Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 120

Ämne: ARF for a real dummie: Sbach 342 1900 mm/73"

  1. #1

    Standard ARF for a real dummie: Sbach 342 1900 mm/73"



    Fick hem en bättre beganad HK Sbach 342, 1900mm igår.

    Grundförutsättningar:

    Planet:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Manual, PDF-dokument:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...X100288X58.pdf

    Tillverkare:
    Flight model, Kina
    www.flight-model.com

    1. Fick den vääääldigt billigt (läs snuskigt billig) och var bara tvungen. Pengar var inte hans problem utan plats för nästa bygge, en Krill.

    http://www.krill-model.com/clanky/li...eces-only.html

    När jag sa tack men nej tack, började han själv pruta ner priset ordentligt och då var det kört för min del. Jag har gett nästan lika mycket för en krachad Cessna.

    2. I princip ny i kartong, landställ ihopmonterade och roder. Annars orörd. Lite dammig efter att han börjat monteringen och att den sedan blivit stående.

    3. Jag har ingen aning om vad jag håller på med och kan knappt flyga nybörjarplanen jag har.

    4. Min fru kräver att den ska sättas ihop och flygas. Blir den stående i ett hörn ska den säljas. Hon har lite "gamla" anledningar till det, så jag förstår henne. ;-)

    5. Det är ingen som helst brådska, överhuvudtaget, inte alls, från min sida! Trots det måste punkt 4 uppfyllas.
    Har MYCKET flygning innan jag tar upp den i luften. Kanske ETT ÅR om jag är begåvad.

    6. Om jag behåller den istället för att självmant sälja den pga okunskap, så ska den vara ett läroprojekt och ärligt så vet jag inte om jag någonsin vågar flyga den.

    7. Jag har INGET hemma, förutom det som finns i lådan.

    8. När den är klar så ska alla inställningar i set up vara så nära nybörjare det går att komma med ett sådant här plan.

    9. Måste lite långsiktigt börja träna mot att träna mot sådan här flygning och då särskilt mot Sbach.

    10. Nivån på prylarna ska vara bra men inte någon tävlingsstandard.

    Jag har öppnat kartongen, vad FA# gör jag nu?



    Alla som orkar o vill är välkomna att hjälpa till med det här idiotprojektet! :-/

    Projektet kommer "komma och gå" under vägen, då jag inte har så himla bråttom. Jag kommer att läsa och fundera över allt som ni skriver och sedan fråga igen.

    För en van byggare är det här en baggis, men inte för en nybörjare som mig.

    Lovar att ta fina och ingående kraschbilder om/när den dagen kommer!

    .
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-07 klockan 23:04.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Har du hunnit fundera på hur du vill motorisera, dvs el eller förbränning..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    El är ju en fördel för en nybörjare som inte har erfarenhet av förbränningsmotorer men å andra sidan så är el mera kapitalförstöring om man inte kan använda batterierna till annat och planet kommer att stå länge mellan flygtillfällen på grund av långt till fält. En bränslemotor med tillbehör blir inte gammal på samma sätt. Men om man har två rejäla batterier i serie till Sbachen så kan de användas styckevis till en vettig lågvingad balsatrainer i 40-60-storlek.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Förstärk landställsinfästningen, för det tål inga nybörjarlandningar.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Du hade Phoenix, va?? Kör nå'ra "performance"-kärror där först innan du ger dig på denna vildhäst...
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Grattis till coolt köp ...

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Förstärk landställsinfästningen" är ett bra tips och det gäller inte bara för nybörjare utan mera generellt på denna typ av byggen för just dålig landställsinfästning, i kombination med styvt landställ utan fjädring i längsriktningen, är en vanlig orsak till att man bryter sönder kroppen undertill och i värsta fall kan hjulen då också skada vingen.
    Sen beror det på din egen flygvana - är den begränsad till EPP-kärror som aldrig går sönder när man misslyckas lite så kommer du att upptäcka att lättviktsbyggen av balsa har en oerhört annorlunda "hållbarhet" - här finns inte plats för speciellt stora misstag. Men KAN du flyga bra å andra sidan så är det flygmässigt nåt helt annan och oerhört mycket bättre/roligare. Så allt har som vanligt 2 sidor...
    Lycka till hälsar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Ha, ha, ha! Det verkar inte som rubriker är min starka sida, det ska naturligtvis vara 75 tum inte 73. (Stavade ju fel när jag startade "krasch-kit"-tråden i nybörjaravdelningen.)

    I vilket fall så är jag totalt öppen för förslag när det gäller ALLT!

    Har inte kommit fram till vilken typ av framdrivning det ska vara i den. Som Pgrst påvisar så är det för och nackdelar med allt.
    Vilka storlekar och typer av motorer kan jag välja mellan, både el och bensin (verkar enklare än nitro).

    Jag vet att el är rent och ganska enkelt, men jag får ett litet fånigt leende på läpparns när jag har varit och tittat på kärror med förbränningsmotorer.

    Jag tror nog att jag börjar med förstärkningsarbeten, finns det någon bra tråd här eller någon extern länk? Har sökt en del, men hittar ingen riktigt bra som passar dummies.

    Japp, det är Phoenix jag spenderar mina dagar med!
    Simträningen har redan börjat och jag ställer ner tåligheten på modellerna till lägsta, så hjulen flyger av även vid start om jag är oförsiktig.
    Just nu, så trivs jag bäst med simmodellen Kyosho Edge 540 och kan göra lite halvtaskig akrobatik med den. Tog och skalade upp den i programmet till 1,90m, men vete f#n om det kommer stämma med verkligheten. Kanske bättre att öva på de kärror som är större från start?

    Tänkte också skaffa någon "mellanstegskärra" (eller två) för att inte hoppa från nybörjarplan till typ formel 1 plan.

    Så här ser den ut torrmonterad! (Ursäkta den dåligt bäddade gästsängen, jag bor i. )

    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-06 klockan 00:03.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #9

    Standard

    Jag har en Extreme Flight Edge som i och för sig är mindre men på den vill jag hävda att landställsinfästningen är en stor konstruktionsmiss. Lite lättplywood som är formad som en låda vinkelrätt mot kroppen. Lådan skulle istället varit konstruerad så att den satt längs med flygkroppen. En känd regel är att man ska sprida ut lasterna och i det här fallet är lasterna betydligt större längs med färdriktningen vid landning. Jag satte in en plywoodremsa på varje sida längs med flygkroppen och det har hållet ett par år efter att originalkonstruktionen gav med sig direkt. Obetydligt med extra vikt innebar det också då det är ganska tunn plywood, skulle gissa tre mm och kanske 20 mm bred. Gissningsvis är den 150 - 200 mm lång och infäst i kroppsspant både framför och bakom landstället.

    Nu vet jag ju inte om det är lika tokigt gjort på den här modellen men det verkar vara lita av en sjuka på den här typen av modeller. Det viktiga är hur det är konstruerat och inte hur mycket material eller lim som använts.

    /Mats

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det sitter förmodlingen alu vinkeljärn mellan landställsplattan och inre kroppssidorna. Dessa brukar vara lite för korta för att sprida ut lasten. Byt mot längre, gärna så långa så att ändarna når till ett par spant till.

    Ett annat trix är att ta ett 5mm långborr och borra ett par hål framifrån genom brandvägg och alla spant hela vägen förbi landställsinfästningen. Hålen ska ligga i nivå med ovansidan på landställsinfästninngnen. Ett 5mm par kolrör stoppas igenom hålen och smetas fast med epoxy. Man kan gärna göra en plyfaplatta som liger ovanpå rören. Med lite längre fästskruvar till stället kan man klämma fast stället vid rören mellan nya plyplattan och ordinarie fästplatta. På detta vis tar skruvar och kolrör upp det mesta av brytkrafterna, och man är inte lika beroende av att limmet håller ihop det hela. Har gjort detta på ett par kärror i efterhand vid reparation, funkar kanonbra.
    PA har denna lösning som standard på några modeller, heder.
    /A

  11. #11

    Standard

    Då ska vi se...
    Tog några bilder så ni kan se konstruktionen. Tyvärr verkar era farhågor angående konstruktionen på landstället vara rätt!

    Landställ och infästning mot kroppen.


    Infästningen, den har ett nylonliknande skikt på några millimeter.


    Planet framifrån


    In under motorfästet. I mitten, landställsfästet. Det går två "plankor" från fästet på var sida som fäster i fronten, förstärkning? De går inte akter över, bara framåt.


    Själva fästet.


    Jag ser inget aluminium och det enda som verkar finnas förutom trä är det nylonliknande på utsidan av fästet.

    Så hur ska jag förstärka här?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-05 klockan 21:02.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #12

    Standard

    Nuuuu blir jag avis på dig husse! En av dom snyggare modellerna ja förutom min Edge då mycket bra tips av ni andra vad gäller landställsinf. och är det kolfiberställ på det kan man inte misslyckas hur hårda sättningar man än gör.
    edit; kolställ fanns det med jaha..nu får du klara dig själv , måste gå ut o gråta ett slag;D
    vh/m

  13. #13

    Standard

    Alltid lika skönt att kunna göra någon avundsjuk!

    I vilket fall kan jag bocka av första punkten i manualen! Hoppas ni orkar hänga med till det bittra slutet!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #14

    Standard

    Var det ungefär så här det var menat med kolfiberförstärkningen, i princip?
    Ber om ursäkt för lekistecknandet, men har gjort den med fingerfärg i mobilen!

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jepp, exakt. Bra lekisteckning!.
    Lägg kolrören så nära de yttre skruvarna det går, kanske t.o.m på yttersidan i vinkeln mot väggen, där finns det mycket väggyta att kleta epoxy på. Gäller att få fäste och sprida ut last som sagts tidigare.
    Skulle nog funka med alu vinkeljärn på samma ställe mellan vägg o bottenplatta också. Skruvad och limmad.
    /A

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Så här lagade o förstärkte jag min SU26-a efter en pannkakslandning: https://www.facebook.com/media/set/?...6700675&type=1
    Fick använda alu vinkeljärn, fanns inga spant att fästa kolrör i.
    /A

  17. #17

    Standard

    Fel, dubbelpostning. Se nästa.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #18

    Standard

    Mer fingerfärg....

    Menar du så här och med en platta ovanför för att ordentligt spänna ihop det?



    Funderar bara var jag hittar ett superlångt borr?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-06 klockan 11:44.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Lightbulb

    Jag skulle tro att det räcker att förstärka alla skarvar, vinklar & vrår genom att limma med PU-lim som sväller lite eller aliphatic som jag använder som rinner in i träet & på så sätt ger starkare fogar. Det brukar styva upp bra nog. Kolfiber är ett bra komplement även om glasfiber plattor (typ kretskort) nog är ännu bättre genom sin stora förmåga att ta upp stötar.


    Frid!

  20. #20


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mors, grattis till mysig flygmaskin.
    Har precis premiärat en liknande skapelse fr HobbyKing försedd med Saito 30 CC 4T i nosen.
    Har inte lusläst tråden men här kommer mina konkreta tips:
    Landningstället sitter knappt fast (mitt lossnade direkt), som tidigare nämnts så det är extra lim och trä som gäller.
    Tänk en triangel mellan motor, hjul och vinginfästning.
    Det är här som de yttre kraftera verkar som hårdast på planet.
    Förstärk med lätt plyfa mellan hjulfäste och upp mot motorspantet.
    Kolla även motorfästet. En motor i denna storlek ger enormt med kraft så det kan behövas extra trälister i hörnen.
    En Saito 30CC drar ruggigt med soppa så jag föreslår nog en 30CC bensinare för att få bättre flygtid om du skall köra förbränningsmotor.
    Och givetvis: Tag hjälp och låt någon kunnig kolla på planet före du startat, det är både stort och kraftfullt.
    Med goda råd här på forat och lite tålamod fixar du detta och får ett otroligt fint flygplan.
    Lycka till på alla sätt.

    // Mats W
    Då slipper du startbatteri mm.

Liknande ämnen

  1. Behöver lite tips om "skrivbordstrim" av Sbach/ 30CC
    Av Flygsmurfen i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:45
  2. Sbach 107" Pilotrc ARF
    Av MrGnidde i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 11:03
  3. Är denna "The Real Deal"?
    Av Myrmeldjyr i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 11:08
  4. Pilot RC Sbach 122"
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 20:35
  5. En Sbach 87" kom med posten
    Av Skalman i forum Byggdagboken
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •