att man lätt kan tröttna innan man kommer "över knycken". Det är lätt att ryckas med när man ser de duktiga piloterna svänga runt sina plan så att det ser så enkelt ut. "Det flyger som en dröm" hör man - och det stämmer bra med rätt pilot....
    Har i stort lärt av egna misstag och det är därför det tagit sådan tid att få till den här "drömlika flygningen" som pgrts snackar om. Uppgivet kändes det mer än hundra gånger och den känslan av uppgivenhet ligger inte så himla långt bak i ti´n.. senast var nog ett par tre år sen innan jag "tog tag i det här tidsödande larvet" )) men nu är det snarast så att man får anstränga sig för att krascha ja medvetet är det väl inte utan mer som jaha va gjorde planet för dumt nurå
    vh/m

Standard

Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    men nu är det snarast så att man får anstränga sig för att krascha
    *Suck* En dag kanske.... :'(
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Reg.datum
    May 2007
    Klubb
    Väsby Modellflygare

Standard

Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    *Suck* En dag kanske.... :'(
    Hej!
    Varför inte gå med i en klubb så att ni kan få hjälp med att flyga och få råd? Åtminstone vi i Väsby ModellFlygare söker med ljus och lyckta efter nya modellflygare! Vi har flera skolflygplan som ni kan lära er flyga med och vi hjälper gärna nybörjare komma igång med sina egna flygplan.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06860.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	105,3 KB 
Id:	40402  

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Håller med Jaka - om flera av er nybörjare skippade "kan själv" och sökte upp en klubb så skulle ni lära er snabbare och med mindre "flygplans-spill". Inte minst detta med att kärran skall trimmas in innan en nybörjare försöker flyga - utan en bra intrimning kan en kärra vara nästan oflygbar. Sen kan ni som sagt få hjälp med skolning och annat och inte minst får ni träffa likasinnade "tokar" - inte minst viktigt...
    Hälsningar
    Roger

Standard

Ha, ha! Ok, när är det flygdagar i Väsby? Kräver lite planering från min sida, jag har 108,5 mil dit enkel väg! Dessutom väljer jag en klubb i närområdet har jag 15 eller 22 mil, enkel väg.... Men det är ju jag det...
    Nä, allvarligt. Självklart så förstår jag vad ni menar och jag har under sommaren, då jag varit söderut, försökt suga ur allt jag bara kan när jag varit på klubbar o träffar. (Det finns nog personer på forumet som kan intyga det)
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Visst har du rätt Medeashusse - för vissa finns inget annat alternativ än att lära sig helt själv. Men övriga skall nog fundera lite över alternativet att söka sig till en klubb. Det brukar gå mycket snabbare att komma igång då och inte minst billigare - och att laga kärror stup i kvarten är ju inte det jag personligen tycker är det roligaste med vår hobby.
    Roger

Liknande ämnen

1. Behöver hjälp att välja kamera för filmning.
    Av Wighman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 06:41
  2. Nybörjare behöver hjälp att välja grejor
    Av Kaptenklänning i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 21:21
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 12:39
  4. Hjälp mig välja motor/acc/servon till en foamie
    Av warriorswede i forum Elmodeller
    Svar: 7