Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Futaba FF8 programmering till J35

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Futaba FF8 programmering till J35

    Hej!
    Håller på att programmera min Futaba FF8 med 8-kanalsmottagaren till min Turbin J35:a. Har valt Delta med 2 skevservon i menyn med kanal 1och 6. Det fungerar i höjd och skevledd som önskat.
    Har noshjulsstyrningen på kanal 4 och slavat till kanal 8 för sidorodret. Från elevator har jag slav till kanal 7 med dykroder som ger hjulbroms. Kanal 5 hanterar landställ ut och in. Kanal 3 blir till turbinen. Allt detta är ok.
    När jag kollar i menyn hur servona rör sej ser jag att när jag rör throtteln får jag utslag på kanal 2 samtigt. Nu använder jag inte kanal 2 men undrar varför?
    Jag skulle vilja ha två funktioner till så att jag dels kan trimma noshjulet separat på en vridpotensiometer (utan att påverka sidorodret) och dessutom att när landstället är infällt deaktiveras mixing från dyk till hjulbromsarna för att spara luft.
    Kärran är i stort färdig och det ser ut att bli premiär i Karlskoga nästa vecka.
    Tacksam för hjälp Uno.

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Inte så mycket till svar men en fundering! Om man sätter kanal 4 till sida och 8 till noshjulsstyrning slavat från kanal 4 så bör man kunna trimma den slavade kanalen med vridpotten. och aktivera så att kanal 8 fungerar endast vid utfällt landställ. Ungefär så har jag på min J21R fast med en Futaba fg12
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för tips. Det är ingen FF8 utan en modernare T8FG som är uppgraderad med ny software och till 14 kanaler. Skall prova Dina tips.

    Mvh Uno

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Tack för tips. Det är ingen FF8 utan en modernare T8FG som är uppgraderad med ny software och till 14 kanaler. Skall prova Dina tips.

    Mvh Uno
    Ja, är det den 8:an så kolla LNK - FUNCTION och om inte kanal 2 då är satt till VPP - använder du inte trottelkurvorna så kan du "ta bort den", dvs sätta den till null (--) eller annan önskad funktion. Behöver du trottelkurvor så måste av någon anledning VPP finnas men det räcker flytta den till vilken oanvänd kanal som helst (hänger ihop med variable pitch men verkar som ingen förstått varför programmerarna på futaba tycker den ska behövas när man inte behöver VP utan bara kurvor)

    (utgår från att du använder standard CH3 till trottel)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för förklaringen med VPP. Har nu flyttat sidorodret till kanal 4 och noshjulsstyrningen till kanal 8. Med mix till 8:an kanjag trimma noshjulsstyrningen med "flapsvredet". Det är inte kanal 8 jag vill cancelera när stället är uppe utan hjulbromsen som ligger på kanal 7. Mer tips? Mvh Uno.

  6. #6

    Standard

    Den mixen du beskriver, "Från elevator har jag slav till kanal 7 med dykroder som ger hjulbroms." - kan du inte ställa in den så mixen går på med samma switch som hjulen fälls och av när switchen är i läge för hjulen uppe?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Gyro programmering
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 18:16
  2. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:20
  3. Hjälp med programmering av Futaba 12FG 2.4
    Av QatHome i forum Bensinmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 22:52
  4. Programmering av fartreglage
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 16:59
  5. TMM reglage åå programmering.
    Av Harry S i forum Helikopter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •