Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: FEL? eller RÄTT? i Naza assistant v.12

  1. #1

    Question FEL? eller RÄTT? i Naza assistant v.12

    Hej!

    Mitt första inlägg ... gäller DJI Naza assistant v2.12 med firmware 3.12 i en Naza V1.
    Radion är en Hitec Aurora 9 med telemetri. Sitter i en F550 hexa med GPS.

    Eftersom jag är helt ny på detta med multikopter, vill jag att allt ska bli rätt från början. I alla fall i provbänken! Jag har fått till min 3 läges omkopplare med lägen för MANUAL-ATTI-GPS. Även failsafe har jag fått till på en knapp. Även ställt in failsafe från mottagaren och det ser ut som även detta funkar i assistenten. Verifierat med att slå från sändaren.

    Detta ser rätt ut i assistenten:

    Omkopplare i läge MANUAL: Motsvarande blått fält i assistenten lyser
    Omkopplare i läge ATTI: Motsvarande blått fält i assistenten lyser
    Omkopplare i läge GPS: Motsvarande blått fält i assistenten lyser

    Omkopplare i läge MANUAL + FAILSAFE: Failsafe högra blåa fält i assistenten lyser
    Omkopplare i läge ATTI + FAILSAFE: Failsafe vänstra blåa fält i assistenten lyser

    Mitt problem(?), är följande:
    Om omkopplare står i läge GPS + FAILSAFE: Då lyser litet blått fält till vänster om GPS fältet. Alltså utanför markeringarna för resp. läge. Se bifogad bild!

    Texten failsafe nere i listen visas i alla dessa fall. Är det egentligen denna man ska lita på och inte kika på "de blå fälten"?

    Då kan man undra: Är allt rätt konfigurerat? Trots att assistenten visar som den gör. Alltså kommer den att gå i failsafe om omkopplaren står i GPS-läge? Går detta prova i provbänk utan assistenten?

    Är det någon annan som fått samma resultat med den nya programvaran 2.12 och nya firmwaren 3.12 i en Naza V1 ? Eller får ni annat resultat under angivna förhållanden?

    Kanske har jag gjort nåt generalfel? Kalibrering av spakar och MCU är naturligtvis gjorda.

    Du som har funderingar eller kanske rentav en lösning på mitt problem, får gärna svara på inlägget. Om det är ett problem ...



    /leffe

  2. #2

    Standard

    Det kommer att funka som det ska, men kan vara skönt att det står på texten iallafall.. Men indikerar den på failsafe så är den i det läget.. Vill du få markören till texten testa att programmera om ändlägena i radion tills den rör sig till önskat läge

    // Henrik


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  3. #3

    Standard

    Ok, det låter bra det, men har du sett "fenomenet"? När jag lyssnar på motorerna (utan proppar) så tycker jag att det låter samma varje gång jag slår över i failsafe, oavsett läge på 3 läges switchen. Jag har testat det du föreslår, men då ändras de andra lägena som visas i blått. Har följt en setup på Youtube för inställning av min Aurora och den var klockren, eftersom när jag kopplade i Naza'n så stämde alla lägen. Utom nämnda beteende. Men han hade en tidigare version av assistenten och då, förmodar jag, även en tidigare firmware. Där betedde den sig som att alltid ligga inom föreskrivet område.

    Andra som har synpunkter eller upplever samma sak? Andra idéer?

  4. #4

    Standard

    Jag har ju dock den gamla mjukvaran i min naza, har inte vågat uppdatera än, den flyger ju bra nu :P hoppas du får ordning på programmeringen, jag skulle nog våga säga att du skulle kunna göra en premiär tur utan problem.. Lycka till!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  5. #5

    Standard

    Jag vet inte riktigt hur programmeringen i hitec funkar men pröva att göra en mixer som mixar kanal 5 till sig själv fast åt andra hållet mixern skall aktiveras av en knapp, på så vis kommer kanal 5 ställa sig på noll % när du slår på knappen och om det sen finns offset i mixern så ställer du offseten så att du får den att stå på failsafe. Om mixarna inte har offset får du göra en till mixer som aktiveras av samma knapp som får den att gå till failsafe. Ett tredje alternativ kan vara att gå via flightphases/flightmodes om radion har sådana... tex om du kan ha olika nolllägen eller trim på servona i de olika phases/modes kan du göra ett respektive mode för manual/atti/gps och failsafe... phases/modes brukar gå att namnge så på det viset kan du få radion att visa i displayen vilket mode som är valt

  6. #6

    Standard

    Tog lite tid innan jag listade ut det ,,,,ok sätt den i manual mode scrolla ut till failsafe(blått). tryck på failsafe på mottagaren eller om du har det i din radio,,stäng radion ..när du fixat detta så går du in och ändrar tillbaka till manualmode igen ,Klart
    När du stänger radion går den i failsafe..
    ================================================== ==================

    Alldeles för många plan i garaget

  7. #7

    Standard

    Ok å tack för alla synpunkter!

    Wavis, vet inte om jag förstår riktigt din anvisning ... Jag har gjort failsafe på mottagaren, men jag har gjort det på följande sätt (enl. nämnda YouTube-klipp):

    1. Satt trottle på 1 snäpp under mitten
    2. Satt 3-läges switchen i GPS läge
    3. Satt Failsafeknappen i läge Failsafe
    4. Långt tryck på bindknappen på min Optima
    5. Strömåterstart på mottagare och sändare.

    När jag stänger av sändaren går den till inställt trottelläge OCH hamnar i läge Failsfe enligt texten nere i listen. Men i den "blå listen" hamnar den till vänster om GPS läget. Precis som det blir om jag fäller failsfe knappen i gps läge, manuellt.

    Frågan är då, fortfarande, varför hamnar den till vänster om GPS läget? Finns det verkligen ingen annan som sett detta "fenomen" eller kan förklara varför det sker? Är det bara en "skönhetsfläck" i assistenen?
    Kan vara så att jag letar efter ett "fel" som ej har nån betydelse, men en förklaring måste det finnas!

    wrep, jag är ganska ny på computer TX, så jag har lte svårt att ta till mig det som du tipsar om i ditt inlägg. Kan du vidareutveckla det vidare?


    /leffe

  8. #8

    Standard

    Kolla denna video.
    http://www.youtube.com/watch?v=YGCasrSvRtY
    Visserligen en jr radio , Men tror auroran klarar detta
    Jag fick failsafeläget ute i det blåa till höger när jag höll på med det först och blev osäker , När jag tittade på denna videon så trillade polletten ner.
    Det jag menar sätt in / manual / atti / atti gps. I en treläges brytare så de följer in i det blå i dji programmet när du switshar brytaren.
    Efter detta så sätter du brytaren på manual .
    Trimma in så du får in Failsafe(det blåa i dji programmet) ((bry dig inte om att du går ut ur manual)).
    Tryck nu på failsafe på mottagaren (olika på olika radio /mottagare). obs detta har inget med trotteln eller annat att göra.
    Efter det.. Går du in och ändrar tillbaka från failsafe till manual på brytaren i dji programmet
    och vips så har du en treläges som blir en fyrläges när kontakten / strömmen bryts.
    Ganska säker på att auroran klarar detta.
    ================================================== ==================

    Alldeles för många plan i garaget

  9. #9

    Standard

    Ok, det var ett annat sätt att göra det på ... Ska prova och se om detta går att göra på Auroran. Detta lagras alltså i Naza'n så att en ändring på subtrimmern "under drift" inte påverkar dina inställningar som blev gjorda, när Naza'n var ansluten till PC'n? Dum fråga kanske, man är väl inte där å pillar, när Naza'n är i luften ...

    Tanken med trottel inställningen, var väl att säkerställa gaspådraget vid ev. sändarbortfall och återgång till startplatsen. I din setup, sköter Naza'n om trottleinställningen iom att failsafe går in?

    Titta på detta klipp och ge en kommentar! http://www.youtube.com/watch?v=gqbcKAMG3PQ

    Vilken "skola" är den rätta för inställningen av Nazan? Den du visar på eller den som visas i klippet ovan? Det verkar som båda fungerar, med den skillnaden att failsfe hamnar "utanför" området när man gör som jag gjort.

    Gärna fler som har matnyttiga kommentarer i ämnet!


    /leffe

  10. #10

    Standard

    Tja den setupen som videon visar kör inte jag på .
    Har två st treläges swichar som jag använder
    Treläges 1 har jag /manual/atti/atti gps/.
    Treläges 2 off/ course lock/ Home lock.
    Failsafe när jag stänger radion //eller när mottagningen faller.

    Funkar klockrent..
    ================================================== ==================

    Alldeles för många plan i garaget

  11. #11

    Standard

    Wavis variant ger ingen möjlighet till failsafe utan att stänga av sädaren. Det som du gör fel om failsafe hamnar på olika ställen beroende på vilket av atti GPs och manuellt läge är att du gjort mixen i radion fel.. Läs manualen till radion och tänk påvad jag skev i mitt förra inlägg... Felet finns inte i naza assistent, :-)

  12. #12

    Standard

    Nu har jag snabbläst manualen.. På sid 81 tror jag det var så handlar det om mixar. För att failsafeknappen skall få samma funktion oavsett hur 3-lägesknappen står måste du mixa bort knappens inverkan. Det gör du genom att skapa en mixer från kanal5 till kanal5 (om det är den du använder förstås) med -100% i rate . Mixern skall aktiveras med samma knapp som du gör failsafe med. Funktionen av en sådan mix blir att utslaget tar ut sig själv. Alltså för varje procent input ger mixern en procent åt andra hållet så summan blir noll :-)

  13. #13

    Standard

    Pust & svett !!! Wavis, jag tror att jag förstår vad du menar att jag skall göra ...

    Problemet är att jag inte får till att göra en mix till sig själv, som du menar. Försöker jag att mixa AUX5(ch9) till AUX5, så tar Auroran inte det, utan väljer en annan AUX som förslag. Har även försökt att göra en mixer till AUX5 till AUX1(ch5 med manual-atti-gps) så går det fint att göra. Men att försöka ställa in den så att den blå listen hamnar inom failsafe-området låter sig inte göras. Förvisso kan jag göra detta, men då förflyttas andra lägen på 3 lägesomkopplaren.

    Skall det verkligen gå att göra en mix till sig själv? Eller skall denna göras på ett annat sätt?

    Sen är det på det viset som du just säger Wavis, jag vill ha failsafe oavsett vilket läge min sändare/omkopplare befinner sig i.

    Antingen så gör jag ett grundläggande fel i inställningarna eller så kan man inte få till så att den blå listen visas i "rätt" läge, visuellt. Kanske är det på det viset att som Henke skriver, att om texten "Failsafe" längst ner i assistenten visas, så spelar det ingen roll var markören finns på den blå listen. Kan det vara så enkelt?

    Det borde väl finnas nån med Aurora 9 och DJI assistent 2.12 som fått samma resultat som jag? Vad gjorde du då som åtgärd?


    /leffe

  14. #14

    Standard

    Ok så Hitec kan alltså inte mixa på det viset.. jag har jr/graupner och futaba och på bägge dessa går det att göra så.

    Du kan ju kanske koppla knappen till tex ch8 och sen mixar du den till ch5 så att bägge kanalerna blir lika.
    Sedan stänger du av den mixen med failsafeknappen på så vis slutar 3-lägesknappen påverka ch5.
    Avslutningsvis får du fixa så att failsafeknappen ställer ch5 i rätt läge tex via ytterligare en mixer.

  15. #15

    Standard

    Ok, detta var kinkigt ... Har sökt på nätet om detta, men det verkar inte vara nåt om detta som skulle visa hur man ska göra. Det verkar lite konstigt att inte nån stött på detta fenomen. Jag kan då inte vara den ende med denna setup som jag kör med? Kan nån svara på om, även om den blå listen ligger till vänster om GPS läget OCH assistenten visar texten "Failsafe" längst ner, slår den då om till failsafe trots allt? Henke var inne på att så skulle vara fallet, men finns det någon som testat om så verkligen är fallet? Med den setupen som jag har. //leffe

  16. #16

    Standard

    Finns en på svensktmodellflyg som bygger en quad med naza. såg ut som att han också hade en hitecradio på bilderna. testa att ta kontakt men honom och fråga

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...5&replypage=99

  17. #17

    Standard

    http://www.youtube.com/watch?v=R6cYU7YOzw4

    här är en snubbe som fått till det.. han verkar köra i helimode
    Lite synd att man inte förstår vad han säger bara

  18. #18

    Standard

    Tack för tipset! Blir det nån lösning på det hela, kommer det naturligtvis här på forumet. //leffe

  19. #19

    Standard

    Hittade en som pratar engelska

    han har gjort nästan exakt som jag trodde i mitt andra förslag.. en mix från en tvålägesbrytare som påverkar kanalen som styrs av trelägesbrytaren.

    http://www.youtube.com/watch?v=41Wk7Un_DCU

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wrep Visa inlägg
    http://www.youtube.com/watch?v=R6cYU7YOzw4

    här är en snubbe som fått till det.. han verkar köra i helimode
    Lite synd att man inte förstår vad han säger bara
    Alla videos som jag har hittat kör med en tidigare utgåva av assistenten och förmodar jag en tidigare firmware. Men i rimlighetens namn, borde inte detta göra nån skillnad. Om man får till'et ...


    //leffe

Liknande ämnen

  1. Naza assistant v2.12 och fw 3.12
    Av PÖ i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 00:58
  2. Uppgradering FW Naza, propellrar bort eller kör ni ändå?
    Av Sipen i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 10:33
  3. DJI Naza Assistant 2.02 + ny firmware v3.00
    Av remsan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 09:19
  4. Naza eller APM 2,5+ ??
    Av searay i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 11:34
  5. Val av FC: Naza eller Drotek?
    Av Combee i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 21:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •