Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Nytt fartreglage

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men fel kan det bli omgående på en ny heli också så det är lika bra att du lär dig felsökning på den heli du har.
    Roger

  2. #22
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Men fel kan det bli omgående på en ny heli också så det är lika bra att du lär dig felsökning på den heli du har.
    Roger
    Har redan fått höra om dom 4 första felen.
    Mathias, simulatortränad.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det tycks som om du har en motor som är tillräckligt stark, ett bra LiPo-batteri och eftersom fartreglaget inte blir varmt får man förutsätta att även det är O.K. Då bör det rimligen vara något annat som begränsar prestanda så att helikoptern nätt och jämt orkar hovra.

    Min första tanke går mot radions trottel- och pitchkurvor. Kan det vara som så att trottelkurvan begränsar motorpådraget för mycket så att du aldrig kan utnyttja motorns kraft. Jag vet inte vilken radio du har, men det bör finnas en möjlighet att justera trottelkurvan (dvs. hur rmycket motorpådrag som en viss trottelspakposition ger upphov till).

    Det finns helikopterexperter på forumet som kan ge goda råd om trottel- och pitchkurvor, jag är fortfarande relativ nybörjare på detta. På mina två 450-helikoptrar varierar rotorpladens pitch linjärt från -2 till +10grader då trottelspaken förs från min- till maxläge och trottelkurkurvan är satt till 0-40-55-75-85. Med denna inställning hovrar helikoptrarna på "halvgas" och stiger bra om jag ökar trottelutslaget. Rotorvarvtalet är också ganska lonstant oavsett gaspådraget.

    En tanke som slår mig är om frågan om fartreglaget kan vara felprogrammerat?
    Jag Googlade och hittade denna bruksanvisning för KDS: Manual KDS 40A/2A BEC.
    En av de saker man måste göra när detta fartreglage tas i bruk är att kalibrera trottelspaken så att fartreglaget verkligen ger fullt utslag då trottelspaken står på max. Om denna kalibrering är fel får du kanske inte ut full effekt ur motorn. (se punkt 4 "Throttle setting instructions" i manualen). Det finns många andra inställningar som kan göras i fartreglaget som kan påverka prestanda, men denna kalibrering måste du först av allt kontrollera så att den är korrekt utförd.

    Helikoptrar kan vara frusterande eftersom det är så många saker som kan skapa problem men med ett metodiskt arbetssätt och tålamod så går det mesta att lösa. Ge inte upp!

  4. #24
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Turnigy Typhoon 450H 2218H motorn är rekommenderad till 40A 3/4S och det har den flugit sport och inverterat på. När helikoptern såldes demonstrerades en hovring den väl ett par meter upp i luften så den var en bra bit från markeffekten och det med en svullen 2200mAh som rekommenderades att kassera, så om något batteri var trött borde det varit den. Så ESC, motor och radioinställningar var väl fungerande vid överlämning.

    Felsökning på felkalibrerad ESC, trötta throttlekurvor och liknande som kan ha skett vid undersökning och genomgång efter överlämningen kan vara en god idé ett kika på.

    Att en helikopter driver åt något håll (oftast vänster) vid start är fullt normalt, särskilt vid markeffekt. Kan justeras något med tyngdpunkt och fintrimning på radion.

    Idle Up hade i alla fall en vassare throttlekurva.

Liknande ämnen

  1. fartreglage
    Av bajkarn i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 16:13
  2. Fartreglage??
    Av rnermfors i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 00:14
  3. Fartreglage val
    Av RCer i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 11:04
  4. Broms på fartreglage?
    Av T5 i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •