Reklam

 
Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 120

Ämne: ARF for a real dummie: Sbach 342 1900 mm/73"

  1. #41

    Standard

    Nä, akta dig för knyppling! Du vet väl hur det gick för Törnrosa när hon stack sig!? (eller var det Snövit?)

    Har blivit totalt ambivalent i det här valet.
    El grejen är frestande eftersom när jag fått ihop rätt grejor och sedan monterat dom verkar det som kommer efter enkelt. I varjefall tills det brinner upp!

    Bensinen tilltalar mig mycket, men då krävs det handlag och kunskap även efter installationen, ute på fältet med injusteringar etc. etc.
    Jag kan egentligen bara räkna med mig själv som hjälp, där jag kommer vara. Såvida jag inte kan tvinga någon av er att koppla upp Skype till min mobil!

    En lite udda fråga är vilket av alternativen fungerar bäst i kyla? Bor trots allt ca 5-10 mil norr om polcirkeln.. Nä, nu menar jag inte -36 C utan lite mer sansade minusgrader.

    Ska jag hålla mig till rekommenderad storlek på motor (30-35cc) eller ska jag hoppa upp en storlek?

    Efter det kommer även frågan om vilka servon jag ska ha?

    Vill egentligen börja beställa prylarna redan ikväll, men måste liksom reda ut de här små detaljerna först...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #42


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom du är utan egen erfarenhet av förbränningsmotorer och utan hjälp av nån kunnig kompis så röstar jag på eldrivet. Och håller du bara ackarna rimligt varma tills du startar kärran så är eldrift särklassigt enklast under vintertiden - och helt utan ¨slibb¨.
    Roger

  3. #43

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Håller med Roger. Det är viktigt att vara varm om händerna när man flyger så har man inte ett flygfält där man kan meka inomhus så är el suveränt mycket enklare. Knäpp mössan under hakan, koppla in, stoppa in händerna i sändarbägen och ge lite gas....
    Alternativet är att tanka, choka, starta och i värsta fall få justera någon skruv ett hack för vädret. Sedan är det ju varmkörning av motorn en stund och vinden bak propellern är inte det minsta trevlig när det är vinter.
    En väl dämpad bränslemotor - då helst med ett par eller fler cylindrar är riktigt mysig att lyssna på på sommaren. Även en encylindrig motor som startar på första slaget är någorlunda trevlig om den är extra ljuddämpad vilket är ganska enkelt med en storlek överdimensionerad dämpare och en bit stålskursvamp intryckt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #44

    Standard

    Ha, ha! Jaha, de här två senaste två svaren gjorde ju allt mycket enklare! :what:

    El vs Bensin blir lite som att man köper inte en Harley för att motorn är speciellt bra och utan problem, utan för att den låter gott och har känsla.

    Så sammanfattningsvis, el om det ska vara smidigt och bensin om jag vill meka och svära en del.

    Jag får väl starta en omröstning "el eller bensin" eller helt enkelt fråga min fru, men då vet jag att svaret blir bensin....

    Storlek på motor?
    30 eller 50cc oavsett framdrivningstyp?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-11 klockan 10:00.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #45

    Standard

    Hej
    Jag som mekat nitro och bensinmotorer sedan jag var liten röstar för bensin förståss
    Om du inte har många accar eller nära till ett uttag eller annan strömkälla, är ju bensin mycket bättre.
    Då kan du köra tills soppadunken är tom.
    Är det kallt ute kanske du inte vill ladda på bilbatteriet utan att ha motorn igång.
    Och är det väldigt kallt blandar du bara i K-sprit i soppan, så du inte får isproppar i soppaslangen.
    Mvh KenJ

  6. #46
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Bensin så klart
    Jag har en kinesboxer 55cc till min SBach 342, helt underbar motor
    Den har slurpat i sig ca 35 Liter Aspensoppa på de 3 År jag haft den.
    Den hade bra pris också, 2007Kr ink frakt.
    Matsa...

  7. #47

    Standard

    Ha, ha, ha!
    Jag var bara tvungen att testa med att fråga frugan vad hon tyckte jag skulle välja, när det gäller el eller bensin och efter det var den diskussionen över!

    Drog kort förutsättningarna för El VS Bensin, mecka, kladd, batterikostnader, laddning, smidighet, k-sprit etc etc.
    Förövrigt vet hon inte ett endaste dugg, överhuvudtaget, om rc-flyg.

    Så min fru har nu bestämt att det ska vara bensin och helst 4T, för hon tycker dom låter bäst/häftigast...

    Hon tyckte dessutom att eftersom jag redan har el-plan så borde det vara naturligt att jag testar med bensin också..

    Fördelen med el, som hon såg var att hobbyn blev mer "lättillgänglig", koppla in o flyg.

    Det enda som hon var lite skeptisk till när det gäller bensin är att jag inte är en "meckar-kille"(Lämnar hellre in bilarna på verkstad än gör jobbet själv). När jag då påpekade att det finns el-start blev hon lugn.

    Och eftersom jag alltid gör som hon säger och inte hade några bra motargument, så blir det på det viset!


    Så vad gör jag nu? :what:
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-12 klockan 16:53.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #48

    Standard

    Kenj, Du har en poäng med laddningen. Vet inte riktigt var jag kommer flyga ännu och det kan bli en bit iväg dvs många mil och jag är mycket säker på att det inte finns eluttag vart jag än hamnar.
    När jag suttit och jämfört alternativen, blir det faktiskt en rejäl kostnad om man ska köpa in en hög med accar. Iofs så är väl inte timkostnaden så hög för att stå på tomgång med bilen, men ändå.
    Så K-sprit funkar i de här motorerna? Bra, då blev säsongen betydligt längre.
    *skriver ned "skidor till landställ" på listan*

    Matsa, är det HK's 55 Boxer Du har?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-12 klockan 18:09.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #49

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ha, ha, ha!

    Så min fru har nu bestämt att det ska vara bensin och helst 4T, för hon tycker dom låter bäst/häftigast...

    Hon tyckte dessutom att eftersom jag redan har el-plan så borde det vara naturligt att jag testar med bensin också..
    Rekorderlig kvinna du har!! El är för dom valhänta, bensin/metanol är för MÄN! Och bensin kletar inte speciellt, metanol en aning mer. Vilken kärra var det nu igen som du ska motorisera??
    Retroholic!

  10. #50

    Standard

    Rekorderlig det kan jag nog hålla med om...
    Nja, hon var nog inte kategorisk på det viset, om vi läser innantill!

    Men hon har sina poänger och följer mina vedermödor inom rc-flyg med ett litet flin på läpparna.

    Har precis varit och kraschat ett av planen ikväll, tankefel och sedan rätt ner i backen. När jag berättade det så sa hon: Du, är det inte dags att du börjar funderar på att sälja de där planen. Jag menar medans det finns något kvar av dom...
    Jag limmar ikväll om någon undrar.

    Det är en Sbach 1900mm Thomas! Kolla första inlägget så får du förutsättningarna för mitt "lilla" idiotprojekt..

    (Ni märker när jag ger upp, för då ligger det en länk till den här tråden på Köp & Sälj avdelningen)

    Tillbaka till ämnet!

    ML-hobby som har elstarter för bensinmotorer ska kolla om han kan få tag i en som passar till en 35 cc motor! Idag har han tydligen bara till 55 cc och större.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #51

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Starta bensinare för hand är inga problem!
    På med en arbetshandske, på med tändningen (killswitch'en), dra ut choken (precis som på gamla Volvo 240!), flippa tills motorn hostar till, tryck in choken, flippa vidare ett par tre gånger, och "plötsligt händer det!" Sen går motorn som en klocka, om nålarna är rätt justerade.

    En 35:a eller liknande hittar du lätt! http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...s_Engines.html

    Jag köpte en sån här http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ine_5_5HP.html till min Bulldog...

    Men elstarter vore nåt...
    Retroholic!

  12. #52

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Sen går motorn som en klocka, om nålarna är rätt justerade.
    Det är väl just det som oroar mig lite, nålar och diverse hokus pokus som jag inte har koll på! Men andra sidan så har jag ingen koll på volt, ampere, watt och magnetfält heller, så det kvittar vad jag väljer.

    Men med tanke på kvällens begivenheter så räcker det med att motorn går i ca 6 minuter och efter det behöver den inte gå mer, någonsin.. Förresten, dra ner det till 20-30 sekunder, det är ju en Sbach.

    Antar att jag flög över en currylinje som slog ut servona!
    Ha, ha den hade ni inte hört förut!?

    Det blir spännande och se om det blir en elstart, annars så har jag ett par riktigt grova smedhandskar liggande.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-13 klockan 00:29.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #53

    Standard

    Canisterfästen?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #54

    Standard

    Ehh... Någon som har några teorier om vad jag skulle kunna använda de tre här till? Snubben till höger ser ut som ett bältesspänne, men jag känner på mig att jag eventuellt kan ha fel.

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #55

    Standard

    Det mittersta är vanliga fibergångjärn. =) Har haft såna i många flyg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #56
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Vänster= kontaktlås för servokabel
    mitten= CAgångjärn
    Höger= "foten" till roderhornen. dom limas platt mot roderytan, samtidigt med hornen, så dom får riktigt med stöd.

  17. #57

    Standard

    Tack båda!

    Det där hade jag aldrig kunnat klura ut!

    Måste väl säga att manualen till det här planet är något knapphändig för en nybörjare. Typ, "skruva dit länkagen"..... Utan vidare förklaring eller bild!


    Appropå min krasch igår!
    Vi kan nog öka flygtiden till 60 sekunder på den här Sbachen. Kom på att det inte var endast pilotfel som orsakade den.

    Här är haveriutredningen för den som är intresserad.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?p=318505
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #58

    Standard

    Igår när jag satt och väntade på att limmet på Easy Star:en torkade, så pillade jag på luckorna till Sbachen.

    Skar ut gälarna från den förmonterade plastfolien. När jag efteråt tittade lite noggrannare på resultatet, såg jag att kanterna är lite flikiga och antagligen kommer fläkas upp längre fram.
    Några tips!?



    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #59

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det sitter nog kvar ett tag, om du ser till att värma fast alla kanter med klädsel/stryk-järn.
    Om/när det lossnar är det ju en enkel match att riva av alltihop och lägga på ny svart klädsel. Skär då inte ut hålen efter kanterna som du gjort nu, utan skär ett snitt mitt i hålet och några snitt ut i hörnen. Vik in plasten och värm fast med järnet på insidan.
    /A

  20. #60

    Standard

    brukar vara svårt att komma åt med klädseljärnet innanför det utskurna så jag värmer fast(å det sitter j.i.m fast sen) med lödkolv+rund spets inställt på låg värme.

Liknande ämnen

  1. Behöver lite tips om "skrivbordstrim" av Sbach/ 30CC
    Av Flygsmurfen i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:45
  2. Sbach 107" Pilotrc ARF
    Av MrGnidde i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 11:03
  3. Är denna "The Real Deal"?
    Av Myrmeldjyr i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 11:08
  4. Pilot RC Sbach 122"
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 20:35
  5. En Sbach 87" kom med posten
    Av Skalman i forum Byggdagboken
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •