Reklam

 
Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 120

Ämne: ARF for a real dummie: Sbach 342 1900 mm/73"

  1. #61

    Standard

    F§n, visste väl att jag skulle frågat först!

    Tja, får väl köpa en bit klädsel o göra om o göra rätt! Dessutom var det en rivskada på den andra luckan redan när jag tog upp den ur påsen, så det är nog lika bra att jag lär mig det här också!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #62

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Överdriv inte. Det är väl ingen tävlingskärra? Lite tunt ca-lim på kanterna och en svart tuschpenna om man är känsligt för färgen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #63

    Standard

    Ha, ha! Du har rätt! Jag har ju idag en beräknad livslängd på 60 sek. på kärran, så egentligen är det som att kasta pärlor till svin.

    Men samtidigt vill jag väldigt gärna lära mig hur man egentligen ska göra och har just nu ingen brådska heller, så jag kan pilla med detaljer också.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #64

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ha, ha! Du har rätt! Jag har ju idag en beräknad livslängd på 60 sek. på kärran, så egentligen är det som att kasta pärlor till svin.
    Underbart är kort som en ålänning uttryckte sig alltså, du har ju sett deras "instruktionsrulle för nybisar" med ett innehåll som kan få en vampyr att gråta blod
    Senast redigerat av multipass den 2013-07-15 klockan 18:13.

  5. #65

    Standard

    Jo, jag har nog något minne av deras filmer.... Det var väl bara en yxa som fattades för att man skulle kunna kalla det splatterfilmer!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #66

    Standard

    Hej
    Det där med att man bygger ett halvår och sedan bara flyger i max sex minuter är inget man ska skämmas för!!
    Jag började flyga på sjuttiotalet med 27mhz, och hade man inte tävlingar om vem som kunde flyga närmast backen i full fart så var det radiostörningar som tog livet av planet.
    Som tur var hade man alltid sopborste med sig för att sopa ihop balsabitarna så man kunde lima ihop dom igen (någorlunda)
    Jag har bara ett plan kvar från den tiden, jag tror det hette Cirrus från graupner c:a 160cm i spännvidd och var gjort för en 40-60 motor. Jag använde (r) en Webra speed 61.
    Lite fnasigt blev det men det håller ihop fortfarande.
    Mvh kenJ

  7. #67

    Standard

    Nej då! Jag skäms inte så mycket av mig!
    Faktiskt så tror jag det är bra att vara med folk som också kraschar. Ens egna krascher blir inte dj##la seriösa då!
    Jag lovar att jag inte kommer köra lågflygning med den här kärran om/när jag får den i luften. Eventuellt så får någon som kan flyga ta upp den åt mig!
    Men det är klart att jag ska träna så mycket jag bara kan fram till dess och på så vis utöka de där 60 sek något.

    I vilket fall, så är faktiskt inköpslistan det största problemet just nu. Har väl ungefär lärt mig namnen på de olika delarna och på vissa t.o.m funktionen.
    Det svåra är att passa ihop allt till en någorlunda dynamisk röra.

    Skulle egentligen ha viljat beställa allt för ett bra tag sedan, men har svårt att få ihop det.

    Någon/några som kan/orkar skriva en inköpslista för bensin setup? Behöver inte vara specifik, utan bara vilka delar som ska ingå och så de där delarna som man inte visste att man behövde!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #68

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenj Visa inlägg
    Som tur var hade man alltid sopborste med sig för att sopa ihop balsabitarna så man kunde lima ihop dom igen (någorlunda)
    I början hade jag alltid med mig en sopkasse och hink. Det gick åt några sopkassar. Det hör till helt enkelt, i alla fall om man tar den hårda vägen. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #69

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    "I början ..." ??
    Jag har alltid en rulle sopsäckar i bilen när man ska till fältet. Std-tillbehör.
    /A

  10. #70


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med en beräknad livslängd på 60 sekunder så är väl den radikala lösningen att bara hoppa på skrotet som det ser ut idag - då slipper du ju bränna pengar på motor, servon m m...
    Roger

  11. #71

    Standard

    Tack McRegor, äntligen någon som hjälper mig med hur jag bör göra!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-16 klockan 20:58.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #72
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Om du ska montera in en bensinmotor så är det inte så svårt men det ska vara bra grejor tycker jag.
    Förrutom motor så lämplig tank,ändplugg till tanken som klarar bensin,Tygonslang(ingen silicon!),lämplig acc beronde på motor till tändningen OCH EN KILLSWITCH! den gör att du kan slå av o på tändningen från radion,och köper man en bättre sort så gör den också att man inte får tändning "på" om man har strömbrytaren i läget "on" på radion,man måste aktivt göra rätt o slå på den.
    Dessutom stänger den av motorn om man tappar radiokontakt eller mottagaraccen dör.
    http://shop.rc-electronic.com/e-vend...=6&c=541&p=541
    http://www.modellhobby.com/advanced_...h5fen4&x=0&y=0
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3328
    Sen så gillar jag fiskevajer med tillhörande lås som gasvajer,servot ökar gasen,fjädern på förgasaren drar den tillbaks..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #73

    Standard

    TACK Bokis! När natten är som mörkast är gryningen som närmast.

    Jag behöver inte byta något mer på tanken?



    Vilken prestanda ska det minst vara på servona?
    1 sida
    2 höjd
    2 skev
    1 trottel
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #74
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skev ca 6kg är ganska lagom,höjd samma om det är dubbla servon där,sidroder behövs det om man ska kniva ganska rejäla grejor,kankse uppåt en 15 kg..
    MEN,den flyger på vanliga standardservon,det beror liksom på vad man ska göra..
    Jag föredrar nylondrev på servona,de glappar inte upp lika fort men det finns många åsikter i ämnet..
    Varför inte dessa till det mesta på den? http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=7122
    Standardservo på gasen och sen fundera lite på sidrodret vad du vill ha för utslag och hur du vill flyga med den?
    Pluggen i din bensintank,är den för bensin?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #75

    Standard

    Ok, det funkar alltså med 6 kg på det mesta, jag trodde det behövdes starka grejer rätt över (kanske inte trotteln då)!

    Tja, initialt vill jag bara få upp den och sedan ner utan krasch. Då har jag uppnåt det första målet. Men självklart vill jag kniva etc om den dagen kommer.
    Så nog kan jag smälla dit ett 15 kg på sida om det nu inte gör planet mer hysteriskt?
    Jag vill ha grejer som funkar men inte några värstingsaker.

    Ja, jag tror att den är det?!
    I manualen står det att planet är gjort för en DLE 30cc Gas och det finns även med ett extra motorfäste som är förborrat för den motorn.

    Canister, monterar man en sådan bara för ljuddämpningens skull eller finns det fler skäl, typ prestandahöjande?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-18 klockan 10:56.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #76

    Standard

    Ännu en fundering..

    Om nu planet är gjort för en DLE 30cc och jag utgår ifrån vikten på den motorn, när "borde" det bli svårt att balansera upp planet?

    DLE 30 cc
    Main Engine − 2lb [910g]
    Muffler − 2.11oz [60g]
    Electronic Ignition − 4.23oz [120g]
    Engine Mount Standoffs − 0.71oz [20g]

    Har kollat runt på en hel del motorer, bla den här efter ett tips:
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=4578-

    Skillnaden mot DLE 30cc är 370g, är det för mycket?

    Ja, jag förstår att det inte är en exakt vetenskap och jag har inte valt acc etc. etc. men lite mellan tummen och pekfingret.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #77
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Här har vi en Norrman som har monterat NGH motorn på sin Sbach 342

    http://www.youtube.com/watch?v=u_UgilY-pJg

    Matsa...

  18. #78

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Allting går att balansera med lite bly på rätt ställe. Att sedan vikten är rätt så avgörande för ett flygplans egenskaper i luften är en annan sak. Med tillräckligt stark motor kan man även flyga tegelstenar. Detta är nog rätt så lite i sammanhanget om du inte ska installera självstart också ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #79

    Standard

    Tack båda!

    Greit! Ja, motorn såg ju att passa fint och då är ju hans plan tom några centimeter kortare än mitt! Kollade även på hans andra Sbach-filmer och fick svar på några andra funderingar.

    Nja, han återkom aldrig om han kunde få fram en startmotor till en 35cc motor och jag har inte ork att tjata.
    Bra då vet jag att en sådan motor skulle funka!

    Det börjar bli så många parametrar i huvudet på mig, så snart får jag beslutsångest bara jag tittar på kartongen där planet sitter o blänger på mig och undrar vad fa# jag håller på med.

    Som sagt, jag tog mig vatten överhuvudet när jag gav mig på det här. Men gissa om jag lär mig!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #80

    Standard

    6 kg även på gasservot?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Behöver lite tips om "skrivbordstrim" av Sbach/ 30CC
    Av Flygsmurfen i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 19:45
  2. Sbach 107" Pilotrc ARF
    Av MrGnidde i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 10:03
  3. Är denna "The Real Deal"?
    Av Myrmeldjyr i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 10:08
  4. Pilot RC Sbach 122"
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 19:35
  5. En Sbach 87" kom med posten
    Av Skalman i forum Byggdagboken
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •