Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: Elmotor dr med ett skrik / gnissel vid gaspdrag eller hg last?!

Standard Elmotor dr med ett skrik / gnissel vid gaspdrag eller hg last?!

Kpte nyligen ett nytt fint plan. Blev informerad om att ngot var galet med motor eller ESC. Fick ven med en ny 100Amp ESC. Konstaterade ngra lsa magneter i motorn och bytte ut till fljande setup med EXAKT SAMMA RESULTAT. se filmsnutt och hj grna volymen ;-)

https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink

Gamla setupen:
    Motor: Turnigy SK4250-60 Resistance: 32 Idle Current: 1.2A Shaft: 5mm Weight: 230g Rated Power: 1150w ESC: 60A Cell count: 4~7 Lipoly Suggested Prop: 13x8, 14x7, 12x10 Power equivalent : .42~60 glow engine
    ESC: Turnigy Plush 80A

Nya setupen:
    Motor:
    Modell: GT 4020/07
    Kv: 620
    Fr antal Lipoceller: 5-6
    Max Watt: 1410 W.
    Max Ampere: 65 A .
    Max dragkraft: 4800 g.
    ESC: Super brain 100APM (Opto)
    BEC:Hobbywing UBEC 8Amp

Samma LiPo (Turnigy 40-50C i oknd kondition d de ingick i kpet) anvnds s det r det enda som inte r bytt. Ny LiPo r p vg med posten men r det verkligen LiPo:n som r felkllan? Jag har provat alla timing lgen som finns och ven soft start....Inget hjlper. Det gr att varva upp lngsamt men nr lasten blir fr hg skriker motorn till och stannar. Drar man ner gasen helt fr man igng motorn igen nr man gasar. I filmen s brjar jag med en "hrd" acceleration och vid andra tvrniten s gasar jag lngsamt upp till max.

Standard

Jag frstrde tre elmotorer i rad innan jag frstod att ESC:en var kass. Motorerna skrek och magneterna lossnade. Efter byte av ESC upphrde problemet. Fast du verkar ju ha bytt den.

/Mats

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Du skriver inte hur mnga celler du har i batteriet eller vilken propeller som sitter p. Har du verlast s rkar du ut fr detta problem.
    fredrik

Standard

6S och propellern 13x8. P kartongen till nya motorn str det 14x7 & 16x10 s den jag anvnder borde vl funka?

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linkping

Standard

Hur mycket strm drar setupen innan den brjar skrika?

Jag har samma problem med en Turnigy Rotomax 50cc och ett 200A Monster reglage. Funkade hur fint som helst p 12S med en Xoar 23x10, drar d ca 130A. Ville testa lite mer effekt s jag provade med en 24x10 Xoar, ca 142A .
    Funkade fint tre flygningar, men en dag senare s skrek motorn till och lade av, mitt i frsta start.
    Proppade ner till 23x10 fr att testat det igen, samma sak skrik o stop. WTF??..

Troligtvis hade jag fr klena anslutningar ( 4mm bullets ) mellan ESC och motor. Dessutom var nog en av ldningarna lite suspekt, alla kardeler var inte fuktade av tenn. Bytte till 5mm bullets och ldde allt vldigt noggrant. Har nu flugit totalt 10 ggr plus ett par fullgas krningar p mark utan problem med 23x10. Har inte testat 24x10 igen, kommer att gra det. Mest fr att veta hur mycket eller lite marginal man har. 23x10 rcker gtt vad det gller draget och ger bttre brnsleekonomi.

Summa-summarum var det troligtvis den dliga ldningen och/eller fr klena kontakter. Mitt frslag r att du ocks kollar dina anslutningar, och att du mter strmmen.

/A

Standard

Jag har tyvrr ingen mjlighet att mta hur mycket strm setupen drar s jag famlar lite i mrker men den kan rimligtvis inte dra mer n 100AMP?! Jag har nu testat att kra p en 4S Lipo och d kan jag dra p fullt utan att motorn skriker eller stannar. Men s fort jag kr p 6S s skriker den. Fr vnta p nya acken eftersom det r det enda jag inte bytt i setupen.

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb

Standard

En DC-tngamperemeter r ett mste i vr branch, t.ex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/

En ny ack orkar troligtvis trycka p mer n de ackar du har nu, och d borde saken isfall bara bli vrre.
    /A

Standard

Tack fr biltema-tipset. Det blir en frd dit d imorgon. Jag kollade ldningarna och tycket att de 4mm bullet som sitter frn motor till ESC kndes dliga s jag ldde helt sonika ihop kablarna utan att ha ngra kontakter emellan. Ingen skillnad. Lter ju inget vidare att det skulle bli vrre med en ny ack...

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Byter du frn 4S till 6S utan att byta propeller blir det fruktansvrt mycket mera strm.

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Byter du frn 4S till 6S utan att byta propeller blir det fruktansvrt mycket mera strm.
    Setupen r baserad p 6S s att kra p 4S var bara ett test frn min sida som jag nu inser var helt meningslst. Nu ska jag ivg och kpa en tngamperemeter s jag slipper gissa vad som hnder...

Kan ngon bekrfta om jag frsttt detta rtt (r nybrjare!): "Det r ESC:en som stryper strmmen till motorn som gr att motorn skriker och "dr". Detta pga strmmen (Amp) blir fr hg pga fr stor propeller och att ESC:en gr detta fr att skydda sig sjlv. Motorn har ingen "intelligens" fr att stnga av sig sjlv." Om nu mitt antagande r korrekt, hur r det mjligt att en motor som ska dra max 65A fr en ESC som ska kunna leverera 100A att storkna?! Eller r det s att Lipon inte klarar av att leverera den ndvndiga strmmen med resultat att ESC:en stryper tillfrseln till motorn (fast de knns ju helt bakvnt?!)?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Du br nog lsa p lite ellra.
    Grundlggande ellra fr modellflygare har t.ex. Roger p sin hemsida http://www.mcregor.se/
    Batteriet har likspnning. Fartreglaget gr flera saker, t.ex. ger spnning till mottagare och servo om den har inbyggd BEC. BEC=Battery Eliminator Circuit.
    En annan sak fartreglaget gr r att baserat p sndarsignalen s omvandlar den likspnningen frn batteriet till 3-fas vxelspnning i olika hastighet beroende p var sndarens gasspak str.

Strmmen du fr r ett resultat av vilken last du stter p.
    Lasten bestms av hur stort motstnd propellern gr.
    Propellerns motstnd beror p storlek / stigning / varvtal.
    Propellerns varvtal beror p spnningen.

Summa summarum batterispnning+stigning+storlek ger last.

Rkna inte med att du har strypning av last nnstans i systement. Det kan finnas viss strypning i fartreglaget men inte tillrcklig fr att skydda mot skada.

Om motorn r mrkt max 65A betyder det bara att den brinner upp om du lastar den med 100A. ESC:en som ska klara 100A storknar inte. Skrik beror p timingfel. Timingfel kan bero p en rad olika saker, t.ex. verlast, fel instllt fartreglage. Batteriet dremot tappar spnning om det r mrkt fr klent eller r slut (100-200 cykler).
    Jag brukar ha batterier som kan leverera mer n vad motorn + fartreglaget r mrkta med. Men jag vljer propeller s jag inte gr ver vad motorn och fartreglaget r mrkta med.
    fredrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tycker personligen att du, om du r nybrjare, inte borde valt att starta upp din elflygkarrir med en spass stor elsetup eftersom strre setuper kan generera strre problem och har man d inte erfarenhet eller t ex utrustning fr att mta s kan det bli helt fel tyvrr -och svrt med felskningen.
    Men - har du testat att ndra timingen i reglaget ? Om inte - brja med att stlla den p "high" eller nt liknande. Fel timing kan definitivt ge en form av "skrikande" motor. Sen r ordentliga ldningar A och O fr stora strmslukare liksom vl dimensionerade kontakter - likas vl ldda utan tillstymmelse till kall-ldningar.
    Slutligen r det s att alla motorer trivs inte med alla reglage s dr kan du ocks ha ett problem.
    Annars kan du ocks testa att "proppa ner" lite men frst br du kolla din strmfrbrukning och grna ocks hur ack-spnningen pverkas vid full gas.
    Sen hoppas jag att du har nn form av "kill switch" p sndaren s att inte motorn kan rusa om du kommer t gas-spaken av misstag nr du str p backen - det r mycket enklare n man tror och eftersom en elmotor r tyst en sekunden och kan ge full effekt ngra tiondels sekunder senare s r den farligare n en frbrnningsmotor eftersom man som sagt inte hr att den r inkopplad... Har tyvrr sett flera fall dr konsekvenserna inte var s roliga....
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb

Standard

Enda strypningarna som finns i systemet:
    * vergngsmotstnd i kontakter o ldningar.
    * Motstnd i kablar och motorlindningar.
    * Inre motstnd i ackar.
    * Ev. temperaturvervakning i ESC.

Vad som gr saken vrre r att strm genom ett motstnd genererar vrme. Vrmen kar motstndet (vanligtvis).
    Vid en viss (ver-)last s "skenar" temp o motstnd.
    kat motstnd p motorsidan av reglaget gr det svrare synka, ger skrik o stopp. P batteri-sidan av reglaget fr man faktiskt en reglerande funktion av kat motstnd, spnningen sjunker och drmed ocks strmmen.

Det r allts en bra ide att ha koll p tempen p Motor, ESC, ackar, kontakter, kablar o ldningar. Och strmmen som vi sagt tidigare. Speciellt vid de effektniver vi snackar om hr. Aldrig mer n "hand-ljummet" ngonstans, eller inte ens det p kablar o kontakter.

Ett bra hjlpmedel r ocks ett simulerings/berknings-program, t.ex http://www.drivecalc.de/
    Tyvrr verkar inte din motor vara med i det programmets databas, men det gr kanske att hitta ngt snarlikt. T.ex KDA50-12S, se bilden.

Rent spontant knns det fr mycket att kra en 620kv motor p 6S och med en 13x8. Max 13x6 skulle jag vilja pst.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	kda50-12S.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	87,1 KB 
Id:	39655  

Standard

Tack fr alla rd och tips. Jag r nybrjare r i bemrkelsen "djupare kunskaper kring elmotorer, ESC, BEC etc" men detta r mitt 6:e plan men ven med "vrst" setup. Jag har inte haft ngra problem med tidigare setup:er som varit 3S och 4S och inte "behvt" frdjupa mig. Jag ska definitivt kolla in din sida Roger!
    Nu r tongamperemeter inhandlad och mycket riktigt drar setup:en fr mycket strm. Vid 66A p batterisidan s skriker motorn till och "dr" s jag kr helt enkelt med fel propp. Nu mste jag bestlla proppar fr jag har endast 15x6, 13x8 samt en 14x8. S inget flyga i helgen med detta plan....

Standard

D sitter det en 13x6 propp p och allt funkar perfekt! 58 Amp drar setupen vid full gas.

Liknande mnen

1. Gaui 500xt frdrjning vid gaspdrag
    Av Jimpen82 i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2013-08-03, 17:16
  2. O.S.61 SX-H Dr vid gaspdrag...
    Av Exocet i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2010-09-27, 21:42
  3. 50cc elmotor.
    Av DaEk i forum Elmodeller
    Svar: 39