Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Ziroli P-38

  1. #21

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Trevlig flygmaskin och bra film.
    //Lasse

  2. #22
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Gullan filmade lite också,bra o ha film för mig som inte minns flygningen knappt..
    Kommer att experimentera lite med utslag,expo OCH tyngdpunkt,upplevde den som "seg" o ovillig att lyfta nosen som jag ville..Samma i rollplanet..
    Warben var här ikväll så vi kollade C.G på den,jag har lagt 200 gram bly i häcken på den och det kanske var o ta i men efter mätningen så kanske det inte var så tokigt ialla fall..
    Nästa flygning blir med ett hekto i nosen(men jag behåller de där 200 i baken) bara utifall att(olyckskorparna kraxade högt ang. blyet)
    men usel respons i låga farter på höjdroder är ju ibland ett resultat av nostunghet och det var för mig känslan jag hade efteråt..
    Jag kan ha fel men jag hoppas att det ska bli bättre..


    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Tjena,

    Vilken härlig kärra! Du vet ju, Bokis, att den är och var min alla tiders favorit...har byggt jag vet inte hur många!

    Lite historik kanske var på plats? Var någonstans har du fått tag i den? Med eller utan fowler flaps? motorstorlek? Ställ m.m.?Berätta.
    Skulle jag i ett svagt ögonblick besluta mig för att bygga en igen, skulle jag fundera på el ställ och el-drivlinor evt. med en ljudmodul...

    Lycka till med den!

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  4. #24
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Farbror Aalstrup ska läsa sidan 1,där kan fowlerklaffen avnjutas samt en enklare resebeskrivning var den har varit..
    Den kom med Warben från USA för ett antal år sen och sen har det funnits mellanhänder som har förfinat den i varje ny ägares vård..Nu har den anlänt till slutdestinationen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #25
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Nu har farbror Alstrup läst på läxan och sett vilket omväxlande liv kärran har haft. Men lite mer om utrustning skulle jag gärna ville höra. Ser ingen Fowler flaps på sidan 1?? Tycker att ha sett dom någon annanstans, här på forumet?
    Servon? Vad väger den? Lite konstigt beteende i luften...om det nu beror på tyngdpunkt? Ska bli intressant att se...

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  6. #26
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjosan!
    Jodå,fowlern syns på filmen,Hanke filmade funktionen när vi motorkörde den utan vingar..
    Byggaren tror jag du vet vem det är ,Sture W,han norpade en p38 vinge från VQ o en ritning från Ivve på Fowlers o byggde dessa..det var en av mellanhänderna.
    ZDZ 50 NG med trebladiga Biela driver den framåt ,kroppen är Zirolis glasfiberbommar och shortkit,det var det som Tobbe hade med sig hem från USA..Om jag förstod det rätt så var Tobbe i N.Y och bad en helt okänd modellflygkollega på ett amerikanskt forum ta med sig den dit så Tobbe kunde få den..
    Servon är dubbla Futaba digital på höjdrodret och på skeven också om jag inte missminner mig..
    den var lite märklig och jag har nu tagit bort expon på höjd o skev men den ville nosa neråt rejält när farten sjönk,därav min ide om lite mer vikt ibak..
    Och den var inte så illa i CG efter operationen,ligger på bakre gränsen,5 ½ tum, och det skulle definitivt pigga upp höjdrodret,förhoppningsvis inte för mycket bara..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #27

    Standard

    Nice härligt flygetyg..
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Liknande ämnen

  1. Ett gammalt projekt...Ziroli B-25J i skala 1:8
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 843
    Senaste inlägg: 2024-02-13, 19:03
  2. B-25, 118" från Ziroli.
    Av Kenneth E i forum Byggdagboken
    Svar: 126
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 08:29
  3. BYGGTRÅD: Ziroli F9f Panther
    Av petera38 i forum Byggdagboken
    Svar: 125
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 19:29
  4. BYGGTRÅD: Ziroli F9f Panther
    Av petera38 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 14:22
  5. ziroli p-40
    Av jhb i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 07:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •