Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 116

Ämne: Har en del frågor, ang bl.a. FPV

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Wink Har en del frågor, ang bl.a. FPV

    Hej!

    Har sysslat med modellflyg under en ganska lång tid, men det blev ett uppehåll på ett par år, och nu vill jag tillbaks igen.
    Jag vill börja med FPV, men jag har tänkt börja lite smått att titta på ett lämpligt flygplan, vill helst ha ett ganska stort och stabilt. Kollat lite på multiplex, men känns lite litet. vill helst ha skev också.

    Jag plockade fram min gamla hitec eclipse 35mhz, tyvärr får jag inte batteriet att fungera, eller det håller bara laddningen i ett par minuter. Kan man konvertera denna sändare till 2,4ghz? Jag antar att det är det som gäller idag. Blir det i så fall dyrt att konvertera+ett nytt batteri? Är det kanske bättre att satsa på en helt ny sändare? Vilken i så fall? Jag kan tyvärr inte lägga ner så mycket pengar för tillfället, men kommer inte köpa den billigaste om ni förstår. Kollade lite på Multiplex cockpit, den verkar ganska trevlig.

    Mitt mål med detta projektet är att ha ett stort flygplan, med FPV, autopilot, GPS, höjdmätare, hastighetsmätare osv...

    Detta går ju inte för mig nu, så jag sätter upp lite delmål.

    Första blir att uppgradera sändaren, för att sedan köpa ett trevligt flygplan med en liten kamera för inspelning, kanske även testa höjdmätare/hastighetsmätare om det inte är allt för dyrt?

    Efter detta blir det FPV (finns det kompletta system? Vilket är det billigaste? Hade tänkt börja med ett billigt som man kanske sen kan uppgradera efter hand), sedan autopilot, gps, markcentral, osv osv. (förhoppningsvis )

    Ge mig gärna lite tips!

    En grej till, var köper jag ifrån? Har sett att hobbyking skickar från Nederländerna? Slipper man tull/moms då?
    Stämmer verkligen priserna på Hobbyking? Verkar ju otroligt låga. Var köper man från om man vill köpa i Sverige? Fortfarande Aircpro, Mft, Hab?


    Blev en massa frågor, hoppas tråden hamnade någorlunda rätt.

    Ha det bra!

  2. #2

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Hej Charlie

    Det går utmärkt att uppgradera Eclipsen till 2.4, jag har gjort det utan problem.

    Här är ett ex: http://www.hab.se/hitec-spectra-24gh...540-c-789.aspx

    Det finns andra som kan bli billigare, men det har jag ingen erfarenhet av. Gör ett sök här på forumet, eller på SMF, det finns trådar om detta.

    Om fpv vet jag ingenting.

    Hobbykings priser stämmer, men sortimentet i Holland är mindre än i Kina. Finns grejorna i Holland och du beställer därifrån slipper du moms, så det är en klar fördel.

    Alla de gamla vanliga svenska affärerna finns kvar, och det är ju inte fel att gynna dom om priserna är "rätt".

    Anders J
    Oldtimer!

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Hej Anders!

    Det verkar ganska dyrt att uppdatera, om man kollar på vad en ny radio kostar. Sedan måste jag räkna med att köpa ett nytt batteri.

    Har kollat lite snabbt på denna radio, verkar ju ha det mesta man behöver, priset är så lågt så man undrar ju om det är något som inte är så bra?

    När man väljer 2,4 ghz, kan man väl i princip bara använda mottagare av samma fabrikat? Då kan man ju ställa sig frågan, vilken tillverkare säljer billigast eller mest prisvärda mottagare?

    Jag har nog bestämt mig för att köpa en Bixler 2, då jag tycker den ligger bra till prismässigt samt verkar lämpa sig för FPV.

    Ha det bra!

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Har läst runt hela kvällen, men kan inte hitta något vettigt företag som säljer FPV i EU (letar efter ett komplett kit). Vill helst köpa ett komplett set, annars blir det bara det gamla vanliga, när man får hem lådan upptäcker man att man skulle ha köpt något mer för att få det att fungera. Hobbyking säljer ju ett system som verkar vara komplett, fatshark, dock finns det inte i NL, detta kostar ju inte alls mycket pengar, kollar man på t.ex. HAB kostar ju bara glasögonen mer.

    Någon som vet vad ett komplett system kan kosta, om man köper inom EU? Vill ha ett ganska basic set, som man kan uppgradera efter hand.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kolla efter ett 2,4 GHz-system från FrSky med en "Futaba-modul" eftersom Hitec kopierade Futabas modulsystem tidigare.
    T ex RC Flight kan säkert hjälpa dig med ett komplett FPV-system - och givetvis finns det flera leverantörer men man kanske måste kontakta dom och inte bara kolla på nätet.
    Roger

  6. #6
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kolla efter ett 2,4 GHz-system från FrSky med en "Futaba-modul" eftersom Hitec kopierade Futabas modulsystem tidigare.
    T ex RC Flight kan säkert hjälpa dig med ett komplett FPV-system - och givetvis finns det flera leverantörer men man kanske måste kontakta dom och inte bara kolla på nätet.
    Roger

    Tack, kollade lite snabbt, men företaget verkar ju vara i Jiangsu, blir inte tull/moms osv ganska dyrt?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Tack! Precis en sådan hemsida jag letat efter, där finns ju massor, till bra priser dessutom. Blev sugen på detta kitet och vad jag förstått så är det helt komplett?

    http://www.electronicarc.com/catalog...730869427adc3a

    Någon som testat detta? Fungerar det bra? Kan man uppgradera det om man vill sen? Kunde inte hitta så mycket om detta kitet, kanske väldigt nytt?

    Vilket grejer tror ni är bäst, i den prisklassen?

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    om man kan stå ut med att det är utland så är readymaderc riktigt bra. och grymt snabba leveranser, 3-6 dagar varje gång.
    beställde förövrigt en rm1000 dvinspelare idag
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Tack! Precis en sådan hemsida jag letat efter, där finns ju massor, till bra priser dessutom. Blev sugen på detta kitet och vad jag förstått så är det helt komplett?

    http://www.electronicarc.com/catalog...730869427adc3a

    Någon som testat detta? Fungerar det bra? Kan man uppgradera det om man vill sen? Kunde inte hitta så mycket om detta kitet, kanske väldigt nytt?

    Vilket grejer tror ni är bäst, i den prisklassen?
    Ta hellre nått av dom andra som har bättre upplösning på brillorna.
    Lägg till 600mW:s sändaren.
    Lägg till spiroantennerna.

    Paketet med predator brillorna vet jag inte om det finns headtracking. I mitt tycke så kan man vara utan den funktionen.

    Om du bara har den budgeten 199€ , så råder jag dig att spara lite till och få bättre brillor och bra sändare. Sen kan man alltid köpa bättre kamera om det skulle behövas.

    //Matte

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    FrSky finns bl a hos Airmedia nere i Skåne...

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    om man kan stå ut med att det är utland så är readymaderc riktigt bra. och grymt snabba leveranser, 3-6 dagar varje gång.
    beställde förövrigt en rm1000 dvinspelare idag
    Okej, ska kolla igenom det, tack

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Ta hellre nått av dom andra som har bättre upplösning på brillorna.
    Lägg till 600mW:s sändaren.
    Lägg till spiroantennerna.

    Paketet med predator brillorna vet jag inte om det finns headtracking. I mitt tycke så kan man vara utan den funktionen.

    Om du bara har den budgeten 199€ , så råder jag dig att spara lite till och få bättre brillor och bra sändare. Sen kan man alltid köpa bättre kamera om det skulle behövas.

    //Matte
    Okej, att välja andra brillor kanske är bra, kommer det vara stor skillnad? Det andra du rekomenderar, vad kommer det göra för skillnad?

  14. #14
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Storleken på bilden blir definitivt större med andra brillor. 640x480 istället för 320x240.

    Mer effekt och bättre antenner skapar en bättre videolänk. Men mer än 600mW behöver man inte använda.

    //Matte

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    FrSky finns bl a hos Airmedia nere i Skåne...
    Jaha, finns det någon fysisk butik? Kunde inte se att de säljer FPV?

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Jaha, finns det någon fysisk butik? Kunde inte se att de säljer FPV?
    Vi talade om FrSky - 2,4 GHz-lösning till din sändare.
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Storleken på bilden blir definitivt större med andra brillor. 640x480 istället för 320x240.

    Mer effekt och bättre antenner skapar en bättre videolänk. Men mer än 600mW behöver man inte använda.

    //Matte
    Okej, då förstår jag. så det billigaste blir då alltså 199€, hur långt iväg räcker dessa föresten?, och ska man ha ett bättre system, får man betala runt 360€, ganska stor skillnad. Frågan är ju hur bra de billigaste är, eller om det kanske till och med är odugliga, men det verkar ju som man kan uppgradera efter hand, men det kanske är brillorna som kostar mest? Om man vill ha telemetri, med höjdmätare o hastighetsmätare, vad behöver man då? Är det bara att koppla in i sändaren som man har till videon?

    Vet du något om autopilot? Man måste köpa både hårdvara och mjukvara till datorn då va? Vet vad en komplett autopilot kan kosta i runda slängar?

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vi talade om FrSky - 2,4 GHz-lösning till din sändare.
    Roger
    Okej, såg lite fel, kanske skulle köra in till Sjöbo någon dag med sändaren då och se om de kan fixa ett batteri och en modul som fungerar.

    Annars kanske man får titta på en ny sändare, verkar ju finnas ganska billiga och bra.

  19. #19
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Okej, då förstår jag. så det billigaste blir då alltså 199€, hur långt iväg räcker dessa föresten?, och ska man ha ett bättre system, får man betala runt 360€, ganska stor skillnad. Frågan är ju hur bra de billigaste är, eller om det kanske till och med är odugliga, men det verkar ju som man kan uppgradera efter hand, men det kanske är brillorna som kostar mest? Om man vill ha telemetri, med höjdmätare o hastighetsmätare, vad behöver man då? Är det bara att koppla in i sändaren som man har till videon?

    Vet du något om autopilot? Man måste köpa både hårdvara och mjukvara till datorn då va? Vet vad en komplett autopilot kan kosta i runda slängar?

    Största skillnaden i priset är nog brillorna. Ska du ha OSD så finns det i olika prisklasser. Själv har jag kört med remzibi OSD och OSD:n som är till min videotracker.

    Autopilot har jag aldrig använt i mina plan, finner ingen vits med det. Men ja , det är hårdvara och det brukar bygga på att man har en hyffsat stabil modell att använda.

    //Matte

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Okej, då förstår jag. så det billigaste blir då alltså 199€, hur långt iväg räcker dessa föresten?, och ska man ha ett bättre system, får man betala runt 360€, ganska stor skillnad. Frågan är ju hur bra de billigaste är, eller om det kanske till och med är odugliga, men det verkar ju som man kan uppgradera efter hand, men det kanske är brillorna som kostar mest? Om man vill ha telemetri, med höjdmätare o hastighetsmätare, vad behöver man då? Är det bara att koppla in i sändaren som man har till videon?

    Vet du något om autopilot? Man måste köpa både hårdvara och mjukvara till datorn då va? Vet vad en komplett autopilot kan kosta i runda slängar?
    Som impulze säger brillorna ska vara 640x480 annars kommer bilden bli väldigt tråkig... Köp hellre en billig lcd skärm om du inte vill lägga mycket pengar på googles. Har du en relativt låg budget ska du nog inte titta på autopilot, börja enkelt och uppgradera efterhand.

    Jag tänkte i början när jag skulle börja med fpv att jag skulle starta smått och tänkte att har man bara köpt sina fatshark så är det väl inte så mycket mer pengar man behöver spendera... AJJ så fel man hade, finns ju så mycket som man bara MÅSTE ha .

Liknande ämnen

  1. Easystar frågor
    Av jesse78 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 19:05
  2. Frågor om min FPV-setup
    Av pontus i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 09:11
  3. Har köpt EZ OSD. frågor!
    Av Jocke71 i forum FPV OSD
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 15:00
  4. Fpv frågor
    Av DavidFlygare i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •