Hej
Nu har jag varit med om ett så konstigt uppförande hos ett av mina plan att jag nästan är lite orolig att överhuvudtaget fråga om det, här på forumet., rädd för att idiotförklaring blir resultatet.
I ett tidigare inlägg pratade jag om att jag har haft lite svårt att manövrera skevrodren vid flygning mot mej när jag varit trött, och ja, det stämmer, jag har varit lite osäker, så långt stämmer allt och den gången slutade det med att min Techone Rainbow hamnade i skogen, tyvärr.
Igår, efter en ganska omfattande reparation av planskroppen så var det dags igen att testa den på samma hygge och det gick helt åt fanders. Jag var tvungen att nödlanda nästan direkt efter start. Jag trodde att det var dags att låta demensundersöka mej, för jag kunde inte manövrera skevningen av planet. Vid andra försöket blev jag övertygad om att jag reverserat skevrodren och ny nödlandning…..
Eftersom allt ändå verkade OK med planet (ännu mer övertygad att det snart är dags för hemmet) skickade jag upp den igen och jag insåg då att
-planet skevar först åt rätt håll, men vänder och rollar kraftigt åt FEL håll (inte kring centrumaxeln utan snarare som om ett skevroder plötsligt går åt fel håll), vid mer utslag på spaken.
-men små utslag på spaken lyckades jag manövrera hem planet o landa
Jag kunde inte se nåt konstigt med länkage eller hur servona uppförde sej, förutom en viss ryckighet på skevkanalerna när jag bar på planet o radion i andra handen
Jag gjorde en räckviddskontroll, o den var OK
Jag har en Spektrum DX7s och kör med en Orange piratmottagare. Skevservona är kopplade på två kanaler, mixat med Spektrumsändarens förprogrammering för den lösningen
Tyvärr var jag ute en gång till igår med en ny mottagare av samma typ, som inte varit med om nån krasch. Tänkte att nu funkar det nog. Exakt samma uppförande och nu har jag beställt en ny Rainbow

Va är det som händer? Nån som kan komma med lite tips. Jag tänker testa med att köra mixat skev i ett annat plan, men då med en annan mottagartyp och med separat mottagar-ack…..
/Lars