Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Vilket av dessa två ska man välja?

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    I vilket fall så är högre C-tal att föredra. Inte under 30 på ett kinabatteri och helst inte under 15 på ett märkesbatteri om jag får råda.
    Jag håller med men bjuder över. Jag köper inte märkesbatteri under 25C och inte kinabatteri under 40C, och inga Ebaybatteri alls.
    fredrik

  2. #22

    Standard

    Okeej! Men då köper jag ett nytt lipo batteri 2celligt mellan 1000-2000 mah. Och sen får jag skaffa en lipo laddare för det batteriet, och jag måste ju klippa av kontakten på flygplanet (dean kontakten) och får använda en sockerbit eller liknande för att kunna få det att passa till flygplanet. Och när jag ska ladda batteriet så får jag också använda en sockerbit eller liknande mellan batteriet och laddaren.
    Allt detta borde vell funka?
    För jag behöver vell byta ut min gamla laddare när jag byter till lipo?

    Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köp en lödkolv, lite lödtenn och lämplig krympslang och lär dig löda. Skall du pyssla med el-flyg så kommer du inte ifrån den kunskapen. Det är inga problem att få tag i Deans-kontakter. Och du behöver en LiPo-laddare med balanseringsladdningsmöjlighet. All form av kortslutning är så förbjudet som nåt nånsin kan vara och att jockla med sockerbitar vid laddning m m är nåt som jag absolut avråder ifrån. Gör rätt redan från början istället.
    Enkla men fungerande lödkolvar kan du hitta på Biltema, Jula, Classe, Kjell eller liknande affärer. Där finns också lödtenn och oftast också krympslang i olika dimensioner (runt 5 mm dia brukar fungera till t ex Deans).
    Roger

  4. #24

    Standard

    Jo det iförsig det bästa, då kan man vell löda fast dean kontakt på både laddaren och batteriet?
    Och varför måste jag ha balanseringladdningsmöjlighet?
    Senast redigerat av Bengan94 den 2013-06-29 klockan 15:54.

  5. #25

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Har inte sett lipo-laddare utan balanserings funktion. funktionen ser till att spänningen blir jämn mellan cellerna ca 3,2 v per cell full laddat.

    Laddar man många gånger utan balansering kan cellerna bli ojämnt laddade vilket förkortar livslängden på acken.

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du löder Deans på batteriet (vissa har det som standard och då slipper du) och gör en sladd till laddaren med en motsvarande Deans på. Balanseringsladda skall man göra för att som namnet antyder behålla balansen i acken - alltså att cellerna har samma spänning.
    Men akta dig för kortis om du skall löda på en kontakt på acken - det kan vara förödande. Dock inga problem om man är noggrann och isolerar den lödning man gjort först m h a krympslang innan man löder den andra polen. Och när du löder t ex Deans så är det att rekommendera att du sätter ihop ett kontaktpar (hona och hane) under lödningen så är det ingen risk att stiften kantrar i plasten medan du värmer/löder. Och honkontakten monteras på batteriet - men det har du väl redan på din befintliga ack antar jag.
    Roger

  7. #27

    Standard

    http://www.teknikmagasinet.se/ har ju en del om man söker på "Dean". Även konverterare som gör om från tamiya.

    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...1500mAh%2030C&
    Här är en som jag kollade på. Dock passar inte den i flygplanet, eftersom den sitter längst fram. måste vara ett litet smidigt.
    Senast redigerat av Bengan94 den 2013-06-29 klockan 18:58.

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Deans kostar inte många kronor för 10 par om du köper via Hobbyking eller Ebay. Om du haft en 8-cellers NiMh-ack tidigare så skulle jag ro att den vägde ca: 170--180 g om det var s k pencells-storlek så nog borde du få in en 2S1500--1800 bara du hittar en med rätt "formfaktor". Jämförelsevis så väger ofta en 3S2200 LiPo ungefär 180--200 g. Men väg gärna din befintliga ack så får du nåt att utgå ifrån så att tyngdpunkten inte påverkas så mycket.
    Roger

  9. #29

    Standard

    Okeej, men hur verkar det med en sån här?
    http://www.umearc.se/li-po-ack-sadel-7-4v-5700mah.html
    Eller
    http://www.umearc.se/li-po-ack-sadel-7-4v-3800mah.html

    Det är ungefär samma storlek som mitt batteri och rätt anslutning, är även med laddare till dom!
    Fast det kanske tar en evighet att ladda sånna :/

    Finns även:
    http://www.amainhobbies.com/product_...4V-1500mAh-JST
    Micro version som också kan funka, men då får jag löda om till en Dean (T-kontakt) eller en färdig adapter.

    Mitt original batteri har måtten:
    67x34x30mm

    Och vikten är:
    153.5 gram

    Här finns det många intressanta,
    http://www.rc-butiken.se/index.php?a...wCat&catId=732
    dock så kanske dom är förlånga om man ska ha 1550Mah.
    Och inte riktigt samma vikt, men det är nog bara att lägga i vikter ifram annars där batteriet sitter!
    Senast redigerat av Bengan94 den 2013-06-29 klockan 21:59.

  10. #30

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bengan94 Visa inlägg
    http://www.teknikmagasinet.se/ har ju en del om man söker på "Dean". Även konverterare som gör om från tamiya.

    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...1500mAh%2030C&
    Här är en som jag kollade på. Dock passar inte den i flygplanet, eftersom den sitter längst fram. måste vara ett litet smidigt.
    Är du säker på att det inte passar? Finns det olika Wingdragon Sportster? Det är ju en rejäl plastklump framtill man kan fylla upp med batteri. Jag vet att juniorer i vår klubb haft över 2000 mAh och även 4-cells stora saker när de konverterat till borstlös motor. Då blir det mera raket av planet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #31

    Standard

    Jag får kolla hemma, är på semester nu. Men tyckte att det inte var så värst stort. Tror det ska finnas någon mer modell, men det ska nog inte skillna något ifram där batteriet sitter. Häftig video föresten, är det med original motor?
    Men hur mycket får batteriet väga som mest skulle du gissa på? Mitt original väger ju 153.5g nu.
    Om nu det går i en sån stor klump, ska man försöka hålla sig under 2000mah eller kan man trycka på mer?

    Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om tyngdpunkten är OK med originalbatteriet så känns det väl logiskt att välja ett ersättningsbatteri med ungefär samma vikt.
    Roger

  13. #33

    Standard

    Jo men jag tänkte hur noga det är upp och ner.
    Och det är vell bara positivt att ha så mycket mah som möjligt?

    Skickat från min LT18i med Tapatalk 4 Beta

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Många mAh = tungt batteri vilket är nackdelen. Sen orkar du nog inte flyga så långa stunder åt gången så därför behöver du nog inte så stort batteri. Om du kan förskjuta batteriet lite fram och tillbaka så kan du ju justera TP på det sättet.
    Roger

  15. #35

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bengan94 Visa inlägg
    ..Mitt original väger ju 153.5g nu.
    Om nu det går i en sån stor klump, ska man försöka hålla sig under 2000mah eller kan man trycka på mer?
    ..
    Det är lite skillnad på Nixx och LiPo. LiPo är ofta längre och om du lägger det från nosen så når det längre bak vilket gör att det utan problem går att flyga med upp till 2000 mAh som väger runt 130 gram gram. Om du sedan konverterar till borslöst så blir motorn lättare samtidigt som du får TP längre bak. Då bör du byta till 3- eller 4-cells batteri som väger ca 200-250 gram för ett 2000 mAh. Är batteriet för lätt kan man lägga lite bly i nosen. Är planet framtungt kan man fästa något längst bak och det är bara några gram om det sitter långt bak. Planet på filmen hade en billig 50-grams borstlös klockmotor. Dessutom var vingen förstärkt med en rejäl furulist hela vägen för att klara påfrestning av den höga farten. Sådant är inte att rekommendera innan man är van flygare. Lätt och långsamt är alltid bäst.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall du konvertera till borstlöst så är 3S2200 en bra ackstorlek som fungerar till mängder av kärror. Men i så fall borde du göra det direkt så du slipper köpa på dig olika ackar. Jag har 3S2200 som min mest använda standard-storlek utomhus och den fungerar för mig i kärror upp till drygt 1,5 m spännvidd och ner mot ca: 0,9 m. Personligen köper jag kärror efter de ackar jag standardiserat på och inte tvärtom för man vill ha så få ack-storlekar som möjligt.
    Roger

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det är lite skillnad på Nixx och LiPo. LiPo är ofta längre och om du lägger det från nosen så når det längre bak vilket gör att det utan problem går att flyga med upp till 2000 mAh som väger runt 130 gram gram. Om du sedan konverterar till borslöst så blir motorn lättare samtidigt som du får TP längre bak. Då bör du byta till 3- eller 4-cells batteri som väger ca 200-250 gram för ett 2000 mAh. Är batteriet för lätt kan man lägga lite bly i nosen. Är planet framtungt kan man fästa något längst bak och det är bara några gram om det sitter långt bak. Planet på filmen hade en billig 50-grams borstlös klockmotor. Dessutom var vingen förstärkt med en rejäl furulist hela vägen för att klara påfrestning av den höga farten. Sådant är inte att rekommendera innan man är van flygare. Lätt och långsamt är alltid bäst.
    Okeej vad bra!
    Har några jag pendlar om vilken jag ska välja.
    http://www.skanehobby.se/lipo-kypom-...bel-jst/2026-0

    http://www.rc-butiken.se/index.php?a...productId=7687

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=16472

    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...1500mAh%2030C&
    Är alla lika bra kvalite eller funkar det med den billigaste?

  18. #38

    Standard

    Bengan Zippy-acken kan du välja bort. Bara skit. Dessutom marginellt billigare än Kypom som är bäst ihop med Bionic men acken från Teknikm. vet jag inte. Att Deanskontakt är pålödd är ju bra(om man vill ha det).
    Om du ska köpa lipos från HK så ta hellre Rhino, visserligen sväller dom också som dom flesta andra som tillhandahålls men överlag är dom bättre kanske tom bättre än Kypom.
    /m
    Senast redigerat av multipass den 2013-07-03 klockan 06:17.

  19. #39

    Standard

    Okeej! Tycker kypom var väldigt billigt, verkar vara ett billigt dåligt märke?

    Skickat från min Tablet 9748DCB med Tapatalk 4 Beta

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med tanke på priset så skulle jag kunna tänka mig att chansa på ett par Kypom och se vad dom går för.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Vart hittar jag dessa
    Av Palmen80 i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 20:57
  2. Vilket inomhusflygplan ska man välja?
    Av bogieboy i forum Allmänt om flyg
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 23:41
  3. Var finns dessa kontakterna?
    Av Daniel L i forum Elektronik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 17:35
  4. Vilket LRS ska man välja?
    Av Ludde i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 19:04
  5. Passar dessa?
    Av a8med i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •