Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Passagerarflyg?

  1. #1

    Standard Passagerarflyg?

    Hej!

    På nåt vis så vill jag ha ett radiostyrt passagerarflyg nån gång.
    Men vad finns det för sådana på marknaden? Alltså inte "frigoliter"
    som idag verkligen kan se bra ut när de är målade och med detaljer.

    Är ute efter något som faller under kategorin ARF eller Kit.
    Både propeller men även EDF. Och om nu någon känner till en modell
    avsedd för turbin så lär man ju gärna dregla och drömma lite. =)

    Tvåmotorigt eller mer.

    Vad finns? =)

    /MickeM - som borde bygga klart en massa annat först...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Twin Otter


    ESM Douglas DC-3
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  3. #3

    Standard

    Cessna 550 DF-100
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	34.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	88,6 KB 
Id:	39642

    Honda DF-89


    Honda HA-420
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2684.jpg 
Visningar:	1807 
Storlek:	116,1 KB 
Id:	39643
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  4. #4

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Några som kanske kan passa?
    Tvåmotorig Commander, för elmotorer:
    http://www2.ripmax.net/Item.aspx?Ite...tegory=010-030

    Tvåmotorig Cessna 310, för förbränningsmotorer:
    http://www2.ripmax.net/Item.aspx?Ite...tegory=010-030

    Fyrmotorig B17 flygande fästning (och dekorera som en svensk
    civilregistrerad som var i trafik efter 2:a världskriget):
    http://www2.ripmax.net/Item.aspx?Ite...tegory=010-040
    http://www.aerovintage.com/review.htm#swedish

    Tvåmotorig Twin Otter, för el- eller förbränningsmotorer:
    http://www.der-schweighofer.at/en/pr...rf_by_hangar_9

    Boing 727 skala 1:16
    http://www.grumania.com/xtcommerce/J...7:::2_107.html

    Boeing 737, helkomposit:
    http://www.scaleflying.com/Boeing-73...an_p_2814.html

    Airbus A330:
    http://www.scaleflying.com/Airbus-A3...le_p_2352.html

    Airbus A340:
    http://www.scaleflying.com/Airbus-A3...le_p_2353.html

    Beechcraft Baron G58
    http://www.scaleflying.com/Beechcraf...rey-_p_26.html


    /Bo

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hej!

    /MickeM - som borde bygga klart en massa annat först...
    Ja det tycker jag också tex din GP Yak / flyga rote
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  6. #6

    Standard

    OJoj! Va roligt! :-D

    Några större småflyg ser jag... =)
    Twin Otter ser rätt bra ut... hm...
    DC-3 finns redan på min ska-ha-lista (tänkte ju bygga kopia på OH-LCA som kraschade här på Åland).
    Hondan med skjutande props, öh? Nä.
    Andra Hondan är rätt najs. Med annat färgschema så... hm hm. Men den har ju motorerna på vingarna, skumt. Nä.

    Top Flites Cessna 310, redan vart med och byggt en sån... =) Den blev med OS46, men skulle jag bestämma nu skulle det bli med el, då flyger den jäkligt fint!!!

    Commandern såg intressant ut!!

    B-17... passagerarflyg? ;-) Nä men jo men, den har jag alltid gillat. Åland är däremot demilitariserat. Har Sverige haft B-17? :-o

    727 va väldigt dyr för att va 2m bara?!

    737 likaså... hm, verkar va bra kvalitet! =) Visste inte att det fanns som kits.

    Baronen... mhm.. är lite större kärror jag är ute efter, alltså "fler passagerare". =) Mer mer mer förslag!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Finns det fler? Såg att Dare har en DC-6.
    Längst ner: http://www.darehobby.com/airplanes/a...lectric-04.htm
    http://www.darehobby.com/airplanes/images/DC6%20124.jpg
    1524mm vingspann och vikt 760 gram!? 26-28 oz står det. Hm.

    FLER?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

  9. #9

    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    298
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    DYNAM DC 3 Epo kärra ca 150cm spännvidd plugg and play,kanonsnäll att flyga inga problem alls finns som C47 eller helvit som man kan måla i silver om man vill

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tänkte söka efter en De Havilland Comet DH101 som jag trodde fanns men hittade en tublänksamling i stället

    http://www.edfmodel.com/content.asp?...onal-atr-42-72
    fredrik

  11. #11
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    655
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4065.jpg 
Visningar:	286 
Storlek:	112,1 KB 
Id:	39885Eftersom du har krav på att kärran ska ta många passagerare så får jag rekommendera en
    Super Constellation. Den e inte större än att du kanske får in den sönderplockad i två V-70 !
    En mycket trevlig o "smidig" modell, el dessutom. Du bör smälla ihop en på ca två år.

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Super constellation är bara skala 1:8,5
    http://phoenixmodel.com/Product.aspx?ProductId=581
    fredrik

  13. #13

    Standard

    Inte frigoliter! Ingen charm i dem... =)

    ESM DC-3an... går den att måla / klä om? Tänker nog skaffa en DC-3 och göra en kopia på en som flög här förut, men då vill man ju ha en vettig ARF (typ ESM) som går att få lik eller så får man bygga en egen (Top Flite?). Kraven är ju att de ska kunna flyga så man har koll på vingskränkning osv, men allt detta har jag tagit upp i en annan tråd om just DC-3 här på forumet för ett bra tag sedan... =) Så om nån kommer på fler ARF/Kit på detta flyg som inte är små raketer (alltså under typ 1,4 m), tipsa! Denna blir det nån gång: http://www.tekniikkatalous.fi/multim...llA_55125i.jpg (numera en skrothög vid ett flygfält).

    Men andra flyg?

    Constellation... Ivve, jag har inte två V70's! :-D Den går bort... i alla fall i den där storleken. Jag har inte SÅ bra vana med byggen än liksom. ;-)

    Jag fastnar mer o mer på att göra kopior av verkliga flyg som man känner igen... ATR42 så flyger ju Flybe med här. =) Finns det ARF? Kit? Storlek? Ser rätt stor ut på de där filmerna...

    Finns tex DC-9 (EDF i så fall)? Ett flyg jag åkt med förr som man minns att man gillade stå under vid inflygning.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...O_19810503.jpg

    Eller Fokker 50 (de gamla vad dom nu hette)? Som jag åkt med i oljelukt och buller, motorbangar osv.
    http://images3.jetphotos.net/img/1/6...1186498796.jpg

    DC-10 är ju fin också... EDF?

    Finns det inte fler prop-passagerarflyg?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Finns Saab A340?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bara ett litet påpekande:
    Turbopropkärror har högre vingbelastning än kolvmotordrivna passagerarkärror så ska det inte gå fort så går dessa bort om man inte bygger dem i storskala tycker jag..
    Tumregel: ju äldre förebilderna är,desto mindre är vingbelastningen.
    Finns allt möjligt o köpa ,hänger mera på vad det får kosta och vad man tror sig klara av o flyga..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Standard

    Ah, det är nog sant, "små vingar". Som du säger, hur mycket skala är det med en "raket" i slutänden... =)

    Men måste säga att jag fick lite hopp när jag fann denna DC-6 som verkar va lite drake:
    http://www.youtube.com/watch?v=tsKba9Z3X4Q (Pat Tritle (Pat's Custom Models) short kit)

    Bygger man kit så vill man inte att det kostar allt för mycket eftersom man ändå lagt ner massa arbete. =)
    Och när man lagt ner mycket arbete vill man att de ska flyga snällt så man har mindre chans att klota.
    Är svårt flyga nåt knepigt och snabbt, men det är känslomässigt svårt flyga nåt dyrt/stort/nåt man lagt ner tid på.

    Men äldre kärror är goa dom. Så förutom DC-3, vad finns det mer för "passagerarflyg med mindre vingbelastning"?

    1500-2000m +/- nånting skulle vara lagom storlek tänkte jag. Uppgradera stegvis... Har redan flyg jag inte har bil för (1/3 Cub tex).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Top Flite
    TF Douglas Douglas DC-3 byggsats

    http://www.hobbypeople.com/shop/inde...oducts_id=1191
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Top Flite
    TF Douglas Douglas DC-3 byggsats

    http://www.hobbypeople.com/shop/inde...oducts_id=1191
    Åh, den va ju int så dyr! Undras vad som ingår. Knappast infällbart.
    75-94 g/dm² låter som som en tung modell... bäst elkonvertera en sån liten knodd, OM den blir lättare då?! Annars får den hänga i taket...

    Hittade gamla tråden... som verkar luta mot ESM ARF! :-D
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...hlight=douglas

    Den dagen det blir DC-3 verkar det bli endera dessa då:
    - Större ESM ARF och måla om samt ha metanol eller el?
    - Eller lite mindre Top Flite Kit som blir kul att bygga men knappast vågar flyga då jag bara flugit en twin med metanol förr, om inte el är nåt som skulle funka?

    Men, frågan i tråden ... finns det fler passagerarflyg? Visserligen kan det hända att vissa flyg bara är kul att bygga o hänga upp, så om nån vet om nån RC-modell av Saab A340, ATR42, Fokker 50 osv...

    Nu bygga vidare på Cherokeen så den blir klar!!! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    2095 mm i spv och 75-94 g/dm² är nog ganska lätt i sammanhanget.
    Med större spännvidd kan man öka vingbelastningen.
    Retroholic!

  20. #20

    Standard

    Bokis, du skrev för nåt år sen att TF DC-3an va rätt hastig och inte så skalalik, var det med lite tyngre setup, alltså metanol-motorer, kan flyget bli lättare och snällare med el?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Förarlöst passagerarflyg
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 17:30
  2. Här landar världens största passagerarflyg
    Av tonic i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •