Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz.

  1. #1
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz.

    Hejsan...

    Ligger i tankar att gå över till 2.4GHz systemet fullt ut och har kollat på Royal Pro serien, har fastnat för Pro 16 radion med mottagare RX-16-DR pro M-LINK. Finns det någon som har erfarenhet av just Pro serien med 2.4GHz systemet..?

    Flyger sedan tidigare med Royal Evo 9 sändaren som jag är mycket nöjd med men den lever på det "gamla" 35-bandet..

    Har en bekant som köpte på sig Pro 9 som han verkar nöjd med så här långt och som han även har telemtri fungerande till med vario/ höjdmätare.

    Har även tittat och klämt på Futaba T14SG som verkar vara en trevlig radio, vet dock inte om den är prisvärd i jämförelse med MPX Pro serien och dess 16 kanalare.

    Lite inputs folks, **Tack**.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog lite som Aftonbladet eller Expressen Harry - snarlika produkter till likaså snarlika priser.
    Fast Futaban är ju en betydligt nyare "grundkonstruktion".
    Roger

  3. #3
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    111
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Tja Harry
    Jag har själv en royal pro 16 med multiplex 2,4 ghz systemet M-link.
    och det jag kan säga att den är helt fantastisk man kan göra precis vad vi vill när man programmerar den.
    jag kan säga att jag är riktigt nöjd över den!
    så jag kan rekommendera dig att skaffa en royal pro 16 eftersom du har haft en royal evo tidigare!


    MVH, Christian
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hejsan Harry,

    Lite annan kategori sändare, men rekommenderar absolut att kika på den;
    FrSky Taranis
    http://www.frsky-rc.com/NewProducts/

    Upp till 16 kanaler, finns billiga 4-8 kanals mottagare, telemetri, longrange, extermt programmerbar, högtalare med röstinfo (tex en röst som varnar "50% battery left" och liknande), stor community som driver mjukvaran frammåt.

    Under 2000kr eller 200$ (beroende på var man köper) för sändare och 16kanals mottagare, bara sändaren blir billigare.



  5. #5
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Hejsan Harry,

    Lite annan kategori sändare, men rekommenderar absolut att kika på den;
    FrSky Taranis
    http://www.frsky-rc.com/NewProducts/

    Upp till 16 kanaler, finns billiga 4-8 kanals mottagare, telemetri, longrange, extermt programmerbar, högtalare med röstinfo (tex en röst som varnar "50% battery left" och liknande), stor community som driver mjukvaran frammåt.

    Under 2000kr eller 200$ (beroende på var man köper) för sändare och 16kanals mottagare, bara sändaren blir billigare.


    Där går nog gränsen för vad jag anser vara kvalitets hobby och leksaker, tyvärr måste jag säga. Övertyga mig gärna men då vill jag nog ha bra möe mer kött på benen iom. att om priset är såpass lågt som den nu är och dom andra kostar mer än dubbelt upp mot denna. Hur kan då denna ha samma tillförlitlighet och kvalitet som en Futaba då båda tillverkas i kina men den ena kostar under hälften av vad den andre kostar..?
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Taranis skulle jag nog kanske kunna tänka mig men däremot inte Hobbyking-sändare för 50 $. Det man alltid kan vara lite skeptisk till (med all rätta) på extremt billiga sändare (typ 50 $) är den mekaniska kvaliteten - på spakar, switchar, pottar och allt annat mekaniskt. Elektroniken är det säkert inga större problem med för den är ju billig att tillverka men bra och tillförlitlig mekanik är dyrare. Vi får väl avvakta de första rapporterna om Taranis och se om den håller vad den lovar. Jag har i alla fall hyfsade förhoppningar därvidlag men det torde visa sig rätt snart. Lite småsugen blir man - inte minst för att man enkelt kan ha 2 st olika 2,4 GHz-system i drift och skifta via inställningar i modellminnena (om jag fattat det rätt). Det kan underlätta en övergång ifrån ett system till ett annat.
    Roger

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    Där går nog gränsen för vad jag anser vara kvalitets hobby och leksaker, tyvärr måste jag säga. Övertyga mig gärna men då vill jag nog ha bra möe mer kött på benen iom. att om priset är såpass lågt som den nu är och dom andra kostar mer än dubbelt upp mot denna. Hur kan då denna ha samma tillförlitlighet och kvalitet som en Futaba då båda tillverkas i kina men den ena kostar under hälften av vad den andre kostar..?
    Hårdvaran i en sändare kostar nästan ingenting i dag, tex en 32bit ARM processor som i denna är billig och behöver ingen RnD för att programmera, mjukvaran kommer från open source så det behöver ingen RnD heller. Plastskalet ser standard ut (känner igen den) och sedan lite random brytare etc. FrSky's D-mode telemetri system är väl breprövat och bevisat fungerande trots sin förhållandevis låga kostnad.

    Det som egentligen är nytt i denna är deras vidareutvekling av deras radio med dubbling av kanaler och ett longrange alternativ.

    Vad de har gjort är knappt något nytt utan tagit vad som är bra från en rad olika existerande produkter såsom Turnigy 9x/9xr och den uppsjö modifikationer som privatpersoner har tagit fram, FrSky DHT-U.

    Så i kort, anledningen varför denna kan vara så billig är ganska enkel - Open Source. Prrivatpersoner har redan gjort alla modifikationer, förbättringar och mjukvaruuppdateringar av vad man vill ha.
    Inget behov av svindyr inhouse RnD med patenterade lösningar på europeiska ingengörslöner.

    Med tanke på vad man kan göra med en modifierad Turnigy 9x/9xr för totalt 100$ med tillbehör och sändare så dubblar du det priset för att få toppnotch byggkvalitet.

    Se Bruce genomgång nr 2 av radion och byggkvalitén på insidan.

    Jag kommer garanterat köpa en i slutat av denna månaden.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Lite som att välja mellan Dacia eller Audi. Bägge tar en från A till B, men känslan...

  9. #9
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Hårdvaran i en sändare kostar nästan ingenting i dag, tex en 32bit ARM processor som i denna är billig och behöver ingen RnD för att programmera, mjukvaran kommer från open source så det behöver ingen RnD heller. Plastskalet ser standard ut (känner igen den) och sedan lite random brytare etc. FrSky's D-mode telemetri system är väl breprövat och bevisat fungerande trots sin förhållandevis låga kostnad.

    Det som egentligen är nytt i denna är deras vidareutvekling av deras radio med dubbling av kanaler och ett longrange alternativ.

    Vad de har gjort är knappt något nytt utan tagit vad som är bra från en rad olika existerande produkter såsom Turnigy 9x/9xr och den uppsjö modifikationer som privatpersoner har tagit fram, FrSky DHT-U.

    Så i kort, anledningen varför denna kan vara så billig är ganska enkel - Open Source. Prrivatpersoner har redan gjort alla modifikationer, förbättringar och mjukvaruuppdateringar av vad man vill ha.
    Inget behov av svindyr inhouse RnD med patenterade lösningar på europeiska ingengörslöner.

    Med tanke på vad man kan göra med en modifierad Turnigy 9x/9xr för totalt 100$ med tillbehör och sändare så dubblar du det priset för att få toppnotch byggkvalitet.

    Se Bruce genomgång nr 2 av radion och byggkvalitén på insidan.

    Jag kommer garanterat köpa en i slutat av denna månaden.
    Köp Du en så får Vi se fortlöpande hur den kommer att stå sig om säg 10 år som normalt sändare/ mottagare av kända fabrikat håller utan att strula till sig alltför möe. Jag och många med mig skulle förmodligen bli förvånade om man lyckats med konststycket att tillverka en kanon sändare för en struntsumma pengar som det handlar om här.

    Jag kommer förmodligen att köpa ett märke som jag vet kommer att fungera tillfreds i en lång period framöver, den Evo 9'a som jag nu har har fungerat klanderfritt i runt 8 år och kommer att så göra under ytterliggare 8 år misstänker jag.

    ...........**Tack**.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  10. #10

    Standard

    Priset behöver inte helt avgöra kvaliteten, jag har haft min 9XR sen i vintras och använt den som rastahunden o flyga -engångsradio, dvs den har fått hänga med o misshandlats på turer i skogen när man flugit parkflyers, dvs mindre plan o multikoptrar som "är ofarliga" att tappa. Har FrSky lagt $:arna på kvalitet när de ändå lånat JR-formarna till skalet på Taranisen, så är det nog ett mycket bra alternativ, 9XR har ju QC noll enligt forum även om jag verkar ha fått ett praktexemplar.
    Den stora fördelen har varit Companionprogrammet ihop med OpenTx, där man kunnat sitta med mer komplexa inställningar på datorn, testat och bläddrat mellan flikar i stället för att bläddra på liten radioskärm.
    Ja, och sen har jag 14SG men den används på större saker som åker i fält, men kan inte jämföra med mpx då sådan saknas i klubben. Stabilt system och radion sitter bra, enda nackdelarna jag kommer på är att man kommer åt allt utan att släppa taget utom vreden i mitten plus att de fortfarande har skärmen längst ner, så den ser jag inte under nackremmen/flygning. Och utlovat ljud ur telepluggen bak verkar dröja...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #11
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Kvalitet och pris brukar kunna hänga ihop, i alla fall om man tittar på det längre perspektivet dvs. om man köper nåt billigt som brukar det kunna ge med sig i sinom tid pga. kvalitetsbrist medans den dyrare varan fortfarande fungerar år senare.
    Hur brukar man säga: Man får det man betalar för, detta har Vi vittnat om både en och fem gånger under årens lopp.

    Gör en så enkel jämförelse som 2 bilar ur samma koncern: Skoda kontra Audi. Köper man en Skoda som har sin egen motor, vxl-låda osv. och jämför hållbarhet mot en Audi med V.A.G. koncernens motor, vxl-låda osv. får man nog tillse att Audi'n kommer att leva längre om inte möe längre än Skoda'n. Och nu trampade jag säkert någon på tårna med denna jämförelse och som är jättenöjd med Skoda's teknik och deras egna motorer... Orättvist men till mångt och mycket sant, eller hur..

    Kommer förmodligen att köpa en "märkes" radio som jag vet kommer att överleva mig personligen... Valet står fortfarande emellan Futaba T14SG och Multiplex Royal Pro 16. Har även tittat efter Spektrum 18 men dom betingar ett lite för högt pris.

    .............**Tack**.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det blev nog lite fel Harry med Skoda och deras motorer - dessa är idag huvudsakligen samma som i andra VAG-bilar även om det kan finnas smärre skillnader på nån motortyp. Sen kan det hända att de allra senaste utvecklingarna tar ett år eller så innan de når Skoda.
    F ö skulle jag mycket väl kunna tänka mig en Taranis men jag avvaktar nog nån månad i alla fall för att kunna läsa lite rapporter. Lite småkul skulle det vara att testa nåt annat än Futaba - och till ett rimligt pris.
    Roger
    PS till Harry: Jag kör VW så jag försvarar inte Skoda i egenskap av ägare.

  13. #13

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    Hejsan...

    Ligger i tankar att gå över till 2.4GHz systemet fullt ut och har kollat på Royal Pro serien, har fastnat för Pro 16 radion med mottagare RX-16-DR pro M-LINK. Finns det någon som har erfarenhet av just Pro serien med 2.4GHz systemet..?

    Flyger sedan tidigare med Royal Evo 9 sändaren som jag är mycket nöjd med men den lever på det "gamla" 35-bandet..

    Har en bekant som köpte på sig Pro 9 som han verkar nöjd med så här långt och som han även har telemtri fungerande till med vario/ höjdmätare.

    Har även tittat och klämt på Futaba T14SG som verkar vara en trevlig radio, vet dock inte om den är prisvärd i jämförelse med MPX Pro serien och dess 16 kanalare.

    Lite inputs folks, **Tack**.
    Hej Harry S
    Jag har använt Multiplex-grejor väldigt länge, nästan alltid. Och för närvarande har jag en Royal Pro 16 och en Cockpit SX.
    Båda apparaterna är mycket bra men du kan faktiskt inte jämföra med Futaba 8FG eller Futaba T14SG, därför att båda Futaborna är mycket mer överlägsna/flexibla och enligt mig lika lätt-programmerade, så är det bara.
    Absolut inget fel på Royal Pro´n, men vi ska komma ihåg att det bara är en något upphottad EVO, den är med andra ord en gammal sändare som inte kan mäta sig med Futabas nya serier.
    Mpx Evo och sedemera Royal Pro var aldrig menad att vara Multiplex toppsändare, det var P4000 som var det. Låt dig inte luras av att den idag är Multiplex toppsändare, men bara av anledningen att P4000 inte längre tillverkas.
    Jag använder min Royal Pro flitigt och den räcker till för dom flesta, men mer än så är det inte.

    Så mitt råd till dig blir; satsa på Futaba eller varför inte den nya FrSky Taranis som jag har beställt, men ännu inte fått. Taranisen har precis börjat levereras och Ove på Airmedia väntar in första sändningen nästa vecka.

    /Ville

  14. #14

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej igen Harry S
    Du kan få köpa min Royal Pro 16 relativt billigt om du vill.
    Hör av dig om du är intresserad.

    /Ville

  15. #15
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Hejsan Ville...

    Har klämt och känt på Futaba'n, både T14SG och 8 Super. Vet av erfarenhet att MPX har en kvalitet som inte går av för hackor, har en Evo 9'a som jag är mer än nöjder med. Vet dock inte om jag orkar lära mig ett nytt programmeringssätt på en Futaba iom. att jag är MPX flygare idag (har även en Spektrum DX 7'a). Spektrum'en fick jag tänka om helt i jämförelse med MPX'en.

    Ang. FrSky Taranis så vete håle om jag vågar satsa på att hålla en maskin uppe i luften som kommer att kosta mer än 10ggr sändarens värde i färdigt tillstånd, märket förknippar jag med mer eller mindre "leksaker"....tolka mig rätt där...

    Har även funderat på att modifiera min Evo 9'a till 2.4GHz system men vet ej vilken modul man måste ha för ombyggnaden och om man måste byta firmware i sändaren för att få allt att fungera.

    Kommer att ta beslut i möra ang. sändare eller ombyggnad. Behöver prylarna nu så att vänta på Taranis är liksom lite uteslutet.

    ...........**Tack**.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  16. #16
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    PM skickat Ville...

    ........**Tack**.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  17. #17

    Standard

    Jag lät Orbo uppgradera min EVO från 35 MHz till 2,4 GHz. Nöjd och glad, funkar jättebra. Nu ska jag skaffa några telemetrimoduler.

  18. #18
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Hej. Köpte på mig en Pro 16 i "light" utförande men kompletterade denna med en RX DR9 mottagare och en Pro12 mottagare som var färdiga för telemetrin. LA 7'an har 12'an i sig (gick åt 11 kanaler) och 9'an resp. 7'an väntar på att bli inkopplade i någon av mina andra maskiner...

    .......**Tack**.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  19. #19

    Standard

    Visst finns det stora skillnader mellan sändare även fast dem gör det dem ska. Bytte nyligen min T12FG mot en 9X och det var lite svårt att vänja sej vid den lilla skärmen och programmeringen. Skillnaden är ganska stor i frågan vad man får i kvalitet, layout och självklart fasst protokollet men jag ångrar mej inte än då jag kan vara mer "oförsiktig" med 9xan.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Hårdvaran i en sändare kostar nästan ingenting i dag, tex en 32bit ARM processor som i denna är billig och behöver ingen RnD för att programmera, mjukvaran kommer från open source så det behöver ingen RnD heller. Plastskalet ser standard ut (känner igen den) och sedan lite random brytare etc. FrSky's D-mode telemetri system är väl breprövat och bevisat fungerande trots sin förhållandevis låga kostnad.

    Det som egentligen är nytt i denna är deras vidareutvekling av deras radio med dubbling av kanaler och ett longrange alternativ.

    Vad de har gjort är knappt något nytt utan tagit vad som är bra från en rad olika existerande produkter såsom Turnigy 9x/9xr och den uppsjö modifikationer som privatpersoner har tagit fram, FrSky DHT-U.

    Så i kort, anledningen varför denna kan vara så billig är ganska enkel - Open Source. Prrivatpersoner har redan gjort alla modifikationer, förbättringar och mjukvaruuppdateringar av vad man vill ha.
    Inget behov av svindyr inhouse RnD med patenterade lösningar på europeiska ingengörslöner.

    Med tanke på vad man kan göra med en modifierad Turnigy 9x/9xr för totalt 100$ med tillbehör och sändare så dubblar du det priset för att få toppnotch byggkvalitet.

    Se Bruce genomgång nr 2 av radion och byggkvalitén på insidan.

    Jag kommer garanterat köpa en i slutat av denna månaden.
    Tror skalet på taranis är lånat från JR 9x

Liknande ämnen

  1. Multiplex återkallar alla Royal EVO och Cockpit SX!
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •