Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 120

Ämne: ARF for a real dummie: Sbach 342 1900 mm/73"

  1. #21

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Det behövs mer än bara lim. Lasterna ska tas upp av konstruktionsdetaljerna. Limmet ska bara hålla ihop delarna, inte ta upp laster.
    Din "fingerfärgstekning" ser alldeles lysande ut. Lite mellanlägg på mellan "lock" o platta behös nog, så att det inte bognar för mycket .
    /A

  2. #22

    Standard

    Tack alla för muntra tillrop och goda råd!
    Kan nog inte borra ett 5mm hål, mätte spelet mellan originalförstärkningen (plankorna på sidan, som jag lagt kolrören ovanpå) och det är bara 5mm trä kvar till ovankanten.
    Så, ska jag flytta in rören mot mitten och sänka kolrören, välja en klenare dimension eller göra U-uttag från ovansida?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-07 klockan 11:34.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #23

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 852
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns ju ingen "one size fits all"-lösning när det gäller att förstärka i efterhand men om du hela tiden har tankarna att du skall sprida ut belastningen så kan du säkert hitta en lösning som gör nytta. Se också till att inte försvaga nån punkt utan förstärkning är vad som gäller. Även motorfästet brukar behöva en översyn/förstärkning och speciellt om det kommer att sitta en skakande förbränningsmotor i nosen. Se till att ha bra passform på de träbitar du limmar dit för tjocka utfyllnader av lim bygger tyvärr ingen styrka.
    Roger

  4. #24

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Tänkte också att det ser ut att vara extremt lite material i de där spanten att borra i. McR har rätt i att se till att inte försvaga för mycket. I det här fallet ser det iofs så klent ut att det kanske inte skulle göra ngn skillnad.

    Ett bättre alternativ är kanske att fila till 25x25 alu vinkeljärn, med uttag för spanten. Då behöver du inte försvaga ngt.
    Se mitt bifogade försök till skiss. Detta förutsätter att väggen är en del av en bärande konstruktion, inte bara en skiljevägg till tunneln.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ny6azata-aluv.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	39715  
    Senast redigerat av andWho den 2013-07-07 klockan 13:31.

  5. #25

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 852
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan lika gärna ta t ex 3-4 mm plywood i st f alu. Sen skulle jag göra de bitarna lite högre så att dom går längre upp längs kroppsidan. Dessutom skulle jag fylla ut emellan "spanten" med en välpassande bit limmad med epoxy för att ytterligare styva upp den biten. Det skulle då motsvara den effekt du får via vinkeljärnen i alu men vara lite enklare att göra. Ja - det finns många olika sätt att förstärka...
    Roger

  6. #26
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det finns säkert 3741 lösningar på problemet, men jag resonerar så här: En stående platta tar upp betydligt mer belastningar än en liggande. Lägg en planka ner, gå på den och den går av, ställ samma planka på högkant och du kan gå på den utan problem. Sen gäller det ju bara att "få till'et" i konstruktionen...
    Retroholic!

  7. #27

    Standard

    Jag läser och lär! Det gör inget om ni har olika åsikter för jag lär mig enormt mycket på det här! Är ju ganska nollad så om jag "får i mig" olika sätt att lösa samma problem är det bara bra!

    En lite dyrare idé även om jag lutar åt de billigare alternativen: Fyrkantsprofil i kolfiber?

    http://www.carbix.se/product.html/ko...category_id=29

    http://www.carbix.se/product.html/ko...category_id=29

    Eller en L-profil

    http://www.carbix.se/product.html/ko...category_id=29

    Kom precis på att det kanske är just i förstärkningsarbetena jag som nybörjare får "best value for money", inte på ett servo som reagerar några tiondelar snabbare..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #28

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Helt rätt Thomas, tänk stående I -balk. Men det gäller också att binda ihop den med (liggande) landställsplattan.
    Sett alldeles för månda lagningar och "förstärknngar" där man bara hällt på epoxi. För att slitas sönder direkt i limskarven. eller plywood som delaminerar/spricker, vid nästa landning.

    Fyrkanrör eller L-profil i kolfiber är ju en riktig lyxvariant, men också svårare att jobba med än alu. Lite otrevligt med koldamm om man måste borra, såga o skära. Rent av hälsofarligt!
    /A

  9. #29
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    L-profil i lagom tunn aluminium är inte dumt! Kanske samma profil "på tvären" ovanpå landställsplattan, sammanbultad med längsgående profiler. Och, andWho, din lösning är bra!
    Retroholic!

  10. #30

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Tack Thomas.
    Tog fram en gammal EF Extra 300EXP som är lappad o lagad och försökte fota hur det ser ut.
    Här är det alltså en kombination av ett kolrör som går genom tre spant och ett alu vinkeljärn som klämmer fast röret.
    Hoppas det ger lite idèer om möjliga lösningar.

    Ytterligare en tanke man bör ha i bakhuvet är att INTE förstärka för mycket. Då går det bara sönder någon annan stans, där konstruktionen är som svagast. Lite krasst ska man alltså försöka få till det så man har en känd svag punkt där det är lått att laga. Man kan t.ex välja (som jag) att det hellre bryts ett landställsben än att kroppen går sönder. Enkelt att byta ben. Men andra gör nog andra prioriteringar.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	detalj.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	39720  

  11. #31

    Standard

    Tack för bilden! Skitbra!!

    Jahaja, nu fick jag lite att bita i! Kniven i bröstet var att, mitt i alltihopa, inte förstärka för mycket!

    Ni rörde bara vid det, men om man använder plywood, hur fogar jag samman det om jag inte bara kan "strö ut" epoxi på det?

    Om jag kör på aluminiumprofil, vilken tjocklek?

    Räcker det att limma eller ska de olika varianterna skruvas också?

    Kolfiber, är det farligt? Lite dammigt när man kapar o donar, men inte värre än att fylla grillen. Är det asbestliknande fibrer eller vad? Vill gärna veta.

    Nu får jag knaktänka lite och se om jag kan få in någon av metoderna i hålrummet. Förresten, vad kallas utrymmet för egentligen? Man ska stoppa in en ljuddämpare där, eller? (Precis, vet inte vad jag håller på med! )
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #32

    Standard

    Kolfiberdamm är inte speciellt hälsosamt att andas in, speciellt inte om det har varit med om en brand då hanteringsriskerna är ännu högre. Används andningsskydd och lämplig dammsugare.

  13. #33

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 852
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Man klarar sig långt med några hårda balsalister att fylla ut med och lägga som hörnförstärkningar, bra 3--4 mm plywood, epoxylim och lite fantasi... Och noggrannhet vid inpassningen av bitarna.
    Det var i stort vad man använde när man byggde från scratch och för mig har det fungerat även vid förstärkningar av t ex landställsinfästningar och motorbockar och de som jag förstärkt har också hållit. Kör på och testa - det kanske inte blir 100 % vid första försöket men då har du också lärt dig nåt och sen blir det ännu bättre nästa gång.
    Roger

  14. #34

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Hehe, jo det blev kanske lite mycket på en gång... YAFIYGI (You asked for it, you got it ) :-)

    Skruvade förband med lim under är bra, både för ply och alu. Rugga upp ytan och avfetta med rödsprit innan.

    Jag har ett gammalt lager stumpar av alu 20x20x2mm L-profil efter inglasning av altan. Väldigt användbar dimension. Fanns billigt på Coop-Forum. Skrev visst 25x25 innan, funkar nog också om man råkar ha sådant hemma. Kajsa Varg rulez!

    Kolfibrer kan jämställas med asbetsfibrer. Farliga grejor, andningsskydd! Jämför inte med grillkol, ngt helt annat.
    Man kanske ska tillägga att om man bryter fibrerna genom att borra, såga spår eller fila så tappar man massor av styrka. Det blir brottanvisningar. Gäller ju iofs även för metaller, men inte alls i samma grad. Kolfiber är ganska känsligt på denna punkt.

    Jepp, hålrummet kallas för "kanister-tunnel". En större ljuddämpare, eller en form av avstämd pipa.

    Fundera inte för mycket. Gör något som känns riktigt och ser rätt ut. Viktigast är att prova o testa, det är så man lär sej, utvecklas och får erfarenhet. Verkligheten kommer nog tyvärr att vara grym och tala om för dej om/när du gjort ngt mindre bra. Och belöna dej när du gjort rätt och allt funkar. Fortsätt också att vara orädd att fråga och be om hjälp.
    /A

  15. #35

    Standard

    Ha, ha! Ingen fara, bara ös på, jag får bara läsa igenom flera gånger och sedan fråga igen! Är inte rädd för att fråga eller avslöja min okunskap, det är bara att kolla tråden jag har i nybörjaravdelningen!

    Hade inte en aning om att kolfiber hade sådana egenskaper, men o andra sidan har jag inte haft någon anledning att jobba med det förrän nu. Har ju inte ens satt kolfiberimitationer på panelerna inuti bilen!
    Sökte runt lite själv också, så nu är jag lite mer insatt i farorna.

    Hur kapar man det på bästa sätt?

    Ok, jag ska klura lite på hur jag ska göra med landställsfästet, ni har ju visat ett antal metoder nu!
    Bor i kappsäck just nu så ni kommer inte se några byggbilder på en gång!

    Angående Canistertunneln, "loopar" alla ljuddämpare ut igen och har utblåset ned igenom motorkåpan? Tänker på om förstärkningarna kan hamna i vägen, om jag nu ska ha bensin...

    När jag ändå funderar och planerar, vilka är de svaga punkterna på motorfästet?



    Vad behöver förstärkas efter att jag fixat de här två?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #36
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag ser inte hur "klumpen" man fäster motorn i sitter i brandväggen. Jag brukar lägga trekants 5mm x 5mm furulister som jag limmar fast, för att öka anfästningsytan om jag tycker det ser klent ut. Är det lätt att komma åt använder jag epoxylim (obs man ska ha nitrilhandskar) eller PU om det är svårt att komma åt. PU behöver sättas i press på något sätt. PU expanderar MYCKET. man ska alltså använda väldigt lite PU. Härdaren till PU är vatten.

    Notera att trä man lägger på också ska bränslehärdas med klarlack (om du kör bränsledrivet), och att man inte limmar på lack utan tar bort gammal lack innan limning.
    fredrik

  17. #37

    Standard

    Ja just det! Hade faktiskt glömt att epoxi inte är någon hälsokur. Har hållt på med segelbåt/ar i många år, men man förtränger väl saker.

    Det stämmer, jag har inte bestämt vad det ska vara för motor så jag tar väl och lackar för säkerhets skull.
    Kollade lite i påsarna och det följde med ett färdigt fäste för en DLE3000¡

    Insåg också att det kommer bli en hel del frågor då det fanns en hel del prylar som jag inte med bästa vilja kan hitta i manualen!

    I vilket fall Freddan, Kineserna verkar ha lyssnat på dig! Öppnade upp och kollade förut i planet. Där satt dina kvartsstavar, snyggt limmade utmed kanterna!

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #38
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Har du hunnit fundera på hur du vill motorisera, dvs el eller förbränning..?
    Du och jag är lite i samma situation här...
    Jag budade på Tradera för 2 år sen, och vann en sånhärna, alldeles för billigt, tror jag både jag och säljaren tyckte: http://www.nitroplanes.com/ex335080arfe.html
    Min är dock beg:ad, har suttit en bensinare i, i övrigt tom.
    Den ligger till sig i förrådet i vårt sommarhus i Åhus, medan barnen ska bli lite större.
    Blir alldeles på tok för lite tid över sen ett tag och framöver, med en 16 månaders och en 2.5-åring för att ha tid och ffa ork att bygga.. Pengarna flödar ju inte över heller när man är pappaledig, så denna får bli ett långprojekt för mig oxå.
    Jag lutar åt en 50-kubiks bensinare i min, beggad el en Hobbyking-variant.

    En elsetup är ju smidigt, men blir vad jag läst mig till dyr vad ackar beträffar.
    Har ju bara små elkärror i dagsläget, max 140 cm spännvidd, har ingen erfarenhet av stora elsetuper.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #39

    Standard

    Ja, då kan jag förstå att du har mer än fullt upp med två småttingar!

    För min del är det precis tvärt om, jag har bedrövligt med tid över just nu och det är därför jag har kunnat "hänga" här, ställa så många frågor jag bara hinner och pyssla på med mina vrak. Till hösten kommer det bli tvärt om...

    Ja, ungerfär så var det med mitt köp också! Skillnaden var att säljaren prutade med sig själv.
    Jag brukar utav någon konstig anledning ta mig vatten över huvudet, så fort jag börjar med något nytt och det verkar som jag lyckats igen.
    Det som är bra är att jag får mål och riktning på det jag gör, men i det här fallet ska det vara kul också!

    Så, motorerna!

    Inser att jag måste bestämma mig om vilken väg som ska tas...

    Är det någon som kan ge en enkel beskrivning på en set-up bensin och en set-up el!?

    Har hört talas om att man sätta i lite större motor i min kärra än 30-35cc, är det något som är bra eller bra fast inte för mig?
    Finns det någon tumregel om hur man kan omvandlar nitro-/bensin-/elmotor storlekar för att få samma drag!?

    Några andra idéer och förslag?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #40

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Jag har har dessa i min 30cc-size PeakModels Sbach :
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...160_Glow_.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ler_OPTO_.html
    Med en Xoar 20x8 och 2st 5S4500 LiPos i serie blir det lite lätt hysteriskt drag.

    Men jag ska nog inte ge några motorråd egentligen. Har en Rotomax 50CC som inte vill gå som den ska och eldade upp ett Tgy K-force 70A HV reglage igår i min PeakModel 30cc MXS-R. Gott spöken i det mesta nu.....Ska börja med knyppling istället tror jag.
    /A

Liknande ämnen

  1. Behöver lite tips om "skrivbordstrim" av Sbach/ 30CC
    Av Flygsmurfen i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:45
  2. Sbach 107" Pilotrc ARF
    Av MrGnidde i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 11:03
  3. Är denna "The Real Deal"?
    Av Myrmeldjyr i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 11:08
  4. Pilot RC Sbach 122"
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 20:35
  5. En Sbach 87" kom med posten
    Av Skalman i forum Byggdagboken
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •