Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Vilket av dessa två ska man välja?

  1. #1

    Standard Vilket av dessa två ska man välja?

    Dynam, Piper Super Cub PA-18 – Borstlöst RC Flygplan RTF


    https://www.rchobbysweden.se/dynam-piper-super-cub-pa-18-borstlost-rc-flygplan-rtf/


    Eller

    Kyosho Airium piper j-3 club


    http://www.kyosho.se/Modell_Detaljer...S&BildLopNr=01

    Har nämligen bara flugit med "Leksak" frigolitplan innan och vill testa på något större. Vilken av dom över skulle ni rekommendera? Eller har ni någon annan modell som ligger i ungefär samma prisklass 1000-1500kr?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag tror många skulle rekomendera Multiplex Easystar 2, kanske inte med sändare om du vet att
    du kommer fortsätta med hobbyn att flyga andra plan.

    Då ska man nog satsa på en skaplig sändare, en som är bra för sitt pris tycker jag är Hitec Aurora
    med belyst touchdisplay (Går på 3000:- med 7 kanals mottagare) 30 modellminnen har den också.

    Det var mina 5 cent i det hela

    Matsa...

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bengan94 Visa inlägg
    .. Har nämligen bara flugit med "Leksak" frigolitplan innan och vill testa på något större. ..
    Båda de modellerna du nämner är väl också "friggoleksaker" vilket inte är fel. Kyosho är väl den som du mest troligt kommer att få en del flygtid med av de båda. Tyvärr verkar Kyosho ha tappat mycket i Sverige de senare åren men ska du över friggoleksakerna till balsaleksaker så finns det Kyosho Calmato och i den familjen så ska du nog välja en högvingad om det är ett första plan efter de minsta i "biltemaklassen".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om kravet är en kärra som någotsånär påminner om en fullskalakärra så rekommenderar jag åter denna - http://www.autopartner.se/multiplex-...349-c-438.aspx
    Sen är t ex Multiplex Easystar II ännu lämpligare för en nybörjare men även Funman borde kunna fungera.
    Kyochon verkar ju f ö inte gå att få tag i längre enl den länk du gav oss.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Okeej, blev mest intresserad av Funman, det ser ut som man kan göra fler grejer i luften med det, men jag kanske har fel?
    Verkar vara en dålig sändare som hänger med, men den funkar vell bra som nybörjare?
    "Transmitter SMART SX M-LINK"
    För att köpa en sändare för 3000 är lite dyrt för mig just nu som nybörjare
    Finns det ingen billigare modell isåfall som ni skulle rekommendera?

    Kollade just på denna video och måste säga att det ser väldigt lättflugit och roligt ut
    http://www.youtube.com/watch?v=GULSc...ture=endscreen
    Senast redigerat av Bengan94 den 2013-06-25 klockan 14:25.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bengan94 Visa inlägg
    ..
    Verkar vara en dålig sändare som hänger med båda men det funkar vell bra som nybörjare?
    "Transmitter SMART SX M-LINK"
    ..
    Kollade just på denna video och måste säga att det ser väldigt lättflugit och roligt ut
    http://www.youtube.com/watch?v=GULSc...ture=endscreen
    Utseendemässigt är SMART en enkel sändare men tekniskt är det nog ett av de allra modernaste systemen på marknaden. Tanken med den sändaren är att ha en att börja med som man inte behöver tänka på annat än att flyga. När man sedan väljer att gå vidare till riktigt avancerade plan så uppgraderar man till en större sändare i samma familj och får med sig den bästa tekniken. Vad jag vet så är det inget annat fabrikat där sändaren känner av "hundratals modeller" (vilket i praktiken i dag innebär något tiotal olika grundsetuper) utan att man behöver göra ett dugg inställning i sändaren. Lättfluget - kan vara bedrägligt att avgöra på en youtubefilm. När man tittar på TOC - Tournament Of Champions så ser de allra mest avancerade manövrerna väldigt enkla ut. Men du har helt rätt i att en Funman, eller som den kallades tidigare MiniMagister, är ett plan som är lättflugit med små utslag på rodren.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Utseendemässigt är SMART en enkel sändare men tekniskt är det nog ett av de allra modernaste systemen på marknaden. Tanken med den sändaren är att ha en att börja med som man inte behöver tänka på annat än att flyga. När man sedan väljer att gå vidare till riktigt avancerade plan så uppgraderar man till en större sändare i samma familj och får med sig den bästa tekniken. Vad jag vet så är det inget annat fabrikat där sändaren känner av "hundratals modeller" (vilket i praktiken i dag innebär något tiotal olika grundsetuper) utan att man behöver göra ett dugg inställning i sändaren. Lättfluget - kan vara bedrägligt att avgöra på en youtubefilm. När man tittar på TOC - Tournament Of Champions så ser de allra mest avancerade manövrerna väldigt enkla ut. Men du har helt rätt i att en Funman, eller som den kallades tidigare MiniMagister, är ett plan som är lättflugit med små utslag på rodren.
    Aha okeej då förstår jag! Då kan jag använda den ibörjan iallafall tills jag vill gå in på lite mer avancerat.
    Men skulle du rekommendera Funman? För hittade även Kyocho piper j-3 cub "RTF" för 1490kr. Men det verkar som alla här tycker Funman är bland dom bättre nybörjar planen. Vad är det som skilljer dom?
    Senast redigerat av Bengan94 den 2013-06-25 klockan 15:37.

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du har ingen länk till Kyoshos Piper CUB RTF. Jag har en gammal sådan på ungefär metern i spännvidd och det är inte alls samma kvalitet som Multiplex. Funman är ett plan jag mycket väl kunde tänka mig att ha själv om jag nu inte haft så förbaskat många plan redan ;-) Det som kan vara en liten nackdel Med Funman är att den är rysligt snabb om det sitter en stark motor i den. Om man bara ser till att ha ett batteri som är lätt och inte ger allt för mycket kraft när man börjar att lära så kan man byta upp sig till en cell mera efter ett tag så får man en "raket" att busa med. Se bara till att ha TP i det främre rekommenderade läget när du börjar flyga så landar planet sig helt själv när du drar av gasen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Du har ingen länk till Kyoshos Piper CUB RTF. Jag har en gammal sådan på ungefär metern i spännvidd och det är inte alls samma kvalitet som Multiplex. Funman är ett plan jag mycket väl kunde tänka mig att ha själv om jag nu inte haft så förbaskat många plan redan ;-) Det som kan vara en liten nackdel Med Funman är att den är rysligt snabb om det sitter en stark motor i den. Om man bara ser till att ha ett batteri som är lätt och inte ger allt för mycket kraft när man börjar att lära så kan man byta upp sig till en cell mera efter ett tag så får man en "raket" att busa med. Se bara till att ha TP i det främre rekommenderade läget när du börjar flyga så landar planet sig helt själv när du drar av gasen.

    Det var denna isåfall http://www.tradera.com/airium-piper-...1101_159740815
    Haha vill med ha massa plan
    Okeej, jo de är ju en nackdel att dom går fort i början när man ska lära sig köra.
    Men har hört med en släkting till mig som skulle fixa fram ett begagnat billigt plan som jag ska köra med, så får se vad det blir för något plan.
    Skulle vara någon enkelt 3-kanals plan, men det funkar vell bra att börja med det med?

    Har en till fråga, tänkte att det är bra om man kanske kan börja med en flygsimulator innan man ger sig på flygplanet. Eftersom det är ett 3 kanalit, måste man tänka på något särkillt då, för det går vell ställa in i flygsimultatorprogrammet sen vad man vill ha för kanaler?
    Har kollat på dom hära, funkar den billigaste modellen eller vilken skulle du rekommendera?
    http://www.umearc.se/flygsimulator-u...eware-fms.html
    http://www.umearc.se/rcs-simtransmit...simulator.html
    http://www.umearc.se/rcs-simtransmit...simulator.html

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Simulator är ett SMART val att börja med. Vilken du väljer är en smaksak i de fallen. FMS är gratis att ladda ner från nätet men väldigt primitivt jämfört med de program som kostar nån tusing eller mer. 4 kanaler räcker långt på en simulator att börja med för du kommer sannolikt att ha fullt upp med en spak och de två kanalerna på den när du väl har gett gas så att planet flyger. Sedan när du kan använda båda spakarna på alla håll = 4 kanaler så är du duktigare än många som hållit på att modellflyga i flera år. Det jag kan se som nackdel med Kyosho är att radion knappast är något man kan leva med till flera modeller. Däremot har multiplex massor med sändare och mottagare upp till allra "värstingklass". Sedan finns det förstås andra fabrikat där man kan köpa paket. Ett exempel är Parkzone som har i stort sett alla typer av modeller i BNF där man får precis allt utom Spektrum-sändaren som man kan välja själv från allra enklaste 4- kanal via 6-kanals där man kan ha upp till 10 modeller i minnet, 7 och 8-kanals med ytterligare kvalitet och finesser upp till 18-kanals moduluppbyggda värstingar. Fördelen med ett sådant system är förstås att man kan använda sina första grejor med den häftigaste sändaren om man väl kommer i det läget någon gång.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    Okeej, jösses vad du skriver bra grejer, känns som jag har lärt mig allt om flyg snart
    Så det funkar bra att jag köper
    http://www.umearc.se/flygsimulator-u...eware-fms.html
    För den är vell 4-kanalig förmodar jag?
    Funkar även denna till vilket program som helst, Tex phoenix simulator?

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ring Umeå RC och prata med dom. Vissa simulatorer har egen simulatorsändare. Andra har en USB-adapter så att man ska använda sin riktiga dyra radio. Umeå verkar inte ha Phoenix men Östersund dök upp på google http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=4753. De vet om du kan köra en enkel simlåda om du inte har en riktig sändare att koppla till.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Standard

    Nu har jag fått igång en "enkel" test simulator kan man säga. Lyckades koppla in min playstation 3 kontroll och fixade så det gick och köra med den, och det funka kanon bra. blir ju inte riktigt samma känsla men det funkar så länge!

    Har även fått hem mitt begagnade flygplan nu "Wing dragon sporter" 4 kanaligt.
    https://www.google.se/search?q=wung+...w=1092&bih=514

    Efter 2 dagars sittande framför simulatorn så var jag och testade flygplanet idag. Laddade den 1.5-2 timmar och tänkte att de skulle räcka.
    Men när jag skulle sätta igång och flyga som kom jag knappt 20m innan motorn dog. Testade sedan att starta igen (Hålla i planet) och märkte att man kan bara köra i 5 sekunder max fart på propellen innan den dör och låter (pippip).
    Sedan kom jag på att det måste vara något fel med batteriet för den orkar inte driva motorn länge även om man kör på låg varv. Så jag gav upp den dagen med flygplanet.

    Dock så var jag hos Rc butiken i Skövde idag och hörde med dom vad det kunde vara för fel.
    Jag har nämligen batteriet
    Art-tech Ni-MH Battery 9.6V 1000mAh
    https://www.google.se/search?q=wung+...w=1092&bih=514

    Han jag pratade med sa att Ni-mh batterier slutar fungera om man inte laddar dom med jämna mellanrum när man inte använder dom. Den är ju begagnad och han som hade den innan har nog inte kört på ett tag.
    Så jag ska införskaffa mig ett nytt batteri. Men nu kommer min fråga:

    Kan man byta till lipo? Har nämligen hört att man kan göra om kontakten? Men enklast kanske vore att skaffa ett lika dant igen, dock hittar jag inte batteriet på någon annan sida än den som var där, för det är en special koppling på den som heter "DEAN"


    För det måste ju vara rätt tyngd och storlek eftersom den ligger längst fram i flygplanet.
    Senast redigerat av Bengan94 den 2013-06-28 klockan 10:56.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Man kan byta till LiPo men det kräver lite omsorg

    1) Spänningen + Propeller (storlek och varvtal och stigning) ger effekt. Om du byter till 2S Lipo brinner ingenting upp men det kanske inte orkar starta.

    1a) Om du i stället kör med 3S LiPo så kanske fartreglage eller motor brinner upp.

    2) För att undvika motorbrand eller att den inte orkar upp så kan man byta propeller. En mindre propeller ger mindre last, en större ger mera last.

    För 2S LiPo ska propellern bytas till större
    För 3S LiPo ska propellern byta till mindre.

    För att inte LiPo ska gå sönder av att det blir urladdat måste fartreglaget var kompatibelt med LiPo.
    LiPo kräver dessutom speciellt avpassad laddare. Dyr laddare är bra, billig laddare kanske kan fungera. Jag använder iCharger och är nöjd.

    Här finns en lång tråd på rcgroups om folk som uppgraderat till LiPo. För bästa resultat har man bytt
    Laddare + Batteri + Motor + Fartreglage + Propeller

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=721845
    fredrik

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    2S LiPo kan fungera som ersättare till 8SNiMh - det är bara att prova om övriga förutsättningar enligt Fredriks uppräkning är uppfyllda.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Man kan byta till LiPo men det kräver lite omsorg

    1) Spänningen + Propeller (storlek och varvtal och stigning) ger effekt. Om du byter till 2S Lipo brinner ingenting upp men det kanske inte orkar starta.

    1a) Om du i stället kör med 3S LiPo så kanske fartreglage eller motor brinner upp.

    2) För att undvika motorbrand eller att den inte orkar upp så kan man byta propeller. En mindre propeller ger mindre last, en större ger mera last.

    För 2S LiPo ska propellern bytas till större
    För 3S LiPo ska propellern byta till mindre.

    För att inte LiPo ska gå sönder av att det blir urladdat måste fartreglaget var kompatibelt med LiPo.
    LiPo kräver dessutom speciellt avpassad laddare. Dyr laddare är bra, billig laddare kanske kan fungera. Jag använder iCharger och är nöjd.

    Här finns en lång tråd på rcgroups om folk som uppgraderat till LiPo. För bästa resultat har man bytt
    Laddare + Batteri + Motor + Fartreglage + Propeller

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=721845

    Aha okeej, det verkar rätt krångligt att göra om allting för att byta till ett lipo batteri.
    Jag tror att jag istället ska satsa på samma batteri som jag hade innan, men det är lite krångligt att få tag i den. För det måste vara rätt kontakt och även rätt volt på batteriet. Men det är ju bättre att skaffa mer mAh för att få längre flygtid eller?
    Det jag hade nu är ju Art-tech Ni-MH Battery 9.6V 1000mAh.
    Vet ni något batteri som kan ersätta detta? Det är ju Dean kontakt på den med så det går ju inte med vilket som helst.

    Mvh Anton

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Löd bort kontakten på det dåliga batteriet och löd fast den i det nya - svårare är det inte. Fast NiMh-batterier som motor-batterier är tyvärr ingen höjdare.
    Roger

  18. #18

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du kommer att få betydligt mera kraft i ett 2-cells Lipo på 1000-2000 mAh trots att det på pappret ger mindre spänning. Det är testat av ganska många. Vill du inte löda så finns den helt utmärkta uppfinningen "sockerbitsplint". Det viktiga är att di inte på något sätt kortsluter plus och minus. Alltså klipp bara en av trådaran åt gången och skifta kontakt. Nästa problem är att din laddare ju inte funkar. "Sockerbitar" funkar också väldigt bra som ´hjulstoppar och annat liknande om man sågar utu så att den blir enkel. OBS - kör inte 3-cells lipo till likströmsmotorn om du inte vill ha brun rök från den.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #19

    Standard

    Okeej, så det funkar att jag köper ett 2-cells lipo 1000-2000mah?
    Kvittar volten alltså?

    Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

  20. #20

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    2 cells Lipo har en nominell spänning på 7,2 volt men har 8,4 volt fulladdat. Det är i princip samma som originalbatteriet till din Wingdragon. Skillnaden är att med ett friskt LiPo så har du lågt spänningsfall och mera ström under längre tid jämfört med originalbatteriet. Alltså blir resultatet att du i praktiken kan flyga mycket längre tid per laddning om du hushållar med gaspådraget när du planflyger. Om du har någon klubb i närheten kan du fråga om någon har en överbliven LiPo-laddare du kan överta för en billig peng. Om man köper en BNF-modell (Parkzone) så följer det med laddare som nästan ingen använder eftersom att de redan har mera avancerade laddare redan. Jag har några sådana som jag aldrig använt men de är inte värda jobbet att sälja med fraktkostnad. En faktor som an bör kolla på alla batterier är C-talet som anger hur låg inre resistans batteriet har och därmed hur hög ström du kan ta ut. Sedan är det ännu mera komplicerat av att ett "kinabatteri" anger högre värde än märkesbatterierna anger. I vilket fall så är högre C-tal att föredra. Inte under 30 på ett kinabatteri och helst inte under 15 på ett märkesbatteri om jag får råda.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. Vart hittar jag dessa
    Av Palmen80 i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:57
  2. Vilket inomhusflygplan ska man välja?
    Av bogieboy i forum Allmänt om flyg
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 22:41
  3. Var finns dessa kontakterna?
    Av Daniel L i forum Elektronik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 16:35
  4. Vilket LRS ska man välja?
    Av Ludde i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 18:04
  5. Passar dessa?
    Av a8med i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •