Hej!

Mitt första inlägg ... gäller DJI Naza assistant v2.12 med firmware 3.12 i en Naza V1.
Radion är en Hitec Aurora 9 med telemetri. Sitter i en F550 hexa med GPS.

Eftersom jag är helt ny på detta med multikopter, vill jag att allt ska bli rätt från början. I alla fall i provbänken! Jag har fått till min 3 läges omkopplare med lägen för MANUAL-ATTI-GPS. Även failsafe har jag fått till på en knapp. Även ställt in failsafe från mottagaren och det ser ut som även detta funkar i assistenten. Verifierat med att slå från sändaren.

Detta ser rätt ut i assistenten:

Omkopplare i läge MANUAL: Motsvarande blått fält i assistenten lyser
Omkopplare i läge ATTI: Motsvarande blått fält i assistenten lyser
Omkopplare i läge GPS: Motsvarande blått fält i assistenten lyser

Omkopplare i läge MANUAL + FAILSAFE: Failsafe högra blåa fält i assistenten lyser
Omkopplare i läge ATTI + FAILSAFE: Failsafe vänstra blåa fält i assistenten lyser

Mitt problem(?), är följande:
Om omkopplare står i läge GPS + FAILSAFE: Då lyser litet blått fält till vänster om GPS fältet. Alltså utanför markeringarna för resp. läge. Se bifogad bild!

Texten failsafe nere i listen visas i alla dessa fall. Är det egentligen denna man ska lita på och inte kika på "de blå fälten"?

Då kan man undra: Är allt rätt konfigurerat? Trots att assistenten visar som den gör. Alltså kommer den att gå i failsafe om omkopplaren står i GPS-läge? Går detta prova i provbänk utan assistenten?

Är det någon annan som fått samma resultat med den nya programvaran 2.12 och nya firmwaren 3.12 i en Naza V1 ? Eller får ni annat resultat under angivna förhållanden?

Kanske har jag gjort nåt generalfel? Kalibrering av spakar och MCU är naturligtvis gjorda.

Du som har funderingar eller kanske rentav en lösning på mitt problem, får gärna svara på inlägget. Om det är ett problem ...



/leffe